Inger Jensdatters giftemål med Jens Lindberg, i 1831håber jeg

Startet af Kirsten Halgaard Kristensen, 18 Aug 2011 - 18:06

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Halgaard Kristensen

Håber dette er den rigtige Inger, synes at kunne læse ordet Resen Sogn i teksten,her kom familien fra i 1815.Faderen Jens Jensen skulle vist fortsat bo i Kiolvraae.
Er der nogen som kan hjæple med teksten:
Haderup kirkebog 1821-1844 elektronisk side 160 øverst:
Jeg læser:
Ungkarl og smed Jens Lindberg........
27 5/12 år .......Vacineret
5. juli 1815 af Bagger i Viborg
Bruden: Pigen Inger.....datter......
Resen sogn.......
.............
Niels Andersen i Hestlund
...............vacineret
........juli 1815 af Bagger i Viborg.
Forlovere:
Jens Jensen
gårdmand i Kiolvraae
........Anders..........
gårdmand
...........Mark
..............
Vielse 20 oktober 1831.
Resen kirke??????
Mvh Kirsten H.K.
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

ove nibe

Hej Kirsten
Jeg mener der står Jens Laursen Smed 27 5/12 Aar
og Inger Jensdatter 17 Aar, så måske er det ikke den du søger.

Hilsen
Ove

NB: se Ft 1834
viborg, Fjends, Resen, Resen By og Sogn, Høgild By, et Hus, 46, FT-1834, C4551
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Laursen   31 aar    Gift      Smed, eier af et hus og en jordlod hvoraf han ernærer sig og familie i forening med sit haandværk.   
Inger Christensdatter   20 aar    Gift      hans kone   
Ane Jensdatter   63 aar    Enke      Husfaderens moder og af ham forsørges.   
Else Christine Karensdatter   5 aar    Ugift      Plejedatter   
Inger Marie Johannesdatter   9 aar    Ugift      tjenestepige

Kirsten Halgaard Kristensen

Hej Ove.
Jeg tror desværre du har ret. Det er ikke den rigtige Inger. Den Inger Jensdatter jeg søger er født 3. september 1800 i Daugbjerg, Viborg. Hun er konfirmeret i Resen 1816.
Hendes forældre var Jens Jensen også med navn tildelt af folk:Huus eller Smollerup.Moderen var Engeborg Espendatter,de flyttede til Resen, Fjends engang efter 1804,hvor søster Karen er født. I 1806 er Broren Jens født i Resen og så min slægtning i lige linie Esper(Jesper) Jensen 10 januar 1810 , i følge min far, men jeg kan ikke finde ham i Resen kirkebog i 1810 og deromkring. Er der nogen der kan.???????  Han er konfirmeret i
1815 flytter familien til Kiolvraae i Haderup sogn.
Jeg har lagt tråde ind omkring giftemål vedrørende broderen Jens og søsteren Karen og de er jeg sikre på er rigtige.
Nogen mener Inger blev gift med Jochum Isachsen i Dollerup, men jeg tror den Inger er for gammel.
Hvis nogen ved noget hører jeg gerne.
I hvertfald 1000 tak for afklaringen. men hvor er hun så??
M.v.h. Kirsten H.K.
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

ove nibe

Hej Kirsten
Har du underrsøgt dette ægteskab. (alderen passer)
Resen 1813-1860 opslag 147 nr. 2
Niels Jørgensen bondekarl 41 år fra Aggerbæk, Resen
og Inger Jensdatter 25 bondepige 25 år fra Aggerbæk, Resen
Gift 13.10.1825

NB: se også denne FT
Viborg, Fjends, Resen, Resen, En gaard, 12, FT-1845, B7946
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Jørgensen   60    Gift      Gaardmand   Heri sognet
Inger Jensdatter   44    Gift      Hans kone   Haderup sogn Ringkjøbing amt
Kirsten Nielsdatter   18    Ugift      Deres børn   Heri sognet
Ane Nielsdatter   16    Ugift      Deres børn   Heri sognet
Karen Nielsdatter   13    Ugift      Deres børn   Heri sognet
Maren Nielsdatter   11    Ugift      Deres børn   Heri sognet
Mette Kirstine Nielsdatter   8    Ugift      Deres børn   Heri sognet
Niels Nielsen   6    Ugift      Deres børn   Heri sognet
Ane Cathrine Nielsdatter   6    Ugift      Deres børn   Heri sognet
Jens Nielsen   3    Ugift      Deres børn   Heri sognet

Hilsen
Ove

Arne Feldborg

#4
Esper Jensen er født 10 jan 1810 i Resen i Viborg amt. (du har nok kigget i Ringkøbing amt?)

Og i Viborg amt er der iøvrigt to forekomster af Resen. Det er den i Fjends herred du skal have fat i.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kirsten Halgaard Kristensen

Hej Arne.
Nu har jeg mange gange kigget fødsler igennem i Resen ,Fjends, Viborg men jeg kan altså ikke få øje på Esper Jensen selv om jeg både ved dato og år. Kunne du evt. give et opslagsnummer?? de roder meget rundt i årstallene. Om muligt tak.

Angående Inger Jensdatter i Resen er jeg ikke sikker på det er den rigtige, da ingen af forloverne er genkendelige i det ægteskab.

I udrejseprotokollen fra Rensen sogen 1815 står at hendes far Jens Jensen m. familie rejser og nedenunder er Inger nævnt, men p.g.a af at hun er konfirmeret samme år, så er der en henvisning til det, ud over det står der ikke noget om, at hun skulle være blevet tilbage for at tjene på en gård f.eks. Der står heller ikke hvor de er rejst til men jeg ved det er Kiolvraae, som jeg jo har fundet ud af ligger i Hadrup kirkesogn og ikke Karup.

Jens Jensen blev på et tidspunkt kaldt Jens Jensen Karup, måske kommer han derfra, jeg finder ingen Jens i Daugbjerg hvor mit tidligste link er.
Jeg må ind og kigge noget mere. Tak for hjælp så vidt.
Mvh KirstenH.K
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Arne Feldborg

Esper:
Vroue - Resen, 1760 1812, opslag 300, midt på siden.

Inger Nielsdatter:
Inger gift med Jens Larsen er tydeligvis for ung. Inger gift med Jochum Isachsen er formentlig for gammel.

Den mest sandsynlige Inger i de tilgængelige folketællinger er hende der er gift Niels Jørgensen i Agerbæk i Resen sogn. Hun passer mht. alder og bopæl. Men der er ikke noget i forbindelse med hendes vielse, og ej heller fadderskaber ved hendes børn, der kan udgøre noget der ligner et egentligt bevis. Og ved hendes død er ikke noteret noget som helst om hvor hun er født.

For din Inger har vi hendes vaccination oplyst ved konfirmationen, det kan være en vigtig brik i puslespillet. Men for den Inger der bliver gift med  Niels Jørgensen er dette ikke oplyst ved vielsen, så det hjælper heller ikke videre.

Det mest sikre ville nok være, at finde et skifte efter Jens Jensen Torp. Eller at se på om Inger står fadder til sine søskendes børn

Citatmen jeg ved det er Kiolvraae, som jeg jo har fundet ud af ligger i Hadrup kirkesogn og ikke Karup.
Der er Kiølvraae eller bare Kølvraa.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kirsten Halgaard Kristensen

Tak Arne.
Jeg vil prøve at finde Lille Torp i Resen, jeg ved min far har været igang uden resultat, måske skal jeg sætte det op som en nu tråd??
jeg vil prøve sætte børn på de andre søskende og se hvad der sker.
Endnu engang til både Arne og Ole for arbejdet.
mvh. Kirsten
Venlig hilsen
Kirsten H.K.