Niels Guldager og Niels (Nielsen) Fanøe/Fanninger i Guldager Sogn

Startet af Klaus Guldager, 12 Dec 2012 - 11:08

Forrige emne - Næste emne

Klaus Guldager

Vi er et par stykker der i en tråd under "Opslag" og gennem e-mails har undersøgt
Niels Guldager og Niels (Nielsen) Fanøe/Fanninger i Guldager sogn.
Vi lægger vores foreløbige reultater ud her i håb om at få flere indspark.
Måske er de begge fra Fanø?
Der er mange oplysninger på kryds og tværs, men sådan er det jo tit.

mvh
Klaus

Niels Guldager.
Død 1780, 76 år gammel i Ribe.
Findes i KB Guldager som far og fadder

Niels Nielsen Fanø/Fanninger
Antagelig "Niels Nielsen" der dør 1773 KB Guldager 1761-1803  opsl 42, 65 år gammel.

Og om ham har vi i KB desuden:

KB Guldager 1727-1750  opsl 64,  1743 har vi Niels Fanøes Johanne
og
KB 1727-1750   opsl 68, 1744 Niels Nielsen Fanøes Christen.
og
desuden KB Guldager 1761-1803  opsl 17, 1767  som fadder "Niels Nielsen Fanninger Søn navnlig Niels"

Det stemmer fint med den Niels Nielsen vi finder i dette skifte:

Riberhus skifte 19.1.1758, side 552.
315 Johanne Christensdatter i Hjerting. 19.1.1758,
E: Niels Nielsen. B:
1) Johanne Nielsdatter 15
2) Christen Nielsen 13
3) Lene Nielsdatter 10
4) Niels Nielsen 6
5) Eleonora Nielsdatter 3*
6) Karen Nielsdatter 5 uger.
FM: mors søskendebarn Svend Mathiasen i Hjerting.
* Det er sted-datteren som Edel Christensdatter bor hos i  FT 1787


Hanne og Villy Nielsen er Fanø-slægtsforskere og deres materiale findes tilgængeligt på en dvd fra Fanøes Lokalhisoriske forening.

Iflg. denne dvd side 1720 (vedhæftet)er
Niels Nielsen Jørgen Callesen  (døbt 5 apr.1703) far til Christen Nielsen (døbt 1744  i Guldager sogn).
I så fald skulle Niels Nielsen Jørgen Callesen  altså være Niels Fanøe.
Der opgives også en søn Niels som skulle være født 1741 (der angives ikke noget sogn). Han skulle være død som "Niels Nielsen Fanninger" 26. dec 1802 i Guldager sogn (KB har 17.nov.)

Side 1720 har ingen Johanne fra 1743, men den Eleonora, der findes i FT 1787 sammen med Edel Christensdatter.

Om samme Niels Nielsen Jørgen Callesen  siges at " I følge skifte 14 apr.1751, er han i Hjerting".

Dette skifte er:

206 Karen Nielsdatter på Fanø. 14.4.1751, fol.463.
Enke efter [Jes Hansen Borch, skifte 9.7.1743 lbnr.39]. B:
1) Hans Jessen Borch 8.
FM:
1 morbror Mathias Nielsen Guldager på Fanø
2 morbror Niels Nielsen Guldager i Hjerting.
Aftægt til afdødes mor Dorthe Jensdatter Guldager.

Disse oplysninger stemmer med dvd-en side 1718 (vedhæftet i svar til dette indlæg) om'
Niels Jørgensen Callesen og Dorthe Jensdatter Guldager,
som er Niels Nielsen Jørgen Callesen  forældre. De her foruden Niels også Matthis og Karen.
Ifølge side 1718 er der flere børn, også nogle der burde  være med i skiftet efter Karen Nielsdatter fra 1751.

En Mr Borch er fadder for Niels Guldagers barn i 1744, men det skal vi ikke lægge for meget i, for der er en kreds af faddere, der går igen flere steder.

Skiftet fra 1751 og dvd-en side 1718 peger på at Niels Guldager er søster til Karen Nielsdatter, og -da han er født 1703 eller 1704 - også kunne han være Niels Nielsen Jørgen Callesen .

Samtidig ser det ud til at dvd-en side 1720 er på afveje og antager at Niels Nielsen Jøren Callesen er far til en Christen fra 1744, der rettelig er Niels Fanøe/Fanningers.







[vedhæfting slettet af admin]

Klaus Guldager

Fanø-dvd s 1718 vedhæftet

[vedhæfting slettet af admin]

Søren Juul Mikkelsen

Hej Klaus,

den Niels Nielsen Fanninger i Hjerting der er begravet 17. nov 1802 tror jeg kun er 51 år gammel, selvom det unægteligt ligner at der står 61 ( Guldager 1761-1803 opslag 171 næstnederst til højre )

Det stemmer med ham her i FT 1787 fra DDD:

Navn: Niels Nielsen Faninger   
Køn: M   
Alder: 38   
Civilstand: Gift
Erhverv: Skipper 

Kilde: FT-1787  Amt: Ribe   Herred: Skast   Sogn: Guldager   Stednavn: Hierting

Dermed er han født 1749-1750, hvilket passer nogenlunde med den Niels Nielsen der i skiftet efter Johanne Christensdatter i Hjerting i 1758 er angivet til at være 6 år.

vh Søren

Klaus Guldager

Hej Søren,
tak for det.
Det er sådan nogle nye øjne vi har brug for!

Det betyder at Niels Nielsen Fanninger død 1802 lige netop falder uden for KB Guldager,
der jo mangler 1751-1760.
Det er så FT 1787 der med en alder på 38 for Niels Nielsen Fanninger er lidt unøjagtig.

Fra skiftet 1758 mangler vi fødslen for
3) Lene Nielsdatter 10".

Søren Juul Mikkelsen

Hej Klaus,

der er en Niels Nielsen døbt 14. sep 1749 i Guldager 1721-1750 opslag 84 næstnederst til højre.

Det er lidt svært at læse faderens til/efter -navn men jeg læser "Fan...s", det kunne være Fanningers.

vh Søren

Klaus Guldager

#5
Hej Søren,

Ja, der kunne jo faktisk godt stå Fan...s, altså Fanningers.
Her er så lidt usædvanligt ikke nævnt om han kom fra Hjerting elller andet sted.

Men 1749 passer jo ikke godt med skiftet 1758: Niels på 6 år.
Der er dog den nærliggende mulighed at Niels 1749 dør og de får en ny!
Det skete flere gange for Niels Guldager.

I samme KB opslag 68 har du Niels Nielsen Fanøe af Hjerting.

Kan du tyde fadderne opsl 84?

mvh
Klaus


Søren Juul Mikkelsen

Jeg kan da gøre et forsøg med fadderne til Niels født 1749:

Anders Rusbøls hustru bar ham, Faddere ... ? Jacobsdt, Hans Rusbøl, A? Mathiasdt, og Kirsten Andersdatter

Jeg kan ikke finde Lene Nielsdatters dåb i Guldager.

vh Søren

Klaus Guldager

Tak for forsøget.

Der er jo gået nogle år siden opsl 68 1744 - Christens dåb. Men der er tilsyneladende ikke gengangere blandt fadderne.

Om der er en Fanninger-søn her, rokker ikke ved det samlede billede:
Niels Fanøe/Fanninger får en søn Niels (eller to) i 1749/ca. 1751 - og ikke i 1741!
Det går imod det der står i Nordby-dvd-en side 1720.


mvh
Klaus


Søren Juul Mikkelsen

Jeg vil tro at Nordby-dvd-en har taget sin information fra Guldager KB 1761-1803 opslag 171.
Ved at læse alderen som 61 år må de jo komme frem til at han var født i 1741.
De er så også kommet til at tage datoen 26. dec. fra begravelsen for den efterfølgende person.

vh Søren

Henning Jensen

#9
Om den Niels Nielsen der blev født 1749 har jeg følgende notat:

14 sept. blev Niels Fanningers (død 1773) barn døbt og kaldet *Niels Nielsen. Anders Riisbøls hustru bar ham. Faddere: ..... Jacobsen, Hans Riisbøl, Svend Mathiasen, og Kirsten Andersdatter.

(I skiftet efter moderen i 1758 er Niels Nielsens alder opgivet til 6 år. Det er sikkert en fejl, for hans alder passer ved FT87 med at han er født 1749)


Niels Nielsen Fanninger   38   Gift 1.   Mand   Skipper (døbt 14 sept. 1749)
Mette Kierstine Jesdatter    33   Gift 1.   Kone  (datter af Skipper Jess Nielsen, død 1785)
(gift 23 nov. 1778)
Johanne Nielsdatter       8              Barn   (født 7 jan. 1779)
Kiersten Nielsdatter       4              Barn   (født 20 oct. 1782)
Niels Nielsen          6              Barn   (født 20 oct. 1780)
Jess Nielsen          1            Barn    (født 2 juli 1786)

Og her hans vielse:
23 nov. 1778 blev Skipper Niels Nielsen og Mette Kierstine Jessdatter begge i Hjerting, med kongelig bevilling uden tillysning fra prædike stolen copulerede hjemme i Skipper Jess Nielsens huus i benævnte Hjerting, og vare der overværende: Hr. Tolder Møller, Hr. Lieutnant Rehbender, Hr. Inspecteur Stochmann, Hr. Inspecteur Broholt, alle af Hjerting og Hr. H. Ølgaard fra Varde.

Jeg finder heller ingen Lene Nielsdatter døbt ca. 1748 i Guldager kirkebog.

Mvh Henning Jensen

Søren Juul Mikkelsen

Riisbøl lyder bedre end Rusbøl  :)
Sjældent navn, der er kun 5 i dagens Danmark.

Her er Niels Nielsen Fanniger med familie i FT 1801:

Ribe, Skast, Guldager, Hierting, , 13 Familie, FT-1801, B7783
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Fanningen   31    Gift   Mand   Lever af Søen og lidt Auling   
Mette Kirstine Jesdatter   47    Gift   Kone      
Jes   15    Ugift   Deres Børn      
Dorthe Cathrine   11    Ugift   Deres Børn      

Jeg tror dog indtasteren må have læst hans alder forkert, jeg tror der står 51 år (opslag 3).

Det passer fint med at han er født 1749.

vh Søren

Henning Jensen

Riisbøl var der sandelig mange af i Hjerting på den tid, og det er altid lettere at tyde når man ved
hvad der kan stå.  ;)

Og der har jeg en fordel, da jeg er ved at afskrive Guldager kirkebog.
Jeg har lige sendt Klaus Guldager nogle filer med den "klade" jeg har indtil nu.

Jeg er interesseret i at få tilbagemeldinger, så jeg kan få rettet de værste fejl.
Vi du og andre interesserede medvirke, så send en mail til:

henning@el-vis.eu

så sender jeg filerne.

mvh. Henning Jensen

Klaus Guldager

Godt at vi er ved få et lille projekt ud af det her om Guldager Sogn. Når Henning blir færdig ():) vil vi og mange andre have stor nytte af af det.
Vender tilbage til substansen senere

mvh
Klaus

Klaus Guldager

Hej Henning.

Du har været ind på at (gamle) Niels Fanninger dør 1773, men vi ved vel kun at en Niels Nielsen dør 65 år gl - opslag 42?

mvh Klaus

Henning Jensen

#14
Hej Klaus

Vi kan jo ikke have at sognet der gav dig dit efternavn, og er mit fødesogn skal blive ved med at
være et sort uudforsket hul.
Som et af få sogn findes det ikke på FamilySearch, eller noget andet sted på nettet i afskrevet form, så vidt jeg ved.

Nu står der jo "Skipper" Niels Nielsen ved hans død, en tittel hans søn overtog efter hans død, men mig bekendt var der ikke andre skippere der hed det. Sønnen ses dog først 1779 med titlen "Skipper"

Jeg tror nu ikke meget på en teori om at Niels Fanninger var den samme som Niels Guldager.

Jeg er overbevist om at Niels Fanninger var gift med Johanne Christensdatter der døde 1758 og derefter med Edel Chistensdatter der er 60 år ved FT87.

Jeg er også overbevist om at Niels Guldager var gift med Barche Hansdatter der ved FT87 er 72 år og som dør 1791 "Niels Guldagers enke af Hjerting begravet 76 år"

Er der iøvrigt nogen der kender pigenavnet "Barche" Jeg har aldrig set det før.?

Søren Juul Mikkelsen

Fantastisk stykke arbejde du har lavet Henning  :)
Jeg er aldrig før stødt på navnet Barche og kan ikke finde det i nogen søgninger på nettet.

Med hensyn til Fanninger er der en interessant dåb:

1781 - 86 -3
1 juli født 25 juni @Peder Pedersen og @Else Sørensdatters barn i Hjerting døbt *Søren Pedersen. (FT87
nr. 40) Skipper Hans Jensens hustru Elleonore Nielsdatter i Hjerting bar barnet. Faddere: Skipper N.
Fanninger og hans broder Peder Fanninger. Item Niels Jessen og Skipper Jens Hansens datter Ingeborg
Kiersten alle af Hjerting.

Her har vi tilsyneladende 3 søskende Eleonore, Niels, og Peder. Men Peder fremgår ikke af skiftet i 1758, så han er måske født senere med en anden mor.

vh Søren


Christian Grøndberg

Citat fra: Henning Jensen Dato 12 Dec 2012 - 21:56
Er der iøvrigt nogen der kender pigenavnet "Barche" Jeg har aldrig set det før.?

Bache, Bagge og Bakke (samme navn) ses da ind i mellem i sognene ovre i dette område. Dog er det et drengenavn.

Jeg har ikke hørt om Barche før, men en søgning på ddd giver flere hits på Barke som pigenavn.

Med venlig hilsen
Christian

Søren Juul Mikkelsen

Der er også en Jens Nielsen Fanninger:

Konfirmeret 1776 - 54= født ca. 1759
Hjerting:
@Niels Fanningers søn *Jens Nielsen. (moderen @Edel Christensdatter FT87 nr. 5?)

Som fadder:

1782 - 88 -5
24 feb. født 4 jan. Skipper @Hans Jensens og @Elleonore Nielsdatters barn i Hjerting videre bekræftet i
sin daabs naade, efter at det tilforn var hjemmedøbt *Christen Hansen.(FT87 nr. 5)
Fadder: Sr. Fred. Westesens hustru fra Varde, Hr. Tolder Müller, Hr. Inspecteur Stochemann, Mons.
Ellung, Jens Fanninger, Ingeborg Jensdatter og Kiersten Svendsdatter, Alle af Hjerting.

1783 - 92 -2
9 feb. blev Christen Baggers sted-datter @Mette Henrichsdatter Scheel, hendes uægte barn af Hjerting
døbt *Henrica Clausdatter (FT87 nr. 27). Faddere: Ingeborg Brinch af Guldager. N. Stokholm, Peder
Hansen, S. Wiborg, Jens Fanninger, Anne Else Harches, og Mad. Holms pige Karen J...datter af Janderup,
alle af Hjerting. NB. Fader til dette barn blev angiven at være @Claus Mathisen, en ung karl fra Nørre
Jylland.

FT 1801:
Ribe, Skast, Guldager, Hierting, , 31 Familie, FT-1801, B7783
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Fanninger   44    Gift   Mand   Lever af Søen   
Kirsten Banberg   39    Gift   Kone      
Ane Fanningers   75    Gift   Mandens Moder   Faaer Ophold   
Niels Hansen   22    Ugift   Mandens Søster Sønner   Farer til Skibs   
Jens Hansen   20    Ugift   Mandens Søster Sønner   Farer til Skibs   

Men her står at hans mor hedder Ane, så det stemmer ikke med antagelsen om at Edel Christensdatter er mor til Jens og Peder.

vh Søren

Søren Juul Mikkelsen

Jeg har kigget i FT 1801 for Guldager sogn, opslag 5, og tror faktisk at der står Edel Fanninger.

Så det stemmer alligevel med Edel Christensdatter.

vh Søren

Søren Juul Mikkelsen

Edel Fanninger dør 78 år gammel i 1804. Guldager KB 1802-1815 opslag 99.

vh Søren


Klaus Guldager

Søren skriver:

1781 - 86 -3
1 juli født 25 juni @Peder Pedersen og @Else Sørensdatters barn i Hjerting døbt *Søren Pedersen. (FT87
nr. 40) Skipper Hans Jensens hustru Elleonore Nielsdatter i Hjerting bar barnet. Faddere: Skipper N.
Fanninger og hans broder Peder Fanninger. Item Niels Jessen og Skipper Jens Hansens datter Ingeborg
Kiersten alle af Hjerting.

Her har vi tilsyneladende 3 søskende Eleonore, Niels, og Peder. Men Peder fremgår ikke af skiftet i 1758, så han er måske født senere med en anden mor.

Se Nordby-dvd p 1720.
Her nævnes børnene: Edith, Niels, Christen, Peder og Elenora.


Peder skulle så være født 1758-1760 :) Og er væk 1787.



mvh
Klaus

Klaus Guldager

Spørgsmålet om Niels Fanø/Fanniger og Niels Guldager.

Det er helt klart to forskellige personer, men de blandes måske sammen på Nordby-dvd-en.
De omtalte sider på Nordby-dvd-en side 1718 og 1720 findes vedhæftet i tidligere indlæg.

Et kort resumé:

På Nordby-dvd side 1720 forbindes Niels Nielsen Jørgen Callesen f. 1703  med en Christen Nielsen
døbt 12 jul.1744 Guldager, hvis far helt sikkert er Niels Fanøe.

KB 1727-1750   opsl 68, 1744 Niels Nielsen Fanøes Christen.
desuden
KB Guldager 1727-1750  opsl 64,  1743 har vi Niels Fanøes Johanne

Og i dette skifte fra 1758 findes en Niels Nielsen som far til Johanne og Christen, så han er Niels Fanø/Fanniger:

Riberhus skifte 19.1.1758, side 552.
315 Johanne Christensdatter i Hjerting. 19.1.1758,
E: Niels Nielsen. B:
1) Johanne Nielsdatter 15
2) Christen Nielsen 13
3) Lene Nielsdatter 10
4) Niels Nielsen 6
5) Eleonora Nielsdatter 3
6) Karen Nielsdatter 5 uger.
FM: mors søskendebarn Svend Mathiasen i Hjerting.



Og iflg. Nordby-dvd side 1720  er Niels Nielsen Jørgen Callesen f. 1703 på Fanø den "Niels Nielsen Guldager" der findes i dette skifte:

206 Karen Nielsdatter på Fanø. 14.4.1751, fol.463.
Enke efter [Jes Hansen Borch, skifte 9.7.1743 lbnr.39]. B:
1) Hans Jessen Borch 8.
FM:
1 morbror Mathias Nielsen Guldager på Fanø
2 morbror Niels Nielsen Guldager i Hjerting.
Aftægt til afdødes mor Dorthe Jensdatter Guldager.

Umiddelbart ville man tro at "Niels Nielsen Guldager" i skiftet er den samme som den Niels Guldager, vi finder mange steder i KB Guldager i 1740-erne.
Det bestyrkes jo af at hans mor er Dorthe Jensdatter Guldager, og Nordby-dvd-en side 1718 fortæller at Karen Nielsdatter, Mathias Nielsen og Niels Nielsen er søskende.

Men har vi mere, der peger den vej? Har vi andet end indicier?
Nej , men Niels Guldager dør 76 år gammel i 1780.
Men taler det imod, at ingen af Niels Guldagers børn hedder Dorthe?

Niels Nielsen Jørgen Callesen f. 1703 kan ikke være  Niels Fanøe/Fanninger.

Henning Jensen

#22
Niels Guldager var ret ihærdig med at opkalde efter hans far "Niels" så man må næsten formode at han ville være lige så ihærdig med moderen.
Guldager kirkebog er ikke af den bedste kvalitet i de år, så han kan sagtens have haft en datter "Dorthe".
Niels Guldagers først pigebarn som vi kan regstrere bliver døbt "Anna" og nr. 2 Mette.

Lige for at gøre Niels Fanninger færdig så er her skiftet efter hans svigerfader:

27 Christen Pedersen Risbøl i Hjerting. 5.4.1741, side 450. (begravet 10 marts 1741)
E: Eleonora Bentsdatter. LV: Johan Frederik Pedersen. B:
3) Anne Christensdatter Risbøl, død (26 april 1740). E: Mads Andersen, skipper i Hjerting. 5B:
a Knud Madsen
b Anne Madsdatter
c Eleonora Madsdatter
d Maren Madsdatter
e Johanne Madsdatter, der døde efter sin morfar (døde samme år)
4) Lene Christensdatter g.m. Søren Pallesen i Varde
5) Johanne Christensdatter.
Af første ægteskab B:
1) Knud Christensen Risbøl, skipper, død. (1743) 4B:
a Christen Knudsen Risbøl
b Anne Knudsdatter
c Maren Knudsdatter
d Anne Knudsdatter
2) Maren Christensdatter Risbøl, død. 1B:
a Anne Sørensdatter Kjær gift, men navn på manden angives ikke.

Jeg formoder at Niels Fanninger blev hentet på fanø for at blive gift med Johanne Christensdatter og
overtage hendes afdøde fars skib.?
Svigerfaderen dør i 1741 og Niels Fanninger og Johanne får deres første barn (Johanne) døbt 1743.
Hedder Niels Fanningers mor "Johanne" ?

Niels Guldager var altså den første "Niels Nielsen" i Hjerting.

Min teori går ud på at da nr. 2 kommer til er der behov for et tilnavn til de 2.
Det bliver derfor til Niels Fanninger fordi han kom fra Fanø
og Niels Guldager fordi han, eller hans familie kom fra Guldager.

Hvis den teori holder kunne denne dåb godt være Niels Guldagers barn:

1740 - 39 -6 og 49 -1
2 juli blev @Niels Nielsens barn af Hjerting døbt og kaldet *Anna Nielsdatter. Morten Madsens hustru af Hjerting bar barnet. Faddere: Hans Eskesen, Grafvers Skomagers søn, Anne Andersdatter, Anne Madsdatter, alle af Hjerting.

Bemærk at barnet bliver døbt "Anna" og ikke Anne som var det mest almindelige i sognet og nøjagtif det samme som her:

1744 - 69 -8
27 sept. blev @Niels Guldagers barn i Hjerting døbt og kaldet *Anna Nielsdatter.
Peder Tøgersens  hustru bar det. Faddere: Esben Jensen, Peder Pedersen, Mad. Pettersen og Madselle Weddels


Normalt ville man vel ikke give en mand et kaldenavn der henviste til en by i samme sogn.
Plejer det ikke at være nogen der kommer fra et andet sogn.?

En forklaring kunne være at hans forældre kom fra Guldager men havde været bosat på Fanø?

Der er egentlig lidt underlig at Niels Fanninger og Niels Guldager slet ikke er fadder for hinanden,
hvis de begge kom fra Fanø.




Klaus Guldager

1)
Niels Nielsens barm Anna i 1740.

Da Niels Guldager kalder sit barn i 1744 Anna, skulle vi kunne finde en begravet Anna inden.

2)
Det er stadig mærkeligt at skiftet i 1751 omtaler Niels Nielsen Jørgen Callesen som "Niels Nielsen Guldager", og hvem er så denne Niels Nielsen i Hjerting hvis han ikke er Niels Guldager.

Henning Jensen

Niels Guldagers første "Niels" bliver begravet 8 april 1742 (opsl 59)

prøv at se lige under "8 april" hvad står der?

........ datter Anna.

Det hører helt tydelig sammen med denne begravelse.

Søren Juul Mikkelsen

#25
Citat fra: Klaus Guldager Dato 13 Dec 2012 - 11:56
Se Nordby-dvd p 1720.
Her nævnes børnene: Edith, Niels, Christen, Peder og Elenora.

Bemærk at der om Edith står "begravet 23. sep. 1804"
Det er endnu en misforståelse på dvd-en, for det er jo Niels Fanningers anden kone Edel Fanninger født Christensdatter der begraves den dato.

Jeg har ikke meget tiltro til oplysningerne på den dvd.

Hvilke originale kilder har vi til navnet "Niels Nielsen Jørgen Callesen"?

vh Søren

Klaus Guldager

OK - godt set. Mon de har haft epidemi?
Hvad der står der lige over Anna?

Klaus Guldager

#27
"Niels Nielsen Jørgen Callesen"

Sådan skrives han i Nordby-dvd side 1718
som søn af
Niels Jørgensen Callesen og Dorthe Jensdatter Guldager

KB Nordby 1669-1732 opsl 88
1703 Skiærtorsdag
døbt Niels Jørgen Kallexxx Søn Niels.

Denne far "Niels Jørgensen Callesen" findes på Nordby-dvd side 1641 f.

Hans far var Jørgen Callesen, og han har disse søskende:
1. ægteskab: Anne, Mette og Maren.
2. ægteskab: Niels, Calle, Maren, Hans, Mette og Jens.

Hvis Niels Guldager skulle være  Niels Jørgen Kallesens søn, så er hans og  Barche Hansdatters børn-navne fra 1740 og ind i 1750-erne værd at nævne:
Anna, Niels, Mette og Karen.

OK, almindelige navne, men der var da nogle at tage af blandt faderens søskende før man brugte Niels moder, Dorthe. Og vi ved ikke hvad Barches mor hed.
Iflg. Nordby-dvd døde Dorthe Jensdatter Guldager først i 1756.

mvh
Klaus

Klaus Guldager

Hej Henning,

Din teori går ud på at da nr. 2 Niels Nielsen kommer til er der behov for et tilnavn til de 2.
Det bliver derfor til Niels Fanninger fordi han kom fra Fanø
og Niels Guldager fordi han, eller hans familie kom fra Guldager.

Men allerede før "Niels Nielsens" barn i KB Guldager 1740  opsl 39, er "Niels Guldager" fadder KB
1739 -opsl 37 -nr 6. Og han kaldes ikke Niels Nielsen Guldager.

Fadderne ved "Niels Nielsens" barn i  1740 passer desuden ikke ind i Niels Guldagers "rammer".

Og i din afskift af KB findes jo Niels Nielsen af Hjerting flere gange, så det kan være en tredje!

Og jeg mener at den ekstra "Anna" ved begravelsen af Niels Guldagers "Niels" i 1742
(KB 1721-1750 Guldager opsl  59) kan være en selvstændig, glemt begravelse, men det er svært at tyde det, der står før "Anna".

mvh
Klaus




Klaus Guldager

Havde en  Niels Guldager en datter Dorthe?

1763 - 9 -2
@Thomas Bennetsens Klingenbergs barn i Hjerting døbt *Bendix Thomsen. Hr. Inspecteur Wrangs
Kiereste bar det. Faddere: Hr. Tolder Møller, Degnen, Niels Nielsen i Guldager, hos tolderen og Anne
Nielsdatter Guldager i Hjerting. (Moderen @Dorthe Nielsdatter Guldager, gift 1763)

KB Guldager 1763 opsl 173
Thomas Bendixsen er fra Billum og der står "Dorthe Nielsdatter Guldager".

Hvor gammel mon hun er?
Hvor blir de af?

mvh
Klaus