Manglende hukommelse på PC

Startet af Ole Dupont, 14 Feb 2012 - 09:27

Forrige emne - Næste emne

Ole Dupont

..ja, min egen kan også godt svigte ind imellem  ;D

Men efter jeg har opgraderet til sidste nye AVG virusprogram, har jeg fået et par nye "features", og den ene viser jævnligt med et pop-up-vindue, at "et program bruger megen hukommenlse", og det bør lukkes ned og åbnes igen.

Problemet er, at programmet, der nævnes, er Internet Explorer, og det er jo på hele tiden.

Men ganske rigtig bliver computeren langsom og sløv, ja selv BK virker langsomt.

Jeg tør ikke rigtig begynde at rode for meget, men kan det ikke være, at der er for meget, der starter op sammen med IE?

Jeg bruger XP Professional SP2. Systemoplysninger vedhæftet.

Kan nogen hjælpe mig?

På forhånd tak.

[vedhæfting slettet af admin]
De bedste hilsner

Ole Dupont

Egon Sørensen

Hej Ole!


Jeg har sammme problem efter en opgradering af Norton, jeg har også lange svartider

Men med min indsigt i PCer må jeg nok købe mig til bistand, men det var jo sjovt at kunne løse det selv.


Mvh.

Egon Sørensen

Jens V. Olsen

Hej

Problemet er for lidt ram.

De nyere versioner af antivirusprogrammerne kræver mere og mere hukommelse, der så begrænser de øvrige programmers muligheder.

Til Windows XP har 1 GByte længe været tilstrækkeligt, men ikke mere.

Hvis jeres pc'er kan udvides med ekstra ram, så vil det hjælpe gevaldigt.

Med venlig hilsen
Jens V

Ulf J. Krarup

God eftermiddag Ole!

Jeg noterede mig at du kørte Win XP Pro Service Pack 2 - hvad med at hente Service Pack 3.
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Ole Dupont

Tak for input!

@Ulf: Hvad vil det give af forskel? I andre sammenhænge har for længe siden hørt, at SP 3 ikke just var vellykket.
De bedste hilsner

Ole Dupont

Ulf J. Krarup

God aften Ole!

Lidt populært kan man sige at når man har SP 2 installeret, bliver der efterhånden opbygget et antal opdateringer (KB numre) og disse kan tage et ret stort omfang og din Win XP vil søge på alle disse opdateringerne. På et eller andet tidspunkt beslutter MicroSoft at udgive en version SP 3 der renser op i alle opdateringerne og erstatter disse.

Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Ole Dupont

God aften Ulf,

Vil jeg ikke blot fylde endnu mere på, eller vil SP3 slette det gamle overflødige?
De bedste hilsner

Ole Dupont

Hans Erik Steffensen

Godaften Ole.

Jeg har lige som dig en Windows XP kørende, men har for længe siden installeret SP3 og det gør ikke maskinen langsommere. Desuden kræver de fleste programmer SP3. Derudover har jeg Norton 360 version 5, som kører i baggrunden. Det giver overhovedet ingen problemer. Til gengæld jeg har 3GB ram, da Windows XP ikke kan udnytte 4 GB. Jeg vil tro, at mere ram vil hjælpe dig meget.

God vind
Steff

Ulf J. Krarup

God aften igen Ole!

Jeg vil blot følge op på Hans Eriks indlæg og nævne at Win XP 32 bit kan ikke udnytte ret meget mere end 2,5 GB ram.
En sidebemærkning Ole, har du prøvet at køre en diskoprydning og dernæst en diskdefragmentering?
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Bo Skjoldhof

Man skal altid passe på med at gøre sig klog på PC-vrøvl - især når Osama Bill Gates er involveret :D

men:

Jeg ville gøre følgende hvis isættelse af mere RAM eller ny PC ikke er et emne:

enten

1) Lære at bruge Google Chrome eller Firefox i stedet for Internet Explorer

2) Fjerne det antivirusprogram man kører med (AVG,Norton etc er alt for ramkrævende) og installere Microsoft Essentiels i stedet. Det er gratis, bruger ikke mange kræfter og er mindst lige så godt som de andre

og under alle omstændigheder installere nyeste Servicepacks og så huske på at det alligevel er sidste opdatering til XP og ellers tænke på hvordan jeg kan få fat i en Windows 7!

Ole Dupont

Tak igen de herrer!

Jeg har kørt diskfragmentering og oprydning, men der meddeles, at det ikke er nødvendigt, da der intet vil opnås.

Og så har jeg også forgæves forsøgt at installere Microsoft Essentiels  :-X

Jeg har endda haft købt en ny PC med Windows 7, men den røg tilbage på grund af støj, og egentlig mest fordi, jeg ikke kunne fortsætte med mit elskede mail-program Outlook Express. Jeg mener nemlig ikke, at man kan installere det på den nye.

Nu hjælper det jo nok heller ikke, at jeg har mine trådløse overvågningskameraer tilknyttet via router.

Det ender jo nok med en ny PC engang, men jeg vil gerne køre med denne et par år endnu  ;)
De bedste hilsner

Ole Dupont

Bo Skjoldhof


Hej Ole
Citat fra: Ole Dupont Dato 14 Feb 2012 - 21:34
Tak igen de herrer!


Og så har jeg også forgæves forsøgt at installere Microsoft Essentiels  :-X

Hvad gik galt? Jeg spørger fordi jeg husker det som om den næsten installerede sig selv. Nu har du husket at fjerne dine andre antivirus-programmer, ikke?

Citat fra: Ole Dupont Dato 14 Feb 2012 - 21:34
Jeg har endda haft købt en ny PC med Windows 7, men den røg tilbage på grund af støj, og egentlig mest fordi, jeg ikke kunne fortsætte med mit elskede mail-program Outlook Express. Jeg mener nemlig ikke, at man kan installere det på den nye.

Nu hjælper det jo nok heller ikke, at jeg har mine trådløse overvågningskameraer tilknyttet via router.

I min Windows 7 kører jeg med windows live mail og jeg synes den ligner en forbedret Outlook Express, men..
Du har ret den gamle kan ikke installeres på en win7 maskine.

Det med overvågningskameraer ved jeg intet om, men vil da formode at win7 kan håndtere den slags problemfrit!

Ole Dupont

Er der nogen af Jer, der kan fortælle, hvilken RAM, der passer til min PC?

De bedste hilsner

Ole Dupont

Ulf J. Krarup

God eftermiddag Ole!

Windows XP 32 bit kan klare max 2,75 GB RAM, se denne side: http://www.tomshardware.com/forum/243890-30-about-32bit-memory-limit-cnfg
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Egon Sørensen

Hej Ole!


Tilgiv mig at jeg blander mig i din tråd.


Jeg kan desværre ikke finde ud af at kopiere systemoplysningerne.


Windows XP

version 2002

servicepack 3


Computer

intel pentium dual CPU

E 2180 @ 200 GHZ

1,99 MB GHZ 996 MB ram


Er der en der vil fortælle mig om der er nogle af disse oplysninger der er skyld i den manglende

hukommelse og ofte lange svartider.


Mvh.

Egon Sørensen



Bent Mortensen

Ja Norton
brug isted Avast den er gratis og bruger ikke så mange Resurser
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Finn Hansen

Hej Alle, der slås med lange svartider på deres PC

Først af alt - RAM (hukommelse) kan vi slet ikke få nok af og det er et faktum.

Næste skridt - Harddiskfriplads skal aller helst være ufragmenteret, dvs. at det er sammenhængende friplads.

Næste skridt - Affald (garbage) på din harddisk skal ryddes op tid efter anden.

Nutidens krav til hardwaren/computeren i form af diverse programmen, man bare kørere som en ren selvfølgelighed, er ganske store.

Efter min ringe mening, er mindste krav til en PC af idag:

1.6 Ghz med dualcore (dobbelt kerene (simuleret) eller dobbelt processor)
4 GB RAM
160 GB Harddisk
Og en fornuftig skærm, alt efter, hvad computeren skal bruges til. (ingen snak om skærmkort her)

På en sådan computer kan I installerer Win98, WinMe, Win XP, Win Vista, Win 7, nogle med ingen eller næsten ingen udfordring (jagt på diverse kompatible drivere).

Hvis maskinen købes som en 64bit maskine, vil det være en skam eller snarer en skændsel om den er udstyret med 3 GB RAM, det er ganske enkelt det forkerte sted, der er sparet penge. En 64 bit maskine skal have et lige antal RAM, 2, 4, 8, 16, 32, 64 GB RAM, læg mærke til springene, de er binære. Hvorfor lige, fordi et 64 bit system napper i portioner af 32 bit i hver sin RAM BLOK og altså, hvis RAM er ulige, så er det laveste fællesnævner, der trækker ned i hastighed, altså igen, hvis 2, 4, 8, 16, 32 eller 64 GB RAM, da opnås den dobbelte hastighed i forhold til, hvis det er ulige RAM.

Hvis maskinen er en 32 bit maskine, så er det OK med 1, 1½, 2, 2½, 3 og 3½ GB RAM.

Derudover -

Harddisken bliver, tid efter anden, fyldt med en masse masse unødvendigt GRAMS, som virkelig skulle slettes, straks det var brugt, men det sker sjældent, og absolut ikke med de der gratisprogrammer, som bare lige rydder op på din COMPUTER i et ruf... I mange eller rigtigt mange tilfælde, da laver de rod i stedet for at rydde rigtigt pænt op.

Hvis Du selv kikker i din C: mappe... Ja, der står meget forskelligt, men faktisk står der meget meget mere, hvis du sørger for, at kunne se det hele, dette gør du på følgende måde, gældende for Windows 7 og Windows Vista:

Dette på den hurtigste og letteste måde -

ÅBEN en mappe - hold ALT tasten ned og slip igen - bemærk: at din 3. øverste linje ændre sig, du får sat en ekstra linje ind, hvor der står "Filer Rediger Vis Funktioner Hjælp"

Du klikker nu på "Mappeindstillinger"
Klik herefter på fanebladet "Vis"
Fjern nu "Sildebenet" i følgende firkanter:
Skjul tomme drev og mapper Denne computer
Skul filtypenavne for kendte filtyper
Skul beskyttede operativsystemfiler (anbefales)

og flyt blå prik ned til "Vis skjulte filer, mapper og drev"

Luk nu den skærm....

Du kan nu åbne dit C: drev og kikke, måske overrasket over, at der er SÅ meget synligt nu.

Det der lige er sket, er det, at vi har fjernet de beskyttelser som Microsoft mener skal være i mod os bruger - Jeg mener, at vi skal kunne se det hele, ellers kan vi ikke tage stilling til, om noget er relevant eller ikke relevant, og her drejere det sig virkelig om, at utroligt meget er IKKE relevant på din Computer.

Gå nu på jagt efter TEMP foldere - dem er der et par stykker af....

Gå først ind i folderen Windows og blandt de nederste mapper, vil du se en TEMP mappe - skift ind i den og slet ALT... Det er alligevel overflødigt og skal ikke/aldrig bruges mere, det jo derfor det hedder TEMP altså midlertidig.

Hvis du få besked om, at filen er "i brug", så skal du naturligvis lade den ligge og kan heller ikke få lov til at slette den aktuelle fil, før programmet som bruger den er stoppet.

Brug følgende metode til at slette med -

Marker ALLE filer - tryk på CTRL+A altså hold CTRL tasten ned og tryk en gang på bogstavet A
nu er alt BLÅ på din skærm, hold nu SHIFT tasten ned, dvs. den du bruger når du skiftevis skriver stor og små bogstaver, f.eks. når du skal skrive et Navn... Som sagt, hold SHIFT ned og tryk nu på DEL tasten.

Nu vil ALT hvad der står i mappen bliver slettet permanent og vil IKKE blive kastet i skraldespanden - hvad skal det også der, når det IKKE skal bruge nogensinde mere. I øvrigt, husk at TØM din skraldespand på skrivebordet regelmæssigt, hvad skal man stå og rode i en skraldespand for...  ::)

Gå nu ud af Windows mappen, og find den mappe som hedder "Brugere" eller "User"
Skift nu ind i den mappe, som bærer din profil, det er meget ofte dit eget navn, eller noget beslægtet, altså noget du er vældig godt klar over - Du bemærker, at der er en orange/gul hængelås ved mappen/mapperne. (Det der beskriver herunder, kan du efterfølgende udfører i alle mapper, blot vend tilbage til dette punkt, for hver mappe med hængelås på, så vil du se, at det er rigtigt nok.)

Skift nu ind i den mappe og skift herefter ind i mappen "AppData", vælg her "Local", straks ser du, at også her, er der en TEMP mappe, skift ind i den og du vil blive meget overrasket over, hvor meget der ligger her og flydder - Tryk på CTRL+A (beskrevet oven for) og slet ALT (beskrevet ovenfor).

Nu skal du afbryde din Internet Explore, hvis du ikke allerede har afbrudt det djævelsk program ;-)

Vend til bage til mappen C:/Bruger/dit navn/AppData/Local - altså hvor du var før du tømte TEMP mappen.

Du vil også her se en mappe, som i den grad er overflødig, altså når den er ikke er i brug af InternetExplore også kaldet IE, denne mappe hedder "Temporary Internet Files"
Find denne mappe, og skift ind i den - her skal du heller ikke være bange for at skade dit system - SLET ALT hvad der står i denne mappe.

Du må IKKE fjerne selve mappen "Temporary Internet Files", selv om jeg egentlig tror, at systemet regenerer sig, men lad alligevel være med at gøre det.

Nu har du 1. sted fjernet noget af alt det ragelse som Microsoft glemmer at slette på din computer, men tro mig, der er RIGTIG RIGTIGT meget endnu, som er helt og aldeles overflødigt og absolut unødvendigt.

Nu lukker du denne folder, altså "Denne computer", og vender tilbage til dit Skrivebord

Nu skal du finde "Kontrolpanel", det finder du nederst til venstre ved Microsoftboblen/flaget eller hvad vi skal kalde det, altså nederst til venstre i bunden af din computerskærm.

Klik her og fin Kontrolpanel, vælg her "Internetindstillinger"

Nu dukker der en skærm op, hvorfra du kan funtune din InternetExplore, så den ikke FRÅSER sådan med din sparsomme friplads, eller for den sags skyld fragmenterer din harddisk helt vildt, og derfor sløver den ned.

På denne skærm, midt på skærmen finder du "Browserdata" - Klik på "Indstillinger" - og juster "Diskplads, der skal bruges (8-1024 Mb):" - hmmm... hvor tovligt, hvor tovligt - sæt denne indstilling til 8, hvilket betyder 8 Mbyte, og altså ikke 1 GB, som er lig 1024 Mb... hvilket spild af god og fornuftigt friplads... Altså sørg for at der her anvendes den laveste værdi, nemlig 8. klik på OK

Tryk nu på "Slet..." - nu skal du igen tage stillig - Du sætter HAK i "Midlertidige internetfiler", i "Oversigt"  og resten skal du fjerne HAK i, således de IKKE slettes. Det kunne jo godt være, at du gerne vil  kunne logge på her på sitet DIS automatisk igen, det sker her, ved at gemme Cookies og adgangskoder.

Tryk på SLET og vent, måske skal du vente forholdsvis længe, men vær tålmodig... maskine vender retur i din magt.

Der kan nu vendes tilbage til Skrivebordet - det er IKKE nødvendigt at genstarte din computer,  men skader aldrig.

Der findes mange mange flere måde, hvorpå du kan få mere spjæt i din maskine - tjek evt. andet indlæg af forfatter i anden tråd...

Jeg har også gode trix og tip omkring, hvordan Du kan få din Win XP til at yde langt langt bedre, og også at bruge mindre, faktisk rigtigt meget mindre plads på din harddisk.

Sørg for at alle filer og mapper er synlig, altså at de ikke er skjult - se ovenfor, det er samme eller næsten samme procedure, hvorimod skærmen er den samme, hvor du skal sætte hak og flytte bolle.

Skfit ind i Windows mappen
Find TEMP, og tøm den for filer - præcist på samme måde som beskrevet ovenfor

Søg nu efter filer og mappe som startere og slutter med dette tegen "$tekst-tal-og-andre-gerninger$", altså dette dollarstegn.

Marker alle de foldere og filer, som starter og slutter med dette tegn og SLET DEM, de skal IKKE bruges igen, da de er brugt til at opgradere dit system, og i langt langt langt de fleste tilfælde kan man IKKE gå mere en 1 gang tilbage i opgradering (fortryde opdateringen) og slet ikke 5-19-45 gange, hvilket svarer til hvad der gemmes af filer med "$zzzzz$... bare slet dem og ignorer hvad den smarte siger (online hjælpen fra microsoft), de er virkelig ikke mere til noget, når Du har gennemført din opdatering.

Windwos har den dumme regel, at den skal replikere sig selv 3-4 gange, således du har 3-4 kopier af din windows på din harddisk, det er noget møg, for det fungerer absolut ikke rigtigt, og kan ikke rede dit system. Der hvor det kan rede, virker det som det skal, men ikke med "$xxxxx$" mapper og filer...
Du vælger selv, hvilken måde du vil slette disse rigtigt rigtig mange mapper på - slet dem helst i mindre portioner, så du ikke kommer til at slette en mappe der IKKE skal slettes.

Lige præcis dette kan de smarte, superslebne, gratis eller købeprogrammer IKKE finde ud af at gøre, så glæd dig, dette er en god ting for dit Windows XP system.

Når du er færdig, skift så tilbage til C: altså ud af Windows mappen, og find nu mappen "Documents and Settings" - her kan du bruge næsten samme metode, som ovenfor er beskrevet ud for "Brugers" "Users", altså gå på jagt efter TEMP og tøm den for indhold, samt gå på jagt efter "Midlertidigeinternetfiler" og SLET alt hvad der ligger i mappen.

Husk det er en rigtig god ide, at du før du starter lukker alle åbne programmer, også din MSN og hvad der ellers ligger i din proces linje - samt ikke at forglemme, højreklik på ikonerne, nede ved uret og luk ALLE programmer, undtagen dit ANTIVIRUS program.

Angående antivirus programmer:

Gratis betyder GRATIS - dvs. du får GRATIS værdi.

Betalt betyder, at du får værdi efter, hvad du betaler.

Du kan OGSÅ betale ALT for meget, og det vil jeg mene, at man gør med MC Affe, Norton og den type programmer vi får via vores Internet udbyder, og deres såkaldte sikkerhedspakke. Der er kun 1 der tjener på dette, og det er ikke dig.

Kik dig over skulderen, dvs. brug din gode ven "Google" Appropos Google, har du opdaget, at din skærm er blevet mindre på det sidste.... Tja... Alle de hersens Toolbar, de krymper dit skærmbillede, ikke så lidt endda, og du har bare intet som helst at bruge en "Toolbar" til i din Internet browser, nøjes med at brug den som er indbygget i din Internet browser, den kan alligevel klare alt det du mangler, uden at gøre din skærm mindre (det synlige areal).
Når men din gode ven Google kan hjælpe dig med antivirus programmer, som er langt mere seriøse end den gratis og de hunde dyre programmer.

Kaspersky http://www.kaspersky.com/dk/ er et rigtig godt alternativ
Protector Plus fra Proland http://www.pspl.com/ er i den grad heller ikke et dårligt alternativ, da det er både effektiv, bilig og hurtigt. - Dette blot for at næve, at der findes mange rigtig gode alternativer.

At der findes programmer som tilbyder dig en ny "Firewall" - du får den gratis eller for et lille symbolsk beløb - Det programmet gør, er at slå Microsofts firewall fra og koble deres egen ind, som grundlæggende gør PRÆCIST det samme som Microsofts firewall. Og jeg vil nødig rose Microsoft, men deres Firewall er lige så god som de andre billige eller gratis firewalls. Så drop det og brug Microsofts egen og spar penge og besvær.

Dette var nogle ting der gør din computere hurtigere, nogle af jer, vil opleve, at maskinen opfører sig som om den var helt ny, andre at den bare er blevet lidt hurtigere og mere smooth.

Dette er nogle af de ting jeg (som professionel) laver på folks maskine, når de er desperate efter lidt mere hastighed, naturligvis viser jeg ikke alle tips og triks, skal jo også selv have lidt pålæg på det tørre rugbrød.

Ps. må jeg lige slå et slag for en alternativ rigtig god internet browser nemlig Firefox - Søg lidt på Google efter "Firefox download"... bliv ikke overrasket over, at den er meget bedre end InternetExplore.

Venligst
Finn Hansen







Henrik Poulsen

Hej Finn...

Dette er nok et af de indlæg jeg bare ikke skulle svare på men hvad.... nu gør jeg det så, om end i kort form.

Der er meget lidt i din gennemgang jeg er enig i eller ville gøre på den måde. Hele oprydningen som du beskriver kan vel, uden at jeg er gået i detaljer, foretages med CCleaner som jo er et af disse herlige gratis produkter, som efter din mening ikke har nogen værdi. Det kan praktisk tages gøre med to klik på musen. Din gennemgang kan for nogle føre til at de får slette filer som ikke skulle slettes og systemer der ikke virker. Havde hellere set at du havde gennemgået CCleaner indstillinger så den rydder op i de filer som du så ganske rigtigt beskriver.

Mange gratis programmer har absolut en værdi for brugeren, incl. gratis antivirus programmer, og lad mig da lige nævne at det forum software der bruges her i øvrigt også er gratis, ligesom den underliggende sql server og php software.

Avast antivirus som er foreslået i tidligere indlæg er absolut en god invistering.... gratis.

Min. krav til en PC skal da ses i forhold til den opgave den skal løse og langt de fleste bruger kunne da klare sig med en Pentium 4 med XP. Det "faktum "at man ikke kan få nok RAM er da en vild overdrivelse og selv om RAM er blevet billig har jeg da ikke interesse i at købe mere end nødvendigt.

Har aldrig oplevet en firewall software som blot slår windows firewall til, men her kan jeg jo bare have været heldig.

Firefox er dog en glimrende browser men hvem interesserer sig for det. De har alle deres fejl. Jeg bruger selv firefox, men det er mest pg.a. firebug og et par andre extensions som kræver firefox.

Inger Buchard

Hej Finn

Jeg fulgte din vejledning
Klik her og fin Kontrolpanel, vælg her "Internetindstillinger"
Nu dukker der en skærm op, hvorfra du kan funtune din InternetExplore, så den ikke FRÅSER sådan med din sparsomme friplads, eller for den sags skyld fragmenterer din harddisk helt vildt, og derfor sløver den ned.
På denne skærm, midt på skærmen finder du "Browserdata" - Klik på "Indstillinger" - og juster "Diskplads, der skal bruges (8-1024 Mb):" - hmmm... hvor tovligt, hvor tovligt - sæt denne indstilling til 8, hvilket betyder 8 Mbyte, og altså ikke 1 GB, som er lig 1024 Mb... hvilket spild af god og fornuftigt friplads... Altså sørg for at der her anvendes den laveste værdi, nemlig 8. klik på OK


Jeg var rystet, da jeg så, hvor meget plads maskinen brugte til dette punkt; her hjælper CCleaner ikke, selv om den er hurtig til at rydde op i midlertidige internetfiler, som Henrik siger.
Jeg mener dog, at jeg fandt en række midlertidige internetfiler, som CCleaner ikke havde rørt ved. Jeg bruger regelmæssigt programmet til at rydde op. Her brugte jeg også Finns opskrift, og der var en del filer, der kunne fjernes.

Jeg har ikke turdet røre ved
filer med "$zzzzz$" - jeg er ukendt med deres indhold og kan godt følge Henrik i, at man skal være forsigtig med at rydde op i filer, men ikke kender funktionen af.

Men: sikke en effekt - og meldingen om manglende hukommelse er ikke dukket op siden.

I samme sammenhæng: man skal også selv fjerne billedfilerne fra besøg på Arkivalieronline.dk.
=> C:
=> Documents and Settings
=> User
=> LAViewer
=> Data
fjern filerne med Ctrl + a og derpå shift + delete

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Henrik Poulsen

#19
Hmmm... jeg er slet ikke enig i de 8MB og det kan i mange tilfælde være indeviduelt hvad der passer bedst, men 8MB er efter min bedste overbevisning ikke den rigtige. Og hvad betyder 1GB diskplads idag. Nye maskiner levers med 160, 250 eller mere og om man tager 1GB er vel underordnet. Har man kun lidt diskplads tilbage man det selvfølgelig være et problem, men så er det nok på tide at opgradere.

CCleaner kan fjerne alt det Finn nævner hvis de rigtige felter afkrydses og det er da noget nemmere for de fleste ...

Finn Hansen

Hej Henrik

Tak for dit svar, som jeg respekterer, da vi alle hver i sær, anskuer problemer på hver vores måde, at du ikke er enig, det respekterer jeg også, at du heller vil stole på hvad automatik gør, det er dit valg, og måske det som flertallet læner sig op af, men jeg vælger at pege på problemerne ud fra den betragtning, at hvis nogen har lyst til at efterprøve selv, og dermed bliver lidt dygtigere til at løse sine eller andres problemer, så glæder jeg mig ved det.
Intet af det, jeg har beskrevet, er skadelig for computeren - alt hvad jeg har skrevet, gavner hastigheden og brugerfornemmelsen.


I øvrigt skrev jeg ikke, at programmer slog windows firewall til, men modsat - Jeg er stadig af den erfaring, at der skal betales rigtig mange penge for en firewall, som er bedre end Microsofts Firewall - Den er udviklet af MS og til Windows. Der findes Firewalls som gør det bedre, men de er IKKE gratis og koster rimeligt meget. De findes som programmer, dvs. software, eller som hardware løsninger og har en prisstart i samme område som selve PCéns pris.

At du ikke er enig i emnet omkring RAM - da må det være fordi du har misforstået mig, eller slet ikke forstå mig og hvordan et system bruger sin RAM kontra harddisken.

Hvis du har et system med FLASH drev, så kan du sagtens nøjes med 4 GB RAM, men hvis du har et system med harddisk, dvs. IDE eller ASTA harddiske, så er RAM mange mange mange gange hurtigere end hardisken som arbejdslager.

Husk på, at alt hvad du laver, skal starte med at passerer RAM, og hvis der ikke er nok RAM, da benyttes harddisken som forlængelse af RAM området. Kik blot på din swap fil, også kaldet pagefilen eller hold øje med page-filen og hibernations-filen (sleep-mode-filen), som begge er nogenlunde præcist lige store.

Windows er forslugen, hvad angår RAM og dette kan ikke komme til diskussion, da det er bevisligt. Windows 98 drager ikke nytte af RAM over ca. 1.5 GB (uden specielle ekstra software).
Windows XP skal mindst have 1 GB for at fungere nogenlunde godt, og gerne 2 GB, så kørere programmer ganske udmærket og med 4 GB (ca. 3,75 for 32 bit systemer) er det rigtig godt.
Windows Vista og Windows 7 arbejder næsten på samme måde (nede under skrivebordet) som XP altså 4 GB for 64 bit system og ca. 3.75 for 32 bit systemer.

Hvad er forskel på 32 bit system og 64 bit system ?

32 bit systemer håndterer RAM asynkron, det vil sige som én lang kæde af hukommelse, begrænset af hardware konstruktionen. 32 MByte til typisk max 4 Gbyte RAM

64 bit systemer hånterer RAM synkron, dvs. som 2 linjer af en lang kæde hukommelse, også her begrænset af hardware konstruktionen 256 * 2 Mbyte til 2*4 eller 2*8 GB RAM, det kan også være fordelt på flere hukommelsesbanker f.eks. 4*1 GB=4 GB eller 4*2=8 GB RAM etc. igen her er det hardwaren som sætter begrænsningen i mængden af hukommelse, der kan sættes i. Men fælles, for at opnå høj hastighed, er at RAM skal være af samme type og størrelse. (dette var den lidt mere og dybdegående forklaring, som jeg også kan uddybe endnu mere, hvis der er behov for det, hvilket jeg ikke udmiddelbart fornemmer).

På computere  som er udviklet som 32 bit  systemer, skal man naturligvis installerer, for at få bedste ydelse et 32 bit styresystem her Windows XP, Vista eller Windows 7 32 bit, men kan også installerer Windows 95, 98 og ME, dog for disse, kræves der måske en ekstra specieldriver eller eksperthjælp,  men det kan lade sig gøre, da disse sidste systemer kører ren DOS (Disk Operativ System).

På computere som er udviklet som 64 bit systemer, da skal man naturligvis installer, for at opnå bedste ydelse, et 64 bit system her f.eks. Windows XP64, Vista 64 eller Windows7 64 Ultimate.

For at få disse respektive systemer til at yde optimalt, kræves det, at der installeres programmer skrevet til 32 bit eller 64 bit styresystemer - dette lader sig naturligvis ikke gøre, i det virkelig liv, da disse programmer endnu ikke er skrevet, hvorfor man anvender de programmer man nu engang er vandt til at brug og her drejer det sig oftest om 32 bit kodet programmer, og enkelt 16 bit (baurkalenderen dage.exe) programmer.

Her må vi finde os i, at programmerne ikke udnytter computerens fulde ydelse.

Og når man har i sin erindring, at alt hvad der sker i Windows skal en tur ind omkring RAM, da siger det sig selv indelysende, at hvis der ikke er tilstrækkeligt med RAM, da forlænges RAM ned på harddiskens swap-fil (page-filen) og så taber du rigtig meget hastighed, virkelig noget der kan mærkes, selv af gamle fru Oda ude på den øde gård erkender, at nu er maskines svartider ved at være en pestilens.

Her er løsningen at sætte mere RAM i, og ikke mindst at få ryddet op i alt det, som Microsoft og andre producenter af software efterlader på din computer. Det man i fagsprog kalder garbage.

Men som sagt respekt for din holdning, den er din og kan måske kun påvirkes via konkret eksempler.

Inger Buchard

Også tak for dit indspark - Ja man kan blive rigtig meget overrasket - prøv du bare og højreklik på din skraldespand og vælg egenskaber, så ser du, at skraldespanden minimum reserverer 10% af din samlede friplads på det aktuelle drev. Nu når du kikker i kontrolpanelet, så kast også et blik på JAVA, den er også en synder, når det drejer sig om at efterlade garbage. Den er lidt mere langhåret at have med at gøre, da man også skal passe lidt på, for ellers driller JAVA dig fremover.

Med hensyn til "$xxxx$" filerne, kan du med god samvittighed slette dem, og ja der er virkelig mange Megabyte eller endog mange GByte og hente, alt efter hvor lang tid det er siden, du har installeret din Windows på maskinen. Jo længere tid, der er gået, jo flere MB eller GB kan du hente, for dævlen den række kan blive vildt lang. Mit bedste eksembel er, at alene der har jeg for en kunde hente 2,3 Gbyte, kun via "$xxxx$ filer og diverse gamle log-filer, som tilhører hver af disse opdateringer.

Men hvis du er bange eller nervøs for, at du evt. skader systemets stabilitet, så gør først følgende, før du sletter disse "$xxxx$" filer og mapper:

Kør Windows Update - opdater lige så mange gange, til den ikke længere har flere opdateringer til dig, dette kræver, at du vælger Windows update rigtig mange gang, og måske også skal genstarte maskine gentagende gange. Når Windows Update ikke længer har tilbud til dig,  kan du efter en genstart gå til Windows folderen og slette alle disse suspekte efterladenskaber "$xxxx$" og det endda med god samvittighed, da de nu absolut ikke længere skal bruges af systemet.

Disse filer og mappers funktion er den såkaldte "roll back" update eller på plan-dansk, fortrydelse af opdatering. Nu forholder det sig således, at hvis man har kørt nogle specielle opdateringer, så kan denne funktion ikke bruges, da hvis man kunne, blev systemet ustabilt eller sårbart for hacker-angreb.
For dem af jer, der ikke tror en pind på dette, gå ind på Technet hos Microsoft og læs der, alt står på englandsk og, det er det stads jeg har taget min uddannelse i som "Certificeret MCP" og "IT-Administrator" i soft- hardware helt fra bunden af (gulvet) op til advanceret netværk. læs her http://www.microsoft.com/learning/en/us/certification/cert-overview.aspx .

Inger du har ret i, at man "kan" vælge og fjerne alle de billedefiler, som man læser hjem fra f.eks. AO, men hmmm... lige der, der er jeg noget af en samler og bruger AO-værktøjer som database for disse billedefiler, således jeg uden at skulle vente, har direkte adgang til alle de kirkebøger og folketællinger, jeg har været inde på, vedrørende mine aner - ja der er rigtig mange GB, faktisk tæller min tæller ca. 68 GByte og for mig, skal de blive der, da de indeholder, som sagt, samtlige de kirkebøger (hele serier) som angår mine aner.

Til Alle

Hvorfor denne snak ?

Fordi mange af jer har en langsom computer, som i egentlig godt ved, er meget hurtigere, så hvorfor ikke drage nytte af de kræfter i har købt og ikke bare nøjes med en lille 2CV, når i egentlig har en Ferarri Testerossa.

Ja, man kan nøjes med en Pentium4 75 Mhz, ja faktisk kan man nøjes med en Intel386 dx40 Mhz, blot den har installeret DOS i en eller anden afskygning og I kun anvender 16 bit programmer, da kan I jo installerer Windows 95 og nøjes med det...

Ja, der er naturligvis mange gamle computere på markedet, også blandt os der leger med slægtsforskningen, og disse computere er i den grad overbelastet og kan sagtens fintunes, så deres ydelse bliver langt mere smoot. Blot ved at kikke i de forskellige mapper og fjerne det som er "midlertidigt", eller tømme sin skraldespand og begrænse InternetExplores enorme forbrug af harddiskplads til det mindst mulige nemlig 8 MByte mod ca. 10% af den til hver en tid tilgængelig friplads, hvilket også gælder for skraldespanden. Nu er jeg sådan indstillet, og det er ALLE absolut ikke, at jeg roder ikke i min skraldespand, når jeg har kasseret noget, så er det væk - dvs. jeg har indstillet min skraldespand, så den sletter det omgående - hvis noget så af skade forsvinder, da må jeg frem med det store badehåndklæde og tørre de våde øjne. Men igen, den indstilling har ALLE ikke.

Og tro mig, hvis du både med din gamle, rigtig gamle PC følger flere af disse råd, jeg har givet her, da vil du efter, at du har kørt en "defragmentering" få en væsentlig højere ydelse.

Hvis du har en moderne computer og det sidste moderne Windows system Win7, da vil du i den grad også opleve, at maskine træder speederen ned af - De eneste af jer, der ikke vil mærke så gevaldigt meget, er de af jer, der har 4, 8 eller 16 GB RAM i jeres maskiner, de af jer, har i forvejen tænkt tanken til ende og har mere styr på det end flertallet af brugerne her på forum, som blot skal regnes som almindelige brugere og ikke eksperter - dette er ikke en hån, det er blot, sådan er flertallet. De har købt en computer fordi de har brug for at løse en opgave, og går så istå, hvis computeren driller dem, de har simpelthen ikke resurserne eller evner til at løse opgaverne når computeren går i baglås.


og igen ALLE

Glem aldrig dette råd:

Hvis din maskine låser, og du bliver nød til at trykke på og holde TÆND/SLUK knappen ind, til maskinen sukker, eller du må afbryde STRØM, da skal du altid gøre følgende, før du tager computeren i anvendelse -

Når maskinen er startet op, og skrivebordet står klar, skal du gå til "Denne computer" eller "Computer" og her vælge drev C:

Marker dette drev, og højreklik på det
Vælg nu egenskaber
Vælg nu Funktioner
Vælg nu "Undersøg nu"
Sæt HAK i øverste felt
Klik OK
Svar bekræftende på "Planlæg undersøgelse"
OG genstart nu din computer - DU SKAL IKKE LUKKE computeren, men GENSTARTE

Nu vil maskine lave en undersøgelse af alle dine filer på dit C: drev, altså der hvor Windows ligger, og sørge for, at fejl i, såkaldte åbne-filer, bliver rettet.

Når maskinen er færdig kan du anvende den som du plejer, og evt. fejl er nu skrevet i en "log-fil" i roden af C: drevet, dvs. hvis du dobbelt-klikker på C: kan du se, og læse i denne log-fil, hvad den evt. fandt af fejl og hvad den rettede.

Men stol du bare på, at Microsoft har rettet fejlene i dit filsystem.

Bemærk - Denne proces tager ca. 5 minutter af dit liv, hvis du ikke kan undvære det, bør du nok ikke arbejde med computere  :D  :D

Håber at I alle stadig tager det som et seriøst indlæg til det oprindelige første indlæg i tråden vedrørende langsom computer. Her drejer det sig blot om, at en der har sit faglige på det rene, kommer med lidt indspark, som er bygget op af mange mange års erfaringer (fra 1978).

Men vigtigst af alt - Jeg gør alt hvad jeg kan, for ikke vejlede i skadelige ting, der kan skade systemet og gøre det ustabilt, derimod vejleder jeg i, hvordan  man kan gøre sit system stabilt og hurtigere.

Venligst
Finn Hansen



Henrik Poulsen

Hej Finn...

Nu er det godt nok ikke et computer forum og jeg blev først datanom i 80'erne men det skal da ikke afholde mig fra at kommentere.

Citatheller vil stole på hvad automatik gør, det er dit valg, og måske det som flertallet læner sig op af, men jeg vælger at pege på problemerne ud fra den betragtning, at hvis nogen har lyst til at efterprøve selv,

Jeg bruger rigtig mange automatiske programmer i dagligdagen, f.eks. antivirus, som jeg kun ved meget sjælde lejligheder er nødt til at gøre manuelt. Det er da ok at prøve tingene, men der er bare risiko for at ting går galt og hvis jeg kan bruge automatiserede værktøjer, så vælger jeg klart at gøre det.

Man kan jo komme alt det ram i maskinen man har mulighed for at ofre på det og købe SD diske og andet. Men når alt kommer til at er det jo et spørgsmål om pris og ydelse i forhold til hvad man skal bruge sin computer til. At fortælle fru jensen eller hr petersen at de min skal have 8GB ram, kan da være optilmalt, men så er det da andet end slægtsforskning de kører på maskinen.

At skrældespanden skulle tage 10% diskplads er jeg sikker på du har misforstået. Det er den maksimale diskplads den optager, som man kan indstille og jeg ville da aldrig vælge at slette alle filer med det samme. Det er en handy funtion som i nogle tilfælde kan være til stor gavn.

Dit forslag til brug af CHKDSK er dog på sin plads og for mange med ældre computere væsentlig vigtigere end defragmentering.

Computeren skal jo bruges til at arbejde på og man skal passe lidt på ikke at få paranoia af råd om defragmentering, chkdsk, om papirkurven fylder 5 eller 10%  eller om der skulle ligge nogle hotfix filer på ens computer. Jeg oplever brugere der køres oprydningredskaber dagligt og har installeret flere forskellige af slagsen. Men det er nogen man fra tid til anden lige kan køre, f.eks. hvis computeren føles langsom, og så komme videre med sit arbejde.

Finn Hansen

Hej Henrik P.

Tak for konstruktiv kritik.

Jeg er skam rigtig meget enig med dig, men læs hvad jeg skriver - hvis det drejer sig om en almindelig bruger, så er mine råd ikke møntet specielt på dem, men på den bruger, har lidt mere mod og som gerne vil udvikle sig lidt og evt. også hjælpe venner og bekendte med simple eller en lille smule mere avancerede opgaver.

At dette er et slægtsforskningsforum, er jeg så absolut på det rene med, men for at kunne opholde sig her, skal man bruge en computer - og - hvis denne driller, vil det være på sin plads, at man også her på foraét kan få eller hente den fornødne hjælp så computeren igen kører og gerne optimalt.

Du udlægger, "at sætte RAM i maskinen" som at dette er mit ultimative krav - Jeg vejleder, jeg kræver ikke - Det skal og må være brugerne selv, der tager stilling til, hvad og hvor meget der skal gøres. Jeg vil heller fortælle, hvad krav er, for at man kan opnå god eller optimal ydelse, frem for blot at sige - du klare dig nok med det du har. Hvis min hjælp falder i god jord, da har jeg ydet en fornuftig indsats og har gjort brugerne tilfredse med deres computer.

Jeg skriver faktisk også, at nogle er tilfredse med automatiske funktioner, men at disse ikke i alle tilfælde, og faktisk kun i få tilfælde, løser opgaven tilfredsstillende eller godt. Det må altid være op til den enkelte bruge, hvad han eller hun kan og vil - Det jeg skriver, læs oven for, er at folk skal have mulighed for at vælge.

Angående skraldespanden, ja ubs, det er korrekt, men ikke desto mindre, den står pr. default til 10% og hvad er 10% af f.eks. 320 GB uha det er meget... så heller sæt den til absolut minimum eller, som jeg selv gør på MINE computer til 0, altså ingen aktiv skraldespand, blot et vådt håndklæde, hvis det går galt.. Jeg gør det ikke på kunde computere, hvis de ikke specifikt ønkser det - Se, jeg fortæller, hvad der kan ske, jeg skjuler det ikke.

Og mht. paranoia - hvor har du evig ret - Gæt hvem der har udviklet det... Bemærk, at styresystemet kommer fra USA (mr. Gates eller var det en ung fyr, som mr Gates lånte det fra), og PCén også blev udviklet i USA (IBM ca. 1984), hvor paranoia er en daglig ting, som Vi så også skal belemres med.

Hvis jeg skulle komme med et råd, angående system opdatering/vedligeholdelse, må det være følgende:

Hvis man blot bruger sin computer til slægtsforskning, da vil scanning efter Virus kun være nødvendig mellem hver uge eller hver anden uge og måske kun 1 gang hver måned, alt efter hvor meget trafik, bruger har på sin harddsik. Antivirusprogrammet skal hente den nye database hver eneste dag, ellers er det rent godnat, da der kommer nye virus hver eneste dag.

Hvis brugeren er en aktiv søger efter slægtsforskning og også bruger sin computer til andre opgaver, da vil det være en god ide, at scanne virus mindst hver uge.

Hvis brugeren har andre bruger på sin maskine, og den også bruges til diverse spil også onlinespil, så vil en antivirusscanning være påkrævet 1 gang hver dag.

Detfragmentering - Hvis man anvender Windows Vista eller Windows 7, så er det overflødigt, da disse gør det automatisk i baggrunden, uden at vi har nogen egentlig indflydelse. Hvis man anvender et lavere styresystem Win95, 98, ME eller XP, da igen alt efter, hvor meget trafik der er på maskinen en gang om måneden eller hver halve år. Og ja, hvis der er meget trafik, så hjælper det reelt på hastigheden.

Om man vil følge råd og vejledning fra min side af, det er ubetinget op til hver enkelt, men jeg gentager -jeg vejleder IKKE i at skade brugerens computer, men forholder mig til det virkelige liv og hvordan jeg, uden at gå alt alt for meget i detaljer, gør over for mine kunder, og de er, vil jeg påpege, ganske tilfredse, da de dukker op fra mange steder i landet med deres maskiner - her taler vi om langt mere dybdegående optimering i både software og hardware, som absolut ikke skal gengives her i dette fora.

Igen - tak for seriøs kritik, som modtages med respekt.

Venligst
Finn Hansen

Sanne Bloch

Hej

Jeg har fulgt denne tråd med stor interesse og sætter stor pris på alle de gode vejledninger om, hvordan vi selv kan løse problemer på vores pc'er - og især, hvordan vi kan slette alle de unødvendige temp-filer.

Sletning af browserdata via kontrolpanelet sletter jo ikke en brøkdel af de filer, som rent faktisk kan slettes.

På min gamle pc med XP fik jeg problemer med den virtuelle hukommelse - også selvom jeg ikke havde særlig mange programmer igang på samme tid og pc'en blev så langsom, at jeg var ved at give helt op.

Så læste jeg en artikel på "Alt om Data" på nettet om, hvordan rigtig mange oplevede, at deres pc var blevet meget langsom i takt med, at antivirusprogrammet AVG var blevet udviklet - ja, egentlig var blevet bedre. Artiklen anbefalede, at man skiftede til et andet antivirusprogram.

Da jeg netop havde AVG valgte jeg at afinstallere det og valgte MSE (Microsoft Security Essentials) istedet. Og det hjalp omgående. Jeg har ikke siden haft problemer med hastigheden på min PC.

Lidt paradoksalt, når AVG er et godt antivirusprogram  ::)

Informationerne om de minimumskrav, vi skal stille til en pc af idag og informationen om, at RAM til en 64-bit maskine skal være et lige tal er for mig som almindelig bruger uden speciel viden om den tekniske side af sagen, meget værdifuld.

Og så glæder det mig, at DIS giver plads til og har forståelse for, at nogle af os har brug for, at vi kan indhente hjælp i dette forum til at få løst nogle af de tekiske problemer vi somme tider løber ind i med vores pc'er.

P.t. forsøger jeg at hjælpe en slægtsforsker-kollega, som har en pc med XP, hvor lyden er totalt forsvundet. Jeg har forsøgt via kontrolpanel og lydenheder, men menuerne er inaktive og jeg har stået på hovedet i Windows-hjælp, men har ikke kunnet løse problemet.

Nu er mit håb, at Finn som har delt så gavmildt ud af sin viden, stadig læser med her, eller nogle af de øvrige, som også har bidraget med teknisk viden, kan give mig nogle forslag til, hvordan jeg kan løse problemet.

Venlige hilsner Sanne   

Henrik Poulsen

Hej Sanne...

Ved af afinstallere AVG og installere MS MSE har du vel lige forøget dine chancer for at få virus med 75%. Det er en rigtig dårlig ide at basere sin beskyttelse alene på MSE.

Jeg er ikke tilhænger af AVG, har ingen særlig viden om programmet andet en jeg har prøvet det, men der er da andre glimrende programmer som bør installere i stedet. Bl.a. Avast eller Comodo som begge har gratis versioner af deres programmer.

Sanne Bloch

Hej Henrik

Tak for dit svar. Selvom du fortæller mig, at jeg ved at vælge MSE har forøget min risiko for at få virus med 75%  :o

Jeg forstår ikke hvilken forskel der er på MSE og de programmer, du foreslår... Hvad kan de programmer beskytte min pc med, som MSE ikke kan?

Jeg ser frem til dit svar, for det er bare så super godt at få noget mere viden om så vigtige ting som at sikre sin pc så godt som muligt.

Men lige nu bliver jeg nødt til at sikre min nattesøvn - så jeg logger på igen i morgen.

Go'nu-nat hilsner fra Sanne


Henrik Poulsen

#26
Hej Sanne...

Der er stor forskel på "virus" som fås i mange forskellige kategorier. spyware, mallware, crapware, rootkit osv. og de forskellige programmers evne til at finde og ofte fjerne disse forskellige slags virus kan være meget varierende.

MSE er i den lette ende af produkterne og finder, hvis jeg skal være kritisk, kun ca. 25-30% af de vira der findes. De moderne virus former har en evne til at mutere og her er MSE virkelig dårlig. Mutationer er vira som ligner originalen men er nøjagtig så forskellig at den kan være svær at finde. Mange avancerede virus programmer har indbygget funktioner til at fange disse mutationer så de ikke når at blive installeret.

Ydermere finder MSE kun de mere harmfulde virus typer. De agressive af slagsen og dem der er rigtig irriterende at få, kan MSE ikke finde og derfor ikke fjerne.

Ret beset er det rigtig svært at holde sig helt virus fri, da der dagligt kommer mange nye af slagsen og mange nye varianter.

Når man har sagt antivirus må man også overveje en firewall, som kan forhindre at du i det hele taget får kontakt til virus. Gode antivirus produkter er ofte en kombination af en solid firewall og en avanceret virusscanner.

Mit bedste bud på en virus scanner og firewall lige nu er dette: Comodo

Henrik Poulsen

#27
Citat fra: Ulf J. Krarup Dato 02 Mar 2012 - 16:07
God eftermiddag Ole!

Windows XP 32 bit kan klare max 2,75 GB RAM, se denne side: http://www.tomshardware.com/forum/243890-30-about-32bit-memory-limit-cnfg

Hej Ulf...

Dette er en sandhed med modifikationer. Windows bruger alle 4GB RAM, men på grund af 32 bit OS arkitekturen og bagud kompatibilitet reserveres næsten 1GB til adresseområde for hardware komponenter som f.eks. videokort. Selv om nye grafikkort har næsten 1GB RAM reserveres der stadig 1GB i Windows til dette.

Windows 7 32-bit vil rapportere 3.12GB (tror jeg nok) hvis du har 4 GB i maskinen, men hvis du kun installerer 3GB vil den så igen rapportere næsten 1GB mindre. Derfor er det ikke helt rigtigt at den ikke gør brug af de 4GB.

32bit systemer kan ikke adressere mere end 4GB og optimalt er at få en 64-bit version af Windows 7 (eller Vista) hvis man har 4GB i maskinen. Herved undgår man at der reserveres 1GB til hardware komponenter og får i princippet 1GB mere hukommelse.

Det kan altså under ingen omstændigheder betale sig at opgradere sin maskine med mere end 4GB RAM med mindre man har et 64-bit Windows system.

Ulf J. Krarup

God morgen Henrik!

Tak for info.

Jeg har en Lenovo 8085-77G og i den sad der indtil for ultimo 2011 Win XP Pro 32 bit - jeg prøvede at stoppe 3 GB RAM i maskinen men ville ikke starte op, dvs. den kunne ikke gennemføre selvtesten.

Jeg endte med 2,25 GB RAM og så kørte den!!!

Jeg har i mellemtiden installeret Win 7 Pro 32 bit og sat et separat videokort i maskinen, men har endnu ikke "leget" med RAM udvidelse. Jeg har nogle 256 MB, 512 MB og 1 GB blokke som jeg kan eksperimentere med.

Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Finn Hansen

Hej Henrik Poulsen

Jeg sad lige og nærlæste det ene af dine svar og der spang mig noget i øjnene!!!

Firebug til Firefox - Jeg kan ikke længere narre min version til at være aktiv, efter at jeg har opgraderet Firefox til 10.0.2 - benytter her Firebug 1.9.1



Til Alle


Joo, jeg har også en del plugin´s og tilføjelser, som letter min daglige brug af Firefox og internettet. :)

Jeg må i forbindelse med disse plugin´s og tilføjelser, slå et slag for et par af følgende til Firefox:

Adblock Plus 2.0.3
Flashblock 1.5.15.1

Disse gør livet på internettet langt mere behagelig og gør også, at din surfing bliver hurtigere og langt mere sikre, glem stadig ikke et godt antivirusprogram, som har en god onlinescan funktion.

Venligst
Finn Hansen