BORGERLIGE VIELSER ditto SKILSMISSER

Startet af Kirsten Ørum, 04 Feb 2015 - 20:10

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Ørum

Hej

Jeg har en sag, jeg ikke rigtig kan komme videre med.

Personen har ingået borgerligt ægteskab i 1956 i Københavns Kommune.

Af viesesattesten fremgår det, at vedkommende har opnået skilsmisse fra 1.ste ægteskab i 1955 -
men ikke fra hvem.

Er der overhovedet nogen som måde, hvor på jeg kan  finde ud af det?

Vedkommende er født i 1915 og død i 1993 i Canada - ingen nulevende børn - så vidt vides.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum


Else Salling

Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Kirsten Ørum

 Tak for svaret...

Ja jeg var nok klar over tilgængelighedsfristen, men tænkte måske, der var andre muligheder.

Hvis ikke bli'r det ikke i min levetid.

Venlig hilsen
kirsten ørum

Lis Helleberg

Hej Kirsten,

Måske kunne du være heldig at finde din hovedperson + ægtefællei en af folketællingerne mellem fødsel og skilsmisse. Nogle steder går folketællingerne jo helt til 1950. Dermed kunne der måske være en mulighed for at finde en vielse - der er jo ingen der siger, at første vielse ikke er sket i kirken.

Hvis du går ud fra, at vedkommende måske er blevet gift mellem sit 20 og 35 år (altså et sted mellem 1935 og 1950), er der måske en mulighed for at finde husstanden i en folketælling, og måske oven i købet få et hint om et sted, hvor de kunne være gift.

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Kirsten Ørum

Hej Lis

Ja, det har jeg tænkt over, men seneste folketælling online er 1930.

Øvrige folketællinger kan vist kun ses på Rigsarkivet? - og kan ikke udlånes til et arkiv nærmere mig -
feks LAV (Viborg).


Venlig hilsen
Kirsten Ørum


Kirsten Ørum

Hej Lis

Måske kan du uddybe, hvad du mener med, at "Nogle steder går folketællinger helt op til 1950"

Jeg vil også blive meget glad for andre udmeldinger om folketællinger efter 1930 - som jo ikke findes på AO.


Venlig hilsen
Kirsten Ørum


Lis Helleberg

Hej Kirsten,

Du har fuldstændig ret. Det er kun til 1950. Det er mig, der trænger til nye briller - beklager.

Måske kunne en løsning være, at du fortæller lidt mere om den person, du eftersøger kone nr. 1 til. Eftersom han er død, så er der rigtig mange herinde, som af og til falder over andre ting i kirkebøgerne.
Så fødselsdato, sted, og alt hvad du ellers har frem til sidst kendte opholdssted, så kunne det være, nogen lige faldt første ægteskab på et tidspunkt.

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Kirsten Ørum



Folketællinger på AO er kun til og med 1930!


Det ville være rart, om der snart blev taget fat på scanning af FT. Hovedparten af Danmarks befolkning har langt til Rigsarkivet  ??? - men det ved København ikke.

Jeg ved ikke, hvad vi skulle stille op, hvis ikke DIS-hjælpere fandtes.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Kirsten Ørum

Hej til alle jer

som har været så venlige at bidrage til min søgning her.

Netop som jeg havde valgt at gå den strange vej at søge om lov til at se fra hvem, min ane blev skilt,
tilsmilede heldet mig sørme.

Ved en ganske heldig tilfældighed fandt jeg ud af, hvem han også havde været gift med.


Og nej, jeg har ikke opfundet den "dybe tallerken" - det var ren og skær tilfældighed.


Venlig hilsen
Kirsten Ørum