Niels Guldager og Niels (Nielsen) Fanøe/Fanninger i Guldager Sogn

Startet af Klaus Guldager, 12 Dec 2012 - 11:08

Forrige emne - Næste emne

Klaus Guldager

Ja, der findes rundt omkring "Fanninger" - som jo kun har det til fælles at de kommer fra Fanø.
En praktisk måde at holde styr på dem:)

Henning Jensen

Ved et tilfælde faldt jeg over dette skift i Viborg amts gejstlige Skifter:
http://www.brejl.dk/viborggejst.htm

31 Inger Pedersdatter Solgaard, ugift i Vroue præstegård. 6.3.1732, fol.296B.
A:
0) forældre Peder Jensen Solgaard, kapellan i Hjerm, Gimsing og Venø, [skifte Hjerm herred gejstlig 20.7.1719 lbnr.33] og Maren Andersdatter Guldager i Kobberup præstegård, skifte 19.11.1726 lbnr.26.
Mors andet ægteskab med Christen Mortensen Scheel, præst i Kobberup og Feldingbjerg.
1) farbror Jens Jensen Solgaard i Vinderslev i Silkeborg len, død. 8B:
a Jens Jensen Solgaard i Vinderslev
b Peder Jensen Solgaard, guldsmed i Thisted
c Niels Jensen Solgaard i Kolding
d Thøger Jensen Solgaard, rejste til Amsterdam for18 år siden
e Mette Jensdatter Solgaard, enke i Sir vest for Holstebro
f Karen Jensdatter Solgaard i Kolding, nu i Holland
g Sofie Jensdatter Solgaard g.m. Niels Jensen i Iller i Grønbæk sogn
h Anne Margrethe Jensdatter Solgaard i Holstebro
2) morbror Lambert Andersen Guldager, præst i Sønder og Nørre Onsild
3) morbror Jens Andersen Guldager i Ravnsbjerg i Guldager sogn
4) moster Margrethe Andersdatter Guldager i Guldager, enke efter Rasmus [Jørgensen] Fogh, præst i Guldager
5) mors halvbror Anders Lauridsen Scavenius, cand. theol. i Århus.
Arv efter afdødes bror Anders Pedersen Solgaard, skifte 13.5.1726 lbnr.25.

Jeg har også fundet disse sider:
http://www.geni.com/family-tree/index/6000000014998282487
http://www.geni.com/family-tree/index/6000000007980752070

Her kaldes Jens Andersens far for Anders Jensen Spandet. Han var præst i Guldager og døde 1684.

Guldager kirkebog 1727 opslag 14 dåb nr. 4 nævnes han blandt faddere:

9 nov. blev Enevold Smeds (@Enevold Lambertsen) søn nafnlig *Lambert Enevoldsen.
(død 1731) af Guldager. Mdm. Ellen Lambertsdatter på Sønderris bar ham til daaben. Fadder: Niels Torup, Thomas Grønberg, Anders Jensens søn Jens Andersen, Jacob Graversens søn Iver Jacobsen, og Christian Nielsens datter Mette Christiansdatter af Guldager, degnens hustru Kjerstine Marie Lundes.


Ingen steder i Guldager kirkebog kaldes disse personer for "Guldager" men Jens Andersen er vel ham
der er far til Lambert Jensen som Niels Guldager og hans børn er så flittig faddere for.
Niels Guldager er også fadder for Jens Andersen:

1741 opslag 43 -5. og opslag 57 -4
1 Adv. 3 december blev Jens Andersens barn i Guldager døbt og kaldet *Anders Jensen (død 25 marts 1742) Niels Christensens hustru i Tobøl bar barnet. Faddere: Hans Lausen og Peder Hansen af Rauensberg, Niels Guldager af Hjerting og Mette Madsdatter af Guldager.
(moderen Mette Lambertsdatter, død 15 feb. 1778)

Jens Andersen er formentlig ham der dør 1768 - 61 år gl.
Mette Lambertsdatter døde 1778 - 71 år gl.

Det er også værd at bemærke at broderen Lambert Andersen var gift 2 gange med en "Weddel"

Måske er de i slægt med Maren Weddel som bar barnet for Niels Guldager:

1745  opslag 73 -10.
5 dec. blev Niels Guldagers barn af Hjerting døbt og kaldet *Mette Nielsdatter (død 1746). Madselle Maren Wedel bar hende.

Jeg er overbevist om at der er forbindelsen til Niels Guldager og hans mor, men jeg kan ikke lige få øje på den. Måske er der andre der kan. ?

Mvh Henning Jensen

Jens Ole Jensen

Det kan da ikke være Niels Fanninger som døde i 1773 der også lever i 1787
Men det må være hans søn ved samme navn

23/2 1773   Skiftet efter Niels
834 Niels Nielsen Fanninger i Hjerting. 23.2.1773, fol.27.
Enke: Edel Christensdatter Møller.
Lavværge: [Michael] Møller, tolder i Hjerting.
Børn
7) Jens Nielsen Fanninger 14
8) Peder Nielsen Fanninger 13.
Formynder: Svend Mathiassen i Hjerting.
Første ægteskab med [Johanne Christensdatter, skifte 19.1.1758 lbnr.315].
Børn
1) Johanne Nielsdatter g.m. Christen Jensen i Studsig [i Horne sogn]
2) Christen Nielsen Fanninger 27, der døde
3) Lene Nielsdatter 24, der ægter Hans Poulsen i Agerskov
4) Niels Nielsen Fanninger 22
5) Eleonora Nielsdatter 17, der ægter Hans Jensen, der overtager gården og giver ophold til enken.
Formynder: Hans Sattrup, guldsmed i Hjerting.
Desuden nævnes Hans Jensens far Jens Hansen i Hjerting.

Jens Ole Jensen, Aalborg

Henning Jensen

Dertil er der kun at sige at det har du fuldstændig ret i.
Det er sønnen Niels Nielsen du ser i FT87.

Jeg har iøvrigt fundet en ledetråd mere til det jeg skrev ovenfor:

"Ingen steder i Guldager kirkebog kaldes disse personer for "Guldager" men Jens Andersen er vel ham
der er far til Lambert Jensen som Niels Guldager og hans børn er så flittig faddere for.
Niels Guldager er også fadder for Jens Andersen"

Denne Lambert Jensen får en søn døbt:

Guldager kirkebog:
1762 -  Opslag 6 -nr. 2
15 aug. Lambert Jensens barn i Guldager døbt og kaldet Jens Lambertsen
Niels Guldagers hustru af Hjerting bar det (Barche Hansdatter).
Faddere: Niels Thomsen (morfar) af Tobøl og søn Thomas Nielsen ibid.
Thomas Jacobsen i Guldager og Karen Christensdatter.

Denne Jens Lambertsen bliver gift i Varde 1791:
Fredagen d. 14. jan. 1791 om aftenen kl. 6½ blev ægteviede hæderlige unge karl
Jens Lambertsen Guldager og gudelskende Marie Beier Ulv (Marie Beyer Ulf, Anders Ulfs datter) udi hendes moders hus her i Varde.

Bemærk: der står ikke "af" Guldager, og efterfølgende kaldes han Jens Lambertsen Guldager i Varde Kirkebøger. Guldager var altså et tilnavn henvisende til slægten, og ikke hvor han kom fra, for der var mange andre fra Guldager sogn i Varde.

http://www.el-vis.eu/aner/medialist.php?action=filter&search=yes&sortby=title&max=20&folder=ALL&filter=Varde

Jeg har ikke noget bevis for det, men det peger hen på min tidligere teori om at disse personer
er efterkommere efter Anders Jensen Spandet der var præst i Guldager og døde 1684.

Jens Ole Jensen

#64
Ve godt det ikke er det i søger men:
Min interesse i Fanninger stammer fra en påstand om at Johanne Nielsdatter som blev gift 12/12 1800 med Thomas Henrichsen i Vester Nebel er datter af Niels Fanninger den yngre. Hun døde 22/1 1844 så desværre kan jeg ikke få det bekræftet i folketællingen.
Ved du mere om den Johanne?

http://www.vnsa.dk/jrgensenweb/919.htm

Jens Ole Jensen, Aalborg

Henning Jensen

At Johanne Nielsdatter er datter af Niels Fanninger er jeg næste 100% sikker på.
Johanne og Thomas Henriksen får et barn døbt i 1801 og her er Søren Jessens hustru af Hjerting
fadder.
Søren Jessen er en broder til Johannes mor der hed Mette Kierstine Jesdatter, og deres far var Skipper Jess Nielsen i Hjerting gift med Dorthe Sørensdatter der ved FT87 var enke og 61 år.

Hvis der er nogen der ved mere om det, er det Henning Jørgensen, Vester Nebel sogne arkiv, hvis
hjemmeside du netop henviste til.
Jeg ved han har arbejdet på en ny bog om Bryndum og Vester Nebel sogne, som
måske allerede er udkommet.
Men skriv evt. en mail til ham.

http://www.vnsa.dk

Henning Jørgensen

Hej Jens Ole og Henning

Den er god nok. Johanne Nielsdatter er datter af Niels Fanninger. I begravelsesregisteret for Vester Nebel Sogn står der, at hun var datter af Niels Jessen i Hjerting, som er identisk med Niels Fanninger.

Ikke fordi jeg vil gå ind i den lange og årgamle tråd, som jeg kun har skimtet løseligt, men jeg vil da lige nævne, at i Skads Herreds Tingbog fra 1732 nævnes to søstre i Hjerting ved navn Maren og Birthe Nielsdatter Fanninger. De må have haft deres egen husstand, da Hans Hansen i Lifstrup havde været inde ved dem for at aflevere to skæppe rug og et læs tørv. Jeg har ikke fundet deres navne ved den løselige gennemgang af tråden, og de behøver ikke nødvendigvis at have noget med de andre at gøre. Blot til info.

- I øvrigt er bogen om 1600 og 1700 tallets Bryndum og Vester Nebel Sogne ikke udkommet endnu. Teksten (bortset fra korrekturlæsningen) skulle være på plads, men der skal noget billedstof, layoutmæssigt og korrektur på plads.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Jens Ole Jensen

En stor tak for dine meget spændende oplysninger.

MEN

Niels Jessen?
Hed Niels Fanninger ikke Niels Nielsen?

Ribe, Skast, Guldager, Hierting, FT-1787 opslag 4
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:
Niels Nielsen Faninger   38   Gift   Mand   Skipper
Mette Kirstine Jesdatter   33   Gift   Kone   
Johanne Nielsdatter   8      Børn   
Kirsten Nielsdatter   4      Børn   
Niels Nielsen   6      Børn   
Jes Nielsen   1      Børn   




Jens Ole Jensen

Henning Jensen

Jeg kan se at Jens Ole lige kom mig i forkøbet mens jeg skrev dette
Jeg poster det alligevel.

Hun er vel datter af Niels Nielsen, så hvis man har kaldt ham Niels Jessen er
det måske fordi hans kone var en "Jessen"?

Her mine notater fra FT1787 i guldager sogn:
Hjerting:
Niels Nielsen Fanninger   38   Gift 1.   Mand   Skipper (døbt 14 sept. 1749, død 17 nov. 1802)
Mette Kierstine Jesdatter    33   Gift 1.   Kone  (datter af Skipper Jess Nielsen som døde 1785)
(gift 23 nov. 1778)                                                 (hun er født ca. 1754, død 25 april 1835)
Johanne Nielsdatter    8              Barn   (født 7 jan. 1779, gift 1801, død 22 jan. 1844 i Vester Nebel)
Kiersten Nielsdatter       4              Barn   (født 20 oct. 1782, FT1845 ugift i Varde Købstad)
Niels Nielsen          6              Barn   (født 20 oct. 1780)
Jess Nielsen          1        Barn    (født 2 juli 1786)
(1788 Skipper Niels Fanninger 0-2-0-0 selvejer)

Jeg ved du har lagt et meget stort arbejde i din nye bog, så
den er vi vist mange der ser frem til udkommer.

Henning Jørgensen

Ligesom Henning Jensen er jeg ikke i tvivl om, at Niels Jessen og Niels Fanninger (altså Niels Nielsen Fanninger) er identiske. Jeg tror ikke på, at man kan finde en person i Hjerting, der rent faktisk hed Niels Jessen og skulle være Johanne Nielsdatters far. Søren Jessens far Jes Nielsen havde en søn ved navn Niels Jessen, men han døde i en alder af 30 år i Hjerting uden at efterlade børn.

Når Niels Nielsen Fanninger står som Niels Jessen i begravelsesregisteret, skyldes det måske, at man på det tidspunkt huskede, at hendes far var af skipperslægt og i familie med Søren Jessen i Hjerting - og altså havde glemt at der var tale om en svoger og ikke en bror til Søren Jessen. I begravelsesregisteret 1814-1848 for Vester Nebel Sogn findes der flere sådanne forbytninger.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen