Skifte efter tidligere jordemoder Ane Kristine Hansen

Startet af Jonna Andersen, 14 Nov 2019 - 17:20

Forrige emne - Næste emne

Jonna Andersen

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde skiftet efter Ane Kristine Hansen.
Ane er født d. 28. okt. 1782 i Slagelse og død i Onsbjerg på Samsø d. 30. okt. 1851.
Jeg har ledt og ledt i skifteprotokollen for Samsø Birk fra 1805- 1923 uden held, 5 år frem fra hendes død.  Der har  måske været problemer med at få gjort skiftet op, da hendes søn Peters bo ( han dør i april 1851) er en del af hendes.
Jeg har fundet skiftenotaterne efter Peter. Det sidste er fra d. 12. dec. 1853, men der skal vel også være en afslutning på Anes skifte ???
Venlig hilsen
Jonna Andersen
Venlig hilsen
Jonna Andersen
jo28an@gmail.com

Britta Hansen

#1
Hej Jonna

Her er anmeldelsen 31.10.1851 - højre side øverst
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jonna Andersen

Hej Britta!
Du skal have mange tak for ulejligheden, men det er selve det afsluttende skifte jeg leder efter.
Min fantasi siger mig, at det har været vanskelig at få afsluttet, grunden sønnen Peters død og noget kaotiske skifte, med stor gæld til forskellige, samt at Ane har bygget "2 fag" til hans hus , som der står. Den del har vel så tilhørt hende???

Venlig hilsen
Jonna
Venlig hilsen
Jonna Andersen
jo28an@gmail.com

Ole Bech Knudsen

Hej Jonna,

Der er ikke afholdt skifte efter tidligere jordemoder Ane Kristine Hansen, som det også fremgår af dødsanmeldelsen.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=130365#130365,33880373

Hun har jo indgået en fledføringskontrakt 29. oktober 1851 med sin søn Hans Jørgen Hansen af Onsbjerg:
"hvorefter den afdøde har afstået alt hvad hun ejer til anmelderen"

Fledføring:  "En person, der har overdraget alt, hvad vedkommende ejer og i fremtiden måtte erhverve, til en anden person mod til gengæld at blive underholdt af denne"
(Håndbog for danske lokalhistorikere, 1952-56, s. 221).

De 2 fag hus, som hun har boet i, sælges jo også ved auktionen efter Peder Hansen, som dennes ejendom, efter lidt diskussion.

Mvh.
Ole Bech Knudsen













































































































































































Ole Bech Knudsen

Jonna Andersen

Hej Ole!
Mange tak for dit svar. Nu kan jeg jo se at, det er fordi jeg ikke har fattet alt hvad der står i dødsanmeldelsen. Det var jo også det Britta henviste til  :-\
Jeg har ikke anet at der var noget der hed en " fledføringskontrakt", men det forklarer jo det hele.
Håbløst med al den tid jeg har brugt på det :-\, men dit svar har givet mig ny energi.
Tak for ulejligheden.

Venlig hilsen
Jonna
Venlig hilsen
Jonna Andersen
jo28an@gmail.com