Slægtsforskning via Facebook kontra f.eks. via DIS-Danmarks' forum

Startet af Christian Konstmann Autzen, 17 Mar 2016 - 10:08

Forrige emne - Næste emne

Arne Feldborg

Citat fra: Erling Haagh [79] Dato 22 Mar 2016 - 17:35
Der var så meget trafik herinde dengang, nu er flere grp. næsten død,
Der har altid være grupper med meget lidt trafik. Det var der også i det gamle Dis-Forum, og det var der også i det nye for 3-4 år siden.

Sådan var det også på Fidonet i 80'erne og sådan var det også på Usenet i 90'erne osv.

Sådan vil det altid være, ellers skulle man kun have en 2-3 grupper og det du'r jo heller ikke. Du foreslår jo faktisk selv, at oprette endnu flere grupper.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Marianne Kiel Hein

Jeg er helt utroligt glad for forum her - og synes absolut ikke, at her sker for lidt.
Tværtimod...
Jeg startede ud med at være almindeligt medlem - men skiftede ret hurtigt til betalende medlem. Jeg er så glad for forum her, at jeg hellere end gerne vil betale....

Lars J. Helbo

Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 22 Mar 2016 - 08:58
Tak for dine oplysninger om brugen af facebook ved slægtsforskning. - Det er jo oplysninger, som burde få slægtsforskere til at tænke sig lidt om, og stille deres spørgsmål i et "ordentligt" forum som f.eks. hos DIS-Danmark.

Jeg er ganske enig. Et forum er meget mere velegnet til dette formål; men det er svært at bestemme, hvor folk skal stille deres spørgsmål, og det ligger desværre i tiden, at Facebook vinder frem på bekostning af medier som webfora og mailing-lister.

Det berører måske mindre de erfarne, der kender tingene og mulighederne. Problemet er nybegynderne, som bruger Facebook fordi de kender det i forvejen og som lander ved MyHeritage, fordi de ser reklamer for det på FB eller i fjernsynet.

Der er ikke spor tvivl om, at kombinationen Legacy - Gedcomp - DIS-forum ligger en del klasser over MyHeritage - Smart Match - Facebook; men det er altså ikke så ligetil at få det budskab ud til de helt grønne nybegyndere  :-\

Kaj Arne Jørgensen

Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 17 Mar 2016 - 10:08
Facebook bruges til mange formål - og også til slægtsforskning, og helt givet helt fint med det.

Det helt store problem er blot, at oplysningerne på facebook ikke er søgbare via en google-søgning, og alle de oplysninger, som så kommer frem via ihærdig hjælp fra de mange hjælpere, vil så blot være til gavn for den, som stiller spørgsmålet.

- Alle andre, som ellers kunne få utroligt god gavn af de oplysninger, som kommer frem via de mange og dygtige hjælpere, får ingen gavn og nytte heraf.


Helt enig !

Facebook, som jeg bruger dagligt til andet end slægtsforskning, har fat i mange slægtsforskere, og det er for så vidt godt, med udbredelsen af den interesse.

Personligt har jeg brugt Facebook-grupperne til teksttydning, men foretrækker dette forum, når der er tale om ane-søgning eller andre komplicerede slægtforskningsproblemer.

Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Erling Haagh

Find sponser menes der, det er ikke gratis at køre sådan forum, så er "alle" på måde med til at give et bidrag.
Før at "AO D-DAG ......" blev kun for medlemmer var der meget trafik, derefter var der 2 muligheder enten kom trafikken i en anden grå. eller den flyttede en anden sted hen, det var så det sidste der skete.
Reklamer på FN, mener jeg at det skal være for hjemmesiden og forum, for at flytte trafikken, men skal selvfølgelig være en ildsjæl der gør det.

Jeg kan selvfølgelig være ligeglad, men mener det er ærgelig at en rigtig god fora dør.

/Erling

Tine Susanne Olsen

#35
hvad så med vores medlemsblad?
egentlig lidt underligt for brugertallet stiger jo
og fri os da lige for reklamerne
nej det er ikke gratis at køre et sådan forum, men det betaler jo medlemmer ca 7000medlemmer
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Marianne Kiel Hein

....og bladene er helt fantastiske!!
Der er SÅ meget inspiration i dem :)

Jamie Jeanett Jaconelli

Jeg har desværre i den senere tid, oplevet at få svar på FB, hvor mit spørgsmål herinde, står ubesvaret! Derved bruger jeg FB mere! Er muligt mit spørgsmål, bliver fundet via google, men det får jeg jo stadig ikke svar af :(

Som på FB og her, rykkes tråden op, når man svarer. Men forsvinder i mængden, ved ubesvaret!

Derfor kan jeg kun være delvist enig med dig!

Arne Feldborg

Citat fra: Jamie Jeanett Jaconelli [924] Dato 04 Apr 2016 - 07:40
Jeg har desværre i den senere tid, oplevet at få svar på FB, hvor mit spørgsmål herinde, står ubesvaret!
Det omvendte kunne vel også tænkes at forekomme.?

Så vidt jeg kan se er der af de sidste 15 tråde du har startet her i forum kun eet du ikke har fået en reaktion på, så det er vel i grunden ikke så galt.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Jamie Jeanett Jaconelli [924] Dato 04 Apr 2016 - 07:40
Jeg har desværre i den senere tid, oplevet at få svar på FB, hvor mit spørgsmål herinde, står ubesvaret! Derved bruger jeg FB mere! Er muligt mit spørgsmål, bliver fundet via google, men det får jeg jo stadig ikke svar af :(

Som på FB og her, rykkes tråden op, når man svarer. Men forsvinder i mængden, ved ubesvaret!

Derfor kan jeg kun være delvist enig med dig!

Stiller du det sammen spørgsmål begge steder ?

Hvis ja - og du får svaret på facebook, så kunne det jo være en ide, at du lægger dette svar ind her i din tråd i Forum, så andre her i Forum kan, at du har fået svaret.

Hilsen
Christian
'
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jamie Jeanett Jaconelli

Nej det gør jeg ikke! Medmindre du vil sige at efter evt. 6 måneder betragtes som "samme spørgsmål" :P

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Jamie Jeanett Jaconelli [924] Dato 04 Apr 2016 - 14:14
Nej det gør jeg ikke! Medmindre du vil sige at efter evt. 6 måneder betragtes som "samme spørgsmål" :P


Jamen hvorfor dog ikke - for når du ikke kan finde det, så er der da givet andre, som kunne komme i samme situation, og derfor få gavn af din efterlysning, og svaret herpå.

Det er jo netop google-søgning som hjælper utroligt mange med at finde korrekte oplysninger - og det burde alle vel være interesseret i.

Vi slægtsforskere er vel alle interesserede i at finde det, som vi søger efter - og gerne hjælper, hvor man nu kan hjælpe. Og sådan opfatter du givet også selv situationen - og mediet, som bruges, vil så næppe være det afgørende  :)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jamie Jeanett Jaconelli

#42
Citat fra: Arne Feldborg [185] Dato 04 Apr 2016 - 09:11

Det omvendte kunne vel også tænkes at forekomme.?

Så vidt jeg kan se er der af de sidste 15 tråde du har startet her i forum kun eet du ikke har fået en reaktion på, så det er vel i grunden ikke så galt.



Var også ane efterlysningen jeg tænkte på! Og et svar kan desværre også være det samme som at lave være med at besvare! Eks. Jeg søger efter og har forsøgt at .... hvor svaret er, prøv at vente nogle år eller check samtlige danske kirkebøger fra tiden 1880 - 1960.

Jeg synes bare at adfærden har ændret sig herinde. Når jeg selv ser et opslag, bruger jeg tid på at gennemgå kilderne, som der bliver nævnt og prøver at se på, om jeg kan se, om der er overset noget! Og det ved jeg flere gjorde før i tiden! Men ikke det jeg oplever længere! Om det så er FB/MH eller giraffer som har ændret folks adfærd, kan jeg kun gisne om!

Og nej - har ikke oplevet det modsatte. Nu specifikt den du tænker på Arne, har jeg ikke haft andre steder end her!

P.S. Tak er også blevet et fattigt ord og så savner jeg en "LØST"!

Arne Feldborg

Citat fra: Jamie Jeanett Jaconelli [924] Dato 05 Apr 2016 - 06:32
Var også ane efterlysningen jeg tænkte på! Og et svar kan desværre også være det samme som at lave være med at besvare! Eks. Jeg søger efter og har forsøgt at .... hvor svaret er, prøv at vente nogle år eller check samtlige danske kirkebøger fra tiden 1880 - 1960.
Både spørgsmål og svar kan have varierende kvalitet, sådan er det nu og sådan har det altid været, og sådan vil det nok også fortsat være.

CitatJeg synes bare at adfærden har ændret sig herinde.
Hvis du tænker på hvordan folk opfører sig over for hinanden, så har den helt klart ændret sig til det bedre. Det er vist ikke altid tilfældet helt generelt på Facebook(!).

CitatOg nej - har ikke oplevet det modsatte. Nu specifikt den du tænker på Arne, har jeg ikke haft andre steder end her!
Siger du dermed, at du aldrig nogenside har oplevet at stille et spørgsmål på Facebook uden at få et kvalificeret svar.?

CitatP.S. Tak er også blevet et fattigt ord og så savner jeg en "LØST"!
Hvad det først angår kan jeg godt følge dig et stykke hen ad vejen. Men igen, det er der ikke noget nyt i. Nu har jeg været på elektroniske netværk i 30 år, og det problem har altid eksisteret i et vist omfang, og vil givetvis også altid fortsat eksistere i et vist omfang - også Facebook.

Hvad det sidste angår, så har det jo været oppe at vende adskillige gange, og der er gode grunde til ikke at have det. Jeg vil ikke gentage det her, men blot henvise til tidligere debatter om emnet.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Jamie Jeanett Jaconelli

Arne: Derfor savner jeg det stadig :P

Tænker nok, jeg ligesom forventer mere her end jeg gør på facebook som er et udemærket supplement, men kan ikke erstatte en grundigere hjælp! Benytter mig selv af at bruge en info side, som jeg linker til via facebook ved supporten af webtrees!