christen nielsen, Skjern

Startet af gerda jensen, 28 Feb 2023 - 15:04

Forrige emne - Næste emne

gerda jensen

hjælp søges til
1645 16. juni:  ----- Christen Nielsens hustru i Skjern -----

Viborg amt, Middelsom, Vester Velling, 1643-1677, EM, Fødte, Viede, Døde - opslag:
8 af 105 opslag

[url][url]     -  virker desværre ikke ???

venligst Gerda


gerda jensen

- tak skal du have! -venligst Gerda

Hans Chr. Baagøe

Jeg tyder det som:

1645 16. juni:  Fick Christen Nielsens hustru i Skjern et naffn løes barn

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

gerda jensen

Tak for "oversættelsen", den samme, som jeg også tydede det til. Men det synes mig bare at være en speciel bemærkning, eller skal det forstås, som barnet ikke er levedygtigt?

NB: Efter nogle års pause arbejder jeg igen med Ilsø-familierne i Skjern og Lee; tidligere har du også hjulpet mig, også gennem en tlf.samtale.  Det ser ud til, at vi har flere sammenfaldende "slægtninge". Mener, Ilsø-personerne i Lee må stamme fra Ilsø i Skjern, men ikke fra de 3 Ilsø-gårde. Dog er Anne Michelsdatter fra matr. nr. 3 fadder hos Christen Nielsens børn i Skjern, og disse ses  med Ilsø-navnet i Lee også i skifte 93 i "1.900 godsskifter fra Bjerringbro-Hvorslev egnen 1715-1815".

Venligste hilsener
Gerda

Hans Chr. Baagøe

Jeg forsøgte at finde tilsvarende indførsler i årene omkring denne indførsel, men fandt ikke nogen.

Jeg antager også at barnet er død kort tid efter fødslen. Jeg har i andre kirkebøger set, at der har stået "strax efter fødslen", så fødselshjælperne har ikke nået at hjemmedøbe barnet. Mit gæt er at barnet ikke nåede at være i live i en hel time.

Ja, der er ret sikkert, vi har en hel del fælles aner i området. Umiddelbart har jeg ikke den omtalte Christen Nielsen i min slægt, men vil dog ikke afvise det, da jeg har et par steder, som driller lidt for meget.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

gerda jensen

Tak for svaret. - Vi må så se, om en af os finder løsningen.
mvh Gerda