Jørgen Christian Juul, 1738-1800, Sulsted, Kær, Ålborg

Startet af Karin Jørgensen, 02 Feb 2015 - 19:58

Forrige emne - Næste emne

Karin Jørgensen

Det er ingen efterlysning, men en oplysning, da jeg efter at have googlet, kan se, at mange ikke har yderligere oplysninger om ovennævnte.

Under tråden om "Christine Magdalene Pedersdatter" er Jørgen Christian nævnt som far til hendes mand Christian Jørgensen Juul.

Jeg kan ikke dokumentere, at Jørgen Christian er far til Christian Jørgensen Juul, men der er mange indicier.
Jørgen Christian Juul var forpagter på Wedellsborg, Fyn fra ? -1769, 1769-1770 på Rugård, indtil han flyttede til Nordjylland.
Wedellsborg hører under Husby sogn, hvor der ikke er nogen kirkebog for perioden.

Skifte:
Jorgen Christian Juul i N.Nibstrup, Sulsted sogn     13 Jun 1800      pg 99,103,106,119,134,143
WIFE:    Ane Cathrine Wedle
CH:      Hannibal Jorgensen Juul     over 30, mortician i Frederikshavn, Norge
        Hans Jorgen Jorgensen Juul        premier lieut. w/ armprendsens regmt i Khvn
        Mathias Gronvall Juul  27-28
        Christian Jorgensen Juul not 25, i Woldberggd i Sundbye
        Ane Cathrine Jorgensdtr Juul      = Rasmus Winther selv i Gammellund, Fyen
        Sophie Hedevig Juul      = Peder Ilum i Woirbergd
        Cathrine Elisabeth Juul  = Soren Forslef i Leerup sogn
        Caroline Jorgensdtr Juul  minor i Woarberggd
gd: Christen Larsen Staer i Sulsted                 wgd: Iver Ovesen i Haastrup / Christen Callundan
[Kjaer Herred, Aalborg; 1793-1806 skp; film 43431].

Gammellund på Fyn er Vissenbjerg sogn.

Jørgen Christian var på Rugård 1769-1770:
Sønnen Mathias Grønvald Juul er født i Veflinge, Odense amt, 23-07-1770 (opsl. 184) og blev båret af en faster: sognepræst. Knud Grønvalds hustru, Allesø (Allesø findes også først fra 1814), men i Wiberg er hun nævnt som Mette Cathrine Jørgensdatter Juul datter af forpagter Jørgen Christensen på Hindsgavl, senere Brahetrolleborg, skifte Nyborg Tranekær Amter, bog 15, pg. III 842. Det skifte har jeg ikke, men

Middelfart kb: gammel udgave
opsl. 158, 23-04-1725 forpagter Jørgen Christensen viet til Karen Clausdatter
opsl. 110 26-12-1738 Jørgen Christian døbt (intet Juul)

Anne Cathrine Vedeles far Hans Henriksen Vedele var født 1709 i Veflinge på Vedelegård, hans far var
Henrich Rasmussen Vedele.

Brenderup kb, opsl. 130, 15-07-1763 copuleret mons Juul, forpagter Wedelsborg og Anne Cathrine Vedele på Hamborg.

Hilsen Karin









K. Thidemann

Hej Karin Jørgensen


Indsætter lige tråden
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,821.0.html


P.s. er det dig der har transskriberet de mange skifter fra godser på FYN ?
mvh K.Thidemann 9000

Karin Jørgensen

Tak for hjælpen. Jeg kunne ikke få den sat ind, når jeg samtidig ville lægge skiftet ind.

Ja det er mig, og derfor var det lidt spændende at forsøge at finde en Peder Jørgensen Juul født på Fyn.
Der er forøvrigt en del i skifterne, som kommer nordenfjords.

Hilsen Karin