Fader ikke nævnt i KB, kan han findes??

Startet af Birthe Nørskov Bonde, 29 Nov 2014 - 10:54

Forrige emne - Næste emne

Birthe Nørskov Bonde

Jeg så i Slægt & Datas nyhedsbrev at man nu kan søge på faldne sønderjyder under 1. verdenskrig. Så kom jeg til at tænke på en forlængst afdød ane, Niels.

Han er født 1913 i moderens hjemsogn, et landsogn i Århus Amt. Faderen er ikke nævnt i kirkebogen. Fadderne ved dåben er udelukkende familie til Niels' mor.

Det eneste vi ved om Niels' Fader, er at det er sagt i familien, at han var sønderjyde og døde inden de kunne blive gift. Om han er død inden Niels' fødsel eller evt. under 1. verdenskrig, står hen i det uvisse.

Der er næppe en faderskabssag for at søge børnebidrag (det ville heller ikke have været i moderens ånd!) - Men er der mulighed for at finde ud af, hvem faderen er - og så fald hvor? (Viborg eller Erhvervsarkivet i Aarhus??)

Mvh.

Birthe

Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)

Henrik Krohn

Hvis han er født i 1913, så er hans far død før første verdenskrig.
Tror at du skal prøve at se om der er en fadderskabssag alligevel, man ved jo aldrig. Jeg har f.eks en mærkelig en, hvor min farmos mor ikke ville oplyse hvem der var hendes far, alligevel lavede hun en fadderskabssag på en mand som hun senere blev gift med?!?

mvh
Henrik

Birthe Nørskov Bonde

Hej Henrik
Tak for svar.
Det eneste vi (måske) ved, at han døde før de kunne blive gift. Om afstand, indkaldelse som soldat, krigsudbrud har spillet parret et puds - ved vi ikke. Men 1. verdenskrig har ligget i tankerne hos os.
Meget muligt kan faderen være død, inden knægtens fødsel - eller længere tid efter??

Men det kan godt være at jeg skulle prøve om der en faderskabssag alligevel.

Mvh.

Birthe
Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)