Søren Jacobsen (Fisker) og Anne Marie Christensdatter Høst i Anbechhuset, Voldby

Startet af Niels Ørbæk, 16 Apr 2015 - 15:05

Forrige emne - Næste emne

Niels Ørbæk

1)Er der nogen, der har fundet Søren Jacobsen og Ane Marie Christensdatter døde?

Jeg har kun stødt på tilnavnet Fisker/Fischer hos de to børn Jacob og Ane som nævnt nedenfor, men ikke i forbindelse med faderen Søren Jacobsen.

2)Er der nogen, der har stødt på efternavnet Fisker/Fischer andre steder end de to nævnte i denne familie?  

Der er et skifte efter Anne Marie Christensdatter Høst under Frijsenborg gods af 24/3-1762.
Hun er imidlertid ikke fundet død i hverken Voldby/Hammel eller Sporup sogne.

Hendes efterlevende mand Søren Jacobsen er søgt død i Hammel, Voldby og Sporup sognes kirkebøger uden resultat frem til 1788.

Der er et skifte efter deres søn Jacob Sørensen Fischer, Kongelig Fyrbøder på Christiansborg Slot
af 5/10-1795 ved Københavns Skiftekommission, Landsover- samt Hof og Stadsretten Skiftekommision
Protokol 2E nr. 1473, 1771 - 1797.

28/12-1799 skøder og afhænder Søren Jørgensen og hans hustru Ane Sørensdatter Fisker(Søren Jacobsens og Anne Marie Christendatters datter) Damgården i Farre, Sporup sogn  til Ane Sørensdatters yngste søn Jørgen Jensen(Hjelmslev-Gern herreders skifteprotokol B61G-142-fol 264a-165a).

Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Aase Jensen

  Hej Niels

Jeg har en dato, på Anne Marie  Christensdatter Høst, der siger  23 feb. 1762, men ikke hvor.

Det er ikke min gren af Høsterne, det er Laurs Christensen Høst, så jeg har bare noteret ned, ikke kontrolleret om det er rigtigt

Har du prøvet om det kunne være i Thorsø eller Lading, de er døde?

Venlig hilsen
Aase

Jan B. Hansson

#2
Hej Niels og Aase

Datoen må være fra dette skifte hvor hun den 24 marts 1762 var død 30 dage forinden. Desuden fremgår det at søsteren boede i Anbækhuset - måske begge familier:

63, 24 marts 1762, Anbækhuset
30 dage efter død
Anne Marie Christensdatter Høst, død
Søren Jacobsen, enkemand
Hun havde tidligere været gift med Christen Pedersen
Børn med denne:
1) Peder Christensen, skoleholder i Løvskal
2) Laurs Christensen, skoleholder i Toersøe
3) Christen Christensen
4) Christine Christensdatter ~ Rasmus Jensen, førhen boende i Skanderborg, men død
4a) En søn Jens Rasmussen i Skanderborg
5) Dorthe Christensdatter i Anbechhuset ~ Jens Nielsen i Hammel
I sidste ægteskab:
1) Jacob Sørensen, tj. i København
2) ? Eleonora Margrethe Sørensdatter ~ Erich Mortensen Skomager i Hammel
3) Anna Sørensdatter ~ Jens Jørgensen i Farre
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Fortsat

Både skiftet og nedenstående Gårdovertagelse viser at adressen op til 24 mar 1762 har været Anbækhuset. Anne Marie Christensdatter Høst ved er død 24 marts 1762 - 30 dage.
Det betyder også at vi kan skrive at Søren Jacobsen er død efter 24 marts 1762. Han er muligvis død inden FT-1787 hvor det er svært at finde et match. Sidst gentager jeg det store skifte som viser hvor Sørens børn og stedbørn opholdt sig i 1795. Han kan jo efter 1762 have søgt husly og være død hos en af dem.


04 apr. 1758  Gårdovertagelse:
-------------------------------
625 11 fol 216
Frederich Wardinghuus, Anbækhus - Sogne Degn for Hammel og Voldby Menigheder - det saakaldet Anbækhuus beliggende mellem Hammel og Farre Mark, under Frijsenborg howedgaards Taxt sorterende.
Paa følgende Conditioner:
1) Naar den itzige Beboer Søren Anbech (Anbæk) enten wed Døden afgaar eller godwillig afstaar; antager han det etc.
2) Betaler hand derfor aarl: Skatter - Landgilde - Tiende og arbeids penge - Consumtion, Familie og folkeskatter for sig, sine børn, tieneste - og huus - folk enten de ere i Anbæk eller udi Hammel Degnebolig med indberegnet 16 rdr.
3) Han maa sanke aarlig i Frijsenborg Dyrhauge 16 læsser brænde Træe etc.
4) For Skoleholdertienesten i Hammel bliwer hand befriet, ligesaa snart hand Anbæk antræder, hworimod jeg ansætter en anden Skoleholder, som nyder dend løn jeg giwer og Bønderne aarlig swarer og forskaffer ham huuswærelse. -
5) Hans børn, om saa war hand nogen til auflings brug wed Anbæk skulle behøwe skal derfor alligewel for Kornet wære befriet. -
Indf 33 rdr 2 mk. 4 April 1758.


_________________________________________________
Her er et af de omfattende skifter der er gode at få fat på. Når et ægtepar var barnløs skulle skifteretten gå en generation tilbage og derfra fremad, så slægten blev godt belyst. Skiftet er for broderen til Anna Sørensdatter Høst/Fisker. Der er en fejl i skiftet - i 1795 var Anna Sørensdatter gift med Søren Jørgensen - 1. ægtefælle Jens Jørgensen var død i 1768:

Københavns Skiftekommission, Landsover- samt Hof og Stadsretten
Skiftekommision
Protokol 2E nr. 1473, 1771 - 1797.

Skifte 05 okt. 1795 København
Jacob Sørensen Fischer, Kongelig Fyrbøder på Christiansborg Slot
Enken Kirstine Sørensdatter død 26/2 1794 ved branden på slottet
Ingen børn
Boet ialt 9.139 RDl 4 Mark 7 Sk

Forældre: Moder Anne Marie Christensdatter Høst
1. ægteskab: Christen Pedersen (Sommer)
2. Ægteskab: Fader Søren Jacobsen (Fisker) i Anbækhuset, Hammel Sogn

A. Halvbroder Peder Christensen Høst, skoleholder i Løvskal, død 13/1 1777 gift med Edel Margrethe Jensdatter, død 5/1 1783
A1. Søn Jens Pedersen Høst, død 25/7 1783 Holmens sogn, København gift med Elisabeth Johansdatter Busch
A1a. Frederica Jensdatter Høst, 22 år,
A1b. Edele Margrethe Jensdatter Høst, 19 år
A1c. Kierstine Jacobine Jensdatter Høst, 14 år
A2. Søn Christen Pedersen Høst, hægemester ved Spindehuset, Vajsenhuset i København, død 27/9 1782 København gift med Maren Christensdatter Møller
A2a. Peter Christensen Høst, 14 år
A2b. Petra Jacobine Høst, 16 år
begge hos moderen på Bornholm
A3. Datter Christine Høst gift med Ravn, toldbetjent i København
A4. Datter Anne Marie Høst, gift med Jens Almind, Lysestøber i København
A5. Datter Elisabeth Høst, ca 36 år, tjener her i København

B. Halvbroder Laurs Christensen Høst, skoleholder i Torsø sogn, gift med Cathrine Lisbeth Hersch
B1. Datter Dorthe gift med Christen Wadsted, bor i Hovlbjerg
B2. Datter Margarethe gift med Niels Christensen, skomager og kromand i Sall
B3. Datter Øllegaard gift med Niels Thomasen, gaardmand i Sall
B4. Datter Anne Marie gift med Jens Bach, skoleholder i Sall sogn, død
B4a. Søren Jensen Bach, opholder sig i Skjoldelev sogn
B4b. Laurs Jensen Bach, ditto
B4c. Anne Margrethe, ditto

C. Halvsøster Kirstine Marie Høst gift med Rasmus Jensen, Tømmermand i Skanderborg, død
C1. Søn Jens Rasmussen, død 1795 i Skanderborg gift med Christine Taarup, enke
C1a. Ole Jensen, 8 aar
C1b. Anne Kierstine Jensdatter, 6 aar
C1c. Cathrine Elisabeth Jensdatter, 4 aar
Alle i Horsens

D. Halvsøster Dorothea Høst, død gift med Jens Nielsen Mand i Torsø
D1. Søn Christen Jensen, myndig
D2. Søn Niels Jensen, myndig

E. Helsøster Eleonora Sørensdatter, gift med Erich Mortensen Christrup i Farre, Sporup Sogn

F. Helsøster Anne Sørensdatter gift med Jens Jørgensen [skal være Søren Jørgensen] i Farre, Sporup sogn



vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Niels Ørbæk

Hej Jan!
Tak for svaret. Jeg havde faktisk overset, at det af skiftet af oktober 1795 fremgår, at Søren Jacobsen der har tilnavnet Fisker. Det er så tredie gang, jeg støder på det.
Om vi så kan komme videre med hans fødsel og død gennem de nævnte arvinger, er jo ikke godt at vide.
Som det ses af nedennævnte, stod Anne Marie Høst fadder i marts 1761 i Hammel kirke året før hun døde.
Det fremgår ganske vist ikke heraf, hvor hun boede, men skiftet året efter blev jo foretaget i Anbækhuset. Derfor er det også underligt, at hendes død ikke fremgår af enten Voldby eller Hammel sognes kirkebøger. Det er måske værd at hæfte sig ved, at Haurum og Søby sognes kirkebøger først er bevarede fra 1778.

Hammel sogns kirkebog
Opsl. 78
1761, præsten en søn Johann Henrich døbt den ____? Marts 1761. Suscep: præstens kones søster Anne Marie Høst, testes: mad. Bagge, Mons. Hiort, ___ Hoeg i Hiermin og forvalter Be_____.

Nu jeg sidder og skriver dette, bliver jeg forvirret. Jeg kan se i Wiberg, at præsten i Hammel i 1761 hed Jens Lassen Pedersen Høegh, og at hans kone på dette tidspunkt er den tidligere præsts datter Ellen Christine Ottosdtr. Lime.
Det hænger da vist ikke sammen.
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Niels Ørbæk

Hej!
Der står da vist heller ikke kones? søster.
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Niels Ørbæk

Hej Jan!
I fortsættelse af det fæstebrev, du har indsat, kan man så eventuelt forstå det således i nedennævnte fæstebrev, at "min Sl hr Swiger Fader på det underliggende Anbækhus" kan være Søren Jacobsen Fisker?
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

798 Fol 275
Niels Jespersen, Anbækhuset. Som formedelst Kongelig Tieneste fra Føde Stawns Rettighed er blewen frie og med Degnen hæderlige Hr Frederich Wardinghuus om det samme af min Sl hr Swiger Fader paa det her underliggende Anbækhus forundte fæstes afstaaelse hawer Contraheret. Hus - arbejds - Korn og Qwægtiende samt familieskat ialt 16 rdr. Han faar til Ildebrændsel 16 Læs Træ fra Dyrehaugen aarlig. 21 Juni 1766

Niels Ørbæk

Hej!
For en god ordens skyld kan jeg hermed fortælle, at jeg ved hjælp af nedennævnte skifte har fundet ud af, at der er to med navnet Anne Marie Høst.
Den Anne Marie Høst, der optræder i Hammel sogns kirkebog som præstens kones søster, er ikke den Anne Marie Høst, der er gift med Søren Jacobsen i Anbækhuset, men derimod den Anne Marie Høst, der er gift med Mathias Høst, og som er søster til præsten Jens Lassen (Pedersen) Høghs kone Else Kirstine Lihme i Hammel.
Dermed er det afklaret.
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Århus amt gejstlige skifteuddrag
Hasle Herred
Gejstlige Skifteuddrag
1750-1807
C 29G-10
12 Knud [Andersen] Tovstrup, præst i Årslev og Tilst. 7.11.1755, fol.76.
Enkemand efter Cathrine Elisabeth Harlev.
Hans A:
1) søster Ida Andersdatter Tovstrup, død, var g.m. Hans Kærgaard. 2B:
a Anders Kærgaard
b Margrethe Kærgaard g.m. Jens Lauridsen, degn i Skallerup og Vennebjerg i Vendsyssel
2) søster Edel Andersdatter, død, var g.m. Otto [Christian Christoffersen] Lihme, præst i [Hammel, Voldby og Sall]. 5B:
a Anne Marie Lihme g.m. Mathias Høst
b Else Kirstine Lihme g.m. Jens Lassen [Pedersen] Høgh, præst i [Hammel, Voldby og Søby]
c Øllegaard Lihme g.m. Jens Hjort i Snorum, foged på Frijsenborg
d Christiane Sofie Lihme i Årslev præstegård
e Christiane Elisabeth Lihme i Snorum
3) søster Rise Andersdatter på Vester Mellerup [i Jerslev sogn] i Vendsyssel, enke efter Peder Jensen
4) søster Elisabeth Andersdatter g.m. Thøger Christensen i Års
5) søster Sofie Andersdatter g.m. Christen Mejling.
Hendes A:
0) [far Jens Jensen Harlev, præst i Harlev og Framlev, skifte Framlev herred gejstlig 21.9.1744 lbnr.16 g.m. mor Christine Sofie Gyberg, skifte Framlev gejstlig 25.8.1745 lbnr.18]. B:
1) bror Jens Harlev, [skifte Århus 20.1.1758 lbnr.1648], var g.m. Kirstine Marie Feilberg i Århus
2) bror Christian Gyberg Harlev, præst i Linå og Dallerup
3) bror Jochum Nikolaj Harlev i Tarskov mølle
4) bror Knud Jørgen Harlev, student i Tarskov mølle
5) søster Øllegaard [Jensdatter] Harlev g.m. Christian [