Slægtsforskning via Facebook kontra f.eks. via DIS-Danmarks' forum

Startet af Christian Konstmann Autzen, 17 Mar 2016 - 10:08

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Facebook bruges til mange formål - og også til slægtsforskning, og helt givet helt fint med det.

Det helt store problem er blot, at oplysningerne på facebook ikke er søgbare via en google-søgning, og alle de oplysninger, som så kommer frem via ihærdig hjælp fra de mange hjælpere, vil så blot være til gavn for den, som stiller spørgsmålet.

- Alle andre, som ellers kunne få utroligt god gavn af de oplysninger, som kommer frem via de mange og dygtige hjælpere, får ingen gavn og nytte heraf.

Selv har jeg haft utroligt meget gavn af at kunne søge via google-søgning - og fået oplysninger, som også ligger i det gamle DIS-Danmark forum, og herudover også via udenlandske hjemmesider. Og som har hjulpet mig utroligt meget.

Hvis facebook bliver slægtsforskernes foretrukne medie at søge hjælp via, så vil fremadrettet google-søgning være af mindre og mindre værdi - desværre.

Hvordan slægtsforskere vil søge efter hjælp, er selvfølgelig helt op til hver enkelt selv, men alle bør faktisk tænke grundigt over, hvilket medie som totalt set vil være det bedste for slægtsforskere: - det lukkede facebook-miljø eller det åbne google-søgbare miljø.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Gorgone

Hej Christian,

Jeg har lært så meget her i Forum af andres søgninger. Dem kopierer jeg, og gemmer.
Har været på Facebook, men slettede den igen.
Det er ikke fordi, jeg selv er ældre, men hjælpen var ikke stor.

Her i Forum er der så mange vidende mennesker, som jeg kan stole på.
Du har været en af dem. Det har jeg været utrolig glad for.

Det varer længe, før jeg kommer på Facebook, om nogensinde.
Jeg tjekker FORUM to gange om dagen. Mest for at lære mere.
Det jeg finder er brugbart for mig, sender jeg videre til min tovholder i Slægtsforskning,
så andre kan få glæde af det.

Godt indlæg.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Marianne Kiel Hein

Tak fordi du tager emnet op.
Jeg har selv tænkt på det samme nogle gange.

Jeg har været medlem på et sider på FB - men det dur ikke for mig. Det bliver let alt, alt for uoverskueligt og svært at finde tilbage til.
Så jeg foretrækker forum her...

Og det er faktisk ret relevant i forhold til google-søgninger -det havde jeg ikke selv tænkt over...

Hvad siger I andre?

Peter Olsen

Øh, google-søgninger giver heller ikke de resultater, som fx bibliotek.dk gør, men det betyder ikke, at vi ikke kan finde mange relevante kilder via biblioteket.

På en hver facebook-gruppes sider er der øverst oppe et søgefelt, og i dette søgefelt kan man skrive og søge på lige fod, som i alle andre søgemaskiner.

Desuden er jeg på facebook alligevel hver dag, mens Slaegtogdata.dk blot besøges et par gange om måneden for mit vedkommende.

Mvh. Peter

Tine Susanne Olsen

det er jo smag og behag hvilket forum man vil bruge.
jeg er selv både på Slægtogdata og facebook mange gange hver dag.
på facebook er der mange forskellige slægtsforskningsforummer (for mange ville jeg sige) som let kan være uoverskuelige.
man behøves ikke være på begge dele for at kunne slægtsforske og slægtogdata kan stadig måle sig med de andre forum
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Bente Wanning

 ::)

Alle forum har deres berettigelse. Men jeg synes at nogle brugere er "trælse" idet disse lægger det samme spørgsmål ud i alle diverse forum. Det virker for mig som om spørgerne ikke kan få svar hurtigt nok eller selv opgiver at finde/søge noget selv, idet dette er nemmere istedet for at arbejde med tingene selv. Dette har jeg set flere gange og personligt vil jeg ikke hjælpe, når andre venlige hjælpere har svaret i på det samme i andet forum. Det er jo fjollet at mange hjælpere leder efter det der allerede er fundet/besvaret.

Men jeg hjælper da efter bedste evne på diverse fora, hvor jeg har "kendskab" til emnet. Men disse dobbelt spørgsmål i flere grupper synes jeg ikke om. Tak fordi jeg fik "luftet" min mening.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Aase Madsen


Hej alle.
Jeg ser på dette forum næsten hver dag, for at se hvilke "nyheder" der er for mig, til at finde oplysninger om min slægt.
Disse nyheder finder jeg ved at se andres indlæg og svarene til dem, og jeg har igennem tiden fået mange gode tip.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Christian Konstmann Autzen

Hej Peter

Biblioteket.dk - hvad mener du hermed og hvad søger du efter her ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Margit Kildevang Kristensen

Hej
Som nævnt kan man også søge i grupperne på facebook, det kan ikke rigtigt bruges som argument for ikke at slægtsforske på facebook.
Jeg foretrækker facebook, hvor det er betydeligt hurtigere at danne sig et indtryk af, hvad en tråd drejer sig om end i dette forum,  hvor der kun er en linje til rådighed medmindre, at man åbner samtlige tråde. Det er også nemmere at læse og svare på en mobil på facebook.
Udover de mange slægtsforsknings grupper er der også en del grupper,  hvor man deler gamle billeder fra et område. Ved at bruge gruppen for Kolding har jeg fået identificeret personer på flere billeder og kommet i kontakt med efterkommere. Jeg har svært ved at forstå, hvordan man som slægtsforsker vil gå glip af en sådan mulighed.

Hvis man vil danne sig et indtryk af mulighederen kan man se en liste med grupper og sider her: https://sites.google.com/site/anelinks/facebook-links
Mvh Margit Kildevang Kristensen

Lars J. Helbo

Jeg er fuldstændig enig med Christian Konstmann Autzen - og det er ikke det eneste problem med Facebook. Vi ser igen og igen, at det samme svar på et spørgsmål kommer flere gange, fordi Facebook skjuler de første svar, og man derfor utroligt nemt overser, at et spørgsmål for længst er besvaret.

Facebook er fint til en hurtig snak; men i virkeligheden mener jeg, det er uegnet til noget seriøst.

Det er dog en udvikling, som det er svært at kæmpe imod. Jeg synes så bare, man skulle tænke alvorligt over, hvad det er man gør i DIS. I de senere år, har vi desværre set en tendens til, at mere og mere af både forum og hjemmeside bliver lukket. DIS har lukket sig mere og mere og sig selv, og dermed skubber man naturligvis til den udvikling der hedder, at tingene flytter andre steder hen - f.eks. til Facebook :'(

Arne Feldborg

Citat fra: Margit Kildevang Kristensen [30107] Dato 18 Mar 2016 - 18:12
Hej
Som nævnt kan man også søge i grupperne på facebook,
Forskellen er bare, at på Facebook søger du kun på facebook. På Google søger du på hele verden - undtagen Facebook.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

#11
Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 19 Mar 2016 - 07:38
I de senere år, har vi desværre set en tendens til, at mere og mere af både forum og hjemmeside bliver lukket.
Det er en påstand man ofte ser gentaget. Men det bliver den jo ikke mere rigtig af.

Det er korrekt, at der i forhold til tidligere, er 2 - skriver t o - grupper mere der er read-only for ikke- medlemmer. Der var, som du udmærket ved, nogle grunde, herunder især et ofte udtalt ønske fra medlemmerne, til at man indførte den ordning.

Den ordning kan man så være enig eller uenig i, men det var dog en beslutning bestyrelsen traf på baggrund af medlemshenvendelser. Og fakta er dog også at Dis-Forum er blevet et bedre og mere fredeligt sted at opholde sig, og deltage i debatten, siden den ændring.

Mht. hjemmesiden i øvrigt er din påstand direkte forkert. Der er i dag absolut ikke flere sider forbeholdt for medlemmer end der hele tiden har været, nærmest tværtimod. Og der i dag langt, langt  flere frit tilgængelige sider end der nogensinde har været.

Og antallet af frit tilgængelige sider er stadig stigende:
Feks. Afskrevne kilder
Feks: Alle intiativerne på dis-danmark.dk.
Feks: Dis-bibliotek.
Feks: Hele sites som Dis har overtaget fra andre, og dermed sikret for eftertiden.
osv.


mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Christian Konstmann Autzen

Jeg vil give Arne Feldborg fuldstændig ret - DIS-Danmark's hjemmeside er fuldt åben for alle til det, som en slægtsforsker har brug for, og som sådan behøver man således ikke at være medlem.

De meget få ting, som ikke-medlemmer ikke kan se, er amtskort med sogeneinddeling, men her findes Danmarkskort med sogneinddeling mig bekendt også på andre hjemmesider, så heller ikke her vil det så mangle. At DIS-Danmark's fysiske blad Slægt&Data kun er forbeholdt for medlemmer at se via hjemmesiden siger vel sig selv - men her kan man så gå sit lolake bibliotek og se det.

Så Lars J. Helbo's ovennævnte indlæg går galt i byen. Program- og webproblemer er så nok det område, som Lars mest savner, men ..... at en forening lukker noget af sin hjemmeside kun til brug for medlemmer burde være forståeligt, men udenforstående vil altid hævde det modsatte.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Knud Lindkjær Rasmussen

Jeg er fuldstændig enig i, at FB ikke burde bruges til slægtsforskning som sådan - udover vedr. nulevende.
FB var oprindelig overhovedet ikke tænkt til det (og mange andre formål). Ikke blot vanskeligt/umulig at søge i - men også komplet ustruktureret.

Desværre er der jo ikke rigtig noget at gøre ved det. FB er nemt at komme i gang med - og kræver ikke noget særligt af brugerne mht. overfladisk brug. Derfor er det populært. Mange opfatter jo FB som identisk med internet/www.

Men derfor kan vi jo godt opfordre til i videst muligt omfang at bruge nærværende forum.

En anden opfordring kan være IKKE at bruge betalbare sites til registrering af slægtshistorien. Det bliver et stadigt større problem også. Men, igen, det er vanskeligt at kæmpe imod - fordi det for mange er nemt at komme i gang med. De fleste der går i gang med slægtsforskning er næppe klar over hvor meget det kan gribe om sig - derfor gribes til de løsninger der er de nemmeste på kort sigt.

A-M Jørgensen

#14
Hej ang. Helbo indlæg

At man har spærret for ikke-medlemmer i Web-problemer er uforståeligt for mig.

Et par gange har jeg fundet en spørger med et problem og kunnet skrive til dem
privat. Andre gange har jeg blot ærgret mig og ikke gjort mere ved.

Hvis der har været et problem med det forum, så split det dog op, så vi ikke-medlemmer
også kan bidrage.

vh Anne-Marie

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: A-M Jørgensen [15926] Dato 20 Mar 2016 - 20:57
Hej ang. Helbo indlæg

At man har spærret for ikke-medlemmer i Web-problemer er uforståeligt for mig.

Et par gange har jeg fundet en spørger med et problem og kunnet skrive til dem
privat. Andre gange har jeg blot ærgret mig og ikke gjort mere ved.

Hvis der har været et problem med det forum, så split det dog op, så vi ikke-medlemmer
også kan bidrage.

vh Anne-Marie

Egentlig ville jeg have skrevet - ja, du har fuldstændig ret, giv dog alle adgang til alt, så ville vi være fri for alle disse skriverier.

Men da også du er ikke-medlem, og klager over noget om en foreningshjemmeside, som du kunne få fuld adgang til for 250 kr. om året, så synes jeg at dit indlæg er lidt mærkeligt.

- Men sådan er det jo nu engang med alle som altid sidder på bagsmækken: de ønsker alt, men ønsker ikke at bidrage til at drifte f.eks. en forening og dens hjemmeside.

Jeg er så en af dem, som gerne så en tråd eller mere i den lukkede del af Forum - hvor du så, som ikke-medlem, er af den anden opfattelse.

Næste år er jeg formentlig at se som ikke-medlem, men det vil ikke ændre mit syn på dette. Jeg vil til den tid prøve at prioritere anderledes og bruge mine 250 kr. et andet sted.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lars J. Helbo

I misforstår mig altså. Det handler absolut ikke om, at jeg savner noget  ;)

Men det er helt klart, at der pt. sker en forskydning af aktiviteterne på nettet - væk fra webfora (og mailinglister) og hen til Facebook. Det gælder ikke bare slægtsforskning. Det sker på alle områder.

Men i forhold til slægtsforskning synes jeg, det er uheldigt, fordi Facebook er et meget flygtigt medie, og det er et medie, som man ikke kan kontrollere. Det kan godt være, man kan søge i arkivet (men det er væsentligt mere krævende), og hvem ved om det arkiv findes om 5 år? Facebook er også ufleksibel. Man har kun den ramme, som firmaet stiller til rådighed, og den er ikke altid hensigtsmæssig. F.eks. er det et evigt problem, at der kun vises de sidste kommentarer til et indlæg. Derfor kommer folk hele tiden med svar, som andre forlængst har skrevet. Det er selvfølgelig en detalje; men problemet er, at moderator ikke kan ændre den slags.


A-M Jørgensen

Hej.

Christian K. A.

Du skriver: "Men da også du er ikke-medlem, og klager over noget om en foreningshjemmeside, som du kunne få fuld adgang til for 250 kr. om året, så synes jeg at dit indlæg er lidt mærkeligt."

Hvad mærkeligt er der ved at jeg gerne vil bidrage med at hjælpe ang. PC og web-problemer?

vh A-M



A-M Jørgensen


Hej.

Christian K. A.

Du udstiller din dobbeltmoral ang. at være et ikke-betalende medlem af en forening og nyde
godt af den:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,107731.0.html

vh A-M

Arne Feldborg

Citat fra: A-M Jørgensen [15926] Dato 21 Mar 2016 - 17:39
Hvad mærkeligt er der ved at jeg gerne vil bidrage med at hjælpe ang. PC og web-problemer?
Det er der ikke noget mærkeligt i.

Men en diskussion om hvilke forumgrupper der bør være åbne, og hvilke der bør være lukkede, hører ikke hjemme i hverken den her tråd eller i den her gruppe. Det er et foreningsanliggende.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

A-M Jørgensen


Hej Arne.

Du har helt ret men jeg "greb chancen" da Christian korreksede mig om at være ikke-betalende
medlem. Han hylder jo åbenbart en omgåelse af betalingsdelen i den tråd jeg henviser til.

I andre fora hvor jeg deltager er der mulighed for at "ønske" såkaldte forbedringer og nye grupper
uden at man skal være et betalende medlem. Ikke at man kræver det, kun forslag som så kan de-
batteres. Det findes ikke på slægtogdata for brugere. I kunne ellers trænge til nogle input!

Og bliv bare tøsefornærmede.

vh Anne-Marie

Christian Konstmann Autzen

#21
Kære Anne-Marie

Hvis du nu læste hvad jeg skrev i den tråd du henviser til, så var det at de oplysninger, som man giver i en mail til en spørger, også gerne må blive lagt i den tråd, som man spørger i - så andre også kan få glæde af det.

Hvor dobbeltmoralen i det ligger, har jeg svært ved at forstå.

Hvis du gerne vil hjælpe andre slægtsforskere i mere end i de grupper, som er åbne også for ikke-medlemmer, så meld dig da bare ind i foreningen.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Lars J. Helbo

Tak for dine oplysninger om brugen af facebook ved slægtsforskning. - Det er jo oplysninger, som burde få slægtsforskere til at tænke sig lidt om, og stille deres spørgsmål i et "ordentligt" forum som f.eks. hos DIS-Danmark.

Men sevfølgelig - hvis facebook-brugere ikke kender til f.eks. DIS-Danmark's glimrende hjemmeside og dens forum-grupper, så bruger man det medie, som ligger lige for, og så med de ulemper, som det giver. "Det forhåndenværende søms princip".

Her er der så givet facebook-brugere, som burde hjælpe disse slægtsforskere over på "rette" slægtsforsker-hjemmeside, som f.eks. DIS-Danmark.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Margit Kildevang Kristensen

Det er stærkt overdrevet, at der skulle være et problem med skjulte svar på facebook. Selvfølgelig kan det forekomme, at to personer svarer samtidigt og de de for ikke ser, at der er svaret.
Facebook er mere personlig end dette forum, hvor man ingen anelse har om man kommunikerer med en ung eller gammel. På facebook kræver det heller ikke medlemskab af en forening for at kunne deltage i alle debatter, så selv om I nu forsøger at bekræfte hinanden i, at dette forum burde foretrækkes, så tror jeg nu ikke, at det flytter mange spørgsmål fra facebook til dette forum.

Søren Larsen

Og så er det da meget sjovt at man i den ene fb-gruppe kan læse følgende.

"Bag denne gruppe står de 3 landsdækkende Slægtsforskerforeninger i Danmark: Samfundet for dansk genealogi og personalhistorie, SSF (Sammenslutningen af Slægtshistoriske Foreninger) og DIS-Danmark, Slægt & Data."

Det må vel et eller andet sted vel også ses som en anerkendelse af dette medie som værende et godt sted at stille sine spørgsmål, enten helt eller som et supplement til andre fora.

Mvh
Søren Larsen

Søren Larsen


www.stass.dk
(Slægt, Den gamle ordbog, Dannebrogsmænd & Riddere, Danmarkshistorie bl.a.

Arne Feldborg

#25
Citat fra: Søren Larsen [163] Dato 22 Mar 2016 - 11:11
Og så er det da meget sjovt at man i den ene fb-gruppe kan læse følgende.

"Bag denne gruppe står de 3 landsdækkende Slægtsforskerforeninger i Danmark: Samfundet for dansk genealogi og personalhistorie, SSF (Sammenslutningen af Slægtshistoriske Foreninger) og DIS-Danmark, Slægt & Data."
Det er der vel ikke noget mærkeligt i. Jeg har da aldrig set hverken Dis eller nogen af de andre nævnte foreninger tage afstand fra Facebook generelt, tværtimod vel nærmest. Det er jo heller ikke det diskussionen her handler om.

Diskussionen her handler om, at enkeltpersoner nævner de fordele og ulemper de hver i sær ser ved de to forskellige måder at kommunikere på - og det er vel fair nok.?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Christian Konstmann Autzen

#26
Citat fra: Søren Larsen [163] Dato 22 Mar 2016 - 11:11
Og så er det da meget sjovt at man i den ene fb-gruppe kan læse følgende.

"Bag denne gruppe står de 3 landsdækkende Slægtsforskerforeninger i Danmark: Samfundet for dansk genealogi og personalhistorie, SSF (Sammenslutningen af Slægtshistoriske Foreninger) og DIS-Danmark, Slægt & Data."

Det må vel et eller andet sted vel også ses som en anerkendelse af dette medie som værende et godt sted at stille sine spørgsmål, enten helt eller som et supplement til andre fora.

Mvh
Søren Larsen



Tja - hvordan slægtsforsker man, når man slægtsforsker: Det er vel det store spørgsmål.

Jeg har nu lidt over 24.000 navne i min database, og jeg har været meget vidt omkring for at finde aner i min familie. Når jeg ikke har kunnet finde videre tilbage til aner i kirkebogen - ja så har jeg googlet og herved fundet noget, som andre så har fundet før mig. Og heldigvis har det været sådan i en hel del tilfælde - og så har jeg kunnet komme videre. Herudover har jeg stillet en lang række spørgsmål i DIS-Danmark's Forum - og fået utrolig god hjælp.

Hvis nu alle havde forsket via facebook (heldigvis et tænkt eksempel) - så ville jeg have været bremset mange gange, og ikke fundet det, som jeg så har fundet frem til; blot det at komme 2 til 3 sogne væk er jo svært - og bliver det landsdele væk, så er det nærmest umuligt, hvis googling ikke ville give noget.

Det er så dér, vi i dag er - hvor facebook bliver opfattet som det store vidunder.

For tiden er jeg igang med Ribe Bys Historie og Beskrivelse, 2. del, og noterer mig mange navne herfra. Og kommer der spørgsmål om navne fra dette område i f.eks. DIS-Danmark's forum, så vil jeg nok kunne hjælpe; ikke på facebook, idet jeg ikke er medlem heraf.

PS:
Jeg har ikke set DIS-Danmark's facebook side, men måske skulle DIS-Danmark oplyse om begrænsninger i dette forum, som kunne undgås på deres egen hjemmeside.

Selvfølgelig bør DIS-Danmark da også være repræsenteret på facebook - for det er jo også her, mange kommer.

Medier er jo kommet for at blive - og det ændrer fremtiden næppe på  :D

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Søren Larsen

Arne

Det er absolut helt fair.

Det der var grunden til min reaktion var udtalen om et "ordentlig" fora og at man burde hjælpe fb-brugerne over på "rette" slægtsforsker side. Og dette sagt af en person, der hvis jeg ikke er helt galt på den, ikke benytter Fb.

Så syntes jeg man bevæger sig ud et sted hvor snakken ikke hører hjemme, for hvad en finder for rette sted, er jo ikke sikkert en anden gør. Hvad nogen ikke ser af fordele det ene sted, er der så nogle andre der gør, og sådan bør det være.

Og så ikke mere suppe på den pind herfra.

Søren



Søren Larsen


www.stass.dk
(Slægt, Den gamle ordbog, Dannebrogsmænd & Riddere, Danmarkshistorie bl.a.

Erling Haagh

Nu kommer der endnu en kommentar fra en ikke medlem  :)

Jeg vil give Helbo fuldstændig ret, FB er ikke velegnet til diskussioner, som kan bruges om lang tid, FB er beregnet til det hurtige her og nu, alt drukne meget hurtigt.

I min verden er det kun diskussion fora der due til diskussioner, men folk går efter de gratis muligheder og der hvor de får de bedste svar billigst, det er ikke dyrt at blive medlem af DIS, men hvorfor når man får det man ønske gratis en anden sted.

En anden ting er at der er rigtig mange der kan lide at lave gode systemer og mange mener at det de laver er det bedste, men det bedste for dem der skal bruge det er at det er samlet en sted, men pga. at der er så mange gratis muligheder, vil folk ikke betale for det.

Så mit råd vil være,

lav en rigtig god debat fora

mange gruppe, så indslag ikke bliver blandet

login så man kan se hvem der skriver

Gode ordenregler og smid dem ud der ikke opføre sig ordentlig

hav mange moderatere (gerne flere pr. grp.)

find sponsor

lad den være gratis

reklamer alle steder også på FB

bug den alle sammen, så den bliver god

Sådan var DIS fora i gamle dage også selv om AO blev angrebet herinde  ;D
Der var så meget trafik herinde dengang, nu er flere grp. næsten død, førhen brugte jeg DIS fora til at gøre AO bedre, men det kan den ikke bruges til længere (nu har jeg ikke meget med AO at gøre længere :))

Mvh Erling

Christian Konstmann Autzen

Hej Erling

Ja - alt hvad der er gratis er det bedste, og det giver jeg dig fuldstændig ret i, og vi mennesker går jo efter det billigste.

Da DIS-Danmark's hjemmeside jo netop giver gratis adgang for slægtsforskere i grupper, som kan tilfredsstille alle slægtsforskere, så forstår jeg faktisk ikke rigtigt diskussionen om DIS-Danmark's lukkethed - for hvor er den henne, hånden på hjertet.

Dine gode forslag er således allerede i dag mulig - og helt gratis (med rødt mine tilføjelser):

Så mit råd vil være,
* lav en rigtig god debat fora
* mange gruppe, så indslag ikke bliver blandet
* login så man kan se hvem der skriver
* Gode ordenregler og smid dem ud der ikke opføre sig ordentlig
* hav mange moderatere (gerne flere pr. grp.)
* find sponsor - hvorfor, DIS-Danmark stiller det jo gratis til rådighed
* lad den være gratis - det er jo det, som DIS-Danmark gør
* reklamer alle steder også på FB - hvorfor reklamer, medlemmerne betaler jo

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.