Maren Madsdatter født 1782 i Hellested optræder ikke i FT for 1787, så død ?

Startet af Peter Pedersen, 04 Sep 2015 - 16:36

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

Hej,,,

Måske en biting, men det piner mig, at jeg ikke kan hitte dødsdato for Maren Madsdatter født den 28. april 1782 i Hellested Kirke..

I opslag 78 for Præstø, Stevns, Hellested ses Mads Rasmussen som har sin datter Maren til dåb. Blandt fadderne ses Lars Rasmussen, der passer fint med, at Mads har en bror med samme navn.

Men i den efterfølgende folketælling fra 1787 ses hun ikke sammen med Mads Rasmussen (i FT stavet Rasmusen) og hans øvrige familie i Hellested, ligesom der for hele Stevns Herred ikke optræder nogen Maren Madsdatter, der blot tilnærmelsesvis matcher min Maren, der på folketællingsdagen må være 4 år.

Meget taler derfor for, at Maren er død, men jeg kan gentagne gennemlæsninger af kirkebogen for Hellested til trods ikke finde datoen, så med håbet om, at mere årvågne medlemmer af DIS end jeg kan og

Med venlig hilsen

Peter Pedersen
Peter Pedersen

Thestrup-Bjørn

#1
Beklager, men jeg finder heller ikke Maren Madsdatter begravet.

Meget mystisk, for hans næste datter Ane (døbt opslag 82) er med i FT1787.


Har du mon tjekket, om Maren er begravet i et af nabosognene?


--------------------

Tilføjelse:


Kunne det måske være denne meget unge tjenestepige i Karise sogn (der ligger tæt på Hellested)


Præstø, Fakse, Karise, Pebringe Bye, Markhuuse, , FT-1787, C4347

Jørgen Larsen 45 Gift Mand Opsynsmand med Byens Marker 
Anne Hansdatter 53 Gift Kone   
Niels Jørgensen 11 Ugift Børn af sidste Egteskab   
Ole Jørgensen 9 Ugift Børn af sidste Egteskab   
Christen Jørgensen 6 Ugift Børn af sidste Egteskab   
Ole Nielsen 55 Gift Mand Skovfoged 
Karen Pedersdatter 63 Gift Kone   
Jens Jørgensen 40 Ugift Konens Stedsøn af det 1ste Egteskab vanfør 
Lars Jørgensen 27 Ugift Konens egen Søn af 1ste Egteskab   
Anne Olsdatter 22 Ugift Børn af sidste Egteskab   
Maren Olsdatter 20 Ugift Børn af sidste Egteskab   
Mads Larsen 15 Ugift Tjenestefolk   
Maren Madsdatter 6 Ugift Tjenestefolk
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Pedersen

Hej,,,

Nej jeg har ikke tjekket om hun skulle opholde sig i et nabosogn.

Grunden er, at Marens far Mads født 1730 i Hellested, giftes 1'ste gang den 12. juni 1753 og ved samme lejlighed fæster enken Karen Jensdatters gård i Hellested (Aulehøj).

Efter Karens død gifter Mads sig med Maren Henrichsdatter ligeledes Hellested og efter Henrichsdatters død i 1781 så med Karen Jørgensdatter den 18. oktober 1781. Jeg har i øvrigt samme Karen Jørgensdatter mistænkt for at have været tjenestepige på gården i Hellested, al den stund, at Maren Madsdatter fødes den 28. april 1782.

Mads sættes fra gården i Hellested den 8. april 1793 efter at have drevet gården i næsten 40 år og dør den 25. marts 1798 fortsat i Hellested.

Mads synes således på intet tidspunkt at have bevæget sig udenfor Hellested (bortset fra da han blev gift med Karen Jørgensdatter i Karise den 17. oktober 1781), hvorfor jeg ikke har fundet det sandsynligt, at Maren grundet sin unge alder og det forhold, at Mads havde gård, skulle have været sendt ud som tjenestepige endsige være sendt i pleje.

Men udelukke det kan jeg selvfølgelig ikke.

mvh Peter
Peter Pedersen

Peter Pedersen

en lille rettelse til ovenstående - Mads har siddet på gården i 36 år jvf -

Reversal Fæste brev af 10de Janv 1757

ret skal være ret  :D :D

mvh Peter
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej,,,

Min efterlyste Maren Madsdatter - kan muligvis være datter af en Mads Rasmussen, der ved folketællingen 1787 ses i Spjellerup med hustru Kirsten Pedesdatter og datteren Maren Madsdatter 5 år.

Det forudsætter selvfølgelig, at denne Mads er flyttet fra Hellested til Spjellerup efter Marens dåb, hvilket vel ingenlunde er umuligt.

Ydermere ses en Maren Madsdatter 18 år gammel som tjenestepige i Smerup ved FT 1801.

Men om det er "min" Mads Rasmussen fra Hellested eller Mads der siden flytter til Spjellerup, der i 1782 får døbt en datter Maren, får jeg nok aldrig afklaret.

mvh Peter
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Mysteriet er løst (tror jeg).

Den er god nok med Maren Madsdatter, der ved FT 1787 6 år gammel opholder sig hos skovfoged Ole Nielsen og Karen Pedersdatter i Pebberinge by. Maren står som tjenestepige. Sædvanligvis ville hun vel være tituleret datters datter, men pyt.

Karen Pedersdatter er nemlig Karen Jørgensdatters mor. Karen Jørgensdatter var datter fra Karen Pedersdatters 1'ste ægteskab med Jørgen Erichsen, der døde 1762.

Hvorfor Maren ikke opholder sig i Hellested - tja mulighederne kan jo være flere.

Men tak for hjælpen og venlig hilsen

Peter Pedersen
Peter Pedersen

Thestrup-Bjørn

Måske har det været for meget for forældrene i Hellested med 2 små børn - og Maren er så kommet til Pebringe.


Præstø, Stevns, Hellested, Hellested By og Sogn, , 9. familie, FT 1787, A3909

Mads Rasmusen 57 gift Husbond Bonde og Gårdbeboer  - i 3. ægteskab
Karen Jørgensdatter 29 gift Madmoder   
Johanne Madsdatter 22 ugift hans barn af andet ægteskab   
Rasmus Madsen 14 ugift hans barn af andet ægteskab   
Anne Madsdatter 2 ugift deres barn af hans tredie ægteskab (= Ane, dåb opslag 82)   
Ole Nielsen 26 ugift Tjenestekarl Landsoldat 
Anne Marie Hansdatter 12 ugift Tjenestepige


-------


Har du ledt efter et skifte efter Marens forældre?

Det kunne deri være anført, hvor hun opholder sig.


For resten er det ikke Lars Rasmussen, der er fadder (1782) - det er hans "hustrue".



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Pedersen

Hej,,,

Ja med stor velvilje fra andet DIS medlem, har jeg en oversættelse af skiftet efter Mads fra 1798.

I samme nævnes - udover en række af Mads øvrige børn - og fra sidste Ægteskab 1 Søn Jørgen 10 aar, 1 Datter Anne 12 aar.

Maren da 16 år er ikke nævnt, hvilket også var med til at lede mig på det vildspor, at hun var død før 1787.

Men underligt er det nu, så meget mere som der optræder en Maren Madsdatter 18 år gammel som tjenestepige i Smerup ved FT 1801. Alder og lokalitet passer fint med "min" Maren, idet hendes mor efter Mads Rasmussens død sammen med de to yngste børn Jørgen og Anne flytter ind hos sin søster Anne Marie i Smerup, hvor hun frem til sin død den 15. december 1816 lever af sin spinderok.

Og ja til fadder, det er selvfølgelig Lars kone, der står nævnt.

mvh Peter
Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

Skiftet efter Mads Rasmussen i uddrag:

Skifteprotokollen, Bregentved gods. Rgistrerings- og vurderingsforretning den 27. marts 1798 / skifte den 3. januar 1799 efter indsidder, tidligere gårdmand Mads Rasmussen i Hellested.
Enke: Karen Jørgensdatter - med lavværge Thomas Hansen.
Arvinger - børnene:
- af 1. ægteskab:
1) En søn Rasmus Madsen, 25 år gammel, tjenende i Hellested.
2) En søn Niels Madsen, 22 år gammel, tjenende i Hellested.
3) En søn Lorentz Madsen, 20 år gammel, tjenende i Lille Linde.
4) En datter Ingefred Madsdatter, gift med gårdmand Niels Jensen i Lille Linde.
5) En datter Johanne Madsdatter, gift med gårdmand Jørgen Nielsen i Hårlev.
- af sidste ægteskab:
6) En søn Jørgen Madsen, 10 år gammel.
7) En datter Anne Madsdatter, 12 år gammel.
Skifteforvalter: Frantz Aggerup.
Vurderingsmænd:  Sognefoged Ole Jørgensen af Arnøje og Hans Knudsen fra Juellinge.
Boet vurderet til 12 rdl.
Af skiftet fremgår det at Mads Rasmussen havde haft gården i fæste fra 1757 - efter fæstebrev af 10. januar 1757. Han var blevet frasat den den 8. april 1793 ved en "Arrest Forretning". Der var en gæld til herskabet på Bregentved på 89 rdl.
Begravelsen havde kostet 5 rdl., som enken havde lånt til, og som hun kæmpede for at få lov til at betale af de fattige midler, der var i boet.

Så Nej - Datteren Maren er tydeligvis ikke nævnt. Så medmindre hun bare er glemt, er hun død inden 1798.

Peter, har du tjekket om den meget unge tjenestepige Maren Madsdatter i Pebringe er død i Karise sogn inden 1798?
Det er ikke usædvanligt. at ikke alle arvinger er nævnt i fattige skifter. Først når det viste sig, at der var noget at dele, tog man sig sammen og fik nævnt alle arvinger.
Peter, har du tjekket konfirmationer i området? Tjenestepigen i Smerup i 1801 bør være konfirmeret få år tidligere. Jeg vil slet ikke udelukke at hun er "din" - bl.a. fordi der også var familiære relationer til Smerup, idet hun havde en moster Ane Marie Jørgensdatter gift med gårdmand Lars Andersen der.

Grunden til at Maren ikke var hjemme i Hellested i 1787 kan meget vel være den sikkert allerede i 1787 trange økonomi i hjemmet, der på det tidspunkt havde 2 endnu yngre børn. Så jeg er helt enig med T-B.
Mads Rasmussen skulle nok have produceret lidt færre end de 13 børn, som han gjorde i de 2 sidste af hans 3 ægteskaber.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Thestrup-Bjørn

#9
Jeg har fundet en Maren død i Karise sogn.


1791 16. juli begravet Maren Madsdater i Collageshuset(?) 9 år gammel (= født ca. 1782)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17116473#148023,24445785

opslag 112


Men om hun er den rette, kan jeg ikke greje.

Har ikke tjekket længere end til ovennævnte.

NB - år 1787 starter opslag 99 - og alle begivenheder er blandet sammen.

------------

Tilføjelse:

Forsøgte også konfirmationer i Karise sogn - fra 1796 og nogle år frem.

Der sås ingen Maren Madsdatter.

----------------------------

HOV

Se samme kirkebog opslag 115.

1792 2. nov. begraves Ole Nielsens kone i Kollageshuset(?), 68 år gl. - vel samme sted som Maren Madsdatter.

-------------------

Står der mon Kulagerhuset(?)

---------------

BEVIS HER ?

Opslag 124 - 1796 30. nov. skovfoged Ole Nielsen i Collagerhuset begraves 64 år gl.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lars Skovvang Larsen

"D. 16 July begravet Maren Madsdatter af Collagerhuus gl. 9 Aar"

Collagerhuus – Kulagerhus – må være et hus, der lå i forbindelse med Kulagergården.
Kulagergården ligger imellem Pebringe og Store Linde på Kulagervej.
Det hus, der i folketællingen 1787, kaldet et markhus under Pebringe, er sandsynligvis Kulagerhuset.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Thestrup-Bjørn



Jeg gentager lige mine sidste tilføjelser, så det ikke "bliver væk".

HOV

Se samme kirkebog opslag 115.

1792 2. nov. begraves Ole Nielsens kone i Kollageshuset(?), 68 år gl. - vel samme sted som Maren Madsdatter.

-------------------

Står der mon Kulagerhuset(?)

---------------

BEVIS HER ?

Opslag 124 - 1796 30. nov. skovfoged Ole Nielsen i Collagerhuset begraves 64 år gl.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Pedersen

Hej,,,

Jeg takker så mange gange - gåden synes at være løst, "min" Maren dør 1791.

Også tak nok engang til Lars Skovvang for tidligere oversættelse af Mads Skifte.

Irriterende med løse ender, så dejligt at få Maren på plads  :)

Medens jeg var ved at sende svar, så jeg de yderligere data om Ole og Maren - jeg havde selv fundet dem, men takker alligevel.

Jeg har også forsøgt at finde oplysninger om Kulagergården og tror også, der i forbindelse med gården har ligget et eller måske flere husmandssteder.


mvh Peter
Peter Pedersen

Thestrup-Bjørn

Lige det sidste - som et ekstra bevis.

En Jens Persen bliver åbenbart skovfoged efter Ole Nielsen
- for i FT1801 ses denne under Collager Gaard (= Kulagergård).



Præstø, Fakse, Karise, Collager Gaard, , 3, FT-1801, B4312

Jens Persen 45 Gift Mand Skovfoged, huusmand 
Anne Jørgensdatter 47 Gift Hans kone   
Per Persen 11 Ugift Deres barn   
Christiane Elesias 8 - Hans systerdatter


Da denne også er husmand, bor han sandsynligvis i Kulagerhuset (måske på en af Kulagergårds jorde).

Fæsteprotokoller (og/eller gamle matrikelkort) kan måske give noget mere.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lars Skovvang Larsen

#14
Nemlig -

- og på matrikkelkortet fra 1809 over Store Linde Overdrev ses Kulagergården og i huset matr.nr. 2 skovfoged Jens Pedersen.
http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=1879&mode=2&elav=0300559

Huset har iflg. kortet tidligere (er overskrevet) haft navnet eller betegnelsen "Store Indehejnede Huus"

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Pedersen

Mageløst -

Jeg er i den grad interesseret i informationer om anerne, der ligger udover de faktuelle data, så oplysninger af den karakter modtages med kyshånd  :D

mvh Peter
Peter Pedersen

Thestrup-Bjørn

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Hvad siger I - står der "Store Linde Hyrdehuus"

-----------

Ang. grundens størrelse (hartkorn)

Se protokollen over Hartkornsekstrakt (den ældre) i Karise sogn
her -  http://hkpn.gst.dk/


Store Linde Overdrev er på side 101 (foto nr. 107)

Skovfoged Jens Pedersen ses – men husets navn er ikke anført..

NB – Det tager lidt tid at få pdf-filen downloaded.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Pedersen

Hej,,,,

Jeg kan hverken finde det ene eller andet  ???

Prøver igen senere, men takker

mvh Peter
Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

Thestrup-Bjørn - du har helt ret med hensyn til husets navn. Jeg har lige kikket på kortet med friske øjne.
Store Linde Hyrdehuus.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Thestrup-Bjørn

#20
Ja - og dette Hyrdehus (matr. 2) har åbenbart været bolig for en skovfoged i flere år.

I FT1901 ses også en skovfoged (Hans Frits Nielsen) - Store Linde Overdrev matr.nr. 2.



Huset må i dag ligge i nærheden af (eller på) Kulagervej 4 - for denne har matr. nr. 2a (ejerlav: St. Linde Overdrev, Karise sogn)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn


- eller måske tæt på Kulagervej 10 (nuv. matr. 2c) - opført 1777


Nuv. matr. 2b (ejerlav St. Linde Overdrev) kan jeg ikke lige finde nu.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Blot til oplysning omkring Kulagerhuset, så var der tilsyneladende ikke tale om et lille husmandssted.

Ved Maren Madsdatters - mors Karen Jørgendatters - far Jørgen Erichsens skifte fra 8. februar 1762
vedlagt i link, efterlades 354 Rdl til fordeling mellem enken og arvingerne.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-29891-18440-96?cc=2015318&wc=M5KX-K6X:333466801,333875101,333883301

Jørgen Erichsens skifte start ved opslag 165 folio 325

mvh Peter
Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

Hej Peter.

Har du uddrag af skifterne efter Jørgen Erichsen i 1762?
Det er et voldsomt overskud i et dødsbo på den tid.

Ligeledes: Et skifteuddrag efter hans foregående kone Anne Maria Jacobsdatter, som der skal være skiftet efter i 1749.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Pedersen

Hej Lars,,,,

desværre nej til begge - jeg er ved at stave mig igennem Jørgens skifte :), men arven til enken og børnene ses på opslag 169 folio 333 i linket. Og enig det syns at være et voldsomt beløb, men på den anden side synes (også lidt overraskende for tiden) ikke at være voldsomt meget at udsætte på gården.

mvh Peter
Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

#25
Hej Peter

Jeg laver et uddrag af skiftet i 1762 - måske i dag. Det ser meget spændende ud.
Har du styr på de familieære relationer, der er nævnt i skiftet - jeg tænker i første omgang på forbindelsen til Laurs Hansen i Ødevængehuset under Jomfruens Egede?

Indtil videre lige dette: Du må altså ikke gøre huset til en gård. Der er tale om et pænt stort hus på 12 fag.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Hus eller gård?

Jeg var lidt hurtig.
Udover stuehuset på 12 fag var der en længe på 13 fag - og så en pæn besætning.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Thestrup-Bjørn

#27
Gårdmænd var de ikke hverken i Kulagerhuset eller i Hyrdehuset (Store Linde Overdrev).
Bebyggelsen er alle steder betegnet som et hus.

Men lidt agerbrug havde de nok ved siden af hvervet som skovfoged

- https://da.wikipedia.org/wiki/Husmand



Se igen denne på Kulagergårds jorde - han  er IKKE gårdmand, men husmand (og skovfoged)


Præstø, Fakse, Karise, Collager Gaard, , 3, FT-1801, B4312

Jens Persen 45 Gift Mand Skovfoged, huusmand  
Anne Jørgensdatter 47 Gift Hans kone  
Per Persen 11 Ugift Deres barn  
Christiane Elesias 8 - Hans systerdatter

- og igen her i Markhusene

Præstø, Fakse, Karise, Pebringe Bye, Markhuuse, , FT-1787, C4347

Jørgen Larsen 45 Gift Mand Opsynsmand med Byens Marker  
Anne Hansdatter 53 Gift Kone  
Niels Jørgensen 11 Ugift Børn af sidste Egteskab  
Ole Jørgensen 9 Ugift Børn af sidste Egteskab  
Christen Jørgensen 6 Ugift Børn af sidste Egteskab  
Ole Nielsen 55 Gift Mand Skovfoged 
Karen Pedersdatter 63 Gift Kone  
Jens Jørgensen 40 Ugift Konens Stedsøn af det 1ste Egteskab vanfør  
Lars Jørgensen 27 Ugift Konens egen Søn af 1ste Egteskab  
Anne Olsdatter 22 Ugift Børn af sidste Egteskab  
Maren Olsdatter 20 Ugift Børn af sidste Egteskab  
Mads Larsen 15 Ugift Tjenestefolk  
Maren Madsdatter 6 Ugift Tjenestefolk


På lidt ældre kort ses stedet også betegnet som "Overdrevshusene" (Store Linde Overdrev)

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Pedersen

Hej Lars,,,


Lars Hansen fra Ødevængehuset under Jomfruens Egede, skulle ifølge oplysninger fra anden side være  søstersøn af afdødes far. Det skulle i givet fald være Kirsten født omkring 1717. Men jeg er ingenlunde nået så langt, at jeg har styr på relationerne.

Jørgen far Erich Hansen dør i 1719 og begraves den 28. juli samme år i Vråby Kirke i en alder af 58.
Efterfølgende gifter enken Ane Maria Jensdatter (1686/1721) sig med smed Peder Madsen den 29. september 1720. Ane Maria dør to år senere og den den 8. november 1721 foretages der skifte efter Eriks enke Ane Marie i Tryggevælde amts rytterdistrikt - skiftet der er omen endnu vanskeligere at læse viser -

arvinger: enkemand Peder Madsen smed, børn af 1. ægteskab: Søren Eriksen 13 (formynder Jacob Dissesen Tågerup), Jørgen Eriksen 11 (formynder Mogens Bendtsen Børsted), Jens Eriksen 8½ (formynder Ole Gudmandsen Skrosbjerg), Peder Eriksen 6½ samt datteren Kirsten 4 år..

Til dokumentation får mine besværligheder vedlægges linket til skiftet -

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-29891-18440-96?cc=2015318&wc=M5KX-K6X:333466801,333875101,333883301


Og undskyld min unøjagtighed omkring bostedet - det er selvfølgelig et hus og ikke gård.

Jeg har selvfølgelig selv forsøgt at stave mig igennem skiftet, da det undrer mig, at et husmandssted skulle kunne drives så rentabelt som tilfældet synes at være. Se jeg prøvet at kikke på inventaret og der synes at være meget stof til beklædning :)

Jeg vil som tidligere med begejstring modtage hvad du måtte komme frem til omkring skiftet efter Jørgen.

mvh Peter
Peter Pedersen

Thestrup-Bjørn

#29
Hej Peter!

Håber, du også kan bruge mine oplysninger.

Der er skifte efter skovfoged Ole Nielsen i Kulagerhuset (foto 161 og fol. 161)

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-29892-16643-98?cc=2015318&wc=M5KX-PT5:333466801,333875101,333642902

- og det fortsætter
- se register her (Ole Nielsen er person nr. 2)
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-29892-18973-70?cc=2015318&wc=M5KX-PT5:333466801,333875101,333642902

Hvad siger størrelsen i dette?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998