Konfirmationer i Aalborg før 1810/1815?

Startet af Rune Stjernholm, 11 Feb 2012 - 11:43

Forrige emne - Næste emne

Rune Stjernholm

Er der mon en naturlig forklaring på, at jeg på AO ikke finder nogen konfirmationer i Aalborg fra årene før hhv. 1810 (Budolfi) og 1815 (Vor Frue)?

Jeg søger en dreng konfirmeret, som er født 1793, og som ikke er at finde fra 1810 og frem.

Blev konfirmationerne ikke noteret, eller skal jeg søge oplysningerne andetsteds?

Tak for enhver hjælp!
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Karen Graabæk Møller

Hej Rune

Før ca. 1814 hvor de fortrykte kirkebøger kommer "på gaden", er der ikke nogen tradition for at indføre konfirmander - det var noget nogle præster gjorde, men individuelt. Man kan fx. se det indskrevet i den lange beretning der følger årets gang, andre steder står det bag i bogen - det var op til præsterne om de ville indskrive det.

Så hvis du finder en kirkebog hvor det står, er du heldig. Det er du så åbenbart ikke i dette tilfælde.  :(

Hilsen
Karen G. Møller

Rune Stjernholm

Ærgerligt, Karen, men tak alligevel.

Jeg har nu faktisk også en idé om, at den omtalte dreng muligvis kan ske at være død inden sin konfirmation, men da jeg ikke kan finde ham død i kirkebøgerne, havde jeg håbet måske at få min teori af- eller bekræftet af konfirmationslisterne. Men så let skulle det åbenbart ikke være...

Endnu en gang tak.
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Anna N Rasmussen

Hej Rune,

Jeg har et par gange i nogle af "mine egne sogne" været heldig at finde konfirmationer i præstens Liber Daticus, altså den embedesbog som han førte. Jeg har ikke tjekket om de findes bevarede i Aalborg, så du må selv lige tage et tjek på Daisy. Håber at du kan være heldig der.

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Hans Poulsen



Hej Karen

"..Før ca. 1814...

Så hvis du finder en kirkebog hvor det står, er du heldig..".



Trækker du ikke sagen en lille smule for hårdt op?

Med nemhed har jeg tit fundet konfirmationer fra FØR 1770, og tre lynhurtige og tilfældigt valgte sogne bekræfter det.


- Fra det smukke Kjær herred i Aalborg amt:

Hals sogn, Kjær herred, 1768-1820, opslag 150, konfirmation 1769


- Fra Lerup-Tranum sogn, Øster Han herred, Hjørring amt, 1742-1814, opslag 342, konfirmation 1743


- Fra Bøvling-Flynder sogn, Skodborg herred, Ringkøbing amt, 1690-1801, opslag 153, konfirmation 1742

Venlig hilsen
Hans
Konfirmeret 1951


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Rune Stjernholm

Hej Anna

Liber Daticus? Jaså, man lærer noget nyt hver dag!

Tak for tippet, dét vil jeg skrive mig bag øret.
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Karen Graabæk Møller

Tjo, Hans, måske er det en anelse hårdt sat op. Men da det ikke var "pligtig" at indskrive konfirmationerne, synes jeg da stadig det er heldigt når de findes - at der så kan være meget held derude, ja, det er jo så godt.

Men når nu man som i Runes tilfælde ikke kan finde dem - og man gerne ville, fordi de kunne hjælpe én videre, så er det da ærgeligt!

Personligt glæder jeg mig da hver gang jeg finder konfirmationerne i ældre kirkebøger - selv om de kan være svære at finde!


Rune: har du fundet drengen i FT-1801?


Hilsen
Karen

Rune Stjernholm

Det har jeg, ja, Karen:

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Urbans Gade Nordre Side, , 7. 34 Familie, FT-1801, B6100
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Peter Gorgius 47  Gift Hosbonde Distriks Chiruigus 
Magrethe Stiernholm 30  Gift hans Kone   
Niels Christian 8  Ugift deres Søn   
Georg Nicolaus 5  Ugift deres Søn   
Carl 4  Ugift deres Søn   
Hans 1  Ugift deres Søn   
Kierstine Stiernholm 22  Ugift Konens Søster   
Johanne Marie 21  Ugift Tieneste Pige

Hans forældre og søskende kan følges fra fødsel til død, men hvad der bliver af Niels Christian Gorgius efter 1801 er mig lidt af et mysterium...
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Karen Graabæk Møller

Jeg regner med at familien ikke flytter? Og at du har fundet de andre børn konfirmeret i det sogn de skulle?

Problemet er jo at han kan være konfirmeret 1809 - der var jo som regel både konfirmation omkring påsken og på mikkelsdag 29. sept. Og så kunne han være sendt ud for at tjene.

Har du forsøgt at lede efter ham i hele landet i FT-1834? Det er jo et lidt usædvanlig efternavn han har.

Måske kan han findes i lægdsrullen? Men så skal du vist have fat i nogen der ved mere end mig (og det burde ikke være svært). Og så er jeg endda i tvivl om hans far er af bondestand - han er jo både husbonde og distriktskirurg!?

Karen

Hans Poulsen



Hej Karen

"..han er jo både husbonde og distriktskirurg..".

Husbonde i den forbindelse betyder ægtefælle, *konens mand*, jævnfør det engelske ord for den mandlige ægtefælle husband.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Rune Stjernholm

Tak for jeres interesse, Karen og Hans.

Familien flytter ikke fra Aalborg, nej. Niels Christians mor dør i Aalborg Vor Frue sogn i 1808, hans far samme sted i 1820. Forinden er to yngre søstre døde i deres første leveår i hhv. 1804 og 1806.

Jeg har ingen spor af Niels Christian Gorgius efter 1801. Overhovedet. Intet.

Jeg har endnu tilgode at prøve kræfter med lægdsrullerne -og med liber daticus...
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Hans Poulsen



Hej Rune


"Jeg har ingen spor af Niels Christian Gorgius efter 1801".

Niels Christians far hedder Johan til fornavn, så Niels Christians patronym er *Johansen*.

Diverse kilder har måske Niels Christian under *Gorgius*, mens andre har ham under *Johansen*.

Har du taget det i betragtning i din  søgning?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Rune Stjernholm

Hans, tanken har strejfet mig, ja.

Umiddelbart synes jeg dog ikke, søgninger på navnet Johansen giver noget brugbart resultat (og i den sammenhæng bør jeg oplyse, at Niels Christian Gorgius er født i Skive). Desuden er det kendetegnende for hans 'voksenlevende' søskende (fire brødre), at de alle uden undtagelse førte efternavnet Gorgius.
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Hans Poulsen



Hej Rune

Se øverst i denne gruppe: Uaftoriserede folketællinger.

Prøv:

*Mandtalslisten for Aalborg og Nibe fra 1818*

Desværre kan jeg ikke finde linket dertil lige nu.

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Rune Stjernholm

Det må vist være det her, du har i tankerne:

http://www.aalborgamt.dk/scan/mt.htm

Tak for tippet.
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Hans Poulsen



Hej Rune

Ja tak, det er det rigtige links.

Det kan være lidt af et hestarbejde at gennemgå alle tavlerne. Gudskelov er de skrevet med smukkeste håndskrift, så alle kan være med.

Hvis ikke du har et stor kendskab til Aalborg og dets gader, vil det hjælpe dig meget at have et gammelt Aalborg-kort ved hånden.

Så vidt jeg erindrer, hed den vestligste del af den nuværende Bispensgade, altså inden man nu om stunder når frem til Vesterbro, for Urbansgade.

Held og lykke.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lillian Larsen

Da familien i 1801 bor i Urbansgade vil jeg se efter evt. konfirmation og dødsfald i Budolfi-

Hilsen Lillian