Skøde Bierregaard i Heltborg tinglæst den 5 september 1799

Startet af Niels Bjerregaard, 04 Apr 2022 - 23:10

Forrige emne - Næste emne

Niels Bjerregaard

Skøde tinglæst 5 september 1799 hvori navnet Niels Cristensen Balle optræder i starten af skødet om Bjerregaard i Heltborg. Det kan jeg læse en smule af uden at få rigtig mening.

Umiddelbart nedenfor, 12 september 1799 tinglæses yderligere et dokument som er en forpligtelse køber Peder Christensen Plougmann påtager sig overfor sælger. Det kan jeg slet ikke få mening i.

jeg vil være meget glad for hjælp.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=210756#210756,39827332
med venlig hilsen

Niels Bjerregaard
familien stammer fra Heltborg

Ole Westermann

Hej Niels

Jeg vil anbefale dig at lave en total afskrift - ord for ord - af hvert skøde for sig.
Det tager noget tid - men skriften er ret læselig ved passende forstørrelse.
Fremlæg det, som du har kunnet tyde, og så er der hjælp at få til resten, er jeg sikker på.

Jeg har ikke selv p.t. tid til afskrivning pga andre opgaver.
God fornøjelse.

mvh Ole

Jørgen Thue Pedersen

#2
Datoen "Tinglyst 5. Septembr 1799" hører med til foregaaende.
Jeg regner med,  at det er dette her, du vil have.
Det nedenunder har jeg ikke set på, men du kan bede om en tydning at dette også.
(NB! noget af næste side til højre, som er kommet med, skal negligeres)
højre side, fra linie 5
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=210756#210756,39827332
C7timus (Chr. den 7.) /1799. Een Rigsdaler, Underskrevne Niels Christensen Balle boendes i Heltborg Sogn og Bye, kiendes og hermed for alle
vitterliggiør, at have solgt og afhændet, ligesom jeg og herved sælger skiøder og aldeeles afhænder fra mig og mine Ar-
(v)inger, til Velfor(ne)mme Mand Peder Christensen Plougmand udflytter paa bemelte Heltborg Byemark, hans iboende og mig til-
(h)ørende Gaard /: som ved Heltborg Byes udskifftning indgaaet at skulde udflyttes, og samme nu er opfyldt :/ beliggende paa
Heltborg Byemark, Refs-Herred under Thisted Amt, der nu efter samlede Jorder ved Udskifftning er Hartkorn 4 Tdr 5 skp 1 F 2 al.
effter 2de forhen mig meddeelte Skiøder, nemlig: den eene af Wiisbye Præstekalds Mensal Gods, halve Annex Præstegaard kal-
(d)et, i Heltborg af Hartkorn 3 tdr (0 skp, 0 fjerdingkar) 2 al, af Dato 19de Julii 1792 og den anden en Part af Østergaards Jorder i bemelte Heltborg
af Hartkorn 1 tdr 5 skp 1 Fr, af Dato 19de Junii 1792, som formelt nu samlet udgiør 4 tdr 5 skp 1 Fr 2 alb, for den imellem os
accorderede og sluttede mundtlige Kiøbe Summa 199 Rdr skriver Et Hundrede halvfemtesindstyve og Nie Rigsdaler
Dansk Courant, som til mig i Dag rigtig er udbetalt /: det formelte Østergaards Jorder ved Udskiftning blev udlagt
(v)ed Søndre Siide af Gaardens Mark, hvilket Gaard med paastaaende Bygninger Herligheder Rettigheder og Eiendomme Ager
(og) Eng Heede og Fællig, som samme nu samlede Hartkorn tilligger og af Arilds tiid tillagt haver, med samme Ret og Ret-
tighed, som jeg det selv ejet haver og mig effter bemelte Skiøder mig tilskiøder er, effterdags skal tilhøre bemelte Peder
Christensen Plougmand og hans Arvinger, som et frie Eiendoms Ret, thi kiendes ieg for mig og mine Arvinger in-
(g)en ydermere Lod, Deel, Ret eller Rettighed at have til eller udi bemelte Gaard Bierregaard kaldet, eller noget af
dets tilhørende Eiendomme, men herved fra mig og mine Arvinger, fri hiemler og fuldkommeligen tilstaaer meer-
bemelte Peder Christensen Plougmand og hans Arvinger som Et frie fræ(l)st Kiøb og lovligt indløst Eiendomme fri for
(a)lles tiltale, til Stadfæstelse under min Haand og Segl, og ombedet 2de Mænd Christen Nielsen Dahl og Lauritz Nielsen
(G)adgaard med mig til Vitterlighed vilde underskrive og forsegle – Heltborg den 24de Augustii, 1799 – Niels Balle (L.S.)
Til Vitterlighed underskriver og forsegler Christen Nielsen Dahl (L.S) – Lauritz Nielsen (L.S.) begge af Heltborg –
(?so)m ingen skriftlig Contract om dette Kiøb har været oprettet, men alleene mundtlig Aftale dette tilstaaes
af Kiøberen og Sælgeren og med Eed bekræfftes om forlanges. Datum ut supra – Niels Balle – Peder
Christensen Plougmand -   Tinglyst den 12 Septembr 1799 -
mvh
Jørgen

Niels Bjerregaard

Tak for hjælpen - det er super.

Interessant, at man handler udskiftede ejendomme hvor afgrænsningen må baseres på aftaler indgået i sognefællesskabet!. Det er ikke lykkedes mig at finde arkiver om udskiftning som jeg er stødt på nogle gange i de forskellige slægtsled.

Det efterfølgende skøde mener jeg at have tilstrækkeligt styr på, der er reelt tale om et bytte af de to ejendomme Ballegaard og Bierregaard.
med venlig hilsen

Niels Bjerregaard
familien stammer fra Heltborg