Navnet Hilleborg

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 01 Mar 2015 - 14:16

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Vides der noget om, om pigenavnet, Hilleborg, var almindelig brugt i 16- 1700tallet?
Jeg har det i min ane række fra Remmerslund, for måske var det egnsbestemt
I dag er der her i landet 8 personer med navnet, og ikke givet siden 1985

Nu jeg er her, må jeg lige spørge, hvilket gods gårdene i Remmerslund hørte under?

Venlig hilsen
Karl-Peter

Annette Damgaard Hansen

Lidt google-søgning:

Hilleborg er et af de ca. 17.000 godkendte pigenavne i Danmark.

Tysk pigenavn, der betyder "kamp - borg". Navnet er bevaret i det jyske stednavn Hylleborg. Ifølge Danmarks statistik var der 11 personer med navnet Hilleborg i Danmark pr 1. januar 2008 og som du selv nævner kun 6 personer med fornavnet Hilleborg i Danmark i 2014.

Der har sikkert været langt flere tilbage i tid, hvo Danmark var tættere knyttet til Tyskland handelsmæssigt - tænker jeg

VH Annette

Karl-Peter Dammeyer

Det lykkedes så dig bedre på Google at finde betydningen, tak for det, men nu vil jeg så gerne fortsætte med efternavnet, som er:  Isacs Datter  -  og da du nævner Tyskland, har jeg en tanke, at det kunne være et jødisk navn, eller at faderen er tysk, men Isac(k)sen findes jo også på dansk

Jeg søger på AO i Remmerslund, om jeg kan finde faderen

Mvh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Hej igen!

Jeg knytter lige en kommentar til din oplysning om, at der er en jysk by med navnet "Hylleborg"  - men jeg har set i min geodætiske kort, og her er en lille landsby syd for Løgstør, i nærheden af Trend skov, med navnet "Hyllebjerg"  -  mon det er det du tænker på?

Mvh.
Karl-Peter

Annette Damgaard Hansen

Hej Karl-Peter

Jeg har oplysningen her fra: http://www.baby-navne.dk/pigenavne/h/Hilleborg.html

Det kan være, at man har taget fejl af Hyllebjerg og Hylleborg? Men da der er en del, der hedder Hylleborg til efternavn, må der nok have været et sted, der hed Hylleborg?

http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=72&sort=f&ret=14&vis=2&nr=123070

VH Annette

Annette Damgaard Hansen

Hej igen

Hvis hun er af jødisk afstamning, kan du måske søge efter hende på dette link:
http://tom.brondsted.dk/mosaiskebegravelser/

VH Annette

Annette Damgaard Hansen

Hov, har lige opdaget at du har fået mange gode oplysninger i en anden tråd :)

Karl-Peter Dammeyer

Hej Annette!

Flot flot! og tak for linket, det vil jeg nu for en sikkerheds skyld tjekke, - min kones farmor har nemlig sagt, at hun var jøde - jeg har hele tiden sat spørgsmålstegn ved det, men nu er dette her imidlertid på farfars side, så man kan jo aldrig vide sig sikker i disse sager

Hilleborg / Hylleborg, et pige- og et drengenavn, synes jeg at få ud af det, og så er Hylleborg fra Aarhus området, iflg. Nygårds Sedler
men det er nu ikke så vigtigt for mig, det var blot af interesse og nysgerrighed

M.vh.
Karl-Peter


Karl-Peter Dammeyer

Tak, ja der lukker sig pludselig en hel del op, når man begynder at "rode" i navne, der synes ukendte,
men fint nok!

Mvh.
karl-Peter

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg har fire Hylleborg i min slægt født i Vendsyssel - 1812 - 1771 - 1672 - 1746
(fornavn)

og en død i Ålborg 1621 ukendt fødested
(fornavn)

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Karl-Peter Dammeyer

Tak for din oplysning!
Så kan jeg roligt skrive i min fortælling, at der faktisk i de gamle årgange var en hel del med dette navn, både med i og y - og i flere egne af landet

Mvh.
Karl-Peter