Maren Kjeldsdatter, Maren Karlsdatter ????

Startet af Tove Laursen, 25 Maj 2015 - 20:36

Forrige emne - Næste emne

Tove Laursen

Mon nogen kan hjælpe med at finde oplysninger om Marens forældre eller andet, måske søskende til Maren?

Maren er født ca. 1764-1765, idet hun er 70 år gl., da hun dør 12. sept. 1835 i Ørsted (KB opslag 141) I KB står anført, at hun er født i Thorup, Ginnerup sogn, men jeg har ikke fundet hende, idet jeg som udgangspunkt har søgt efter en far, der hedder Keld/Kjeld til fornavn og der er kun et barn, der døbes Maren omkring år 1763-1765

Maren ses i FT 1801 Ørsted lb. nr. 101 med efternavnet Karlsdatter. FT 1834 Ørsted lb. nr. 22 er det korrekt med Kjeldsdatter.
Hun vies 26. okt. 1799 til Jens Mariager Nielsen.

Maren og Jens har sønnen Niels Jensen Mariager født 1801.

Venlig hilsen

Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Lise Gorgone

Hej Tove,

Indenfor den tidsramme fra 1759-1770 er der fire, der hedder Maren. En har en far Niels, og de tre andre med fædre Jens. Ingen Keld/Kjeld. Er du sikker på sognet? Der er mange fejl i FT!
Jeg har selv for nyligt haft en ane, hvor der var fejl i hans 3 FTer.
Hvis det er det rigtige sogn, må alder være forkert. Det kan forekomme.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Tove Laursen

Hej Lise

Jeg har kun sognet som en oplysning fra KB ved hendes død, så det kan meget vel være forkert.

Hvis jeg "googler" Maren Mariager får jeg et link til en side på My Heritage

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1LENP_enDK561DK561&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=maren%20mariager

Maren Mariager (født Kjeldsdatter) - MyHeritage
www.myheritage.dk/person-5004957.../maren-mariager-kjeldsdatter
Maren Mariager (født Kjeldsdatter) ... Jens Nielsen Mariager Hendes mand. Kjeld Jensen Mariager Hendes søn.


Desværre har jeg ikke adgang til dette, men kan se, at hendes mand på denne hjemmeside hedder Jens Nielsen Mariager - og det er ret forskelligt hvor placeringen af navnet Mariager er, selv for samme person.

V.h.
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Jørgen Bue Lond

Hej Tove,

Under Marens begravelse hedder manden også Jens Nielsen Mariager.

Hilsen Jørgen

Tove Laursen

Hej Jørgen

Du har ganske ret m.h.t. placering af "Mariager".

Navnet Mariager står nogle gange sidst, andre gange i midten og endelig ses også kun navnet Mariager som efternavn for selvsamme person!

Supplerende information:
Jens Mariager Nielsen og Maren Kjeldsdatter har ud over sønnen Niels også en søn døbt Kjeld, født 1804. I KB står faderen her kun som Jens Mariager.

Venlig hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Jørgen Bue Lond

Hej Tove,

Ikke fordi det er megen hjælp, men i originalen af FT 1801 på AO, mener jeg, at der står Maren Kieldsdatter. (Opslag 4)

Hilsen Jørgen

Ole Dorch

Jeg læser at der ved hendes død står, at hun er født i Grynnerup sogn?

Så måske er følgende dåb en mulighed, du skulle se nærmere på?:

Grynderup (Ålborg amt) 1740-1818 ny, opsl. 40: Her døbes en Maren datter af (Sl = salig?) Kield Nielsen Dom 18 p. Trin. 1762.
(Gårdmanden Kield Nielsen ses kort forinden begravet i samme opslag).

Grynderup ligger ikke så langt fra Hobro, hvor du i 1787 finder en Maren Kieldsdatter 25 år, som kunne være den samme?:

randers, Onsild, Hobro Købstad, Adelgadens Vestre Side, No. 8, 9, FT-1787, A4661
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ingeborg Lauridsdatter 49 Enke(mand) feldbereederske
Mariane Pedersdatter 25 Ugift Lars 15 Ugift
Peder Pedersen 30 Ugift gaards karl
Maren Kielsdatter 25 Ugift


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Tove Laursen

Tusind tak for alle nye oplysninger og opklaringer i forhold til de originale FT og KB.

Jeg tror næsten helt sikkert, at det må være "min" Maren, der er født i Grynnerup, der er ganske meget, der passer sammen.



Venlig hilsen

Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Jørgen Bue Lond

#8
Hej Ole,

er du sikker på, at der står Grynnerup?
Jeg læser Grunnerup.

I følge begravelsen og FT 1801 og 1834 skulle hun være født 1765, 1767, 1764.
I øvrigt mangler vi at finde stedet Thorup, hvor hun skulle være født i G...rup.

Hilsen Skeptikeren Jørgen

Tove Laursen



Jeg er p.t. så langt, at jeg har tænkt, at det må være Gunnerup sogn i Fleskum Herred, idet der i det sogn er en stedbetegnelse med navnet Tordrup? Det kunne passe lidt bedre med stednavnene, idet der IKKE er et stednavn i Grynnerup der starter med "T", hvis jeg ser på FT.

Og fødselsåret 1762 passer heller ikke helt godt med, at hun er 70 år ved sin død?

Jeg har endnu ikke haft tid til at se KB for Gunnerup sogn.

Venlig hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Jørgen Bue Lond

Hej,

Jeg har været inde på Historiske kort http://hkpn.gst.dk/
og ledt efter Thorup under Grynderup sogn, men finder det ingen steder, heller ikke i Sogneprotokollen.
Men alle steder staves Grynderup: Grønnerup, så måske har præsten i Ørsted skrevet lidt forkert af.
Så måske er Ole på rette spor.
Men vi mangler stadig at finde Thorup og alderen på Maren fra 1762 stemmer ikke med de tre andre aldre. Det kan selvfølglig være en afskivningsfejl fra Marens dåbsattest, der bliver ved at gå igen. Et 2 tal der bliver til 5 eller 7, hvis det er gnidret skrevet.
Jeg bemærker, at der i sogneprotokollen findes et lod i Grynderup, der tilhører Mariager kirke.

Tove, ved du mere om Jens Nielsen? Er han fra Mariager?
Er det ham her?

Randers, Rougsø, Ørsted, Hevring Bye., Ørsted, 149, FT-1787, A7103
Christen Jørgensen 42 gift Husbond Bonde og gårdmand 
Ane Hansdatter 37 gift Madmoder   
...
Jens Nielsen 15 ugift Tjenestetyende   
...

Står Jens i lægdsrullen?


Hilsen Jørgen

Tove Laursen

Om Jens Mariager Nielsen/Jens Nielsen Mariager:

Jens er født i Ørsted 1772 - KB Ørsted - Rougsø Herred ny udg. opslag 29, højre side. Faderen hedder Niels Mariager i KB, men andre steder hedder han Niels Rasmussen - Niels Mariager Rasmussen.
Jens' moder hedder Karen Jensdatter.

Jens har en søster Anne Marie født i Ørsted 1769 - KB ny udg. opslag 21 og her står faderen blot nævnt som Niels Mariager.

Dermed kunne det godt være ham, der er fundet frem i FT Ørsted 1787 som tjenestetyende.

Jens og Maren vies ligeledes i Ørsted kirke i 1799, jvf. KB Ørsted - Rougsø Herred ny udg. opslag 171.
Endelig er såvel Jens som Maren begge begravet i Ørsted, så Jens må have tilbragt det meste af sit liv i Ørsted

Desværre ved jeg intet om Jens fra lægdsrullen, da jeg ikke har lært at bruge disse endnu, idet jeg kun har været i gang med slægtsforskning i ca. 1 år, så der er stadig meget at lære!

Venlig hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Tove Laursen

Vedr. Gunderup sogn - Fleskum Herred:
Her fandt jeg ingen dåb, der passer med navn og årstal.

Lige nu er Grynderup nok bedste bud?

V.h.
Tove

Venlig hilsen
Tove Laursen

Jørgen Bue Lond

#13
Hej Tove,

Jeg fandt hende heller ikke i Gunderup. Jeg mener også der er et "r" efter G'et.

Jeg har ledt efter Jens med fader Niels Rasmussen/Mariager
i Hovedrullen 1792 fra lægd 46-47  = Ørsted sogn i daværende Dronningborgs Amt.
Men fandt ham ikke.

Dronningborg Amt lægd 46-47 Ørsted (1789-1793)
Hovedrulle 1792 starter her:
https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18081,990429

Du skal downloade Sognefortegnelsen fra AO og gemme den på din PC:
https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18081,990429

Her i finder du lægdsoplysningerne fra sognet.

Hilsen Jørgen

Tove Laursen

Tak til Jørgen m.h.t lægdsruller. Jeg må se, om jeg er i stand til at lære det ved selvstudium, ellers må jeg finde et kursus, når det atter bliver vinter og lange aftener.

v.h.
Tove L.
Venlig hilsen
Tove Laursen