Datering af postkort og hvor er det sendt fra - Høvelte lejren måske

Startet af Lone Tækker, 14 Jan 2021 - 14:54

Forrige emne - Næste emne

Lone Tækker

Hej
Jeg forsøger at datere et postkort sendt fra min far, forsiden af postkortet er Høvelte lejren og jeg ved han var soldat i Høvelte lejren. Det må være afsendt i november mdr, da det er en fødselsdagshilsen til hans mindre tvillingesøskende. Men hvilket år ? Poststemplet siger vist ikke noget ?

Jeg kan dog ikke få november måned til passe med optegnelser i hans soldaterbog.

Lægdsrullebetegnelserne har jeg styr på
Nr. 115 = Vilstrup ( 1946 )
Nr 81 = Jordrup ( 1948 )
Nr 130 = Tyrstrup ( 1948 )
Nr 81 = Jordrup ( 1949 )
Nr 114 = Sdr Starup (1950 - her var han i Borris )

Kan man ud fra stam-og forplejningsoplysningerne sige noget om hvor han var ?




Mvh Lone 😊

Lone Tækker

jeg glemte at vedhæfte foto af postkort
Mvh Lone 😊

thorkild kanstrup jensen

forsiden af postkortet er Høvelte lejren, derfor er det jo ikke sikkert at han har været i Høvelte på poststemplet stå der Birkerød, Høvelte Lejren lå i Allerød.
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Arne Lago von Kappelgaard

Høvelte Kaserne lå ikke, men ligger stadig på Høveltevej 111, 3460 Birkerød, og huser Den Kongelige Livgarde,
der tidligere havde garnison på Sandholm-lejren, nu modtage center for flygtninge.

Verner Nielsen

Nu er billedet af frimærket noget utydelig,
I 1950 kostede det kun 20 øre for at  sende et postkort.
På denne ser det ud til at stå 90 øre ??
porto på brevkort var 1 april 1975 80 øre.
Mvh.
Verner Nielsen

Lone Tækker

nærbillede af frimærke, jeg synes der står 20.....
fra hvornår kostede det 20 øre at sende et postkort ?
Mvh Lone 😊

Mike Lyng

Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

John Damm Sørensen

Hvad står der trykt med småt på linjen over Kære ....?

Prøv at skanne billedet i høj opløsning. Åben det i IrfanView og gem det med optionen max. 500kb.
Hilsen
John

Niels Ole Rask


   Hej
   Jeg tyder det med småt    Foreningen Dannevirke   og så vist et nr jeg ikke kan tyde

      Hilsen Niels Ole

Lone Tækker

Mvh Lone 😊

Jakob Ramlau

Ved mange Kaserner havde man Soldaterhjem, hvor Mandskabet uden for de militaire Rammer kunde slappe lidt af. Jeg mener at just Foreningen Dannevirke havde saadanne.

Arne Lago von Kappelgaard

Jakob Ramlau har fuldstændig ret. Mener der stadigvæk er et Dannevirke-hjem i gang i Odense.

Jakob Ramlau

Om "Dannevirke" var en separat Forening eller blot et Navn faar staa hen lidt endnu. KFUM havde allerede omkring 1918 et Soldaterhjem i Høvelte, se selv:
https://arkiv.dk/vis/342527

Lone Tækker

Hej
Mange tak for jeres fine indlæg.
Mht frimærket har jeg gogglet mig til at det udkom 12 feb 1948, så postkortet er formentlig sendt i november 1948 eller 1949.
På hjemmesiden for soldaterhjemsforeningen i Odense står der følgende:

"Dannevirke havde tidligere selvstændige soldaterhjem i Aalborg, Fredericia, Næstved, Tønder og Viborg.
Der var afdelinger i Århus, Sønderborg og Vordingborg.
Soldaterhjem under Hovedafdelingen i København: Bangsbofort, Dragørfort, Herning CF-kaserne, Hillerød CF-kaserne, Holbæk, Kongelundsfort, Høvelte, Rønne og Sandholt CF-kaserne.
Dannevirkes hovedafdeling lukkede i begyndelsen af 1980'erne. Soldaterhjemsforeningen i Odense er den sidst bevarede af sin art i Danmark."


Er der nogen der ved om man ud fra min fars stam-og forplejningsoplysningerne sige noget om hvor i landet han var ?

Mvh Lone 😊

Jørgen Sørensen

Jeg har ingen viden om frimærkestempling.
Men mener at kunne tro at det er stemplet 4/7-48 eller 7/4-48.
Venligst Jørgen - 2300

John Damm Sørensen

#15
Citat fra: Jørgen Sørensen Dato 15 Jan 2021 - 22:12
Jeg har ingen viden om frimærkestempling.
Men mener at kunne tro at det er stemplet 4/7-48 eller 7/4-48.

Jeg læser umiddelbart "8"-tallet som "3".
Det anvendte poststempel var i brug mellem 1948 og 1953 (en tidligere version fra 1942-46). Så det kan både være fra 1948 og 1953.
Se side 8:
https://docplayer.dk/20092374-Danmarks-poststempler.html

Det kunne i den forbindelse være interessant at vide, hvornår Dannevirke foreningen første gang udgav postkortet.

RETTELSE
Det må være et "8"-tal, da "3"-tallet på eksemplerne ser helt anderledes ud.


Hilsen
John