Ejner Peter Christensen, født 13. januar 1921

Startet af Adrian Ugleholdt Chifor, 28 Maj 2015 - 09:41

Forrige emne - Næste emne

Adrian Ugleholdt Chifor

Kære erfarne slægtsforskere,

På vegne af min hustru Helene leder jeg efter hendes biologiske farfar. Helenes farmor fik Helenes far udenfor ægteskab og har aldrig fortalt hvem hans far var. hun er desværre gået bort nu og vi kan ikke spørge hende. Jeg har via kirkebøger fundet følgende (det har aldrig slået os at man kunne se sådan noget i en kirkebog!):

Dåbsnotater: ugift husassistent Frederikke Elisabeth Ugleholdt. f. 7. august 1922, mødrehjemmet i Næstved og
arbejdsmand Ejner Peter Christensen f. 13. januar 1921.


Det viser sig jo så at det er en Ejner Peter Christensen der skulle være farfar til Helene, men hvordan finder jeg ham eller hans slægtninge når jeg kun kender hans fødselsdato?

Vi har bestilt arkiver fra Mødrehjemmet i Næstved til læsning på Rigsarkivet. Forhåbentlig bliver vi klogere der, men det er slet ikke sikkert de har sådan nogle optegnelser, men vil I så anbefale at vi gør?

Mange hilsner,
Adrian

Knud Erik Balle

Hej Adrian

Hvilken kirkebog og hvornår?

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Else Salling

Næstved Skt. Peder 1945-1948 opslag 19 - nr. 99 Jens Ole Ugleholdt

Det interessante må være den faderskabsskrivelse, der er nævnt, men jeg kan ikke læse hele teksten tydeligt.
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Adrian Ugleholdt Chifor

Hej,

Det er som skrevet for oven, Næstved Skt. Peder 1945-1948 opslag 19 - nr. 99 Jens Ole Ugleholdt.

teksten fra kirkebogen er den jeg har gengivet her:

Dåbsnotater: ugift husassistent Frederikke Elisabeth Ugleholdt. f. 7. august 1922, mødrehjemmet i Næstved og
arbejdsmand Ejner Peter Christensen f. 13. januar 1921.

Knud Erik Balle

Hej Else og Adrian

Faderskabsskrivelsen er fra dommeren i Vordingborg.Dateret 6/9 1945

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Adrian Ugleholdt Chifor

Citat fra: Knud Erik Balle [29835] Dato 28 Maj 2015 - 10:50
Hej Else og Adrian

Faderskabsskrivelsen er fra dommeren i Vordingborg.Dateret 6/9 1945

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Hej Knud,

Hvad betyder det for min søgning? Jeg er helt grøn på dette område. Har kun brugt de sidste 3 dage på det:).

Knud Erik Balle

Hej Adrian

Det må betyde, at faderen, Ejner Peter Christensen, er fra Vordingborg retskreds.

Det ligger også udenfor mit erfaringsområde, men prøv at se i Rigsarkivets vejledninger:
https://www.sa.dk/brug-arkivet/laer/intro-faderskabssager

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Adrian Ugleholdt Chifor

#7
Citat fra: Knud Erik Balle [29835] Dato 28 Maj 2015 - 11:05
Hej Adrian

Det må betyde, at faderen, Ejner Peter Christensen, er fra Vordingborg retskreds.

Det ligger også udenfor mit erfaringsområde, men prøv at se i Rigsarkivets vejledninger:
https://www.sa.dk/brug-arkivet/laer/intro-faderskabssager

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Hej Knud,

Hold nu k*** det er spændende det her. Knud hvor fandt du ud af det med retskredsen?

Jeg tænker på at bestille yderligere følgende arkiver til gennemlæsning fra Daisy, vil det være helt forkert? Jeg har allerede søgt om faderskabssager fra Mødrehjælpen i Næstved som jo er det sted der nævnes i kirkebogen.

1938 1982 Vordingborg Politi  Faderskabsjournal  
1938 1982 Vordingborg Politi  Navneregister til faderskabsjournal  
1941 1976 Vordingborg Politi, Afdelingskontoret i Stege  Faderskabsprotokol  
1941 1976 Vordingborg Politi, Afdelingskontoret i Stege  Navneregister til faderskabsprotokollen  

Else Salling

Faderskabsskrivelsen er fra dommeren i Vordingborg.Dateret 6/9 1945

så giver retskredsen sig selv.

I øvrigt ser det meget fornuftigt ud, det du har bestilt.
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Else Salling

Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Adrian Ugleholdt Chifor

Hej,

Nu har jeg fundet ud af hvor der er en Ejner Peter Christensen der er ført 13. januar 1921. Tusind tak for hjælpen indtil videre!!!

I farmors gemmer har vi fundet et billede af en mand som ingen i familien kender. Vi tror måske det er Ejner Peter selv der er på billedet, men det er kun gisninger.

Hvad vil I anbefale at vi gør for at finde ud af hvem der er på billedet? Umiddelbart tænker jeg at poste det på Facebook og lade alle dele den, men har I andre ideer?

http://chifor.dk/Ejner%20Peter%20Christensen.JPG

Else Salling

Hej Adrian

Bare lige for en ordens skyld: Det vil være god tone at fortælle, hvor du fandt ham efter du fik hjælp!

Til billedet vil Facebook sikkert kunne bruges, men du kan også lægge det ind her http://ukendtebilleder.dis-danmark.dk/
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Adrian Ugleholdt Chifor

Citat fra: Else Salling [588] Dato 31 Maj 2015 - 07:16
Hej Adrian

Bare lige for en ordens skyld: Det vil være god tone at fortælle, hvor du fandt ham efter du fik hjælp!

Til billedet vil Facebook sikkert kunne bruges, men du kan også lægge det ind her http://ukendtebilleder.dis-danmark.dk/

Hej,

Beklager jeg ikke fik det skrevet, det var bl.a. dig Else og Susanne Riis der hjalp mig og det sætter jeg kæmpe pris på.

Han er fundet her:

Ålborg/Gislum/Farsø sogn/Kirkebøger/Kirkebog 1918 - 1929 Farsø/Opslag Nr. 17 - Fødte Mænd
http://www.danishfamilysearch.dk/sogn60/churchbook/source5080/opslag2045024


Jeg prøver det link du har sendt.

På forhånd tak.

Mange hilsner,
Adrian

Adrian Ugleholdt Chifor

Kære Alle,

Jeg er af Vordingborg Lokalarkiv blevet oplyst at Ejner Peter Christensen i 1947 boede på Masnedø, Banehus 48, og i 1956 i Aarsleffsgade 39A, Vordingborg. Lokalarkivet mener han må være ansat ved DSB da disse to steder hører/hørte til DSBs tjenesteboliger. Efter 1956 har de ikke kunnet finde ham andet steds.

Spørgsmålet til jer erfarne slægtsforskere er hvordan jeg kommer videre nu?

Jeg har andet steds på forum læst at man vil kunne lave et opslag på DSB personale og få mere at vide om disse. Er der nogen der kan forklare hvordan man gør dette eller evt. har andre ideer til hvordan vi kan finde ud af hvor han ellers har befundet sig og om han har familie i live?

Vi har lavet en adresseforespørgsel hos Borgerservice og den sagde blot at han ikke var i live....lidt underlig fornemmelse..og jeg troede at den ville fortælle mig hans sidst kendte adresse.

Else Salling

Af svaret fra Borgerservice kan du udlede, at han er død før 1968.

DSB mapperne befinder sig på Rigsarkivet, og de er meget tidskrævende at finde noget i. Den  medarbejder, der skulle vejlede mig, kunne faktisk ikke rigtig selv finde ud af det, så du kan håbe, at der er en mere kyndig til stede, når du kommer.
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Adrian Ugleholdt Chifor

Citat fra: Else Salling [588] Dato 02 Jun 2015 - 17:28
Af svaret fra Borgerservice kan du udlede, at han er død før 1968.

DSB mapperne befinder sig på Rigsarkivet, og de er meget tidskrævende at finde noget i. Den  medarbejder, der skulle vejlede mig, kunne faktisk ikke rigtig selv finde ud af det, så du kan håbe, at der er en mere kyndig til stede, når du kommer.

Hej Else,

Hvorfor mener du at han er død før 1968?

Skal DSB mapperne bestilles eller kan man bare komme ind og kigge i dem?

Else Salling

Hvis han var død efter personnummerets indførelse, ville de også have kunnet give dig dødsdato og sidste adresse.

DSB mapperne stod frit tilgængeligt, da jeg skulle bruge dem - eller rettere skulle have brugt dem for jeg opgav.
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Adrian Ugleholdt Chifor

Citat fra: Else Salling [588] Dato 02 Jun 2015 - 17:36
Hvis han var død efter personnummerets indførelse, ville de også have kunnet give dig dødsdato og sidste adresse.

DSB mapperne stod frit tilgængeligt, da jeg skulle bruge dem - eller rettere skulle have brugt dem for jeg opgav.

Ej hvor ærgerligt, jeg troede ellers lige at jeg kunne gå op på Kommunen og får mere at vide end hvad jeg fik ved en adresseforespørgsel...

Jeg må kigge i DSB akterne når jeg får udvidet adgang til at læse i de andre papirer jeg har bedt om udvidet adgang til...

Martin Bjarklev

Mon det så kan være ham og konen, der her får en søn: Præstø, Bårse, VORDINGBORG, fødte 1945-1947, opslag 29, nr. 108 (den øverste indførsel) .... det tror jeg næsten  ::)

mvh
Martin

Adrian Ugleholdt Chifor

Citat fra: Martin Bjarklev [14019] Dato 03 Jun 2015 - 12:18
Mon det så kan være ham og konen, der her får en søn: Præstø, Bårse, VORDINGBORG, fødte 1945-1947, opslag 29, nr. 108 (den øverste indførsel) .... det tror jeg næsten  ::)

mvh
Martin

Hold da magle for en opdagelse!!! Kan du tyde hvad der står under moderens navn og resten på side 2?

Martin Bjarklev

Under moderen står: Grete Dagny Tengstedt, f. 20 Decbr. 1922, Gartnervej 4, Vordingborg.
Viede 5/12 1943 i Køng Kirke.

Under bemærkninger: *)Navnebevis til slægtsnavnet Tingstedt ved Præstø amt 19. januar
1967 J. nr. 31-5-67.
Folkr. 22/12 - 1945
**) Forandring til Slægtsnavnet Tengstedt ved nyt Navnebevis af 24. april 1967
Sv 2, samme J. nr.

mvh
Martin

Adrian Ugleholdt Chifor

Martin hvordan fandt du egentlig ud af at Ejner havde en søn?
Jeg er helt ny indenfor slægtsforskning og måske ved jeg ikke hvilke steder der er de rigtige at søge....