Skovagergård ved Varde - men hvilket sogn ?

Startet af Christian Konstmann Autzen, 17 Dec 2014 - 16:30

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg søger "Skovagergård ved Varde" - hvilket sogn det ligger i ?

Peter Jessen Lund og Ane Johanne Nielsen bliver gift 2. december 1913 i Vester Vedsted kirke i Ribe amt, opslag 227. Her står Peter Jessen Lund opført som landmand af Skovagergård ved Varde.

Jeg har søgt efter mulige fødte børn i Varde landsogn, Kalvslund og Vester Vedsted sogne; alle steder uden resultat.

På forhånd tak
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Arne Feldborg

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Christian Konstmann Autzen

Hej Arne

Tak for svaret - som jeg også selv har kigget på, dog indtil nu uden resultat; men jeg må nok se mere på dette sogn.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Peter Jessen Lund ses ikke at være i Kalvslund sogn i folketællingerne i 1911 og 1916, og oplysningen om hans opholdssted "landmand af Skovagergård ved Varde" må således være en anden gård end nævnte gård under ribewiki.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Henning Vandkrog Jacobsen

Hej,

Jeg mener, at der ved vielsen står Skonagergård.

Skonager er et område, der ligger ca. 6 Km ØNØ
for Varde. Det ligger i Næsbjerg Sogn, Skast Herred,
Ribe Amt.
Her ligger 3-4 gårde, der ikke er navnesat på noget
kort (Historisk Atlas).
En af dem kunne jo være Skonagergård ?
venlig hilsen
Henning V Jacobsen
7730 Hanstholm

Henning Vandkrog Jacobsen

Hej igen,

Det er Næsbjerg Sogn.

Du finder et af ægteparrets børn -
Knud Salomon Lund - i :
KB 1909 - 1924  Næsbjerg S, Ribe A.
Opslag 26  nr. 1   1917  21. Maj
venlig hilsen
Henning V Jacobsen
7730 Hanstholm

Christian Konstmann Autzen

#6
Hej Henning

Tusind tak for dine oplysninger.

Så kan jeg komme videre med denne Lund - og tak for din meget gode hjælp.

Det undrede mig også lidt, at præsten skriver "Sko?agergård ved Varde", og hvor Kalvslund jo ligger nede ved Ribe.

PS: Salomon er efter morfar, som var forpagter i Mjolden i Mjolden sogn i Tønder amt.

PS igen: Når vi så lige er ved det med det sønderjyske, så ses utroligt mange fra hertugdømmet Slesvig, mellem 1864 og 1920, gift oppe i Vester Vedsted sogn, som jo ligger nord for den gamle 1864-grænse.

Med julehilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.