Tydning af vielsesattest for Vigersted Sogn, Ringsted Herred, Sorø Amt

Startet af John Vidførle-Pedersen, 26 Jul 2015 - 01:28

Forrige emne - Næste emne

John Vidførle-Pedersen

Kære dygtige slægtsforskere!

Jeg vil være særdeles taknemmelig, såfremt jeg kunne få hjælp til tydning af en vielsesattest. Ja, jeg formoder, at der er tale om en vielsesattest? Såfremt det er tilfældet, hvad jeg ikke håber, skal jeg have revideret nogle oplysninger, som jeg ellers troede var valide.Trist!

Jeg vil bede jer om at slå op i: Kirkebogen for Sorø Amt, Ringsted Herred, Vigersted Sogn,  Enesteministerialbog 1645-1816, FKVD 1789-1861, opslag 78, nr. 4(højre side). Det drejer sig om Ole Christensen og Maren Nielsdatter. Jeg håber, I kan hjælpe med den fulde tydning af teksten. På forhånd tusinde tak!
PLYS 53

Thomas Kryhlmand

Her er tale om en trolovelse, der fremstår som en notering i kirkebogen, og hvor vielsen anføres
til sidst:

1796
2 Pindse Dag (16. maj)
blev Enke Mand Ole Christensen trolovet til Enken
Maren Niels Datter, og at der er intet paa no-
gen af Siderne enten mod Guds eller Kongens
Love kan hindre dette Ægteskab bevidner vi
tvende som forlovere.
Jens J. J. S. Jørgensen

Underskrift nr. to mangler tilsyneladende.

De bleve Copulerede Dom 8 Trinit. (17. juli det år.) Der kan vel også stå 2. Triniit.- så fald
den 5. juni)

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

John Vidførle-Pedersen

Hej Thomas.

Tusind tak for hjælpen til tydningen af vielsesattesten. Jeg er dybt taknemmelig over, at du/I tager dig/jer tid til at hjælpe mindre kyndige ud i skrifttydning og dermed muliggør den videre slægtsforskning. Endnu èn gang tak!

Mange venlige hilsner
John Vidførle-Pedersen 
PLYS 53