Ægteskab, børn og skifte i 1800-atllet

Startet af Berit Jespersen, 03 Mar 2011 - 22:49

Forrige emne - Næste emne

Berit Jespersen

Jeg kender ikke de arveretslige/skifteretslige regler for ægteskab og medbragte børn i starten af 1800-tallet.

Jeg spørger pga af en af mine 3xtipoldefædre Hans Christensen af Kulbye havde 4 koner. Da han dør i 1836, er kun den sidste kone nævnt i skiftet, sammen med alle børnene, 4 fra ægteskab nr. 1 og 2 fra ægteskab nr. 3, uden der gøres opmærksom på at kone nr. 4 ikke er moderen til alle børnene.
Nu er det ikke noget pragtskifte, men et skifte efter en simpel husmand, så man forstår måske skiftemyndighedens uvilje mod at skrive alle konerne op - men skulle de ikke have gjort det?

Spørgsmålet er lidt farvet af, jeg er løbet ind i en blindgyde, hvad angår Hans Christensen og hans 3. kone Maren Jensdatter (min 3xtipoldemor) og jeg måske havde håbet at finde noget i skifterne, ang. deres oprindelse.

Venlig Hilsen
Berit Jespersen
Venlig hilsen og tak

Berit Jespersen

Peter Bøjesen Jensen

Hej Berit

I de skifter, som jeg har set, hvor den ene ægtefælle har været gift før, at jeg heller ikke set deres tidligere ægtefæller nævnt. Det er alene børnenes navne, som har været nævnt som livsarvinger efter denne ægtefælle
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Berit Jespersen

Hej Peter

Jeg har  skifter, hvor de forskellige koner og mænd med deres tilhørende børn er nævnt, og også børnene nævnt som 1/1 og ½ søskende.
Jeg har også skifter, hvor brødre og søstre til afdøde er nævnt.
Men jeg må jo hellere finde noget litteratur om emnet.

Venlig Hilsen
Berit Jespersen
Venlig hilsen og tak

Berit Jespersen

Peter Bøjesen Jensen

Ja, har oplevet, at det er meget forskelligt, hvor meget der er skrevet i skifterne.
Tror nu ikke man kan sige noget generelt om nævnelsen af tidligere ægtefæller. De er jo ikke arvinger.
Komme nok an på de personer, som har skrevet skiftet ind, hvor meget de skrev og hvor udførlige de var.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk