Manglende hukommelse på PC

Startet af Ole Dupont, 14 Feb 2012 - 09:27

Forrige emne - Næste emne

Finn Hansen

@Sanne Block

På din/denne XP maskine med problemer med lydkort prøv følgende:

Højreklik Denne computer
Vælg egenskaber
Vælg Hardware
Find teksten "Enhedshåntering" (afhængig af servicepack kan det stå forskellige steder)

Kik nu ned af den listen, der kommer på skærmen, her vil du, eller snarer burde du, kunne finde en tekst som hedder "Enheder til lyd, video og spil" med et lille højtaler ikon på.
Tryk på plus tegnet ved ikonet og fold denne ud.

Her burde der stå en masse navne på driver, som undersøtter lyd i Windows, der kan være driver til Bluetooth, Codecs til lydenheder og Mediestyringshededer og ikke mindst en driver til lydkortet, den gennerelle.

Navnet på den generelle lydkortdriver, kan godt være "Realtek High Definition Audio", hvilket den er på f.eks. denne Acer One mini bærbar laptop eller faktisk er på temmelig mange Acer computer modeller. Dette fordi jeg ikke har navnet og typen på den computer du arbejder med eller på for slægtsforskeren.

Hvis der stå et "!" eller "?" ud for nogle af disse steder, eller i det hele taget står "!" eller "?" på vej ned i den liste der hedder Enhedshåntering, da er der problemer med driverne på en eller anden måde.

Mit umiddelbare første tips, vil så være, at den driver, der volder problemer, den markerer man, dvs. man gør den aktiv ved at klikke på den, så den er BLÅ. Tryk nu på FJERN og genstart PCén. (fjern kan findes på flere måde, f.eks. ved at højreklikke).

Nu er Windows indrettet sådan, og så smart, at den ved genstart kalder et program som, kort fortalt, hedder P´n´P, altså plug and play eller sæt i og leg - Dette program undersøger, om der er sket hardwareændringer på PCén siden sidste genstart, og det er der jo i denne sammenhæng, da du har anmodet om, at der fjerens en driver fra systemt, uden at fjerne hardwaren, hvorfor Windows derfor vil søge i sin database ( Windows/INF) efter en passende driver, til hardwaren.

Du skal blot lade den installerer den lyddriver, den finder, hvis den stadig ikke dur, eller du slet ikke så nogen driver, da må du til næste skridt. Hvorimod hvis ellers lyden nu virker, så er alle jo glade.

Skulle der være problemer, så vil en tur ind omkring Fejlsikrettilstand være et godt sted at starte.

Men før du gør det, må jeg så igen slå et slag for en af mine kæpheste:


Kør som det første en CHKDSK (fra DOS) eller Scandisk (Win98/ME) eller dobbeltklik på "Denne computer" eller klik Windows ikon i bunden af skærmen og klik på "Cumputer" (Windows XP op til Windows 7)

Højreklik C: drevet (det er dette drev Windows normalt ligger på)

Vælg Egenskaber

Vælg Funktioner

Klik på "Undersøg nu..."

Sæt HAK i "Ret fejl i filsystemet automatisk"

KLIK på Start

og bekræft at der skal planlægges

Genstart din computer - Du må også godt vælge "Sluk computer", men du skal under alle omstændigheder genstarte den, og bare vent tålmodig på, at den gør sin FEJLFINDING færdig.

Vær nu tålmodig - Hvis det er FAT32 så tager det kun kort tid, hvis det er NTFS, laves der 3 kørsler for fejlsøgning og fejlretning. Det er denne type der tager længst tid.

Gør nu dette ALTID hver gang I støder på mærkværdige ting, f.eks. at maskinen bare låser og I  må tage strømmen eller trykke på og holde TÆND/SLUK knappen inde... Kør ALTID denne procedure, så har I fjernet rigtig mange af de problemer I oplever og begrænset fejl som akkumulerer sig.

Nå men tilbage til dig Sanne

Du bør nu starte computeren i Fejlsikret tilstand - Det gør du ved at genstarte og blive ved med at sidde og tippe F8 tasten, lige fra skærmen går i sort til du ser en sorthvid tekst stå på skærmen, om, at du kan vælge diverse opstartsformer - med pil-tasterne (på dit tastatur) ruller du op til Fejlsikret tilstand - Du kan godt bruge med netværk, men det er ikke nødvendigt.

Du får nu en rigtig grim udgave af Windows frem på skærmen, den er GRIM fordi den ikke har særlig høj skærmopløsning og kun anvender 256 farver typisk 800*600 i skærm opløsning.

Nu gør du det samme som jeg har beskrevet ovenfor, mht. at kikke i "Enhedshåntering"

Hvis du i modsætning til, hvor maskinen er startet i normaltilstand, her kan se og røre ved lydkortet, så er det her, du vælger at FJERNE driveren. Du skal blot klikke den blå og fjern og bagefter genstarte computeren til normaltilstand. (du skal bare lukke og starte igen, så vælger den selv automatisk normaltilstand).

Nu bør computeren søge efter lydkortdriveren og installere den - Hvis den opgiver, da må du på jagt på internettet efter den originale lydkort-driver - det gør du i almindelighed via Google, hvor du i citationstegn skriver "pc-fabrikant" + "lydkortmodel" + "driver" + "download" - således får du normalt som øverste HIT den rigtige driver - hent den, pak den ud og installer den, og pcén lyd bør nu virke.

Samme metode gælder for stort set alt hardware, som pludselig strejker. (tag denne sætning med et gran salt)  ::)

Metoden gælder for alle udgaver af Windows, blot med små variationer, om hvor man finder de respektive ting og sager.

Tidsforbrug på en sådan opgave er under 15 minutter, hvis man er lidt øvet i at bruge mus/tastatur- så det er ikke en uoverkommelig opgave for nogen af jer at løse sådan en opgave.


Glem ikke at tjek harddisken for fejl, bare sådan for en sikkerhedsskyld gør det og sig (beskrevet ovenfor) - Det er gjort.

Venligst
Finn Hansen

Sanne Bloch

Hej Henrik

Tak for uddybende svar vedr. antivirusprogram og firewall. Jeg har set på Comodo og kan se, at der også kan downloades firewall.


Hej Finn

Tak for din omfattende og udførlige vejledning. Med den ved hånden glæder jeg mig til at komme igang. Desværre er min ven blevet syg, så jeg må styre min iver efter at komme igang.


Venlige hilsner til alle på tråden, Sanne

Finn Hansen

#32
Hej Ulf

Citat fra: Ulf J. Krarup Dato 05 Mar 2012 - 08:24
God morgen Henrik!

Tak for info.

Jeg har en Lenovo 8085-77G og i den sad der indtil for ultimo 2011 Win XP Pro 32 bit - jeg prøvede at stoppe 3 GB RAM i maskinen men ville ikke starte op, dvs. den kunne ikke gennemføre selvtesten.

Jeg endte med 2,25 GB RAM og så kørte den!!!

Jeg har i mellemtiden installeret Win 7 Pro 32 bit og sat et separat videokort i maskinen, men har endnu ikke "leget" med RAM udvidelse. Jeg har nogle 256 MB, 512 MB og 1 GB blokke som jeg kan eksperimentere med.

Jeg har lige googlet lidt angående din Lenovo PC

Herunder finder du, hvad du må sætte i af hukommelse - Din PC undersøtter max 4 GB RAM

Kilde: http://www.satech.com/ibm-memory-ibm-thinkcentre-memory-ibm-thinkcentre-a50-8085-memory-ibm-thinkcentre-a50-8085-77g-memor.html

IBM ThinkCentre A50 8085-77G Memory

IBM ThinkCentre A50 8085-77G Memory

Maximum Memory: 4gb

Base Memory: 128mb/256mb/512mb (Removable)

Upgrade Sockets: 4 (4 banks of 1)

Systems with 800MHz FSB processors should use PC3200 Memory,Systems with 400 or 533MHz FSB processors should use PC2700 Memory,MODULES MAY BE INSTALLED ONE AT A TIME; however,they must be added in like pairs to take advantage of dual channel mode for 800MHz FSB.

128Mb Part Number: 31P8854, 31P9120, 22P9271, 22P9273, 33R4964

256Mb Part Number: 31P8855, 31P9121, 73P2683, 73P2685, 33R4965

512Mb Part Number: 31P8856, 31P9122, 73P2684, 73P2686, 33R4966

1Gb Part Number: 31P8857, 31P9123, 22P9272, 22P9274, 33R4963

Venligst
Finn Hansen

Henrik Poulsen

#33
Hej Finn og andre der læser med...

Vi er nu kommet til problematikken omkring drivere og det er nok ikke en overraskelse for dig at jeg ikke vil gøre som Finn har beskrevet :-) og ja måske ville jeg i enkelte tilfælde.

Til Sanne og andre der har driver "problemer" ville jeg igen bruge et automatisk program.

Når jeg læser

CitatJeg har i mellemtiden installeret Win 7 Pro 32 bit

tænker jeg næste pr. automatik at nu er der igen en bruger der har nedgraderet deres fancy pc til bare at være en ganske "almindelig" pc (hvilket selvfølgelig ikke altid er tilfældet), men jeg oplever mange som bare geninstallerer en Windows 7 unden at installere nogen ekstra drivere.

Det er "let" at installere nyt operativsystem f.eks. Windows 7 32bit, 64bit eller andet. Men men men... er det nu også nok bare at sætte en Windows 7 skive i sit drev og starte maskinen? Nej.

Det er sjældent jeg bruger den metode som Finn beskriver. Den vil i bedste fald finde en generel Microsoft driver til din fancy lynkort, grafikkort eller andet og vil i værste fald ikke finde en driver.

Når man køber en pre-installeret pc med windows er der faktisk brugt en del tid fra producenten til at finde drivere. Ikke kun til grafikkort men også til de specifikke chipset på dit motherboard. Mange brugere der opgraderer eller starter forfra med at installerer nyt operativsystem, glemmer at få installeret alle de specifikke driver som man ikke altid har fokus på.

Derfor ... surprise ... vil jeg gerne anbefale et program som kan gøre det automatisk.

Jeg bruger selv DriverFinder (som koster 30$ til 3 maskiner) men der findes også et gratis alternativ

https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php

Der findes en del programmer i denne kategori og lige som antivirus er der forskel på hvad og hvor meget de finder. DriverFinder finder det hele, så prøv evt. for sjov at køre det og se hvor mange drivere der ikke er installeret eller ikke er opdateret på din maskine (http://driverfinderpro.com/)

Et andet produkt fra slim som kan være gavnligt på specielt nye computere er https://www.slimwareutilities.com/slimcomputer.php

Jeg kan kun gentage mig selv, med hensyn til automatiske programmer. Jeg har 175 drivere på den maskine jeg skriver fra, hvilket næsten er umuligt at holde styr på og få opdateret når der kommer nye drivere. Derfor er et automatisk program nyttigt.

Ulf J. Krarup

God morgen Finn og Henrik!

Tak for særdeles informative impulser der giver stof til eftertanke og lyst til fintuning af min PC - der er helt sikkert flere på sidelinien der læser interesseret med og har fået blod på tanden.  :)
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Ulf J. Krarup

God eftermiddag Henrik! 

Jeg har haft nogle pudsige oplevelser.

Citat: "Derfor ... surprise ... vil jeg gerne anbefale et program som kan gøre det automatisk.

Jeg bruger selv DriverFinder (som koster 30$ til 3 maskiner) men der findes også et gratis alternativ

https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php

Der findes en del programmer i denne kategori og lige som antivirus er der forskel på hvad og hvor meget de finder. DriverFinder finder det hele, så prøv evt. for sjov at køre det og se hvor mange drivere der ikke er installeret eller ikke er opdateret på din maskine (http://driverfinderpro.com/)" - Citat slut

Jeg startede med Driverfinder, se vedhæftede 2 filer, hvor der foreslås opdatering af LAN netkortet samt tastatur og musen.

Vedr. Slimdriver, vender jeg tilbage.


[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Henrik Poulsen

Hej Ulf...

Hvad er de pudsige oplevelser.

Din installation ser jo fin ud og formentlig har du haft en dvd som er genereret under installation af maskinen og hvor mange har været lagt ind. Men det er da kun godt at der ikke er flere.

Hjalp en kunde med noget fjernsupport i dag. Han havde for ikke lang tid siden kørt ny Win 7 på og derfor skulle jeg da lige prøve.

Der var 19 drivere som mange af dem var omkring 4 år gamle. Disse drivere er nogle man selv kun meget sjældent får opdateret. Ved at køre slimdrives kan man nemt og hurtigt få opdateret alle sine drivere uden at skulle bruge lang tid på det.

Windows 7 er dog væsentlig bedre til at finde drivere end Windows XP og Vista.



[vedhæfting slettet af admin]

Ulf J. Krarup

God aften Henrik!

Det pudsige ligger i at Slimdriver havde kun én opdatering fælles med Driverfinder, nemlig Netkortet og det til trods for, at Slimdriver fandt en hel del andre opdateringer, se vedhæftede.



[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

KajaV Vigtåft...

Hej

Har prøvet begge programmer
Ifølge slimdrivers skulle bla skærmdriver opdateres, det prøvede jeg så

Kørte derefter DriverFinder, som så påstod at samme skærmdriver ikke var opdateret og jeg jeg skulle gøre det.

Lidt underlig, idet det jo netop var gjort.

Sov godt


Hilsen Kaja

Vi ses i Legacy-Forum på http://www.legacydansk.com

Henrik Poulsen

Hej Katja...

Har du genstartet din maskine før du kørte drivefinder?

KajaV Vigtåft...

Ja Henrik - hele 2 gange

Lav en god dag
Hilsen Kaja

Vi ses i Legacy-Forum på http://www.legacydansk.com

Finn Hansen

Hej Kaja

Der kan være flere svar på din oplevelse, et af dem kan være, at de programmer, som ligger på serverene, der betjener disse automatiske driversøgerprogrammer, kan være forskelligt opbygget, og ligeledes have forskellige databaser, som de kikker i, efter dine driver. De har også forskellige kriterier for, hvilken driver der er nyeste, da selve databasen jo også skal være opdateret præcis som en Antivirus database skal være det, for at kunne fange de nyeste driver eller for Avir. skyld nyeste virus.

Jeg vil derfor  våge den påstand, at der ikke kan gives et generelt svar på din oplevelse, blot at du faktisk har oplevet disse autodriversøgemaskiner på samme måde som jeg selv har, hvorfor jeg derfor blot går til hardwareproducenten og henter driveren der.

Som en sidebemærkning til dette - I min maskine sidder der et nVida skærmkort GeForce 9300M G 256 MB, selv Acer har ikke den nyeste driver til den, denne driver finder man på nVida´s hjemmeside og så sker der noget positivt med skærmen i forhold til den som henholdsvis Microsoft finder og den som Acer finder.

Rent hardwaremærssigt kan det være en rigtig grim jungle at begive sig ud i, hvis man står og mangler den rette driver til sin hardware og et af stederne er bla. når det drejer sig om wireless netkort (trådløse), da får man ofte problemer med den standarddriver som Microsoft finder, og såmænd også med den der ligger på den medfølgende CD, her tænker jeg på, hvis man anvender stærk kryptering på sit trådløse netværk og samtidig anvender Windows XP eller lavere. DA er man nød til at logge på producenten af netkortes hjemmeside og se om de har en opdateret driver som lige præcis passer til det OS man anvender for at få netværket op og kører.

Men som sagt, dette gælder såmænd for rigtig meget af den hardware som sidder i computerne - som standard har de den oprindelig driver der installeres sammen med setup programmet til computeren. Eller Computeren anvender rene standard driver, som Microsoft har lagt i Windows. Disse drivere udnytter absolut ikke computerens fulde styrke - og det er når man får de optimale drivere, at man får den fulde udnyttelse af sin computer.

Jeg vil dog både indrømme og tilføje, at langt langt de fleste computerbrugere klarer sig absolut fint med de drivere som er lagt på deres computere, det er kun, hvis man støder på problemer, eller man ønsker at få mere udbytte af sin store investering at man søger nyt.

Ja, her var ikke de store råd, måske blot mere lidt konstateringer af at ikke alting kan forklares. :)

Venligst
Finn Hansen

Morten Parmo Krog

Det helt enkle svar ville være: Køb en MAC

Men til jer som fortsætter ad windows-vejen, og som påtænker at købe en ny maskine, så sørg for at købe en 64-bit. Den kan udvides med langt flere RAM, og den arbejder meget mere stabilt!

Drop for guds skyld Norton og alle de andre resurcekrævende antivirus programmer, samt firewall programmer.

Microsoft levere en ganske fornuftig antivirus, som er gratis og meget lidt resurcekrævende!
Microsoft Security Essentials

Sørg for at holde orden på dit skrivebord (på computeren), da alt for mange filer på skrivebordet er med til at forringe ydelsen (gælder kun ældre computere)

Med venlig hilsen
Morten Krog

Ove Steen Hansen

Jeg er nu ikke helt enig med dig i, at man skal droppe antivirusprogram og firewall. Men jeg kan til gengæld være enig i, at det er en god ting at vælge alt andet end Norton!
Venlig hilsen
Ove Steen Hansen

Morten Parmo Krog

Hej Ove

Jeg sagde heller ikke at man skulle droppe det!

Jeg gav et bud på Microsoft Security Essentials som er Microsofts egen antivirus og som er langt mindre resurcekrævende end de fleste andre!

Firewall ligger i windows, ellers har de fleste mennesker i dag indbygget firewall i den router som de har fået med fra deres ISP
Med venlig hilsen
Morten Krog

Henrik Poulsen

Hej Morten ...

Hvis du vil basere din sikkerhed på den router til kr. 500,- du får med fra din ISP og MS MSE og Firewall er man godt tosset.

Routere med indbygget firewall eller en Security Firewall enhed er ikke et forbruger produkt. Langt de fleste brugere ville ikke kunne finde ud af at sætte dem ordentlig op. Jeg ved godt at der findes billige routere som påstår at have indbygget firewall, men man skal altså op omkring de 3.000 eller mere for at få et ordentligt produkt i denne kategori og det tror jeg de færreste ISP'er udleverer.

Jeg prøvede for sjov skyld at skanne ca 2000 filer behæftet med virus, vi har liggende i forbindelse med test og her fandt MSE kun 29.83% og de er i øvrigt alle sammen gået igennem MS Firewall (altså hentet fra nette). Til sammenligning fandt Comodo alle vira.

Ja, MSE bruger ikke særlig mange ressourcer og det er der en god grund til :) du får et gæt.

Stabil ikke stabil med hensyn til 32 og 64 bit er noget gevaldigt pladder. Med mindre ens maskine er leveret med 64 bit windows, hvilket flere og flere maskiner jo er, er der meget får grunde til at man skulle opgradere til en 64bit version. Kører man meget hukommelses krævende applikationer eller programmer som har en specifik 64bit version og gør brug af det, kan det også være en årsag til at opgradere. Men meget få programmer bliver afviklet hurtigere på en 64 bit maskine. Dem jeg lige kan huske er Adobe produkterne, VM ware, CAD programmer og meget store Excel regneark. Der er ingen slægtsforskningsprogrammer der endnu gør brug af 64bit.

De min krav som Finn tidligere har beskrevet til en maskine, er jo en glimrende maskine for de fleste og giver ingen grund til at opgradere med mere RAM.

For den gennemsnitlige bruger har 32bit/64bit meget ringe eller ingen betydning, men udviklingen går jo mod at det hele bliver 64bit.

Med hensyn til iconer på skrivebordet er det en af de gode gamle myter, som jeg som jeg bare ikke kan finde belæg for. Prøv at fylde dit skrivebord og med iconer og se om du i joblisten kan vise mig hvor de ressourcer bruges?

Iconer tager tid at "tegne" op når computeren startes, men det er meget lidt tid. Jeg har set brugere med iconer over hele skrivebordet og tit tænkt på hvordan dælen de finder rundt i det, men sådan er vi jo så forskellige.

Henrik Poulsen

#46
Hej Finn..

Citathvorfor jeg derfor blot går til hardwareproducenten og henter driveren der.

Problemet kan jo være for nogle bruger at finde ud af hvem hardware producenten er og hvilken model de skal søge drivere på. VIA's hjemmeside er et godt eksempel og her skal man stadig huske at man skal vide at det er et via chipset der sidder på ens enhed for overhovedet at starte søgningen på deres side.



Efter at have valgt operativsystem og enhed skal man så vælge det chipset som er brugt på kortet. Det er jo de færreste brugere som Sanne der kan gøre et kvalificeret valg her.

Her synes jeg stadig at slimdrivers er en god og enkel mulighed.


Finn Hansen

Hej Henrik P.

Tak for dit svar.

Jeg indrømmer gerne, at dér når man et niveau, hvor man skal yder mere end hvad flertallet kan, eller bør kunne yde.

Der skal flere informationer på bordet, for at en bruger kan gå på jagt efter sine rigtige optimale drivere (disse gav jeg rigtig nok ikke), hvis vi taler om bærbare (laptop) computere, da står der ofte en masse reklamer på plastikket under tastaturet eller der hvor man har sine hænder placeret - Her står ofte hvilken model teknik der er i maskinen, og med stationære PCér, skal man kikke i bunden eller bag på maskinen. Men ellers, uanset, skal man den tunge vej ind omkring manualen, og se, hvilken ting og model der er stoppet i maskinen. Dette er absolut ikke noget den almindelige bruger gør eller har den fulde forståelse for. Derfor skriver jeg, som jeg gjorde -
Citat: "kan det være en rigtig grim jungle at begive sig ud i, hvis man står og mangler den rette driver til sin hardware"

Det er slet ikke nogen let opgave at finde de bedste drivere til sin computer, men der er muligheder, specielt hvis man kan bruge sin Google eller man har adgang til hjælp, som det viser sig her i dette DIS-forum. Nemlig, at der sidder folk, som gerne vil give en hånd med, hvis det ikke bliver alt for kompliceret, men at læne sig op af automatiske programmer på internettet, der siger jeg, det kan man ikke lade stå alene som den optimale løsning.

Jeg vejleder gerne, og sikrer mig på forhånd, at det jeg vejleder med, faktisk også kan lade sig gøre, nogle gange med små midler, nogle gange med lidt større krav, og nogle gange skal man måske guide ekstra meget.
Men vigtigst af alt, jeg sørger omhyggeligt for, at brugeren ikke står tilbage med en værdiløs computer, brugeren ikke kan bruge eller står med en computer der ikke kan gå på nettet, som jo netop er et krav, for at brugeren kan bruge dette knald gode DIS forum.

Hvis man skal have driver til sit indbygget trådløse netkort eller til sit indbygget webcam, da kan man virkelig komme på den, da der findes et utal af hardware løsninger, som producenten af computeren benytter - Specielt for det trådløse netkort opstår der problemer, da man i nogle (få) tilfælde er nød til at åbne maskinen for at aflæse teksten (koden) på selve netkortet og via den finde den rigtige driver.

Sådan er det tilfældet, hvis man anvender Windows XP/SP1/SP2 og SP3 og trådløs netværk med WPA2-AES/PSK kryptering - her vil flere trådløse netkort opgive sammen med Windows XP og sådan en opgave kan ikke umiddelbart løses af standart brugeren, her må en IT ansvarlig til, da der kræves, at maskinen åbnes og netkort aflæses og der efterfølgende skal laves detektivarbejde for at finde en netkort driver som kan løse opgaven og måske findes den slet ikke.

I lige denne situation hjælper ingen af disse Driverstore eller Autodriverstores, de kan bestemt ikke løse opgave. Jeg sidder faktisk nu med lige præcis den opgave som skal være løst til fredag. Man kan jo så blot appellerer til, at brugeren skal opgradere til nyeste Windows eller skifte til Apple MAC, ingen af løsningerne kan jeg tilslutte mig, da det er useriøse forslag til løsning af opgaver.

Hvis en bruger køber sig en Apple MAC, så har de nogle andre problemer, som Vi Windows-folk ikke har, og vise-versa. Ditto er det for de forskellige udgaver af Windows, hver af dem, har en speciel fordel, som enkelt af brugerne har eller drager fordel af.

Jeg er dog stadig så møg-fræk, at jeg klart tilkendegiver, at Apple MAC er for folk der driver det inden for det grafiske område, hvor denne computer har sin største styrke, at den så også kan bruges til knap så voldsomme opgaver, er så jfr. min "møg-frække" påstand, at skyde gråspurve med kanoner. Og - Nej - Jeg har intet/ingen indsigt i Apple produkter, det lader jeg folk om, som har brug for og behov for indsigt at have. Jeg ved blot, at de er ret gode til det de normalt købes til, men at de ikke har samme brede fordel som PC-baserede systemer har. (se dette afsnit som en lille spøgefuld bemærkning.)

Mht. det du skriver til anden side omkring antivirusprogrammer kontra reele vira - jeg er fuldstændig enig  - Jeg har selv en CD med langt over 5.000 vira også med den type, der ændre sig hvergang den afvikles og i den forbindelse generer endnu et vira (ny type) - mit personlige krav er, at et Antivirus program skal kunne finde alle sammen - men glem ikke, at måske er du eller jeg klog, men der sidder individer med skumle hensigter derude som er klogere end både du og jeg, de lægger dagligt flere vira ud, som ingen af vores super gode programmer kan fange, og når de endelig kan fange dem, er der gået mellem ½ og 1 dag eller måske flere dage, i mellemtiden skader disse vira folks og vores computeres software og i sjældne tilfælde vores hardware.

Og hvor er det rart endeligt at se én, der også har forstand på, hvad han/hun taler om, og at sige - Nortons eller Microsofts antivirus program er noget møg, og samtidig dokumenterer det.

Lige dit Antivirus program kender jeg ikke personligt, men har blot set det, uden at havde brugt det på eget udstyr - Jeg ved, at Kaspersky og ProtectorPlus Pro. er ret gode programmer, derfor anbefaler jeg brugerne dem, frem for Microsoft,  Norton, McAffe og tilsvarende som jeg ingen som helst tillid har til. Ok, det er længe siden, men i 97 hvor jeg tog en større uddannelse beviste vi, at disse programmer kun nappede henholdsvis ca. 33% og ca. 45% af vira, dengang 4.800 vira fra en CD - og hvad jeg kan se på nettet, på sites som tester, så er disse programmer ikke blevet meget bedre siden.

Og netop relateret til Antivirus - Gratis er Gratis kvalitet - At betale er normalt, prisen for kvaliteten - dog minus dem der tager sig dyrt betalt for noget møg, det opdager man først når skaden er sket. Dette er egentlig en gentagelse af, hvad jeg startede med at skrive.

Med hensyn til Firewall´s - Da jeg blev uddannet så jeg/vi en rigtig firewall hos TDC og nej, det er ikke legetøj, men derimod hardware til mere end en 1½ million kr. Dengang grinte de rigtig meget af de firewall´s løsninger vi skulle lave med software, men gav os dog en masse info til, hvordan man generelt kunne beskytte sig med software firewall´s. Dette er et langt større område, som vi, mener jeg, absolut ikke skal beskæftige os med her i dette fora, da, som du siger, de færreste vil være i stand til at kunne gennemskue, hvordan skidtet hænger sammen, og hvorfor.

Microsoft styresystemer er blot byggeklodser som tid efter anden udvikles eller forbedres, men har deres grundlæggende ophav i DOS - Disk Operativ System, som igen delvist havde sit ophav fra systemet CPM (Control Program/Monitor) og så videre baglæns. Herfra sidste 1978/79 og fremad hoppede jeg på vognen med computere og har aldrig være forfalden til spil men til det tekniske og hvordan og hvorfor.

Generelt er jeg enig med dig, i langt de fleste af dine anskuelser, dog fortæller jeg, at der findes andre løsninger og giver gerne vejledning til, hvordan en sådan løsning kan løses.

Herfra må jeg vist hellere lukke lidt ned og kikke lidt med fra sidelinjen og elles takke dig for en rigtig god og seriøs diskussion, da jeg har tidskrævende projekter og en lille udlandsrejse til varmen der skal afvikles snart.

Venligst
Finn Hansen

Inger Huus

Hej Finn Hansen

Jeg har læst dine indlæg med stor interesse ,da jeg har en del problemer med min computer,jeg bruger internet explore,jeg har et indlæg her i samme forum under overskriften :problemer med at vise sider i tast selv vedr.skatteoplysninger(men fik at vide det ikke hørte hjemme her ,jeg ved godt det er et slægtsforum,men jeg prøver lige dig ,da jeg kan se du ved hvad du taler om),når jeg har logget på og valgt årsoversigt ,står der siden inlæses vent venligst så sker der ikke mere.Jeg ved ikke om jeg har fået slettet noget der ikke skulle slettes,jeg er fornylig kommet på Skype,kan det have noget at sige.

Jeg bliver også tit smidt af nettet,det hjalp ellers efter jeg havde fået ny router.
som jeg fortalte i mit indlæg om problemerne har jeg en del fejl iflg.AVG

Det du skriver om at planlægge undersøgelse af computeren ,tror du det kan hjælpe? ,jeg er bange for at gøre noget forkert
Mvh.Inger Huus

Finn Hansen

Hej Inger

Som udgangspunkt, vil jeg anbefale, at du gør følgende:

Downloader en frisk udgave af din antivirus program og lægger det i en kendt mappe. (du skal foreløbig ikke gøre mer med denne).

Herefter afbryder du din netforbindelse helt - dvs. hvis du har trådløs, da slukker du for din router, således computeren ikke kan få fat i internettet (dette af hensyn til sikkerhed i det næste der kommer)

Du skifter nu til Kontrolpanel, og finder Tilføj og fjern programmer hvis det er andet end XP skal du søge Programmer og Funktoner - Her i dette finder du AVG og fjerner ALT hvad der har med dette program og gøre. Du skal bagefter genstarte din computer, måske flere gange. Der ligger en masse skrammel fra dette AVG program, som, undskyld mig, mest af alt opfører sig som et virus, selv om det ikke er det. (tror jeg da)

Når du har fået fjernet ALT hvad der har med AVG at gøre, da genstarter du maskinen, afventer til den er helt færdig med at starte - det kan godt tage op til 3-5 minutter, før harddisk lampen er faldet helt til ro.

Nu skifter du til Denne Computer eller Computer og vælger drev C: - gør det blå og højreklik på det, vælg Egenskaber, og vælge Funktioner, vælg KRYDS/SILDEBEN ved øverste punkt og tryk på OK - svar OK til evt. Planlægning af opgave og GENSTART nu din computer.

Følg nu vejledningen og vær TÅLMODIG - Lad maskinen undersøge din harddisk for evt. fejl i filsystemet.

Når denne opgave er fuldført, starter computeren op af sig selv og du venter igen tålmodigt.

Når du igen har dit skrivebord, da installerer du det Antivirus program  du har hentet - Tro mig og også min diskussionsmakker, AVG er ikke et godt Antivirus program - Så er det slået fast én gang for alle. Gratis giver Gratis kvalitet.
Du kan bruge det tilbud som min diskussionsmakker angiver eller et af de Antivirus programmer jeg angiver, nemlig Kaspersky eller mit fortrukne Protector Plus for Alle Windows udgaver op til og med Windows Vista eller Protector Plus Professionel for Windows 7 enten i normal udgave eller 64 bit udgave, den koster det samme - første gang $34.95 lig med ca. 200 kr, og efterfølgende hver år ca. 70 kr i de næste mage år. Eneste krav er, at de kun modtager betaling via kort, vi kan ikke gå i byen og købe det. Det er hurtigt og napper ikke dine resurser fra din maskine og bedst af alt, det virker. Men tag det her som mit personlige forslag, der findes mange mange andre forslag. Jeg har blot brugt dette program i ca. 15 år og er en stabil kunde hos Proland software.

Når du har installeret dit antivirus program, da kan du igen sætte/koble din Computer på nettet, enten ved at sætte dit netkabel i igen eller ved at tænde for strømmen på din Internet-forbindelse (routeren).

Måske skal du enten genstarte din computere eller højreklikke på netværk ikonet nede til højre ved uret, og vælge "reparer" eller "fortag fejlfinding af problemet".

Når du nu igen har fået kontakt til Internettet, kan du sådan bare for at være sikker, lige foretage en virus skanning af din computer, det skal være med den dybe gave, altså ALLE FILE også PAKKEDE FILER og programmet skal være indstillet til at Reparerer og Quarantine Altså at den skal reparere eller fjerne evt. virus og hvis det ikke kan lade sig gøre, sætte filen i karantæne, således filen/programmet ikke længere kan tilgås og evt. sprede virus.

Når du nu engang om en time eller mere er færdig med at skanne for virus, da prøver du igen at gå på den internet adresse, som du har/havde problemer med.

... ... ... Programmer så som Adavare og lignende programmer, kan også give dig disse problemer med hjemmeside - Hvis der er mistanke, da download igen programmet i en frisk udgave og igen afbryd din Internet forbindelse ved at fjerne kabel eller slukke for routeren og derefter følg anvisningen omkring fjernelse af antivirus programmet AVG - Husk du skal svar JA til at fjerne ALT også DATA som programmerne evt. har gemt, dette gælder for AVG/Antivirus programmer og Adaware og lignende programmer, der har efterladt diverse ting på din maskine.

Skift også til, inde i Kontrolpanelet, Internetindstillinger - og tøm din Cache både den Online  og Ofline cache, derudover, formularer, (hvis de ikke er vigtige) samt Cokies (også hvis de ikke er vigtige) - Du kanm hvis du sletter cokies blive spurgt om kode og gud ved hvad,  men det er op til dig og vælge.


Måske hjælper dette - måske gør det ikke - Det er nemlig ret vanskeligt at svare præcist, hvad dit problem er, med den korte problemstilling du har fremlagt. Men prøv og brug min metode, og træf et valg mht, antivirus program.

Jeg har ikke meget tid til at svarer så meget, da jeg inden længe glider udenlandsk i et par uger og vender naturligvis tilbage til DIS når jeg er retur.

Men ellers håber jeg, at en af de andre dygtige medlemmer her på siden kan give en hånd med - alternativt må du lægge en e-mail til min adresse, så tager vi den derfra, når jeg er retur efter 1 april.

Venligst
Finn Hansen

Inger Huus

hej Finn
Tusind tak for oplysningerne,nu har jeg i første omgang printet dit svar ud.
jeg skal nok lige have fundet en til at hjælpe mig ,det er en stor mundfuld for mig at komme igang med.

jeg glemte at fortælle dig at jeg for 1 måned siden fik installeret "super antispy Ware"kan det være synderen til at jeg ikke kan se skatteoplysninger? det var mit barnebarn der syntes det var et godt virusprogram,vi havde fjernet AVG ,men computeren fortalte der ikke var noget virusprogram på ,så jeg installerede det igen.
Jeg vil gerne benytte mig af dit tilbud om hjælp på mail ,hvis det ikke lykkes for mig
MVh Inger

God tur

Finn Hansen

Hej Inger Huus

Du er velkommen til at lægge en e-mail på min privat postkasse, efter den 1. april, så tager vi den derfra - Dit problem kan sagtens løses, men der skal lidt flere oplysninger til for at jeg kan gennemskue det samlede problem, men som sagt, vi tager den derfra.

Vi tales ved og tak skal du have.

Venligst
Finn Hansen

Inger Huus

hej Finn

Jeg har nu haft en ung mand til at hjælpe med min computer,han brugte CCleaner og lagde Google Crome ind så nu virker det hele ,dog må jeg bruge Internet Explore til Statens Arkiver,men det er også i orden,nu skal jeg bare vænne mig til alt det nye.

Endnu engang tak for dit tilbud om hjælp.
Mvh Inger Huus

Finn Hansen

Hej Inger Huus

Det lyder godt, at Du fik ordnet dine problemer, selv om jeg dog lurer lidt over, at der er brug for 2 forskellige internet browsere. Dette burde ikke være nødvendigt, men hvis du kan leve med et, er det jo ok.

Ja, jeg er vendt hjem og blevet lidt mere brun og fået pudset mit engelske af samt også lidt Egyptisk (arabisk). Og dum som jeg ér, måtte jeg også lige hjælpe lidt folk dernede med deres computerer og på den måde forstyrre min ferie lidt, dog på en positiv måde.

Venligst
Finn Hansen

Bo Skjoldhof

Citat fra: Inger Huus Dato 21 Mar 2012 - 18:07
hej Finn

.. lagde Google Crome ind så nu virker det hele ,dog må jeg bruge Internet Explore til Statens Arkiver,men det er også i orden,nu skal jeg bare vænne mig til alt det nye.


Mvh Inger Huus

Hej Inger
Det kan afhjælpes på følgende måde (illustreret i en anden tråd) som virker:

Tryk på Windowsknappen og vælg "Standardprogrammer"

2. Vælg "Knyt en filtype eller protokol til et program"

3. Find filendelsen "-aspx", hvis "Aktuel standard" ikke er Java, så klik på linien og tryk på knappen "Rediger program"

4a. Vælg Java Web Start Launcher - hvis du kan se den - og tryk "OK".

4b. Hvis du ikke kan se Java Web Start Launcher: Tryk på den lille pil, der er yderst til højre på linjen "Andre programmer". Vælg Java Web Start Launcher, hvis det kommer frem på denne måde (rul ned for at se alle programmerne).

4c. Hvis du stadig ikke kan se programmet: Vælg "Gennemse". Derved åbnes et vindue over din computers mapper. Gå ind i Computer->Lokal Disk (C:)->Programmer(x86)->Java->jre6->bin og vælg i denne mappe den fil, der hedder "javaws.exe". Tryk "Åbn" og derefter tryk "OK"

5. Nu er Java tilknyttet filer med endelsen ".aspx"

6. ..og kirkebogen åbner.


Det virkede hos mig!

Finn Hansen

Hej Bo Skjoldhof

Et rigtig udmærket og vejledende svar, men det er nok den type svar der afskrækker mange brugere, selv om det du skriver rigtignok faktisk virker.

Min hurtige, og måske også nemme, løsning, vil være, hvis Java driller og den driller på en måde, der i den grad er irritabel, da går jeg til "Tilføj og fjern programmer" og vælger her, at afinstallerer JAVA helt og aldeles (og rebooter maskinen), hvorefter jeg går online på nettet og kalder JAVA igen, for derefter at installerer den - den vil nu automatisk integrerer sig med de programmer, der er afhængig af netop JAVA.

Undskyld Inger, jeg havde næsten eller mere eller mindre glemt den anden tråd, du skrev i, som du detaljeret beskriver dit problem i også, og som Bo Skoldhof så rigtigt har bemærket og givet dig en løsning på.

Venligst (nattehilsen)
Finn Hansen

Bo Skjoldhof

Hej Finn

Tak for din hilsen, men jeg er ikke enig med dig i at din løsning er hurtigere,nemmere endsige bedre. På mig virker din løsning som en sædvanlig løsning på Osama Bill Gates -skabte problemer - genstart.

Men det skal vi ikek skændes om - bare problemet bliver løst for den enkelte, det er nu engang det vigtigste.

Finn Hansen

Hej Bo

Tak for dit svar...

Mht, det at genstarte sin PC, så er det et nødvendigt onde, et onde som ikke finder sin lige i andre operativsystemer, et onde som Microsoft aldrig har fundet den nødvendige løsning på.

Og da Microsoft aldrig har fundet den optimale løsning, da bliver man nød til at gøre dét, som er bedst for systemet, nemlig at reboote, når og hvis,  man gøre større indgreb i sin software og specielt, når det drejer sig om software mange andre programmer er afhængig af eller får brug for. Det et reboot gør, at systemet slipper kontakten med programmet og når man så genstarter og installerer programmet på ny, da genetableres alle eller bør man sige samtlige links (forbindelse/afhængighedder) på ny.

Ikke at jeg tror på, at du har brug for at vide dette, ellers kunne du ikke finde ud af at vejlede som du gjorde, men mere for at oplyse andre bruger om, hvorfor man med Microsoft skal genstarte.

Ps. til jer andre - Dette er næste ikke nødvendigt under Linux/Unix og hvisker den kloge under MAC.  8)

Venligst
Finn Hansen

Inger Huus

hej Bo
tak for dit forslag ,jeg tror jeg lader det være som det er nu ,det fungerer fint,og så kan min mand bedre lide internet explore,så er vi jo begge tilfredse

Kan det være rigtig at man ikke behøver at have antivirusprogram installeret og også undlade at installere de valgte opdateringer fra Windows? jeg synes det er "farligt" at undlade

Mvh Inger

Inger Huus

hej Finn
velkommen hjem,dejligt du har haft en god ferie.
jeg kan godt leve med at  have 2 browsere,det hele fungerer som det skal,det vigtigste er at jeg kan bruge AO og min mail ,den var meget langsom ,
Mvh.Inger