Hvad står der på AO 1814

Startet af Bjarne Hagelquist, 07 Sep 2011 - 17:27

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Hagelquist

Kære venner,
vil I venligst tyde hva der står på AO 1814-1844, Skivholme Sogn, Framlev Herred, Aarhus Amt opsl. 121 person nr. 1 Ammund Jensen - han er 28 Aar - men hva står der ellers om ham ?

På forhånd mange tak for jeres altid store velvilje
Med venlig hilsen
Bjarne Hagelquist

Lis Petersen

Hej Bjarne!

Jeg mener der står:

Ammund Jensen
28
Huusfæster i Skivholm
fra Nørholm Sogn

Anmærkninger:
Var Dragon ved I:F:R: og med i Krigen i det
Tÿdske i Vinteren 1813-1814

Jeg vil ikke gøre mig klog på det militære, men gætter på, at I:F:R: måske kan betyde: Infanteri Regiment.
Der er sikkert nogle kloge folk eller links på nettet, som kan be- eller afkræfte min formodning.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Lis Petersen

Lis Petersen - 3000

Bjarne Hagelquist

Kære Lis,
tak for dine bemærkninger og "læsninger" og nej - den Napoleonskrig har pt ikke min største viden, men det kan som så meget andet komme !
Er der nogen der ved og kan verificeres om han deltog eller ej - finder der et "register" eller lignende ? Og er Lis's formodning om forkortelsen I F R korrekt - har prøvet nettet, men det vil ikke lige umiddelbart give sådanne oplysninger fra sig !
På forhånd mange tak for jeres altid stor hjælp og viden !
Bjarne

Lis Petersen

Hej Bjarne!

Det er ærgerligt at ikke andre blander sig her idet jeg, som sagt, ikke har den store viden om dette.
Jeg er dog rimelig sikker på jeg har tydet teksten rigtigt.

Har på Google fundet denne side: http://www.christrup.eu/Dokumenter/Karls_familie/Christen_Andersen_Astrup/det_5_dragonregiment.htm

hvor man kan læse om:
                                                              Det 5. Dragonregiment.
            Kort sammendrag fra starten til efter afslutningen af krigene i begyndelsen af 1800-tallet
.

Jeg har selv for nogle år siden fået fantastisk hjælp gennem Rigsarkivet. Du skal ind og kigge i Hærens stambøger:

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/stamboger_og_stamkort_-_en_vejledning
 
Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Bjarne Hagelquist

Hej Lis,
ja lidt ærgerligt, men forklaringen er nok at denne tråd ligger i forum tydning og når "man" ser at der er mere end 2 svar, så kigger "man" ikke længere på tråden !
Jeg vil lige tænke mig om, og så forsøge at lægge en forespørgsel på et andet forum, for muligvis derigennem at hente lidt hjælp ! Men det skal ikke forhindre mig i at takke dig mange gange for din store hjælp !
Vi ses nok i et andet forum - men det bør formuleres så det virker interssant og det kræver lidt omtanke (fra min side altså og håber det lykkes) !
Tak Lis
MVH/Bjarne