KB Thisted, Vester Han, Lild, Tømmerby/Lild, ny opsl. 276, nederst venstre side

Startet af Vivi Sølvberg, 31 Jan 2015 - 00:04

Forrige emne - Næste emne

Vivi Sølvberg

Jeg vil meget gerne have hjælp til at oversætte hele teksten.

Jeg kan kun læse følgende:
9. Februar
Anders Christensen og hustru Anne Mette Mogensd ???           Mogens
???                                      Anne Marie Jensdatter ???
???                                      i ???
???                                      Maren Jensen ???

De bedste hilsner
Vivi

Lindy Kirkensgaard Kær

#1
Hej Vivi du har glemt årstallet!
Jeg læser:
1797
d. 19 Februar
Anders Chrestensen og H: Anne Cathr: Mogensd: i Kiered 1 Sön
Mogens
Lars Anderß, Lars Mogenß, Niels Nielß i Kiered
Anne Marie Jensdaatr
i Rotböll
Marie Jensd I Kiered

Det undre mig, at du ikke tog imod tilbudet fra Peter Grishauge, angående slægten Thorhauge, så kunne du helt sikkert have sparet dig besværet med at læse teksten, men det er jo dit valg!
Ligesom Peter er Anders Christensen Thorhauge min ane (Tip 3), han og hans far Christen Mortensen Thorhauge og farfar Morten Jensens efterslægt interesse mig en del.
Hvad angår Anders Christensen Thorhauge 1756-1805 blev han 1791 gift med Anne Cathrine Mogensdatter 1768-1838, de fik mindst 6 børn, hun blev efter Anders død gift 1805 med Jens Nielsen 1768-1832, de fik mindst 2 børn.
Sønnen Mogens Andersen Thorhauge 1797-1862 blev gift 1. gang 1823 med Anne Jensdatter Skadhauge 1788-1835 (2 børn) og 2. gang 1836 med Kirsten Nielsdatter 1802-1886 (2 børn).
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Vivi Sølvberg

Hej Lindy
Tusind tak for hjælpen. Jeg beklager meget at jeg ikke fik anført årstallet  :-[

Du har fuldstændig ret - jeg skulle have taget imod tilbuddet fra Peter Grishauge, for jeg har godt nok "bøvlet" noget med at få det hele til at passe  :P
Jeg er ikke særlig øvet og har bestemt rigtig meget at lære endnu - specielt med at læse de gamle kirkebøger - men det går stille og roligt fremad.

Endnu en gang tusind tak for hjælpen - den sætter jeg pris på!

De bedste hilsner
Vivi