Folketælling 1787 Gram Sogn

Startet af Mia Gerdrup, 04 Aug 2021 - 13:53

Forrige emne - Næste emne

Mia Gerdrup

Jeg har forgæves forsøgt at finde en person i Gram Sogns folketælling 1787, men helt uden held.
Jeg skal tilføje, at jeg er helt sikker på at personen bor i Gram i 1787.
Det forekommer mig, at folketællingen er ufuldstændig, - at der simpelthen mangler en del sider. Flere lokaliteter i Gram Sogn mangler.
Jeg har søgt hid og did for at få det be- eller afkræftet, men det er ikke lykkedes.
Mon nogen ved det? Eller kan linke til et sted, hvor jeg kan læse om det?

Folketællingen ses her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=420#420,49671
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Peter Kristiansen

Det meste af Gram sogn lå under hertugdømmet Slesvig - og den første folketælling er 1803.
M.v.h. Peter Kristiansen

Mia Gerdrup

Tak Peter.
Men der ER jo en folketælling for Gram Sogn 1787 - dækker den så kun sognet delvis? Eller hvordan skal jeg forstå det?
Ligeledes findes en folketælling for 1801, - ikke 1803?
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Karen Margrethe Schmidt

1787 og 1801 er tællinger for den kongerigske del af sognet - derfor

Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt


Mia Gerdrup

Tak til alle bidragsydere, - nu har jeg forstået det :-)
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Niels Andersen

kan det have betydning at Gram engang har været to byer.

mvh Niels A


Inger Buchard

Niels Andersen:
Det har betydning, at der i det nordlige Sønderjylland var meget kongerigsk gods, som dermed var underlagt kongerigsk lovgivning - ikke kun i Gram sogn, hvor Gram Gods desuden udgjorde en jurisdiktion for sig selv, men også i et gods-frit sogn som Skodborg.
De fleste kender de kongerigske enklaver i Vestsønderjylland, men kun få er klar over, hvor meget kongerigsk strøgods der var rundt omkring i Sønderjylland udenfor enklaverne.

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki