Johan (Friderich) Lohmann. En og samme person? Hvem er hans kone/samlever?

Startet af Jan Lohmann, 17 Feb 2015 - 15:22

Forrige emne - Næste emne

Jan Lohmann

Hjælpe ønskes til at få styr på Johan (Fridrich) Lohmann.

Kan det tænkes, at derpå samme tid i København,  findes 1, 2 eller 3 personer, som alle hed Johan (Frid(e)rich) Lohmann, var Bødkerfrimestre og født næsten samtidigt? Hvem af de anførte kvinder er gift eller lever sammen med hvilken af de anførte mænd?

"Min" Johan Fridrich Lohmann er født d. 6.4.1798. (Skt. Petri/Sokkelund opslag 79 nr. 93).  Forældrene, er Jacob Adam Lohmann og Johanne (Jørgensdatter) Frydkier/Frikiær.

En Johan (Fridrich) Lohmann optræder gentagende gang i arkivalierne. Men oplysningerne hænger desværre ikke så meget sammen, at jeg kan fastslå om alle oplysninger drejer sig om ovenstående Lohmann, født i 1798, eller om der flere med samme navn og erhverv

De data som jeg ikke kan få styr på og få til at hænge sammen er:

Bryllup Johan Fridrich Lohmann og Caroline Lovise Jensen vies  d. 19-10-1832 (vor Frelser/sokkelund ops. 234. nr. 60). Johan opgives som Brødkerfrimester (alder 34).
Ud fra alderen tyder det på, at det er den Johan som er født i 1798. (Jan: Ingen af fadderne er dog kendte i familiesammenhæng).
Bruden Caroline dukker op igen senere, nu som Lohmann og dels som enke og dels som Gift - ernæret af sin mand!)

FT-1840
Caroline Lovise Lohmann, 31år, Enke, erhverv: Ærlig Tugthuus Qvindfange.
kbhv, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Overgaden Oven Vandet, No 183,Raps og Forbedringshuset,7,FT-140, C9569 og

FT-1845
Caroline Lovise Lohmann, 36år, Gift, Erhverv: Ernæret af manden, Fødested: København
kbh, København(Staden), Christians Kvarter, Overgaden Oven Vande, Ærlige Tugthusfanger, quinder,183,FT-1845, C2161.

(Jan: Jeg formoder det ud fra navnet og alderen, er den kvinde som blev gift med Johan i 1832?)

FT-1840.
Her finder man igen en Johan gift med en kvinde med et andet navn.
Johan Friderich Lohmann, 41 år, gift, Bødkerfrimester. (Jan: Hvis de 41 år passer så skulle han være født i 1799 dvs. tæt på 1798!)
Henriette Magrethe Jørgensen, 19 år, Gift, (hustru)
DDD: København, København(Staden), Øster Kvarter, Sqvaldergade, Huset No. 187, ditto(Kjeldsen) 1069, FT-1840, C9492 (Sqvaldergade = Skvaldergade senere Nikolajgade)

FT-1845.
Her finder man igen en Johan, nu som enkemand, men med en samlever
Johan Lohmann, 41 år, Enkemand, Bødkerfrimester, fødested, København. (Jan: Hvis de 41 år passer så skulle han være født i 1804!)
Henriette Bøgh, 29år, Ugift, Hans Kjæreste, fødested Rudkjøbing
Henrich Lohmann, 4år, deres barn, fødested: Kjøbenhavn
Herman Lohmann, 1år, deres barn Fødested: Kjøbenhavn
DDD: kbhv, København (staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Hjortelængen 160,1,FT-1845,C4015  (Hjortelængen skulle være Nyboder!)

(Jan: Henriette Margrethe Jørgensen og Henriette Bøgh (pigenavn?) kunne være den samme person med de uoverensstemmelser som findes?. Jeg har fundet en Henriette Margrethe Larsen  i Rudkøbing, født den 28-6-1821. Et uægte barn fra København, Faderen Jørgensen udlagt som faderen. (1813-1830, Rudkøbing, Langeland Nørre, Svendborg, ops.49.nr.16) men ingen med efternavnet Bøgh!)

Jeg søger supplerende  oplysninger som kan hjælpe mig med at få hæftet personerne så meget sammen, at jeg kan få en formodning om hvilke af de anførte oplysninger som passer til "min" Johan (Fridrich) Lohmann!

På forhånd tak.

Jan Lohmann.

Heidi Ilsoee

Her er din Johan i 1801:

København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 161, 589, FT-1801, A5022
Jacob Lohman 31 Gift  Glarmester 
Johanne Fritke 29 Gift  g J.Lohman 
Johan Christian [Lohman] 5 Ugift  Fader Jacob L. 
Jens Friderich [Lohman] 3 Ugift  Fader Jacob L. 
Johanne [Lohman] 1 Ugift  Fader Jacob L. 
Maren Bay 18 Ugift  Tj. Pige 
Johanne Maria 21 Ugift  Tj. Pige 
Olsen 30 Ugift  Commissionær

Johan Friderich Wilhelm Lohmann (1801-) - Aner til
www.kirstenjohs.dk/ulla_sofie_lohman/41.htm
Johan Friderich Wilhelm Lohmann, født 7-10-1801, db. ... Henriette Bøgh; Ægteskab (3): Caroline Lovise Jensen den 19-10-1832 i Vor Frelser Kirke København.

Dette link virker desværre ikke, men her er både Caroling Lovise og Henriette nævnt på samme side.

Jens-Christian Emborg

Har du helt styr på brødrene til din Johan, for det ser ud til at familien har flere der hedder noget med Johan?

Født: 11.07.1796 Døbt: 18.07.1796, Sogn: Garnison
B: Johan Christian Mauer
F: Adam Jacob Lohmann - glarmester
M: Johanne Frikiær

Født: 06.05.1798, Døbt: 17.05.1798, Sogn: Skt Petri 
B: Johan Frederik 
F: Jacob Adam Lohmann – glarmester
M: Johanne Frikiær

Født: 16.04.1800, Døbt: 04.05.1800, Sogn: Skt Petri
B: Johan Gerhard 
F: Jacob Adolph Lohmann – glarmester 
M: Johanne Frikiær

Født: 14.01.1804, Døbt: 05.02.1804, Sogn: Skt Petri
B: Johan Peter
F: Jacob Adam Lohmann – glarmester
M: Johanne Frikær  

Kilde: http://www.danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/foedte_l.txt
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jan Lohmann

Tak for jeres indput.
Jeg har rimeligt styr på Familien som sådan, men jeg vil også meget gerne have styr på den voksne Johan (Fridrich) Lohmann, hvem han var gift med og hvilke folketællinger som jeg kan tillægge ham! De brikker som jeg lagde op i mit oprindelige indlæg, kan jeg ikke få til at passe sammen!

www.kirstenjohs.dk site har desværre en sammenblanding af de 2-3 Johan (Fridrich) Lohmann, som jeg henviser til i mit indlæg, og en (Johan Fridrich) Frederik Wilhelm Loumann* som er født d. 7-10-1801.
Sakset fra www.danbbs.dk:
B: Frederik Wilhelm                                                                   Født: 07.10.1801
F: Rasmus Jørgensen Loumann - parykmagermester i l.bjørnstr.      Døbt: 08.11.1801
M: Johanne Margrethe Dreyer                                                     Sogn: Vor Frue                 
Anm: Mor som DREJER                                                               KBog: 1-13-9

*1785 - 1804 Vor Frue, Sokkelund, København. Opslag nr. 260 GL  ( ny 266)
1801
d: 8 Søndag
D.D.
Jørgensen Loumann Parykmageren i L Biørnstr. og H. Johanne
Magrethe Drejer E. S. K (en søn kaldet). Johan Friderich Wilhelm, Født D. 7.Oct:

Ved den uheldige sammenkædning af de mange navne fås, på www.kirstenjohs.dk, et resultat som ender med at blive summen af de løse kilder jeg henviser til (Bryllup og Folketællinger)

mvh
Jan

Karin Andersen

Hej Jan :)

Jeg vil lige nævne for dig, at vi har haft en Lohmann-tråd både i det gamle og i det nye forum. Her har vi, ud over "vores" Lohmann-folk også indsamlet adskillige oplysninger om andre Lohmann folk. Du er velkommen til at kikke forbi:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,663972,694601#msg-694601
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,328.0.html

Håber du finder noget du kan bruge :)

Mange hilsner

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Johs. Nielsen

Hej Jan
For der ikke skulle opstå flere misforståelser har vi slette ægteskab mm - på hjemmesiden
og her er fakta:
1785 - 1804 Vor Frue, Sokkelund, København. Opslag nr. 260 GL  ( ny 266)
1801
d: 8 Søndag
D.D.
Jørgensen Loumann Parykmageren i L Biørnstr. og H. Johanne
Magrethe Drejer E. S. K (en søn kaldet). Johan Friderich Wilhelm, Født D. 7.Oct: Fadd:
Jess Fester Kiøbm. i St Kong.g: Wilhelm Wraas Postm. p. Kiøbemag. g.
Harboe Forvalter ved Klæde Oplaget p. Amag. T(orv) Mad. Øllegaard Christ -
ane Hovitz Megler (mægler) H(ustru) v. gl. Str(and) b. B. (bar barnet) og Jomfr. Cathrine Marie Hansen
p. gl. T. (på Gammel Torv) h. C. H. (holdt christen huen)

Mvh. Johs



Jens-Christian Emborg

I FT-1840 og FT-1845 skulle der sikkert have stået fraskilt og ikke enke og gift ud for Caroline Lovise Lohmann, for hun blev skilt fra bødker Lohmann, som det fremgår ved hendes død..

Caroline Louise Lohmann dør den 24-10-1848 på Frederiks Hospital, 40 år gammel som fraskilte bødker Lohmanns hustru, gammel Kongevej 87, KB 1840-1857 ny udgave, opslag 260.

I Københavnske skifters navneregister 1848/49, opslag 147, står hun også som fraskilt:
Caroline Louise Lohmann, bødker Fredr. Lohmanns frask. kone. Skiftet ses i protokol 5, nr. 654 på side 391:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16515080#34905,4752798

Hendes opholdssted i FT-1840 og FT-1845 giver måske i en politisag årsagen til at de blev skilt.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Hvis vi tager denne FT-1840 og følger ham i vejviseren:
København, København (Staden), Øster Kvarter, Sqvaldergade, Huset No. 187, dito [Kjelderen], 1069, FT-1840, C9482
Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:
Johan Fridrich Lohmann 41 Gift  Bødkerfrimester 
Henriette Magrethe Jørgensen 19 Gift  [hustru]  


Så ses han også i vejviseren i 1840:
http://user-9y8ca5x.cld.bz/Kraks-Vejviser-1840#350

også i Skvaldergade i 1841:
http://user-9y8ca5x.cld.bz/Kraks-Vejviser-1841#366

også i Skvaldergade i 1842:
http://user-9y8ca5x.cld.bz/Kraks-Vejviser-1842#374

i 1843 må det være ham der er flyttet til Springg. 37:
http://user-9y8ca5x.cld.bz/Kraks-Vejviser-1843#378

i 1844 er han i Mynterg. 44:
http://user-9y8ca5x.cld.bz/Krkas-Vejviser-1844#388

i 1845 er han i Hjortelængen 160:
http://user-9y8ca5x.cld.bz/Kraks-Vejviser-1845#396

FT-1845:
København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Hjortelængen 160, 1, FT-1845, C4015
Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:
Johan Lohmann 41 Enkemand  Bødkerfrimester Kiøbenhavn 
Henriette Bøgh 29 Ugift  hans Kjæreste Rudkjøbing 
Henrich Lohmann 4   deres Barn Kjøbenhavn 
Herman Lohmann 1   deres Barn Kjøbenhavn   



I 1849 er de stadig i Hjortelængen, men det er sidste gang han ses i vejviseren:
http://user-9y8ca5x.cld.bz/Kraks-Vejviser-1849#412


Johan Frederik Lohmann dør den 16-03-1849 på Alm. Hospital, KB 1844-1851 ny udg., opslag 33.

I Københavnske skifters navneregister 1848/49, opslag 153, finder jeg:
Johan Frederik Lohmann, Bødkerfrimester, Skifteprotokol 5, skifte 1076 på side 144, som ses her:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16515080#34906,4752967

Som det ses af skiftet, sker det i Hjortelængen 160.

Der er nok kun en bødker Lohmann.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jan Lohmann

Tak for svar.

Specielt Jens-Christians indlæg har været til stor hjælp og en øjenåbner for mig. Det med KRAK var jeg nok aldrig kommer på.
Jeg giver dig ret i, at sagen må være løst hermed. Der var kun en Bødkerfrimester. (Jens jeg sender dig en privat besked for ikke at belaste dette forum.)

Karin tak for de 2 link som jeg tidligere har studeret. Det pudsige er, at min gren af Lohmann stort set ikke er nævnt i de 2 meget lange tråde du henviser til!

Endnu engang tak for den store hjælp.

Nu går jagten inde på de 2 børn ;-))

PS. Johs. det var hyggeligt, at vi privat kunne hjælpe hinanden via e-mail!

mvh
Jan Lohmann

Jan Lohmann

En tilføjelser, fra Jens-Christian Emborg, som var med i en efterfølgende privat mail korrespondance:

......men der blev også oplyst at afdøde var enkemand, hvilket han jo også var i FT-1845, men hvad er sket med de to Lohmann-børn og kæresten Henriette Bøgh, de blev åbenbart aldrig et par eller også er hun død før ham.
Der er stadig meget at søge oplysninger om.

Jeg forventer at de to kvinder han bor sammen med i FT-1840 og i FT-1845, ikke er den samme person og at han var gift med den første, som så er mor til de to børn, hun død så, måske i forbindelse med den yngstes fødsel, hvorefter han har fået Henriette i huset til at tage sig af de to børn. Det er så bare mine gætterier, som så skal sandsynliggøres ved at finde brikker her og der.


Jeg så lidt på Henriette Bøgh fra Rudkøbing vi har i FT-1845 som kæreste.
Det må være hende vi her i FT-1834 hjemme i Rudkøbing med sin mor og søster:
Svendborg, Langelands Nørre, Rudkøbing Købstad, Rudkobing Kobstad, Strandgade, Nr. 40 B, FT-1834, C7556
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Bergitte Jorgensen   34   Enke      Under fattigforsorgelse   
Henriette Bogh   15   Ugift      Hendes born   
Emilie Bogh   10   Ugift      Hendes born   

I 1834 bliver Agnes Henriette Lovise Bøgh konfirmeret i Rudkøbing, opslag 95, her står hendes forældre som afdød styrmand Ludvig Gottfrid Bøgh og hustru Birgitte Jørgensen af København. hun står som født den 19-09-1818 i København.

Den 06-06-1836 dør Annine Birgitte Bøgh født Jørgensen, 36 år gammel i Rudkøbing, opslag 167.
Henriette bliver altså forældreløs 17 år gammel.
Familien har altså rødder i København og der står faktisk ved hendes konfirmation at Henriette er født i København, så det styrker troen på at det er den rigtige Henriette vi har fat i her.


Jan Lohmann

Måske en afsluttende bemærkning fra Jens-Christian Emborg:

Lige et par afsluttende bemærkninger, der måske virker lidt opgivende.

Drengene:
Jeg har set efter de 2 Lohmann-drenge der var i FT-1845, men jeg har ikke fundet dem andre steder. Jeg ved heller ikke om de er så interessante for dig.

Kæresten i FT-1845:
Den Henriette Bøgh fra Rudkøbing vi har i FT-1845 i København er åbenbart ikke kæreste med bødker Lohmann ret længe, for den 02-05-1848 bliver hun, som jomfru på 29 1/2 år, viet i Rudkøbing til en enkemand og skomagermester Simon Clemen Andersen på 43 år, KB 1845-1864, opslag 12.

Det bliver et kort ægteskab, for allerede 3 uger efter vielsen, dør Simon Clemen Andersen (i anm. står der selvmord, som jeg læser det).
Kilde: Rudkøbing sogns KB 1845-1864 ny, opslag 51

Senere bliver hun gift igen og bliver på Langeland, her har vi hende i FT-1880:
Svendborg, Langelands Sønder, Longelse, Nørre Longelse, et hus, , FT-1880, C6597
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Johan Johansen Suhr   50   Gift   husfader      Longelse sogn
Agnes Henriette Bøgh   60   Gift   hans hustru      Kjøbenhavn
Kristine Jakobsen   13   Ugift   pleiebarn      Longelse sogn

Den 24-03-1881 dør Agnes Henriette Lovise Bøgh, 61 år gammel.
Kilde: Longelse sogns KB 1852-1891 ny, opslag 61.

Så hermed er hun vel ikke så interessant længere.


Hustruen i FT-1840:
Jeg har set efter en vielse i årene før 1840 mellem Lohmann og Henriette Magrete Jørgensen, nu hun står som hustru til ham, men jeg er ikke stødt på en kirkelig vielse af dem.
Jeg går jo ud fra, at hun er død inden 1845, da han i FT-1845 står som enkemand med kæreste og da vi ved at hans kone fra 1. ægteskab stadig lever, men jeg har ikke fundet hendes død.
I tilfælde at hun alligevel ikke var død, har jeg søgt efter hende i FT-1845, men her fandt jeg hender ikke, så det var jo godt nok.

Ser vi på hende før FT-1840, så må det være hende vi har her som plejedatter i FT-1834:
København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Dronningens Tværgade 346,1.Sal, 4, FT-1834, C5734
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Caroline Green   30   Enke      lever af Syning   
Henriette Magrete Jørgensen   13   Ugift      hendes Pleiedatter   


I FT-1840 (også i FT-1845) bor Henriettes Margrethe's plejemor stadig samme sted, nu med en ny pige hos sig der også hedder Jørgensen, kan det være en lillesøster?
København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Dronningens Tværgade, Gaarden nr. 346, 1. Sal, 338 F6, FT-1840, C5130
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Caroline Green født Sørensen   37   Enke      Skrædersyening   
Jacobine Jørgensen   15   Ugift      Sypige   


mvh
Jan

Johs. Nielsen

Det hele startede 2 personer der næsten hed det samme - og var født inden for få år!

1785 - 1804 Vor Frue, Sokkelund, København. Opslag nr. 260 GL  ( ny 266)
1801
d: 8 Søndag
D.D.
Jørgensen Loumann Parykmageren i L Biørnstr. og H. Johanne
Magrethe Drejer E. S. K (en søn kaldet). Johan Friderich Wilhelm, Født D. 7.Oct: Fadd:
Jess Fester Kiøbm. i St Kong.g: Wilhelm Wraas Postm. p. Kiøbemag. g.
Harboe Forvalter ved Klæde Oplaget p. Amag. T(orv) Mad. Øllegaard Christ -
ane Hovitz Megler (mægler) H(ustru) v. gl. Str(and) b. B. (bar barnet) og Jomfr. Cathrine Marie Hansen
p. gl. T. (på Gammel Torv) h. C. H. (holdt christen huen)


Konfirmation:
1814 - 1833 Helligåndskirken, Opslag nr. 32
1815.
Johan Wilhelm Loumann, Jørgen Peter Loumann,
Født den 17 octbr.1801, God  Vac. Fenkel


Men så er han væk?

Håber på lidt hjælp?

Mvh. Johs

Jan Lohmann

Der findes en Frederik Loumann i Folketællingerne (DDD):
Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Kronprinsessegade, Huuset nr. 384, Stuen, 376 F1, FT-1840, C5130
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Frederik Loumann   40   Gift      Hoffuldmægtig hos H. M. Kongen   
Anne Sophie Benthien   31   Gift      hans Kone   
Alma Sophie Loumann   3   Ugift      deres Datter   
Cathinca Loumann   1   Ugift      deres Datter   
Anne Kirstine Hansen   17   Ugift      Tjenestepige   
Grethe Kirstine Petersen   20   Ugift      Tjenestepige   

I FT-1850 står han som Fred.Frede,Chr. Loumann så næppe ham?