Opdatering af Skippere.dk

Startet af Erik Boysen, 18 Apr 2020 - 16:11

Forrige emne - Næste emne

Erik Boysen

Opdatering.
Så er der igen foretaget en større opdatering af Skippere.dk Databasen består nu af :
13908 personer med bestået navigationseksamen mellem 1707(1774)-1839. 4432 skibe navigatørerne har bemandet. 14251 rejser de har foretaget, 10105 skippere og deres skibe der har passeret Kronborg og betalt Øresundstold på deres rejser fra 1784 og foreløbig til 1822.

Jeg bliver ofte gennem jeres spørgsmål, gode ideer og råd spurgt om forskellige ting. De oftest stillede er: Navnet er forkert stavet på den eksaminerede?  Fødestedet er galt og alderen er ikke rigtig?
Jeg har så vidt muligt afskrevet protokollerne og andre kilder nøjagtige og bruger dem som primærkilde, og mener ikke man skal eller bør rette dem, uagtet at andre kilder for eks. Kirkebøger eller andre kilder siger noget andet.
Lidt historie bag navigationsskolen: Blev oprettet i 1675 og drevet af Skipperlavet med en navigationsdirektør og en lærer ansat. 1707 fik de lavet en ny lavsskrå (love) og en ny navigationsdirektør ansat nemlig Louis Lou.  Eksamen fandt sted tirsdag og torsdag i overværelse af læreren, direktøren og 2 medlemmer af lavet. En seddel blev skrevet efter eksamen med navn og alder, fødested og Bequem, hvis eleven havde bestået. Denne seddel blev afleveret til skipperlavets skriver, der ifølge den nye lavskrå skulle indføre det i en protokol. Disse sedler er desværre ikke gemt bortset fra 1. eksemplar. 1. protokol er også gået tabt. Alene alle de instanser sedlerne skulle igennem, giver sikkert en del fejl i stavning og andre data. Endvidere havde skriveren rigeligt at se til, idet det var skipperlavet pålagt mange, mange opgaver og især de første år efter de nye love i 1707 hvor man havde store kvaler med blandt andet Waterschouten. Men det er en helt anden hitorie.
Ps. Jeg har lånt og  overladt opbygning, indhold og alt fra databasen til historikere fra øen Sild som vil prøve at indflette data fra kirkebøgerne på Sild i skippere.dk
Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE