Familien Gottlieb.

Startet af Jørgen Chr., 18 Jan 2011 - 18:23

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej derude.

Jeg er desværre gået lidt i stå i min slægtsforskning, hvorfor jeg prøver at søge om hjælp her.  Så hvis der er én, der har tid, lyst og lejlighed til at hjælpe mig, så bliver jeg virkelig glad.

Det drejer sig om telegrafingeniør Andreas Christian Gottlieb, født 17.02.1892 i Aarhus Vor Frue, AO opslag 6 nummer 24, og Anna Marie Dræby, født 10.04.1888 i København, Sct. Matthæus, AO opslag 53 nr. 357.  De skulle være blevet viet 07.09.1918 men, jeg ved ikke hvor.  De skulle have fået fire børn nemlig Inger Marie Gottlieb født 25.08.1919, Jørgen Gottlieb født 24.05.1921, Hans Gottlieb født 03.10.1922 og Niels Erik Gottlieb født 29.11.1925.  Alle børnene skulle være født i København, Frederiksberg men, jeg kan efter lang tids søgen heller ikke finde dem.  Jeg kan derfor ikke komme videre.

Nu håber jeg på, at en venlig sjæl vil forbarme sig over mig og hjælpe mig på vej.

De venligste hilsener.

Jørgen

Regelsen

#1
Hej Jørgen

Hans er født 1922 på Frederiksberg!
bor senere i Nykøbing F.

Andreas er distriktsing. & er rangsperson - 3. kl. nr. 6.
Spørg P&T.
Venlig hilsen
regelsen

Jørgen Chr.

Kære Torben.

Duer sørme hurtig på aftrækkeren.  Tusind tak for din tilbagemelding.  Jeg søger videre på basis af dine oplysninger.

Blot en sidebemærkning.  Du har tidligere været så venlig at hjælpe med oplysninger om bl.a. soldaterne i Dræby familien.  Jeg har fået bind 1 af Danmarks Hær fra Odense stadsbibliotek men på grund af deres system derovre, fik jeg ikke bind 2.  Det har jeg nu rekvireret og glæder mig til at læse deri.

De bedste hilsener og mere tak til dig.

Jørgen


Jørgen Chr.

Kære Torben.

Dette blot for at fortælle dig, at nu har jeg igen prøvet at finde Hans på Frederiksberg, som du anbefalede men, enten er jeg dum, eller også er han der ikke, for jeg kan ikke finde ham.  Jeg har også prøvet at lede i et par andre sogne, som jeg mener hører under Frederiksberg men heller ikke i de sogne, har jeg fundet ham.

Som jeg skrev i mit indlæg, så har jeg hans fødselsdato, ligesom jeg har den for de andre søskende, og at de alle er født på Frederiksberg, men lige meget hjælper det mig.  Jeg ved ikke, om jeg på en eller anden måde kan finde ham i Nykøbing F, som du så udmærket angiver men, jeg vil da prøve.

Du har ikke noget opslagsnummer på AO på Frederiksberg?

De bedste hilsener.

Jørgen

Regelsen

#4
Hej Jørgen

Havde de en anden trosretning?

Yngre kirker på Frederiksberg: St. Lukas, St.Thomas, St. Markus, Mariendalskirken, Solbjerg,
Godthaabskirken, Lindevangskirken, Fr. Slotskirke, Emmauskirken, Immanuelskirken.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Jørgen

Andreas Chr. Gottlieb havde 3. distrikt (Århus) fra 01.10.1935.
Hvem var hans aner?
Venlig hilsen
regelsen

Jørgen Chr.

Hej Torben.

Tak for dine sidste to indlæg.  Desværre har jeg først set dem i dag på grund af fravær.

Af aner til Andreas Christian Gottlieb kender jeg kun til hans forælodre Jens Strauch Gottlieb og hans kone Laurenze Bertholine Kirstine pigenavn Andersen.

Jeg vil nu prøve at lede i de af dig nævnte sogne.

Mere Tak for din ulejlighed med mig.

De bedste hilsener.

Jørgen

Regelsen

Hej Jørgen

Er du nået længe - både frem & tilbage?
Venlig hilsen
regelsen

Egon Hansen

Svend Gottlieb, fabrikant, Ny metalindustri, senere "Nymi" i Århus mellem 1960 og 1970 , eller længere tid, både før og efter. Han havde en søn som hed Leif.
Jeg ved ikke om det er den familie?
Mvh Egon

Regelsen

Hej Jørgen

Hvorfor skriver du at Andreas far hedder Jens (Jens Strauch Gottlieb)

Han hedder JACOB 
Venlig hilsen
regelsen

Jørgen Chr.

Hej Torben.

Tusind tak for din udholdenhed.  Det er en stor støtte for mig.

Jeg er ikke kommet nogen vegne med Gottlieb familien, selvom jeg har søgt, søgt og søgt bl.a. i alle de sogne, du har nævnt tidligere.  Jeg fortsætter dog ufortrødent i håb om, at der pludselig viser sig et resultat.

Og så, selvom det er svært at indrømme det, ha, ha, så er det en kæmpebrøler af mig at kalde Andreas' far for Jens.  Han hedder naturligvis Jacob, og han er født i Skanderborg amt, Horsens Vor Frelser, den 07.09.1856, AO opslag 70 nummer 86.  Undskyld mig, please.

De bedste hilsener.

Jørgen


Jørgen Chr.

Hej Egon.

Tusind tak for dit svar til mig.  Lige umiddelbart kan ikke finde, at de af dig nævnte Gottlieb'er er "mine" men, jeg vil selvfølgelig undersøge det nærmere.

Jeg er glad for, at du sådan har vist din interesse for at prøve at hjælpe mig.  Mere tak.

De bedste hilsener.

Jørgen

Regelsen

Hej Jørgen

Jacobs fader var jo Andreas Ferdinand Gottlieb - bødker, der igen var søn af
slagtemester Christen Gottlib!
Venlig hilsen
regelsen

Jens Frederik Hansen

Når der er tale om familien Gottlieb fra Horsens, så skal man lige være opmærksom på de 2 udgaver af familiens stamtavle hhv. 1857 (?) og 1890 samt at der ligger en del supplerende materiale på nettet www.nober.dk og www.521.dk.
Selv har jeg nogle skitser til yderligere aner for Ane Christine Rye, der var gift med Christen Gottlieb (1785-1840). Det er baseret på Nygårds sedler og Brejls skifteudskrifter og går tilbage til ca. 1700.

Med venlig hilsen
Jens Frederik Hansen
jenshansen@libertas.dk
Jens Frederik Hansen
jenshansen@libertas.dk

Jørgen Chr.

Hej Torben.

Dette blot for at takke dig for oplysningerne om Jacobs far og farfar.  Jeg havde fundet dem men, som du ved, prøver jeg at finde efterkommerne nævnt i mit oprindelige indlæg.  Jeg søger videre.

De bedste hilsener.

Jørgen

Jørgen Chr.

Hej Jens.

Tusind tak for din venlige deltagelse i mit "problem". 

Du nævner, at jeg skal være opmærksom på de to udgaver af familiens stamtavle.  Jeg ved blot ikke, hvor jeg finder dem.

Så er du så venlig at referere til noget supplerende materiale på nettet.  Jeg har været inde på www.nober.dk, som viser sig at omhandle de, der udrejste og, jeg har ikke kunnet finde nogen af dem, jeg søger, dér.

Så har jeg været inde på www.521.dk.  Her fandt jeg ganske rigtigt Jacob Strauch Gottlieb og hans kone Laurenze.  Der er her nævnt, at de har fire børn, hvoraf den yngste er født i 1888.  Ærgerligt at den stopper her, for, som du ser af mit indlæg, så har de også ihvertfald et barn mere nemlig sønnen Andreas Christian Gottlieb gift med Anna Marie Dræby.  Andreas og Anna fik ihvertfald de fire børn, som jeg også har nævnt.  Det er disse børn og deres familier, jeg gerne vil finde, altså efterkommerne af Andreas, idet det er familien Dræby, jeg slægtsforsker på.  Hvis jeg blot kunne finde ud af, hvor Andreas og Anna blev viet, så ville det være en stor hjælp.  Som jeg har fortalt, har jeg kun datoen for, hvornår vielsen skulle have fundet sted.  Den oplysning har jeg fået fra een, der havde nogle gamle notater.

Jeg vil nu søge videre og, det kan da sagtens være, at jeg får brug for dine gode tips på et senere tidspunkt, så du skal have mere tak.

De bedste hilsener.

Jørgen


Regelsen

#16
Hej Jørgen

Jørgen Gottlieb, * 24.05.1921 på Frbg. (Frederiksborg?), student fra Marselisborg,
cand S 1950, turnus på amtssygehuset i Grindsted juli 1950, kand. Hobro sgh. 1951,
2` rsl. Brande sep 1952, prakt. Assens fra aug. 1954.

Slagtemester Oluf Constantin Gottlieb søn Emil blev også læge med lægesøn!

(NB. der er også et "Frederiksberg i Århus")
Venlig hilsen
regelsen

Jens Frederik Hansen

Hvis nogen har interesse for Gottlieb-stamtavlen i 1857-udgaven, så har jeg scannet den ind og sender den gerne pr. mail.

Der er tale om et eksemplar gennemtrukket med blanke sider i skrivepapir og med påførte rettelser indtil 1892. Det kan til tider virke lidt uoverskueligt med de mange tillæg, men det er også lidt sjovt.

Selv vil jeg sætte pris på at få oplysninger, der kan føre efterslægten op til nutiden. I den forbindelse kender jeg selvsagt de 2 ovennævnte hjemmesider og der findes en stor efterslægtstavle på Family Tree Builder og min egen gren findes i Slægten Kann i Danmark (1980)
Jens Frederik Hansen
jenshansen@libertas.dk

Jens Frederik Hansen

Glemte at gøre opmærksom på, at en af de sidste tilføjelser i min udgave af Gottlieb stamtavlen netop er fødslen af Jacob Strauch Gottliebs barn Andreas Christian d. 17 febr. 1892 i Århus. Det er anført at der er følgende ældre søskende Maria Magdalene 5/2 1883, Laura 24/6 1885, Jacobine 9/8 1888, alle født i Århus
Jens Frederik Hansen
jenshansen@libertas.dk

Regelsen

Hej Jens

Jeg vil gerne havde tilsendt "Stamtavlen"
Venlig hilsen
regelsen

Jørgen Chr.

Hej Torben.

Sikken du kan.  Mange tak for dine nye oplysninger.  Desværre kom jeg for sent i gang her i dag, for jeg er stødt ind i forskellige med lukketider.  Efter nogen søgning fandt jeg ud af, at Marselisborg har et gymnasium og, da jeg ringede dertil, havde de lukket, da det var efter klokken 14 her en fredag.  Øv.

Dernæst prøvede jeg at få forbindelse til Lægehuset i Assens for at høre, om de har hørt om Jørgen Gottlieb men, de havde også lukket.  Mere øv.  Jeg ved godt, at Jørgen Gottlieb sikkert er død, for ellers er han jo omkring de 90 år og, jeg kan ikke finde ham på KRAK.

Jeg vil så prøve på mandag for at se, om det så kan give et resultat, så jeg kan få hul på de efterkommere.

Med hensyn til Emil Gottlieb, som du nævner, så kan jeg på KRAK kun finde een, og han hedder Nicolai Emil Gottlieb.  Han svarer ikke på sin telefon men, jeg prøver så senere.                                           

Og så har jeg ikke kunnet finde Frederiksberg i Aarhus, som du også så venligt nævner, hverken på AO eller i den Postadressebog jeg har fra 1992.  Så jeg er afskåret fra at lede der.

Men jeg fortsætter ufortrødent videre.

Mere tak til dig for din fortsatte interesse.

De venligste hilsenr.

Jørgen

Jørgen Chr.

Hej Jens.

Rigtig mange tak fordi du fortsat prøver at hjælpe mig.

Det er sørme meget venligt af dig at tilbyde at sende mig Gottlieb-stamtavlen i 1857-udgaven men, da den ikke rigtigt har forbindelse til Dræby slægten bagud, så vil sige nej tak.  Derimod har jeg været i forbindelse med en Benthe Rask, som forsker i bl.a. Gottlieb slægten.  Hun har fortalt mig, at Andreas Christian Gottlieb's farfar, Andreas Ferdinand, var nr. 7 ud af en børneflok på 11 og søn af Christian Gottlieb, der var bror til hendes tiptipoldefar, Niels Johan.  Så jeg er overbevist om, at hun gerne vil have, hvis du vil have ulejlighed med at sende hende en kopi af ovennævnte stamtavle.  Hvis du kan gå ind for det, vil jeg fortælle hende om det men giv mig lige en tilbagemelding om, hvad du beslutter dig til.  Hendes e-mail adresse er titania@titania-alt.dk

Så blot for at du kan se, at jeg bruger de oplysninger, du sender mig, så er jeg opmærksom på, at Andreas Christian havde en fjerde ældre søster nemlig Christine Johanne født 14.03.1884 men død allerede 17.06.1884, så det er nok derfor, at du ikke nævner hende i dit sidste indlæg.

Jens, jeg er meget glad for din fortsatte hjælp til mig og, jeg skal selvfølgelig straks informere dig, når jeg forhåbentlig får fundet efterslægten op til nutiden.  Det vil være mig en stor glæde, hvis jeg kan gøre nogen gengæld for din hjælp.

De venligste hilsener.

Jørgen

Regelsen

#22
Hej Jørgen

Slagtemesterens søn - Emil Gottlieb, * 11.03.1883 i Horsens, student 1902 i Horsens, med.eks.
1912, korpslæge i Nederlandsk-indisk hær 1912-16, Civiel Geneesheer Cheribon - Java 1916-20,
Overlæge kom.hosp. Cheribon 1920-25, i Danmark fra 1925, prakt. Hellerup fra juli 1925.
~ (bev) 14.05.1912 på Frbg med Anna Elisabeth Jensen, * 07.08.1890 i Kbh., dt. af grosserer
Edward Jensen & h. Anna. (1936) (1957 = Anna Elisabeth Jensen, Emil død 14.12.1951)

1957: Emil`s søn, Jens Gottlieb, * 06.08.1916 i Cheribon - Java, læge, ~ 28.06.1943 i Gentofte
med lærerinde Aase Ingeborg Larsen, * 23.09.1916 i Kbh, dt. af cand.mag Osvald L. & Ingeborg
Blem. Student fra Øregård, cand. s. 1943, turnus Gentofte... f. vikar 1945 i Vejle..prakt. Fåborg 48.

NB. Der er også en lægesøn mere: Ole Gottlieb, prakt. Hellerup fra 1952.
Venlig hilsen
regelsen

Jørgen Chr.

Hej Torben.

Hvor har du det dog fra, hvor har du det dog fra, du er jo et rent leksikon.  Jeg labber alle dine oplysninger i mig foruden, min beundring for dig bliver større og større.

Nu har jeg flere, jeg kan kontakte for at prøve at finde de endelige oplysninger om efterkommerne.

Altså, jeg kan ikke finde på flere måder at sige dig tak for din hjælp på, så jeg vil nøjes med denne gang blot at sige tak.

De venligste hilsener.

Jørgen

Regelsen

Hej Jørgen

1966:

Jens Gottlieb er nu praktiserende læge i Hillerød.

Ole Gottlieb er læge i Hellerup, * 18,03. 1913 i Borneo,
~ 20.07.1939 i Gentofte med Gudrun Bøje Eriksen,
* 03.06.1911 i Rødby, student Øregård, magister 1937.
Venlig hilsen
regelsen

Jan Østergaard Andersen

Torben Regelsen Andersen skrev bla: Slagtemesterens søn - Emil Gottlieb, dertil kan jeg tilføj at slagtermesteren Hildur Gottlieb havde slagterforretning, Graven 12 i Horsens fra ca. 1883-1917. Jeg ligger inde med en gammel regning fra forretningen, samt lejekontrakten fra lejemålet, selvom den er i en meget dårlig forfatning. Du kan se begge dele på www.horsensbilleder.dk ved at søge på Graven 12.
Jeg har ikke selv nogen relation til familien, kun den lokalhistoriske interesse.
Mvh
Jan Østergaard
www.horsensbilleder.dk

Lise Eskildsen

Hej Jørgen.

Jeg har fundet 2 Gottlieb, i bogen: Danmarks ældste forretninger fra 1950, ved ikke om det er dine.

Hesselager Apotek: Inderhaver af apoteket siden 1941, Richard Gottlieb f. 1890.
Samsø Apotek ( Tranebjerg) : Indehaver af apoteket siden 1917, E.O. Gottlieb f. 1890.

Med venlig hilsen
Lise Eskildsen :)

Jørgen Chr.

Hej Torben.

Tak for dit sidste indlæg.  Ole og Gudrun må være viet borgerligt, for de er ikke med i kirkebøgerne hos AO for Gentofte.  Men det kan jo være, de fik børn i Gentofte, så det vil jeg undersøge.

Rigtig god weekend.

Debedste hilsener

Jørgen

Irene Christoffersen

Hej
Jeg kan ikke se om du måske allerede har fået svar på hvor Gottlieb'erne er født på Frederiksberg, men jeg har fundet een, nemlig Jørgen Gottlieb 24. maj 21 i Skt Thomas som også er Frederiksberg, opslag 26. Mon ikke de andre også er at finde i Skt. Thomas.

mvh
Irene Christoffersen
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Jørgen Chr.

Kære Irene.

Du er simpelthen en skat.  Tusind, tusind tak for din oplysning.  Nu har laaaaaang tids søgen og et stort arbejde fra de andre, der har prøvet at hjælpe mig, især Torben, endelig givet det resultat, der kan lede mig videre til efterkommerne.

Selvfølgelig har du ret.  De andre drenge var også født i Sct. Thomas, hvorimod Irene, født 25.08.1919 stadig udestår, idet hun hverken findes i Sct. Thomas eller Ordrup, hvor forældrene blev viet.  Meeeen nu skal jeg nok på en eller anden måde finde hende også.  Jeg har allerede fundet de tre drenge og forældrenes vielse på AO, så nu har jeg en masse oplysninger til at føre ind i mit diagram.

Jeg skal også kontakte flere andre og fortælle dem den gode nyhed.

Jeg ønsker dig en rigtig god weekend og sender dig de bedste hilsener samt et stoooort knus.

Jørgen