tydning ved en fødsel stubberup/odense 1766

Startet af Jesper Dyring, 06 Dec 2012 - 02:11

Forrige emne - Næste emne

Jesper Dyring

hej. jeg har en lille opgave mere , i Odense amt Stubberup sogn 1734-1814 op 183 nederst nr 4 , jeg mener det drejer sig om en Anna og der er udlagt en barnefader der hedder Johan Povel ****'* jeg mener der står noget om at han er rytter ved et regiment?? men hvad hedder moderen til barnet, og hvad står der ellers? Mvh Jesper Dyring

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Jesper.

Jeg læser:

No 4 - d 31 Mart: Karen Meijerskes uægte Barn af Martofte
kaldet Anne, Baaren af Niels Hansens Hustrue
ibid. Faderne vare Niels Hansen, Jacob Nielsen,
gl: Lars Hansen og Hans Nielsens alle af Mart:
til Barnefader blev udlagt Johan Povel Gepart
Rytter ved Major Iron Wolffsgells Escadron
som ligger Guarnison I Korsøer.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Jesper Dyring

Hej Jens Mange tak for dir svar, jeg har været ude at rejse så undskyld jeg ikke har svaret før, du skriver hun hed Majerske, mon ikke det var hendes titel, og tror du ikke at hun havde et andet navn ? men i daglig tale blev kaldt Majerske. Mvh Jesper Dyring

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Jesper.

Jo, Mejerske er hendes kaldenavn i daglig tale. Den slags opstår tit, især hvis der er to personer i byen med samme navn. Så var det praktisk at kalde dem noget forskelligt i daglig tale.
Fænomenet er mere udbredt hos mænd, som også bliver kaldt efter deres erhverv, hvor i byen de bor, ung, gammel, den lokalitet de kommer fra osv. Og man oplever ikke så sjældent, at det bliver deres egentlige navn, der så går igen hos børn osv.
Eksempler: Møller, Smed, Bak, Østergård, Slangerup.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk