Niels N. Mortensen, Rakkeby

Startet af Ib Truelsen, 05 Mar 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Ib Truelsen

Er der nogen, der ved noget om
Niels N. Mortensen, f.10.09.1837 i Rakkeby og døbt i kirken den 29.10.1837.
Hans far er Morten Jensen f. 28.06 1807 i Rakkeby,
moren Anna Kirsten (måske Kirstine) Nielsen, f.d.  26.12.1813, Rakkeby,  Hjørring

Niels N. Mortensen blev indkaldt til krigen mellem Tyskland/Danmark, men han ville ikke i krig og sluttede sig til mormonbevægelsen i Nordjylland. Via denne kom han til Ephraim, Sanpete, Utah USA.

Jeg er kommet i forbindelse med familien i USA ved at søge på min mors familie,  Brosenfamilien i Gelsted.

Han tog sin søster, dennes mand og børn samt sine to egne børn med til USA.

Jeg ved, at Morten Jensen drev en slags smugkro eller købmandsforretning. Niels N. Mortensen har fortalt sin familie, at der hver weekend blev drukket tæt og at folk var meget fulde. Hans far Morten Jensen, der var en holden mand blev gift igen og senere skilt.

Er der mon nogen, der ved mere om livet i Rakkeby på den tid samt historien om mormonbevægelsen i Hjørring amt?

Venlig hilsen Bente Truelsen

Hans Poulsen



Hej Ib

Her er en tråd, som du bør tage dig tid til at læse - en lang tråd med mange indlæg. Jeg snupper lige ét af de mange indlæg for at gøre dig *sulten*:

Fire ord i citatet har jeg her anført med fed skrift - for at de skal springe dig i øjnene:

"Re: Registrering af dåb som mormon
Indsendt af: Pia og Niels (IP Logget)
Dato: 24/09-08 19:21

Hej.

Med hensyn til litteratur om mormoner kan jeg også henvise til "Vendsyssel Nu & Da 1997", som er en årbog fra 1997 udgivet af Vendsyssel Historiske Museum. Heri er bl.a. en artikel indeholdende en livshistorie om Ane Christine Iversen med titlen "En mormonpige fra Rakkeby". Historien er forsynet med indledning og noter ved Henrik Bredmose Simonsen.

Historien blev nedskrevet af Ane Christine Iversen i en alder af 93 år i Utah. Ane Christine Iversen blev født i 1844 i Rakkeby Sogn i Vendsyssel og udvandrede til Utah i 1865 efter at være blevet døbt som mormon i 1863.


M.v.h. Pia".

Tråden  finder du på dette link:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,444197,471395

I denne omgang undlader jeg at gå ind på dine præcise spørgsmål, men vender muligvis tilbage - alt efter, hvordan din tråd udarter.

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ingrid Schmidt

Jeg har familien Mortensen i min base.
www.sm1.dk
Morten Jensens kone Ane Kirstine Nielsdatter er min slægtning, men jeg ellers ikke noget om hvad Morten lavede. Jeg har fundet noget af efterslægten på nettet  http://genmayle.com/
Om mormonerne  i Vendsyssel kan du læse i;  Da mormonerne kom til Nordjylland. Et hundredårsminde. Af N. P. Petersen, København, Carit Andersens Forlag, 1951. 79 sider, ill.
Med venlig hilsen Ingrid Schmidt

Ib Truelsen

Kære Ingrid Smith, jeg er meget glad for at høre fra dig og burde have svaret noget før, men er ikke helt fortrolig med den nye måde at søge på slaegt og data. Havde nok heller ikke ventet at høre fa nogen. Men det lykkedes. Mine aner står også i genmayle og jeg har været og er i forbindelse med den fjerne familie der ovre. Det har taget mig noget tid at udrede hvor linket mellem os er, men jeg er startet med Morten Jensen der var 32 år i 1840. Han er far til Niels Mortensen og Ane Kirstine Nielsdatter er hans kone. I 1845 står Morten Jensen i folketællingen opført som enkemand. Senere har jeg i folketællingen set, at han er skilt igen, men det har jeg ikke kunnet komme videre med. Jeg har lovet at sende noget til UTAH, hvis jeg finder ud af noget mere. På genmayles hjemmeside er der en beretning om, hvordan forholdene var hos Morten Jensen og hvorfor Niels N. Mortensen rømmede fra militærtjeneste i 1864.

Håber du kan bruge ovenstående til noget.

Med venlig hilsen Bente (Nielsen Pedersen) Truelsen