Søger efter familien "Peder Andersjön og Maren Pedersdatter"

Startet af Jakob , 23 Jul 2015 - 21:03

Forrige emne - Næste emne

Jakob

Hej
Jeg er gået lidt i stå, mest fordi jeg ikke helt kan følge med til at tyde de gamle bøger. Jeg forsøger at finde fødselsinformationer og muligvis forældre til forældrene til dette folketællingsopslag:

Hjørring, Dronninglund, Albæk, Lyngsaae Bye, , 132, FT-1787, B2969
Maren Pedersdatter 55 Enke Madmoder Beboer Gaarden 
Christen Pedersen 29 Ugift ægtebarn   
Maren Pedersdatter 26 Ugift ægtebarn   
Else Pedersdatter 19 Ugift ægtebarn   
Johanne Pedersdatter 15 Ugift ægtebarn   
Anders Jensen 26 Ugift Tienstekarl

Jeg kender til datteren: "Else Pedersdatters" fødselsattest, som jeg også har vedhæftet. Der står der bl.a. at faderens navn er "Peder Andersjön ?".

Det jeg helt præcist leder efter er:
+ Fødselsdag til Maren (55) og Peder Andersjön.
+ Vielse af Maren (55) og Peder Andersjön.
+ Forældre til Maren (55) og Peder Andersjön.

Jeg er sikker på at informationerne ligger i databaserne, jeg kan bare ikke selv tyde dem.

Håber meget der er nogen som kan hjælpe.

Mvh.


[vedhæfting slettet af admin]

Gitte Johansen

#1
http://rigmornoergaard.tripod.com/Voergaard_1776-1802.htm

Kort 8.
Side 186b, 28. april 1784, Peder Andersen Mørk i Lyngså, gift med Maren Pedersdatter. Børn: Christen Pedersen, 26 år, Maren Pedersdatter, 22 år, Else Pedersdatter, 15 år, Johanne Pedersdatter, 12 år, alle hjemme. Lavværge: Søren Christensen Klit i Lyngså.

Side 464, 4. juni 1793, Maren Pedersdatter i Lyngså i Albæk, enke efter Peder Mørk. Børn: Christen Pedersen, 36 år, Maren Pedersdatter, 31 år, gift med Jens Pedersen i Lyngså Nørgård, Else Pedersdatter, 26 år, gift med Anders Jørgensen i Lyngsågård, Johanne Pedersdatter, 22 år, ugift hjemme. Hun valgte gårdmand Søren Klit i byen som værge. Født værge, en farbror, var fraværende og blev erstattet af Niels Andersen i Lyngså.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Måske

http://rigmornoergaard.tripod.com/Voergaard_1742-1776.htm

Side 184 2. maj 1757, enke Maren Sørensdatter hos svigersøn Søren Pe­dersen Kock i Voerså by. Børn: 1. Jens Nielsen i Voerså, 2. Sid­sel Nielsdatter gift med Peder Nielsen i Søndergård i Voerså, 3. Maren Nielsdatter gift med Poul Pe­dersen i Nørklit i Albæk, 4. Kirsten Nielsdatter gift med Jørgen Niel­sen i Kni­ben i Voer, 5. Mette Niels­datter gift med Søren Peder­sen Kock, 6. af­døde Anne Nielsdatter gift med Niels Dre­jer i Krogs­mark hendes børn, Jens Nielsen Rytter i  København 25 år, Niels Nielsen tjener Niels Jen­sen i Togårde, Karen Niels­datter, 30 år, gift med Anders Mørk i Voerså, Maren Nielsdatter, 20 år. 7. af­døde Karen Niels­dat­ters barn, Birgitte Laursdatter, 23 år, tjener på Rugt­ved. 8. af­døde Ger­trud Nielsdatter gift med Niels Lau­rsen i Buret i Dron­ninglund, hen­des børn, Laurs Nielsen, 27 år, Niels Nielsen, 18 år, Peder Nielsen, 14 år, Inger Nielsdatter, 25 år, Maren Nielsdatter, 16 år, Met­te Nielsdatter, 11 år. Vurdering: Rasmus Smed og Hans Christensen i Voerså.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jakob

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 23 Jul 2015 - 21:07
http://rigmornoergaard.tripod.com/Voergaard_1776-1802.htm

Kort 8.
Side 186b, 28. april 1784, Peder Andersen Mørk i Lyngså, gift med Maren Pedersdatter. Børn: Christen Pedersen, 26 år, Maren Pedersdatter, 22 år, Else Pedersdatter, 15 år, Johanne Pedersdatter, 12 år, alle hjemme. Lavværge: Søren Christensen Klit i Lyngså.

Side 464, 4. juni 1793, Maren Pedersdatter i Lyngså i Albæk, enke efter Peder Mørk. Børn: Christen Pedersen, 36 år, Maren Pedersdatter, 31 år, gift med Jens Pedersen i Lyngså Nørgård, Else Pedersdatter, 26 år, gift med Anders Jørgensen i Lyngsågård, Johanne Pedersdatter, 22 år, ugift hjemme. Hun valgte gårdmand Søren Klit i byen som værge. Født værge, en farbror, var fraværende og blev erstattet af Niels Andersen i Lyngså.

Mange tak. Jeg havde slet ikke forventet så hurtigt et svar. Dette lyder som en god mulighed, så jeg vil lige se lidt nærmere på den :)

Jakob

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 23 Jul 2015 - 21:12
Måske

http://rigmornoergaard.tripod.com/Voergaard_1742-1776.htm

Side 184 2. maj 1757, enke Maren Sørensdatter hos svigersøn Søren Pe­dersen Kock i Voerså by. Børn: 1. Jens Nielsen i Voerså, 2. Sid­sel Nielsdatter gift med Peder Nielsen i Søndergård i Voerså, 3. Maren Nielsdatter gift med Poul Pe­dersen i Nørklit i Albæk, 4. Kirsten Nielsdatter gift med Jørgen Niel­sen i Kni­ben i Voer, 5. Mette Niels­datter gift med Søren Peder­sen Kock, 6. af­døde Anne Nielsdatter gift med Niels Dre­jer i Krogs­mark hendes børn, Jens Nielsen Rytter i  København 25 år, Niels Nielsen tjener Niels Jen­sen i Togårde, Karen Niels­datter, 30 år, gift med Anders Mørk i Voerså, Maren Nielsdatter, 20 år. 7. af­døde Karen Niels­dat­ters barn, Birgitte Laursdatter, 23 år, tjener på Rugt­ved. 8. af­døde Ger­trud Nielsdatter gift med Niels Lau­rsen i Buret i Dron­ninglund, hen­des børn, Laurs Nielsen, 27 år, Niels Nielsen, 18 år, Peder Nielsen, 14 år, Inger Nielsdatter, 25 år, Maren Nielsdatter, 16 år, Met­te Nielsdatter, 11 år. Vurdering: Rasmus Smed og Hans Christensen i Voerså.

Har du et link til et det sted hvor jeg kan læse i originalerne til de elektroniske opslag du har fundet?


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com