Tilbyder opslag på Landsarkivet for Fyn

Startet af Anna Hagelskjær Assersen Thomsen, 14 Jan 2015 - 01:42

Forrige emne - Næste emne
Hej allesammen

Jeg har nydt så meget godt af jeres hjælp, så nu synes jeg at jeg vil tilbyde min.

Jeg er historiestuderende og bruger i forvejen en del tid på arkivet, så hvis nogen skulle have brug for et opslag så gør jeg gerne det :)

Vær dog opmærksom på at min læsebyrde tit er stor og det derfor kan tage mig et par dage samt at jeg i eksamensperioder holder time out :)

Bedste hilsner
Anna


Georg Brandt Christensen

Hej Anne
Jeg vil være meget glad hvis du kan hjælpe med nedenstående:

Den 20/14 1918 blev Johanne Christiane Christiansen født på Rigshospitalet i København.
Hendes mor, Helga Petersen, 21 år, kommer fra Bovense sogn, Vindinge herred, Svendborg amt.

Ifølge kirkebogen i Bovense - 1918, side 100, opslag 53 - fremgår det at: Fødselen noteret her ifølge Skrivelse fra Aunslev-Bovense Sogneraad af 27/September 1918. Moderen tjente 10/12 Aar før Nedkomsten i Bovense Kro.

Vi eftersøger en faderskabssag da faderen ikke er angivet.

Vil du se efter om der er oprettet en sådan faderskabssag i protokollen Svendborg Amt: Journalsager vedrørende alimentation (1841-1958) og sende os de oplysninger der står i journalen, så vi kan slå op i den journal hvor selve sagen er registreret.

Vi har bestilt de journaler hvor sagen må være omtalt, men kan ikke fjernlåne ovenstående Alimentationsjournal, og dermed bliver det som at lede efter en nål i en høstak hvis vi skal se alle de 5 journalprotokoller igennem.

Håber på din hjælp.

Godt nytår
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Erik Vrang

Hej Anne
Jeg har søgt begravelsen af Augusta Hansine Simonsen i Hans Tausens Sogn i Odense i kirkebogen 1959-1970, dog uden at finde hende.
Det vil spare mig får en ekstra tur til Odense hvis du vil se i den tidligere kirkebog (Døde 1943-1958) om hun findes der [start bagfra!]
Augusta Hansine Simonsen er født i Fåborg 9 august 1886.
Hvis du alligevel ser i denne kirkebog, så vil det være fint om du ville se om der var andre Simonsen registrerede som døde, nemlig:
Amalie Elise Sophie Simonsen født 24 november 1880 i Fåborg
Med venlig hilsen
Erik

Hej Georg og Erik

Det kan i tro. Jeg kommer nok først ind på arkivet mandag - Så i må have lidt tålmodighed med mig, men jeg skal nok se hvad jeg kan finde for jer begge :)

Kh. Anna

Jette Roed

Hej Anne

Mon du kan hjælpe mig med et skifte efter

Valdemardora Caroline Ludovica Sophie Holm, født 12.11.1872 i Kerteminde.
Hun døde 4.7.1930 i Nyborg.

gift med Christian Theodor Olsen, født 20.4.1848 i Skælskør.
Han døde 23.11.1913.

De havde mange børn og specielt pigerne har været svære at finde.

Det er jo ofte således, at arvingerne er nævnt i skifter, så jeg håber at finde hjælp her.

Jens Johan Daniel Theodor Olsen, født 9. April 1873, jf. KB Skælskør 1866-1876, opslag 43 (8). If. FT 1890 er han sømand. Han blev gift med Laurine Nielsine Nielsen, født den 1. Oktober 1874, jf. KB Kerteminde 1853-1891, opslag 325 (27).
Eline Sophie Emilie Olsen, født 31. Januar 1875, jf. KB Kerteminde 1853-1891, opslag 328 (2). Eline blev gift med Fiskehandler Christoffer Vilhelm Christoffersen i Nyborg, født 28. Oktober 1876. Han druknede i Storebælt i 1902. Eline gifter sig igen med Postpakmester Marcus Abdor Sørensen, født 30.7.1871, jf. KB Nyborg 1869-1874, opslag 23 (41) den 16.7.1912.
Dagmar Rasmine Charlotte Olsen, født 27. Juli 1877, jf. KB Kerteminde 1853-1891, opslag 340 (19). – Dagmar blev gift med Malersvend Christian Frederik Vilhelm Karl Jakobsen, født 17.3.1880, jf. KB Sct Hans, Odense 1864-1880, opslag 480 (29) den 16.12.1900 i Dalum.
Dagmar Jakobine Olsen, født 5. September 1879, jf. KB Kerteminde 1853-1891, opslag 353 (22).
Viggo Christian Olsen, født 29. November 1881, jf. KB Kerteminde 1853-1891, opslag 159 (43).  – Viggo blev gift med Anna Kirstine Jensen, født 3. December 1883, jf. KB Høve 1872-1892, opslag 32 (16) den 23.6.1906 i Høve.
Agnes Jensine Olsen, født 9. Februar 1884, jf. KB Kerteminde 1853-1891, opslag 378 (6).
Dorthea Valdemardora Olsen, født 7. December 1886, jf. KB Kerteminde 1853-1891, opslag 393 (38).
Osvald Olsen, født 4. Oktober 1889, jf. KB Kerteminde 1853-1891, opslag 198 (28). Osvald blev gift med Tjenestepige Anna Mary Schmidt, født 24. September 1893, jf. KB Nyborg 1892-1896, opslag 160 (78) den 12.11.1913.
Lydia Marie Ludovika Olsen, født 18. August 1893, jf. KB Kerteminde 1892-1930, opslag 265 (26). Døbt 26.
9 børn - flittig mand - stakkels kone.
På forhånd tak.
Mvh
Jette Roed, Næstved

Kære Jette

Jeg skal gøre mit allerbedste i al fald :)

Jeg har efterhånden en del sager, som jeg skal se efter på arkivet, udover min egen forskning, så jeg kan ikke love dig at jeg har det til mandag. Men min plan er at tage på arkivet 3 af dagene i kommende uge, så kan jeg nok nå det hele :)

Jeg skal vende tilbage til dig så snart jeg har gravet noget frem af interesse :)

Kh. Anna

Jette Roed

Hej Anna

Tak - jeg venter gerne.

Mvh Jette

Kære allesammen :)

Jeg har desværre ligget syg de sidste dage, men er ved at være i bedring, jeres info er på vej :)

Kh.

Jørgen Dyreborg

Hej Anne

Mit problem er, hvordan og hvornår Elin Jonasdatter og Ignatz Fütterer dukker op i middelfart.
Det må være noteret af myndighederne et sted?
Hvad jeg ved er:
Ignatz er født d.10/2,1837 i heiligenstatt, kurhessen og død i middelfart d.5/6, 1898.Han har arbejdet på fænø.
Elin er født d.15/9, 1840 i växjö, däningelanda, kronobergs län, sverige.
Hun udvandrer sammen med sønnen Carl Oscar Andersen d.20/4, 1867 fra ulfsåkraholm, nöbbele,
kronobergs län ( småland) til danmark.Carl er født d.19/3, 1864 i växjö.
Elin og Ignatz blev gift i middelfart d.17/5, 1869.
elin dør i middelfart d.9/8, 1882.
Jeg vil håbe du kan finde noget om disse personer.Det haster ikke.
mvh.
Jørgen

Steen Klærke

Hej Anne
Min 4*tipoldefar blev den 31/1-1824 fundet skudt i sin stue.
Omtalt i kirkebogen for Kirkeby s, Sunds H, Svendborg amt, 1814-36, opslag 120, nr 1.
Ifølge præstens anmærkning "tillodes det med Amtets resolution af 2den Februari at begrave ham med sædvanlige Ceremonier".
Har du mulighed for at finde den korrespondance, vil du glæde mig usigeligt.

Mvh
Steen Klærke

kirsten atkins

#10
Hej Anne, maaske vist du har tid, ville det være dejligt, om du kunne hjælpe mig med at finde en ukendt barnefar til Roman Josef Szumlaiski født 06/06/1916.
I følge kirkebogen i Svendborg,Sct. Nikolai, 1916-1921, opslag 8, er der ikke udlagt en barnefar. Efter en lang tids spørgen og læsning, er jeg kommet frem til, at der muligvis vil være noget at finde i en   politiprotokol eller en alimentationsprotokol.

Det er ikke en haste sag, jeg har ventet i mange aar paa at finde det, men jeg bliver yderst taknemlig, hvis du kan hjælpe mig, da jeg ikke selv har muligheder for at komme paa arkivet.

MVH.
Kirsten

Hanne Lymark Nielsen

Hej Anna

Flot at du giver en hjælpende hånd til os der bor langt fra Odense.
Jeg har en ane, som du måske kan hjælpe med at spore hvor kommer fra, men den er svær.

Anne Kirstine Andersdatter. Født ca. 1788 (Svendborg amt)
Død 5.11.1829 i Odense tugt-og forbedringhus, hvor hun afsonede en dom på 3 år for tyveri, 42 år gl.
(Odense, Sct. Knud sogn 1827-31, opslag 123, nr. 74)
Jeg var i Odense arkiv for 3 år siden og fik en afskrift af hendes domsakt. Af den fremgår det at hun opgiver at være født i Weile sogn, Odense amt, og konfirmeret i Nørre Bråby.
Vejle sogn ligger i Svendborg amt, ligesom Nørre Bråby gør, men jeg kan ikke se hende der.

Hun har tidligere været dømt, 2 mdr. for betleri og 2 år for tyveri, som formentlig er begået i Svendborg.
Hun har ved indsættelse i fængslet 4 børn, 2 drenge og 2 piger, som må  være sat i pleje.
Derudover føder hun en dreng mere under sidste afsoning.

1. Emilie Caroline Rosander, f. 20.8.1817
2. Peder Krog f. 2.6.1818
3. Julie Rosander f. 17.7.1821
4. Gustav Larsen f. 24.3.1824
5. Carl Høver f. 17.11.1827

alle i Svendborg, Vor Frue sogn.

Drengene har jeg sporet delvis, 2 kom i plejefamilier. Pigerne har jeg ikke fundet.

Det var en længere historie, og min anmodning går på om du kan se de tidligere domsafsigelser for yderligere information om hjemstavn og forældre, eller om der foreligger oplysninger om plejefamilier/faderskabssager.

venlig hilsen
Hanne Nielsen
venlig hilsen
Hanne Nielsen
Roskilde

Jytte Nielsen

Hej Anna.

Jeg har en ane, som forsvinder for mig i 1845. Jeg har ledt efter hende i ft, arkivalieronline m.m.

Jeg vil spørge, om du har mulighed for at slå hende op under skifter. (hvis der er et register)

Hun hedder Karen Jeppesdatter (nogle steder står hun som Karen Ibsdatter) Hun blev døbt 5. nov. 1775 i Brylle sogn Odense amt. Hun blev gift med Rasmus Pedersen, som døde 28. juni 1837. Efter hans død flytter Karen ind hos hendes søn Niels Christian Rasmussen.(han dør i 1851).Her finder jeg hende  i ft 1840 og 1845..

I ft 1850 er hun ikke hos ham mere. Jeg har også søgt efter hende hos nogle af de andre børn.

Så umiddelbart skulle man tro, at hun kan være død 1845-1850, så hvis du vil prøve at se efter hende i registeret.

Med venlig hilsen Jytte Nielsen.

Flemming Banzon

Hei Anna !

Slenger meg på listen, vet dog ikke om du har muligheter til å hjelpe.
Anders Pedersen Banzon f. 1juli 1771 i København.
Gift den 11 mai 1798 med Chalotte Sørensen Tveed  I Sct. Hans Garnisons kirke. hun f. 15 mar 1768.
Anders var nålemager ved Dragronerne Fyns Regiment.
Han skal ha falt som soldat 14 juli 1813 på Sjælland.

Kan ikke finne ham noe sted, har forsøkt mange kanaler.
Om du får tid å anledning til eventull å finne ham ville det glede meg stort.
Anders er min tipptippoldefar.

Vennlig hilsen  :)
F.Banzon
DIS.dk-11755
DIS.no-01006
Reg. bruk av BK


Anna N Rasmussen

Hej Navnesøster  ;)

Tak for det fine tilbud,

Jeg har et stort ønske om et par kopier fra Svendborg Snedkerlavs lavsprotokol fra årene 1756 og 1763:

Jeg har fundet opslagsnumrene i det register over lavets arkivalier, som for nylig er lagt ud på Daisy, så det eneste jeg skal bede om, er at du bestiller selve protokollen og affotograferer folio 48 + 53, vedr. lærlingen Morten Nielsen.

Du får også lige link til protokollen i Daisy – så har jeg gjort så meget forarbejde som jeg kan her fra: http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=svendborg+snedk&d=1&e=2015&f=&g=&h=&ngid=916780&ngnid=916783&heid=916792&henid=916795&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=1&sort=1&dir=a&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Det haster ikke.

På forhånd mange tak,

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

John Thomsen

Hej Anna

Jeg sendte dig for flere uger siden en mail; privat, da jeg fandt teksten lidt for omfangsrig til et indlæg her i tråden.
Men jeg hørte aldrig fra dig? Var mit ønske for stort eller for uoverskueligt?

Venligst
John

Aase Madsen


Hej Anne.

Kunne du tænke dig at hjælpe mig med disse skifter??



https://www4.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=ejlby&d=1760&e=1808&f=&g=&h=&ngid=2704472&ngnid=2704489&heid=9039283&henid=9039283&epid=9039283&faid=11&meid=9889801&m2rid=9889802&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Skifteoplysninger
Fornavn Jørgen
Efternavn Mortensen
Stednavn Ejlby
Civilstand Enke
Stilling 
Skiftedato 28 Maj 1793
Seneste ægtefælle 
Forrige ægtefælle 
Sidetal i Skifteprotokol 1
Kildetype navneregister skifter 
Bemærkning 1 JM er enkemand efter ?, hustruens navn ikke noteret
Bemærkning 2 
Indtasters Kommentar Ejlby
Indtaster Lotte Brændegaard Hvid
Links
Wadschier Navneregister til skifteprotokol 1693-1817
Wadschier Oversigt over hvilken periode der findes skifter for de enkelte præsteembed
Andre oplysninger
Amt Gejstlige       
Kommentar - Præsteembeder Fyn Selve skifte- og fæsteprotokollerne findes under de enkelte sogne


Skifteoplysninger
Fornavn Maren
Efternavn Andersdatter
Stednavn Ejlby
Civilstand Gift
Stilling 
Skiftedato 22 Apr 1805
Seneste ægtefælle Niels Jensen
Forrige ægtefælle 
Sidetal i Skifteprotokol 22
Kildetype navneregister skifter 
Bemærkning 1 NJ skifte 21.12.1808, 23
Bemærkning 2 
Indtasters Kommentar Ejlby
Indtaster Lotte Brændegaard Hvid
Links
Wadschier Navneregister til skifteprotokol 1693-1817
Wadschier Oversigt over hvilken periode der findes skifter for de enkelte præsteembed
Andre oplysninger
Amt Gejstlige       
Kommentar - Præsteembeder Fyn Selve skifte- og fæsteprotokollerne findes under de enkelte sogne


Tilbage       

Skifteoplysninger
Fornavn Niels
Efternavn Jensen
Stednavn Ejlby
Civilstand Gift
Stilling 
Skiftedato 21 Dec 1808
Seneste ægtefælle Maren Andersdatter
Forrige ægtefælle 
Sidetal i Skifteprotokol 23
Kildetype navneregister skifter 
Bemærkning 1 MA skifte 22.4.1805, 22
Bemærkning 2 
Indtasters Kommentar Ejlby
Indtaster Lotte Brændegaard Hvid
Links
Wadschier Navneregister til skifteprotokol 1693-1817
Wadschier Oversigt over hvilken periode der findes skifter for de enkelte præsteembed
Andre oplysninger
Amt Gejstlige       
Kommentar - Præsteembeder Fyn Selve skifte- og fæsteprotokollerne findes under de enkelte sogne

Disse 3 skifter skulle være i den samme bog.
Jeg kan ikke bestille den til Rigsarkivet, så derfor beder jeg om hjælp.

Hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Birthe Trædholm

Hej
Jeg ville gerne have lidt hjælp til, at finde skifte Mellem min ane Karen Pedersdatter og hendes børn, hun søgte om at sidde i uskiftet bo efter Boelsmand og Skrædder Jørgen Jensen på Årslev Mark d. 21. marts 1822, dette blev givet, jeg har dette udskrift. Som du ser ved FT 1834, står sønnen som Gårdmand(Peder Jørgensen). Dette må skulle findes mellem 1822 og 1834????
HJÆLP
Jeg håber du kan hjælpe
Boelsmand/Gårdejer Jørgen Jensen(kaldet Jørgen Skrædder) og Karen Pedersdatter af Årslev.
Jørgen Jensen og Karen Pedersdatter blev viet i Dreslette kirke d. 30. november 1795, der står helt nøjagtigt:
D. 30. november blev ungkarl Jørgen Jensen fra Saltofte og Pigen Karen Pedersdatter fra Snave efter som på copulerede.
Dreslette KB 1781-1814, opslag 48 på AO.
Svendborg, Vindinge, Aarslev, Aarslev Mark, En gaard, 62, FT-1834, B4909
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peder Jørgensen   27    Ugift      Gaardmand   
Karen Pedersen   63    Enke(mand)      Huusfaders moder, der af ham forsørges   
Jørgen Christensen   12    Ugift      Pleiebarn   ________________________________________
Venlig hilsen
Birthe Trædholm 5591
Send gerne mail BTraedholm@hotmail.com

Aase Madsen

Hej Birthe.

Jeg har intet hørt fra Anne.

Så du må nok sende en forespørgelse et andet sted.

Hilsen Aase

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Birthe Trædholm

Hej Aase
Det vil jeg så gøre
Vh. Birthe

Kaj Emil Sørensen

Hej Anne
Jeg vil gerne bede dig om opslag i kirkebogen for Brahetrolleborg sogn. Det drejer sig om konfirmerede piger i perioden fra 1960 til 1965. Navnet er Lone Elise Haugaard Madsen. Hvornår blev hun konfirmeret, for hun boede i Korinth i 60'erne. Hvem var hendes forældre og hvor og hvornår var hun født. På grund af hendes alder, bedes du sende et eventuelt svar til min private mailadresse: kajsor.dk@gmail.com

Venlig hilsen Kaj Sørensen

John Damm Sørensen

Hej Anne,

Jeg overså i første omgang dit tilbud om hjælp med opslag på landsarkivet.
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,98981.0.html

Hilsen
John

vera steensen


Hej Anna

Jeg mangler hjælp til opslag i Tingbog

Vindinge-Bjerge-Åsum Herreders tingprotokol 1705-10
Side 165 ff
April 1707
Löwerdagen 9. April

Det drejer sig om

Poul Baggers udkøb af arvingerne til Riisinge.

Jeg tror der er en del sider. Det bedste ville være hvis man fotograferede det og sendte mig det på mail.

Håber du har mulighed for at hjælpe.

Kh

Vera Steensen
veraellinor@hotmail.com
Venlig hilsen
Vera Steensen
veraellinor@hotmail.com

Kurt Arne Empacher

Hej Anna
Håber du kan hjælpe,startede for 3 år siden og har en del om min tip-tipoldefar Joseph Empacher fra Oensedatabasen han er født i Rastenburg i Østpreusen  i 1780 og døde i Odense 1831 ,han fik borgerbrev i 1803 men hvornår kom han til Odense??
På forhånd tak
Mvh Kurt Arne Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Forum
Jeg tror ikke vi skal forvente mere herfra ,ser ud til at Anne er stoppet
Hilsen
Hilsen
Kurt A Empacher

Jørgen Dyreborg

 >:(
Hej Kurt Arne
Det er også min opfattelse.
mvh.
Jørgen Dyreborg

Mette Lund

Kære alle, der har bedt Anna om hjælp

Desværre har jeg ikke før nu været opmærksom på, at Anna ikke var aktiv i tråden.

Jeg har været i kontakt med hende. Hun har haft travlt med sine studier, men håber at vende tilbage til tråden midt i december.

Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator