Christen Jensen f. 1841 i Spentrup, Randers amt udvandret til USA i 1874

Startet af Lars Skovvang Larsen, 11 Nov 2012 - 19:22

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

Christen Jensen, der fødtes i Spentrup by og sogn den 13. marts 1841 udvandrede i flg. David Jensen i Denver, Colorado i 1874 til USA.
Han var gift med en Ane Margrethe Pedersdatter. En datter af dem Maren/Mary Jensen blev senere gift med Hans Peter Larsen i Rock Creek, Idaho - udvandret som helt lille sammen med sine mormonforældre Lars Larsen og Ellen Margrethe Nielsen fra Kalvehave sogn, Præstø amt.
I familien forælles det at Chisten Jensen havde været en rig gårdmand i Danmark. Det vil David meget gerne have be- eller afkræftet.
I USA gik det ikke for godt med Christen Nielsen; lidt for meget whiskey blev indtaget på saloonen.

Jeg har kun kunnet følge Christen Jensen fra fødslen i 1841 til konfirmationen i 1855:
Hans forældre er gårdejer Jens Christensen Jacobs(en) og Maren Nielsdatter i Spentrup by.
Hans mor døde allerede i 1842, hvorefter hans far blev gift med en Maren Christensdatter.
På et tidspunkt kom kom Christen i pleje hos gårdmandsenken Ane Kathrine Knudsdatter i Bjergby, Borup sogn, Støvring herrede, Randers amt. Enken havde havde været gift med Mads Christensen Vinther. Hos hende var Christen ved folketællingen 1845.
I marts 1845 dør Christens far og hans stedmor (eller i hvert fald fars kone) bliver gift med Mads Christensen, der er søn af Mads Christensen og Bodil Andersdatter i Borup, Borup sogn.
Ved folketællingen 1850 er Christen tilbage på fødegården i Spentrup; nu som plejebarn af hans fars anden kone Maren Christensdatter og hendes nye mand Mads Christensen.
I 1855 blev Christen konfirmeret i Spentrup kirke med karakterne mg både kundskaber og opførsel.
Ved folketællingen 1860 var han ikke hjemme på gården i Spentrup. AO, ops. 12. Hvor han var, ved jeg ikke.

Hvis Christen Jensen skal være blevet velhavende i Danmark kan jeg næsten kun forestille mig, at det skal være sket via en arv.
Kender nogen noget til skifterne efter hans forældre?

Oplysninger i øvrigt om Christen frem til 1874 har selvfølgelig også stor intersse.
Hvor fandt han fx. sin kone Ane Margrethe Pedersdatter, som jeg har fået helt forkerte oplysninger om - hun skulle være fra Kalvehave sogn; men den person der var udpeget blev gift 2 gange og døde i Danmark.

Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Vivi Winther

Hej Lars, lidt opslag

Christen har en storsøster
Karen Marie f 12 juni 1840
1814-1844 Spentrup, Nørhald Randers opslag 70, hun bliver boende hos faderen (FT 1845)

Maren Nielsdatter døde 18 august 1841
1814-1844 Spentrup, Nørhald, Randers opslag 145

Halvsøster
Ane Marie f 31 januar 1844
1814-1844 Spentrup, Nørhald, Randers opslag 72

Hvor har du Niels Christensen Jacobsen død jeg kan ikke finde den, men at han var Gårdejer er der jo ingen tvivl om, kender du til søsterens liv?? Har du set nogen vielse??

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Lars Skovvang Larsen

Hej Vivi

Jens Christensen Jacobsen dør umiddelbart efter folketællingen 1845:
Død den 21. april og begravet den 27. april 1845 - Jens Christensen, gårdejer i Spentrup, 53 år.
Spentrup 1845-1879, ops. 170.

Jeg har prøvet at spore Christens hel- og halvsøster ved folketællingen 1880 i Randers amt; men uden held.

Christens husstand ved udvandringen skulle se således ud - fra David Jensen, Denver:

We found the Christian Jensen family departing Liverpool, England on June 24, 1874; arrives NYC July 6, 1874 (12 day passage on steamship IDAHO rigged with sails and one propeller/one engine, rated 11 knots).
Ships manifest lists their family in 1874:
Christian 33 Lab (labourer?)
Ane 35 Wife
Peter 11
Maren 06 (called Mary in U.S.)
Johanne 04
Jensine 02
Mads (Martenus) less than one year

Der må være udeladt oplysninger i det ovenstående - det kan ikke passe at Christen/Christian og konen ikke er opført med efternavne.
Børneflokken er iflg. David rigtig.
Ved en folketælling i USA i 1880 er konen ikke i familien.

Jeg vil jo også meget gerne finde Christen Jenses vielse til Ane Margrethe Pedersdatter.
Jeg er ikke meget inde i de østjyske bevægelsesmønstre; men jeg kunne forestille mig at man enten giftede sig i fødesognet eller et nabosogn - eller måske i Randers.
Anne Margrethe skal iflg. passagerlisten være født omkring 1839.

Hvor i Østjylland havde mormonerne held med deres missioneren?

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk