Carl Adolph Lindenmayer, født 1829 i Tübingen, Stuttgart, Baden Württemberg

Startet af Karen Egeskov, 04 Apr 2015 - 11:28

Forrige emne - Næste emne

Karen Egeskov

Jeg søger oplysninger om min slægt Lindenmayer, som jeg ved stammer fra Østrig.
Min tipoldefar, bogbinder Carl Adolph Lindenmayer, flygtede sammen med en bror, til Danmark omkring 1860, for at undgå at blive indkaldt som soldater i den Østrig - Ungarske krig. Jeg har fundet hans første adresse i Randers fra 1860, hvor han bor: Kirke Torvet matrikel nr: 427. Han bliver gift med Marie Kirstine Hansen, 10/7 - 1863 i Randers, - og får 4 børn.
Carl Adolphs forældre var: Gottlieb David Lindenmayer og Marie Elisabeth Deisinger.

Carl Adolphs datter Elisabeth, havde en bog om slægten Lindenmayer, der havde deres eget våbenskjold. Bogen er desværre gået tabt, efter hendes død i 1955.
Jeg ved, (men ikke hvordan) - at min slægt har forbindelse til, Wilhelm Freiherr von Ramming, født 30/6 - 1815 i Nemoschitz, Böhmen - død 1/7 - 1876 i Karlsbad i Baden Württemberg.
Wilhelms far, der også hed Wilhelm, født mellem 1785 - 90, blev adlet i 1822, som von Ramming.

Nu er det store spørgsmål, om han hed Lindenmayer før det skete?
Jeg har en formodning om det, da min gamle far på 88 år, har et billede af Wilhelm den yngre, som  har skrevet sin signatur på billedet: løjtnant von Ramming, Lindenmayer.
Hvis nogen i dette forum, har kendskab til slægten i Østrig, eller har andre oplysninger, vil det berige min videre forskning.

Venlig hilsen, Karen Egeskov - medlem nr: 17313


Lise Gorgone

Hej,

Siden din familie havde et våbenskjold, må de være opført i en bog om Heraldik i Østrig.
Var det sværd eller brev adel?
Men du skal helt sikkert søge i Wien. Der må være nogle bøger, der svarer til
vores Dansk Adels Årbog. På Rigsarkivet i Wien må våbenskjoldet være opbevaret. Skriv til dem og forhør dig, om det skulle være tilfældet?
I Danmark er der også almindelige familier, der har fået lavet et våbenskjold.
Men det er vist ikke tilfældet hos dig, da din ane var friherre.
Austria-Forum
www.austria-forum.org

Starten Sie eine Suche nach dieser Seite im neuen AEIOU
durch einen Klick hier
Österreich Lexikon
Österreich Lexikon 
         

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 

Wählen Sie jenen Bereich, in den das gesuchte Stichwort fällt.
Sie erhalten dann eine neue Seite mit einer Liste der einzelnen Stichwörter in diesem Bereich.
Oder verwenden Sie die Suche zum Auffinden von Begriffen in Texten oder Stichwörtern.


Du kan også forespørge på deres nationale bibliotek i Wien. Så mulighederne er mangfoldige.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Karen Egeskov

Tak for dine oplysninger. Jeg vil prøve at skrive til rigsarkivet i Wien og det nationale bibliotek.
Venlig hilsen Karen Egeskov

Lise Gorgone

Hej,
Her er en forsmag. Både arkivet og biblioteket er lige til at slå op på Google



Service

Unter diesem Menüpunkt bietet Ihnen die Homepage des Österreichischen Staatsarchivs weitergehende Informationen über zusätzliche Leistungen unseres HausesDas bundesarchivgesetzlich vorgeschriebene ,,Archivregister" versucht einen Überblick über die gesamte österreichische Archivlandschaft.

Eine ausführliche, thematisch gegliederte Linksammlung weist Sie auf für Ihre Arbeit möglicherweise nützliche Adressen im Worldwide-Web hin.

Bitte beachten Sie unbedingt auch, soweit vorhanden, die Rubrik ,,Forschungstipps" bei den einzelnen Abteilungen.





Suche |  Inhaltsverzeichnis |  Kontakt |  Impressum |  Drucken

Österreichisches Staatsarchiv, Nottendorfer Gasse 2, A-1030 Wien, Tel.: +43-1-

Med venlig hilsen
Lise

Karen Egeskov

Hej Lise.
Mange tak for dine nye oplysninger. De kan blive en stor hjælp i min videre forskning.
Venlig hilsen Karen Egeskov.

Lise Gorgone

Hej Karen,
http://www.austro-hungarian-army.co.uk/biog/ramming.html
Er det linket her, du har dine oplysninger fra: Lindenmeyer er ikke nævnt?
Mente du, din ane kunne have skiftet navn?
Jeg har et kobberstik med Adam Gottlob Molkte, men er alligevel ikke i familie med ham!
Du skal alligevel skrive til Wien for at be- eller afkræfte historien.
God Påske

Med venlig hilsen
Lise


Melinda Sørensen

Hej. Ved du om Carl Lindenmayer er i familie med Caroline Lindenmayer  fra Randers ? Og hvis - hvad fandt du ud af vedr ovenstående ?

Hilsen Melinda