Spørgsmål omk indvandring fra Skåne til Sjælland (1835-1845)

Startet af Karsten Egeblad, 01 Aug 2021 - 16:58

Forrige emne - Næste emne

Karsten Egeblad

Hej,

Leder efter min tiptipoldefar som ud fra diverse kilder skulle være taget til København / Sjælland i 1839 og har i den forbindelse kigget Helsingørs Byfogeds protokoller igennem for 1839.

Mit spørgsmål : kunne man komme fra Skåne til Sjælland andre steder fra end via ruten Helsingborg - Helsingør i perioden 1835-1845?

Mvh

Karsten Egeblad

Christian Konstmann Autzen

Vel næppe alle er registreret i den ankomsthavn, som man nu lige ankom til (?).

Prøv i stedet at finde vedkommende via folketællinger.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Peter Kristiansen

M.v.h. Peter Kristiansen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Karsten

Hvis alt gik efter bogen, har de rejsende haft en attest med fra deres svenske præst, som skulle afleveres tll de danske myndigheder (by-/herredsfoged eller birkedommer). Det er meget blandet, hvad der er bevaret.

Så længe de ellers fulgte reglerne (hvilket heller ikke alle gjorde), kunne de i princippet sejle over hvor det skulle være. Jeg har selv en familie der blev sejlet fra Landskrona til Bellevue af en fisker i 1827, og jeg er også stødt på folk der gik i land på Amager.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Karsten Egeblad

Tusind tak for svar.

Jeg vil kigge videre i de nævnte kilder i omkringliggende byer.

Med venlig hilsen

Karsten Egeblad

Aase Madsen

#5
Her i denne database fra Tårnby bibliotek, fandt jeg min ene oldemor, der var født i Sverige.

http://taarnbybib.net/php/Svenske_vielser/index.php


https://taarnbybib.dk/betjen-dig-selv-i-lokalhistorien/soeg-efter-dine-aner-databaser
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Karsten Egeblad

Hej Aase,

Tusind tak for hintet - vil kigge i de arkiver :-)

Mvh

Karsten

Eva Morfiadakis


Tittar man i emiweb på utvandrare från Sverige till Danmark 1839 får man följande träffar:

J S   Bjering   1817-01-24      1839-08-17   Halmstad   Halland   Danmark
Johan Julius   Ziefentz   1823-10-04   Malmö   1839-07-00   Malmö Karoli   Malmöhus   Danmark
Nils Jacob   Jönsson Landgren   1814-08-13   Malmö   1839-00-00   Malmö garnisonsförs   Malmöhus   Danmark
Thor   Petersson Algren   1809-12-19      1839-05-13   Helsingborgs stadsförs   Malmöhus   Danmark
Pål Johan   Romare   1825-03-22   Helsingborg   1839-06-08   Helsingborgs stadsförs   Malmöhus   Danmark
Nils   Andersson   1794-09-04   Hässlunda   1839-00-00   Glumslöv   Malmöhus   Danmark
Lars      1795-03-24   Olstorp   1839-00-00   Glumslöv   Malmöhus   Danmark
Hans   Nilsson   1820-00-00      1839-00-00   Landskrona   Malmöhus   Danmark
Carl   Palm   1821-04-08   Landskrona   1839-00-00   Landskrona   Malmöhus   Danmark
Carl Johan Ludvig   Strömblad   1816-04-12   Gbg:S Domkyrko   1839-08-02   Gbg S Domkyrko   Göteborgs och Bohus   Danmark
Reinhold Ferdinand   Helander   1815-05-28   Stockholm   1839-08-19   Gbg S Domkyrko   Göteborgs och Bohus   Danmark
Magn   Liljenkrans   1814-06-29   Lund   1839-03-22   Storkyrkoförsamlingen   Stockholm   Danmark

Inte så många. Dessa är laglydiga personer som tagit ut utflyttningsattest.

Eva M
Eva M

Karsten Egeblad

Hej Eva,

Tusind tak for svaret - desværre optræder han ikke på listen - han hedder Carl Peter Ekblad og er født i Landskrona.

I husförhörslängd 1836-1840, AI:21, side 69 Landskrona - Gamla Staden, Östra Rotens Förstad står der:
Beboere i nr. 96:
Smed Petter Ekblad.
Carl Peter er streget ud og i bemærkningen står der "København 39"

I flyttningslängd 1839 Landskrona står der:
"Smed Gesäl Carl Pet. Ekblad   Gladsax". [Er det Gladsaxe i DK eller er det Gladsax i Sverige - det kan jeg ikke finde ud af :-[]

Det er de kilder jeg har fra Sverige og i FT1885 i København står der angivet han kom til KBH første gang i 39.

Jeg har hans originale rejsepas fra 1843, hvor han foretager endnu en rejse via Helsingborg til Helsingør.

Er der andre kilder i Sverige hvor jeg evt kan finde ud af hvor han blev af efter afgang fra faderens hjem.

Mvh

Karsten

Aase Madsen

#9

Köpenhamn

Martin Luther (Halmstads kn, Hall län)



Gård

Kartblad: 4CNV (RT 90: X=6283102, Y=1321216)

Ca 2,5 km V om Fyllinge


Det behøver IKKE være København i DK, for der findes flere orter i Sverige der hedder det samme.
Hvis det havde været i DK, skulle det være skrevet helt ude i højre kolonne.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen




I flyttningslängd 1839 Landskrona står der:


Kan du sende et link til den side?
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Karsten Egeblad

Hej Aase,

Tusind tak for for oplysninger, men kan du uddybe nedenstående:
Köpenhamn
Martin Luther (Halmstads kn, Hall län)
Gård
Kartblad: 4CNV (RT 90: X=6283102, Y=1321216)
Ca 2,5 km V om Fyllinge


Den oplysning omk Flyttningslängd har jeg fået for meget lang tid siden - før kilderne blev digitaliseret - så derfor har jeg ikke noget link - desværre.

Mvh
Karsten

Aase Madsen

#12
Det er et navn jeg har fra en CD med svenske orter.

Man finder den frem man leder efter og trykker så på dem, en efter en, for at se mere om hvor de ligger i Sverige.

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

#13
Ude til højre er der et kort over Sverige, og der lyser en grøn prik alt efter hvilken navn, man trykker på.

https://www4.sprakochfolkminnen.se/NAU-ortnamn/index.htm

Prøv dette link.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Karsten Egeblad


Eva Morfiadakis


Hej,

Jag tror att prästen i Landskrona hade skrivit utflyttad till Köpenhamn, Halland eller bara Halland om det var dit han skulle flytta. Köpenhamn för en svensk är/var Köpenhamn i Danmark.

Jag har skickat till dig hänvisning till arkiv som inte är on-line ännu men som finns i Lund.

Eva M
Eva M

Karsten Egeblad

Hej Eva,

Tusind tak for svar - jeg svare dig også i den anden tråd vi har.

Mvh

Karsten