Johan Kristian Kofoed m/fam, Dragør

Startet af Hilde Wedde, 23 Apr 2015 - 10:12

Forrige emne - Næste emne

Hilde Wedde

Hei!
Jeg leter etter informasjon om det finnes etterkommere etter Johan Kristian Kofoed og hans kone Ida Wilhelmine f. Helms født 1865 i Danmark, samt deres sønn Louis Kofoed.

Johan Kristian Kofoed er født 1862 i Berg, Senja, Troms, Norge. Han reiste til USA og giftet seg der med Ida Wilhelmine f. Helms f. 1862 i Danmark. De fikk en sønn Louis i USA f. 1895

Familien reiste tilbake til Norge før 1900, og finnes i norsk folketelling i 1900 og 1910.

I følge Dansk Demografisk database kommer Louis til Danmark i 1926, og jeg har fått hjelp til å finne ham i 1930-tellingen.
Jeg finner ikke foreldrene i 1930.

Men jeg finner Johan Kristian død i Dragør i 1936 - kirkebok for Dragør døde oppslag 29. Da skal fortsatt Ida leve.

Er det noen som vet når Ida dør?
Finnes det etterkommere etter Louis ?


Mvh
Hilde Wedde
Kongsberg, Norge 


Hilde Wedde

På innførsrettildeling på Dansk Demografisk database står det:
Efternavn: Kofoed Fornavn: Louis Helms
Erhverv: Kontorassistent Fødelokalitet: Holyoke
Fødeland: USA
Fødselsår: 1895 I DK fra: 1926
Bopæl, lokalitet: Dragør Amt, region: Københavns Amt
Lov af: 15 03 1939 Tillæg: B2
Løbenr: 16
Bemærkninger: Andrageren er født i 1895 i Holyoke i de nordamerikanske fristater, som søn af norsk fader og danskfødt moder, kom 1926 her til landet, hvor han også tidligere havde opholdt sig; fra 1936 havde han opholdt sig i Dragør kommune.

Det ser også ut til at foreldrene flytter til Danmark, men jeg vet ikke når. Finner dem ikke i 1930.
Faren Johan Kristian dør i Dragør i 1936 - Se vedlagte bilde.

Når flyttet familien til Danmark?
Det ser ut som Louis har bodd i Danmark også før 1926?
Er det noen som vet når Ida dør?
Finnes det etterkommere etter Louis ?

[vedhæfting slettet af admin]

Jens-Christian Emborg

Hej Hilde

Den 18-07-1937 bliver kontorist Louis Helms Kofoed viet til sygeplejerske Clara Anine Thomsen i Kastrup kirke, opslag 148.

Når jeg ser i telefonbogen fra 1940:
http://wiki.ptt-museum.dk/telefonboeger/KTAS/KTAS_1940_fortegnelse/KTAS_1940_NAVN_joerg-kuno.pdf
i spalte nummer 1359, findes en Louis Kofoed, kontorassistent boende på Jan Timandsplads 3 i Dragør (telf. nr. 438).
Det er din Louis vi har her, hvilket også passer på at han i FT-1930 stod som bogholderassistent.

Han står også i telefonbogen fra 1942, 1943 og 1944, samme adresse.
Den næste telefonbog jeg kan se er fra 1946 og den står han ikke i.

I kirkebogen for Helligkors sogn, København, fødte 1942-1943, opslag 230, får de den 20-08-1943 en søn, Johan Andreas Helms Kofoed, han dør dog 7 dage gammel og bliver begravet i Dragør.
Jeg har ikke fundet andre børn.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Hilde Wedde

Tusen takk for ny og spennende informasjon!

Min mor Louise (som mente at hun var oppkalt etter Louis) fortalte hele tiden at hun trodde Louis bodde i Danmark, men hadde ikke kjennskap til om han hadde familie.

Da har jeg mye å gå videre med!
Igjen mange takk!


Hilde

Hilde Wedde

Jeg har nå vært inne i kirkebøkene for vielsen og barnets dåp. Ingen tvil om at dette er riktig Louis.

Forstår jeg det riktig at merknaden ved barnets dåp 1.F betyr at det er 1. barn ?
Jeg bare stusser litt i og med at de giftet seg i 1937, og ikke får første barn før i 1943.

Jens-Christian Emborg

Hvis du ser i starten af denne kirkebog står der ikke kun "F", men "fødsel", så jeg vil mene, at du har ret i, at det er deres første fødsel.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Anne Mortensen

1.F betyr at det er 1. barn

Hvor  står dette i Helligkors ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jens-Christian Emborg

Til Anne

1.F, 2.F eller 3.F står helt ude til højre under anmærkninger, ved næsten hver fødte.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Anne Mortensen

Hej Jens-Christian

Du har ret - undskyld. 
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anita Holck

Ida Wilhelmine Helms (f. 12/12-1865 i Ribe) er søster av min oldemor Mathilde Helms. Jeg har ikke funnet ut når Ida døde.
Det eneste jeg har notert om sønnen Louis Helms Kofoed f 15/6-1895 er "Louis fikk hjernehinnebetennelse og mistet også sin sønn". Det ser altså ikke ut til at Louis etterlot seg flere barn.
Anita Holck, Jessheim, Norge

Christian Konstmann Autzen

Navnet Kofoed kommer fra Bornholm - se gerne denne hjemmeside: http://www.bornholm-stamtavle.dk/

Hvorvidt så forbindelserne tilbage til Gorm den Gamle er korrekte, er det store spørgsmål  :D

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hilde Wedde

#11
Takk for ytterligere informasjon, Anita !

Da ser det ut til at Louis døde relativt ung uten etterkommere  :(
Sønnen Johan Andreas er gravlagt på Dragør kirkegård iflg kirkeboken for Helligkors, Sokkelund, København: Døde 1930-1944, Opslag 297. Der ligger også faren Johan Kristian.

Så vidt jeg kan se er ikke denne kirkegården registrert på www.DK-gravsten.dk eller www.findengrav.dk ?


Hilde

Hilde Wedde

Disse Kofoed-ene er "falske" - Johan Kristian Kofoed sin far er egentlig døpt Lars Kofoed Ursin Kristofersen. Hans foreldre er Kristofer Pedersen og Ingeborg Marie Trane Moursund.
Da faren ble handelsmann på Senja tok han Kofoed som etternavn, og det har siden fulgt etterkommerne.

Hilde

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Hilde Wedde [48519] Dato 03 Maj 2015 - 12:15
Disse Kofoed-ene er "falske" - Johan Kristian Kofoed sin far er egentlig døpt Lars Kofoed Ursin Kristofersen. Hans foreldre er Kristofer Pedersen og Ingeborg Marie Trane Moursund.
Da faren ble handelsmann på Senja tok han Kofoed som etternavn, og det har siden fulgt etterkommerne.

Hilde

Hej Hilde

Ja det kan sagtens være, at han så "bare" har taget efternavnet Kofoed; men så enkelt tror jeg nu ikke det er, for efter navneforordningen af 1828 var der mange, som fandt tilbage i slægten for at finde det rette efternavn - og her kan denne Kofoed sagtens komme ind i billedet.

Du skal derfor ikke undre dig, hvis du pludselig tilbage i 1700-tallet eller 1600-tallet falder over Kofoed i din slægt.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.