Religionskrigen mellem DIS og DFS

Startet af Stegemüller, 30 Mar 2014 - 22:40

Forrige emne - Næste emne

John Nielsen

Hej Helle

Dan har oplyst at det er mindre tekniske forskelle, blandt andet det velkendte æøå, og at det burde være løst nu.

Hilsen John Nielsen

Kaj Arne Jørgensen

Ole Hingebjerg

For dig og mig, så vi får de bedste muligheder,
og så meget materiale som muligt....og det kræver samarbejde for dem som vil.

Al indtastning er vel på frivilligt basis, og jo flere steder folk får interesse for dette,
des bedre er det.

Hvordan skal det så samles og gøres tilgængeligt for alle ?
Det er vel et af ?



Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Ruby

Hej John -

Jamen det er jo super godt - så lægger DDA nok kirkebøgerne på, når de har ressourcer til det. Herligt. Og tak for infoen!

Venligst
Helle

Jørgen Sørensen

Hej

Fik så sovet lidt på og tænkt lidt på den lange debat her.

Hele denne debat er vel nærmest at betragte som et "kultursammenstød" mellem to parter; vi kan kalde dem "traditionalister" og "anarkister".

Traditionalisterne arbejder i en forening, hvilket indebærer at initiativer m.m. skal foreslås dennes bestyrelse, måske behandles i et udvalg eller på en generalforsamling, eventuelt justeres, herefter enten forkastes eller vedtages og implementeres.

Anarkisterne arbejder individuelt eller slutter sig sammen i løse samarbejder, fx. via Facebook. De sætter deres initiativer i gang uden lange beslutningsprocesser, og starter udbredelsen via deres netværk, fx. Facebook og diskussionsfora.

Traditionalisterne mener, at anarkisternes arbejdsform ikke er "rigtig" slægtsforskning; men "ane-indsamling" uden seriøs dokumentation i de "traditionelle" kilder og dermed ikke har "tyngde" nok; mens anarkisterne mener, at informationer kan søges alle mulige steder, herunder også i de elektroniske online-medier.

På den baggrund ser det umiddelbart ud til at være store forskelle i "verdensopfattelse" og "arbejdsform"; og dermed måske vanskelige betingelser for et frugtbart samarbejde.

Min egen holdning er, at ingen har eneret på definitionen af indholdet i begreberne "slægtsforskning" og "slægtsforsker" - enhver bliver salig i sin arbejdsform. Jeg skal dog tilføje, at jeg bestemt ikke er begejstret for geni.com og lignende; men at jeg omvendt heller ikke behøver at se alle de originale kildedokumenter på Landsarkivet.

Geni.com og lignende kan pege på nogle muligheder, som naturligvis SKAL eftervises. Jeg ser det som en "genvej" til at finde "forsvundne" aner. Som eksempel er alle fra min fars slægt på Djursland flyttet herfra og til alle andre dele af landet i perioden ca. 1870-1910. Jeg havde aldrig kunnet støve efterkommerne op ved udelukkende at anvende kirkebøger (det ville have varet resten af mit liv); så tak for "genveje".

Om det er "for let"? I min optik: Nej. Hvorfor ikke bruge de redskaber, der findes? Vi kører jo heller ikke i hestevogn længere. Andre kan have andre meninger; men det vedkommer ikke mig; og det vedkommer slet ikke dem at dømme mig. Enhver bliver salig i sin arbejdsform. Og begrebet "slægtsforsker" er jo heller ikke en beskyttet titel.

Til slut: Jeg skriver dette helt og alene på egne vegne. Det har været forstemmende at se alle de formodninger, forvanskninger, fordrejninger og skyden de andre "motiver i skoene" i denne tråd; men heldigvis ser der ud til at være en "opblødning" i retorikken.

Om der så er muligt med samarbejde vil jeg lade være op til de parter, der i givet fald skal samarbejde. Det tilkommer ikke mig på nogen måde at tolke de mange indlæg i hverken den ene eller den anden retning. Jeg er jo "kun" slægtsforsker.

Ha' en god dag - og slægtsforskning...

Jørgen

   


Kaj Arne Jørgensen

@Jørgen

Flot skrevet, og jeg kan se mig selv som en af "anarkisterne"....det har jeg vist aldrig været,
men lad gå for denne gang.    ;)

Jeg mener du har ramt lige i centrum.

Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Michael Hedeman

Vil bare sige tak til Jørgen for et godt indlæg  :)

Som anarkist i forhold til Dis igennem mange år rammer du plet.

Venligst
Michael Hedeman

Lars J. Helbo

@Jørgen, Du tegner et billede af gammeldags, støvede traditionalister i DIS kontra moderne smarte anarkister på Facebook. Den holder ikke. Som du jo kan se her til venstre, er jeg ikke medlem af DIS og jeg bruger faktisk Facebook, men alligevel er jeg uenig.

For det første har enhver naturligvis lov til at starte sine egne projekter - men betoningen ligger netop på egne. DFS smykker sig i høj grad med lånte fjer. Det er muligvis anarkistisk, men det er ikke i orden.

For det andet er jeg ganske rigtigt meget kritisk overfor My Heritage og Co. (hvortil Geni nu også hører). Men det handler absolut ikke om, at noget er "for nemt". Jeg kan fint se fordelene ved et netbaseret slægtsforskningsprogram. Men det skal foregå på et ordentligt grundlag. My Heritage har de seneste måneder ført sig frem på Facebook med noget der kun kan betegnes som groft vildledende markedsføring og systemet er voldsomt dyrt. Det er faktisk aldeles uforskammet dyrt. Derfor tror jeg, at der bag dette firma står nogle spekulanter af værste skuffe, som man bør holde sig langt væk fra - og slet ikke betro sine dyrebare data. Men hvis der en dag kommer et seriøst alternativ, så lad os se på det.

For det tredje har jeg set en række tilfælde, hvor kombinationen af My Heritage og Facebook forleder til nogle helt forkerte metoder. Den afgørende metode er, at man starter med det man ved og arbejder sig hen imod det, man ikke ved. Det er som om My Heritage forleder til at gøre det modsatte - og det har altså ikke noget at gøre med slægtsforskning. Det kan i bedste fald betegnes som aneindsamling.

Jørgen Sørensen

Hej

Jeg må jo nok anerkende mig som "anarkist"; men har selvfølgelig respekt for at andre vil noget andet med slægtsforskning. Det er helt op til dem. Enhver bliver salig i sin slægtsforskning.

Til Lars:

Skru nu lidt ned for retorikken...  ;)

"gammeldags, støvede" må stå for din egen regning. Det har jeg aldrig påstået, at "traditionalisterne" er...

DU mener, at den "rigtige" slægtsforskning skal foregå på DIN måde... Hvem siger det? Har du eneret på definitionen af begrebet "slægtsforskning"...

Og så er vi da heldigvis begge to forbeholdne over for geni.com og lignende  ;) Det er bestemt også for "kulørt" til mig...

Jørgen

Lars J. Helbo

Det med støvet lå tydeligvis mellem dine linier.

Det er ikke min definition; men hvis man f.eks. kigger på Wikipedia under begrebet "forskning" så står der:

CitatForskning betegner den grundige videnskabelige undersøgelse af et område, f.eks. en sygdoms årsager eller historiske kilder. En person, der udøver denne virksomhed, kaldes en forsker.

Deri ligger også, at man kun kan betegne sig selv som slægtsforsker, hvis man arbejder seriøst med kilder. Ellers er man i bedste fald slægtssamler.

Jørgen Sørensen

Nej nej ikke igen...

Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 03 Apr 2014 - 18:39
Det med støvet lå tydeligvis mellem dine linier.

Det er ikke min definition; men hvis man f.eks. kigger på Wikipedia under begrebet "forskning" så står der:

CitatForskning betegner den grundige videnskabelige undersøgelse af et område, f.eks. en sygdoms årsager eller historiske kilder. En person, der udøver denne virksomhed, kaldes en forsker.

Deri ligger også, at man kun kan betegne sig selv som slægtsforsker, hvis man arbejder seriøst med kilder. Ellers er man i bedste fald slægtssamler.

"lå tydeligvis mellem dine linier"

Du FORTOLKER og FORDREJER...igen, igen

Det er altså IKKE forskning, hvis jeg får et "hint" om et eller andet og så checker det med de originale kilder...? Jeg skrev netop "Geni.com og lignende kan pege på nogle muligheder, som naturligvis SKAL eftervises."

Jeg giver op. Mit liv er for kort til at gendrive flere af dine fortolkninger og fordrejninger...
Sorry folks... mine pædagogiske evner rækker ikke så langt...

Jørgen

Jørgen Sørensen

Hej

Vi tager lige fra http://da.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A6gtsforskning

Slægtsforskning, genealogi (græsk genea: familie og logos: læren om) er udforskningen af det enkeltes menneskes og families afstamning, hvor man klarlægger en persons slægtshistorie. Udforskerne kaldes slægtsforskere eller genealoger.

Her defineres INTET om metode til og seriøsitet i udforskningen...

Jørgen


Bent Mortensen

#341
Lars en slægtssamler er en person der ukritisk henter oplysningerne fra andres Hjemmesider,
og bruger disse data ukritisk unden at kontrollere om oplysningerne er Korrekte.
Det er der jo ikke tale om med DFS der kan man søge i kilder og samtidig få den originale side vist på FT Kirkebøger Lægsruller Politiets registerblade, det fratager ikke en at være slægtsforsker da man altid kan har kontrol med kilden.

Ellers er der noget jeg har misforstået  ???
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Lars J. Helbo

Jeg ved ikke lige, hvor DFS kom ind i det her?

Lars J. Helbo

Citat fra: Bent Mortensen [387] Dato 03 Apr 2014 - 18:57
Lars en slægtssamler er en person der ukritisk henter oplysningerne fra andres Hjemmesider,
og bruger disse data ukritisk unden at kontrollere om oplysningerne er Korrekte.

Enig, og problemet er, at My Heritage tilsyneladende fremmer den tendens.

Lars J. Helbo

Citat fra: Jørgen Sørensen [17885] Dato 03 Apr 2014 - 18:55
Slægtsforskning, genealogi (græsk genea: familie og logos: læren om) er udforskningen af det enkeltes menneskes og families afstamning, hvor man klarlægger en persons slægtshistorie. Udforskerne kaldes slægtsforskere eller genealoger.

Her defineres INTET om metode til og seriøsitet i udforskningen...

Jo, for der står netop, at "slægtsforskning er udforskning af slægten". I ordet udforskning eller forskning ligger som før nævnt brug af en videnskabelig metode og når vi snakker om historie, så er det studiet af kilder.

Bent Mortensen

Lars
du er umulig du fordrejer alting, jeg forstår dig ikke at du vil stå i vejen for fremskridt, tænk dog fremad.
Der kommer unge til og de har aldrig lært de skrifttyper der bruges og nu bliver der stillet muligheder til rådighed,
hvorfor være med til at stoppe et fremskridt se dog fremad, det kunne du en gang, hvorfor så ikke nu, 
Du må undskylde jeg græmmes ved at se dine gammelmands  kommentar, se nu fremad
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Lars J. Helbo

Jeg forstår slet ikke, hvad du mener. Jeg kan med min bedste vilje ikke se, at sådan noget som My Heritage skulle være et fremskridt. Det er mulig, at der en dag kommer et fornuftigt netbaseret værktøj. F.eks. mener jeg, at kombinationen af Legacy og FamilySearch er meget lovende. Men det andet forstår jeg ikke.

Bent Mortensen

#347
Lars
Det var ikke vente at du forstod noget, jeg har ikke nævnt My Heritage hvorfor bringer du ind det rager mig en fjer med My Heritage.
Men jeg undlod at skrive DFS for jeg kunne fornemme at det kunne du heller ikke li' det ord men for mig står det for fremskridt den Mand ved hvad IT er og hvordan det kan bruges, IT programmer der har været brugt til Slægtforskning har ikke været noget at råbe højt om, nu er der endeligt noget der duer, vent nu at se, vi er nok er par tusinde det har taget det til os og der komme stadig flere.
Forstår du ikke dette så opgiver jeg dig 




Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Lars J. Helbo

Hvis du går tilbage til starten af denne efterhånden meget lange tråd, så vil du se, at jeg faktisk begrundede mit forslag om samarbejde mellem DFS og DIS dermed, at folkene bag DFS kan nogle ting, som er rigtigt spændende for os allesammen.

Men det er altså DFS, der ikke ønsker dette samarbejde, og dermed er den historie jo slut.

Michael Hedeman

#349
Lige nu ligger den tråd kun på en 15 plads med flest visninger og det må da kunne gøres bedre

DIS = hønen
DFS = ægget

Kan I ikke bruge lidt mere tid på at diskutere hvem der kom først med ikke at ville samarbejde, når man ser bort fra denne tråd.

Så vil jeg lave nogle popkorn og hygge mig med.  :D