Mogens Gyldenstierne, f ca 1580-90, död 1639 i Holland?

Startet af Inger Alebo, 28 Apr 2015 - 09:09

Forrige emne - Næste emne

Inger Alebo

Åren 1610-33 hette slottsherren på Varbergs slott Mogens Mogensen Gyldenstierne (ca 1580/90-1639). Han verkar inte ha varit en alltigenom sympatisk och omtyckt länsherre/slottsherre. Visserligen hade han order från kungen att utan rättegång låta hänga alla bönder som protesterade mot arbetet på fästningen eller mot att de blev inkallade som bondesoldater, men han gick längre och använde falska mått och vikter när han drev in böndernas skatt så de fick betala alldeles för mycket. Överskottet sålde han och stoppade pengarna i egen ficka. Han lät också avrätta bönder som ifrågasatte hans sätt att styra och hotade en gång en domare i rättegångssalen med pistol för att han skulle döma "rätt". Han blev till slut avsatt av kungen och tvingades i landsflykt. Vi har uppgifter som säger att han ska ha slutat sina dagar i Vianen i Holland. Jag har börjat leta efter någon som kan hjälpa mig att hitta spår efter Mogens G i Holland, men utan resultat.

Jag har hittat ett datum för Mogens G:s död, den 7 april 1639 men skulle gärna vilja veta var en sådan uppgift kommer ifrån och om någon har tips på hur jag skulle kunna gå vidare i efterforskningarna om vår käre slottsherres sista år i livet.

Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!
Med många vänliga hälsningar
Inger Alebo, museipedagog, Hallands kulturhistoriska museum i Varberg

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Inger Alebo

Tack för dina tips Inger. Jag har redan skrivit till arkivet i Utrecht men inte fått något svar. Jag antar att Mogens Gyldenstierne som var efterlyst av Christian 4 - kungen skickade ut spioner i flera eruropeiska länder för att hitta honom "död eller levande" - borde ha varit lite försiktig med att väcka för stor uppmärksamhet och kanske rentav reste under annat namn? Någonstans såg jag att han ska ha avlidit 7 april 1639 i Vianen, Utrecht - men var kan de uppgifterna komma ifrån? Jag letar vidare. Tack!
Inger

Inger Buchard

#3
Vianen ligger lige syd for Utrecht;
Det, man har på
http://www.hetutrechtsarchief.nl/
er
Van de navolgende plaatsen zijn persoonsgegevens en scans op deze website beschikbaar:
Fra de efterfølgende steder er personhændelser og scans til rådighed (beschikbaar) på denne website, altså på Het Utrechts Archiv. De nævner fra Vianen:
* Begraafboek NH kerk, 1679 (toegang 65, inv. nr. 32)

Arkivoversigten på
http://www.hetutrechtsarchief.nl/
siger, at
De originele DTB-boeken bevinden zich in het RHC Zuidoost Utrecht.
Det kan man vist også forstå som svensker:
De originale dåbs-, vielses- (Trouw) og begravelsesbøger befinder sig i RHS Sydøst Utrecht
RHC må være dette her
http://www.ewab-applications.nl/RHCZOU/
Så hvis begravelsesbogen 1639 for Vianen er bevaret i original, så må det være Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht du skal skrive til. I Utrecht har man åbenbart ikke digitaliseret den (endnu)

God jagt

Inger



Redaktør på DIS-Wiki