Efterlyser slægtsforsker der forsker i samme slægt

Startet af Henrik Sørensen, 10 Dec 2014 - 20:13

Forrige emne - Næste emne

Henrik Sørensen

Hej
Jeg har kun slægtsforsket i et års tid og synes nu at jeg er kørt lidt fast i min fars slægt.

Jeg vil derfor høre om der skulle være nogle der tilfældigvis forsker i den samme slægt eller dele af den, som vil være interesseret i at udveksle oplysninger.

Jeg ved godt at det nok skal være et heldigt sammentræf, men tænker at det lige skal prøves.

Mine aner er oplistet herunder


Min farfars aner:

Min farfar
Viggo Georg Sørensen (1915 Kbh – 1982 Snesere)

Mine oldeforældre
1 Søren Rasmus Sørensen (1881 Vejle -?) Flytter til København i 1894.
2 Marguerite Dagmar Amalie Petersen (1877 Kbh - ?)

1x tip
3 Ukendt
4 Oline Sophie Sørensen (1859 Vejle - ?)
5 Georg Lauritz Bertel Petersen (1852 Kbh - ?)
6 Emilie Frederikke Chroytz (1858 Kbh - ?) Gifter sig med Johan Maigaard

2xtip
7 Ukendt
8 Ukendt
9 Søren Christian Nielsen (1815 Hover – 1879 Vejle)
10 Ane Jensen (1825 Vejle - ?)
11 Martinus Benedictus Petersen (1823 Kerteminde – 1903 Frederiksberg)
12 Johanne Cathrine Amalie Willumsen (1828 Kbh – 1874 Kbh)
13 Frederik Chroytz (1825 Kbh – 1880 Kbh)
14 Anna Knudsdatter (1830 Tommerup – 1895 Kbh)

3xtip
15 Ukendt
16 Ukendt
17 Ukendt
18 Ukendt
19 Niels Sørensen (ca 1783 vejle amt - ?)
20 Maren Jensdatter (ca 1784 - ?)
21 Ukendt
22 Ukendt
23 Peter Petersen
24 Christiane Christine Peteren
25 Bertel Willumsen (? – 1835 København)
26 Anne Caroline Møller (1802 - ?)
27 Ukendt
28 Ukendt
29 Knud Jacobsen
30 Anne Marie Ephraimsdatter (1797 Tommerup - ?)


Min farmors aner:

Min farmor
Karla Hedvig Jensen (1915 Kbh – 1989 Næstved)

Mine oldeforældre
1 Carl Jens Albert Jensen (1888 Kbh – 1954 Kbh)
2 Hedevig Kristine Pouline Andersen (1887 Gentofte - ?) dør før d. 10. nov 1954.

1xtip
3 Karl Frederik Jensen (1861 Kbh – 1911 Kbh)
4 Johanne Kirstine Dorthea Jensen (1868 Ølstykke - ?)
5 Jens Christian Andersen (1857 Hjørring - ?) Flytter til Kbh 1886
6 Ane Marie Andersen (1865 Hobro - ?) Flytter til Kbh 1886

2xtip
7 Hans Frederik Jensen (1824 Kbh - ?)
8 Jensine Ferdinandine Larsen (1827 Kbh - ?)
9 Jens Albrechtsen (1831 Snostrup – 1911 Kbh)
10 Inger Kristine Larsdatter (1837 Ølstykke – 1899 Kbh)
11 Anders Jensen (1817 Bjergby - ?)
12 Christine Jensdatter (1830 Ugilt – 1868 Hjørring)
13 Peder Andersen
14 Pouline Andersen (1842 Hobro - ?)

3xtip
15 Ukendt
16 Ukendt
17 Jens Larsen
18 Marie Pedersdatter
19 Albrecht Karstensen (1762 Snostrup – 1839 Snostrup)
20 Dorthe Jensdatter (1794 Stenløse – 1877 Snostrup)
21 Lars Christiansen (1809 Ølstykke – 1881 Ølstykke)
22 Johanne Mortensdatter (1808 Strø – 1877 Ølstykke)
23 Jens Andersen Krattet (1785 Bjergby - ?)
24 Else Nielsdatter (1781 Bjergby - ?)
25 Jens Pedersen
26 Else Jensdatter
27 Ukendt
28 Ukendt
29 Anders Wognsen
30 Andrea Poulsdatter

Herluf Ringgaard

Hejsa. Du står som bruger af DIS-Danmark. Hvis du melder dig ind har du mulighed for at uploade en gedcom-fil. Hvis der er sammenfald mellem bare en i dit træ og en i et andet medlems træ, så får du besked. Smart - ikke? Mvh fra Herluf
Int. områder: Thisted- Hillerslev- Sennels- Skovsted


Henrik Sørensen

Hej Herluf
Tak for dit forslag. Jeg har overvejet at melde mig ind, men vidste ikke lige det med gedcom filen, så det vil jeg da helt sikkert prøve at arbejde mig frem imod.

Hej Vivi
Tak for linksene. Jeg kender godt registerbladene og har også brugt mandtalslisterne, og de er en rigtig god hjælp.

Grunden til at jeg lige prøvede dette tiltag, er at jeg bla. godt kunne tænke mig at finde ud af dødstidspunkterne for mine oldeforældre og tipoldeforældre. Jeg har efterhånden brugt ret lang tid på at side og lede i kirkebøgerne uden de store resultater.

Eksempel:
Ane nr 1 på min farfars side: Søren Rasmus Sørensen født i Vejle d. 16/3 1881.
Jeg ved at han dør mellem 1924 og 1930. (Har ikke kunnet finde familien i ft1925)
1924 Søren Rasmus Sørensen vies borgerligt til Marguerite Petersen (Borgerlige ægteskabsbøger København nr 91 1924. Her bor de på Jægergade nr 5 Brorsons sogn
18. april 1926 sønnen Børge Just Sørensen konfirmeres i Brorsons kirke. Her nævnes faderen ikke som afdød.
20. okt 1929 sønnen Viggo Georg Sørensen konfirmeres i Anna Sogn. Her nævnes faderen heller ikke som afdød.
FT 1930 (København, Skotterupgade, opslag 41) Her nævnes Marguerite som enke.

Ergo ville det jo være oplagt at konkludere at Søren Rasmus Sørensen dør mellem d. 20 okt 1929 og datoen for folketællingen i 1930 (5. nov) eller alternativt mellem 1924 og 1930.

Jeg har praktisk taget været alle kirkebøger igennem for at finde ham, men uden held, så hvis nogen har en god ide til hvor man kan lede, så vil det modtages med taknemmelighed.


mvh Henrik Sørensen

Karin Andersen

Hej Henrik  :)

Kender du:

http://www.rosekamp.dk/V_Richter_All/Start.htm

En anden gang, er det en god idé, at tænke grundigt over din overskrift!

Den bedste chance for at du "møder" nogen der kender dine slægtninge eller vil kikke efter dem, er hvis du skriver navn, sted og årstal i overskriften. Det er langt fra alle der lukker alle indlæggene op og læser dem. Tværtimod.

For mit eget vedkommende, så kikker jeg gerne på overskrifterne her på forum, inden jeg går igang med en kirkebog f. eks. i Viborg. Kan jeg i overskriften se, at der er en der søger en person i denne by og i det tidsrum jeg selv skal lede i, ja så læser jeg indlægget og har det i baghovedet når jeg søger.

Med venlig hilsen  :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lise Østerberg Bahr

Hej.


Undskyld jeg spørger vedr. et af de relevante svar, her på tråden.:

Hvem (hvorfra) sendes der direkte besked til en (som medlem) om anesammenfald via Gedcom ? (fil)

Hvad er Gedcom ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Henrik Sørensen

Hej Karin
Tak for linket. Det kendte jeg ikke.
Jeg kan i øvrigt sige at jeg havde noget besvær med at finde en passende overskrift.

Hej Lise
Jeg kan i hvert fald svare på hvad en Gedcom fil er:
Hvis du har alle dine data tastet ind i et slægtsprogram, så kan du få programmet til at generere en Gedcom fil, som indeholder alle dine oplysninger. Denne fil kan du så bruge til at udveksle dine data til et andet slægtsprogram.
Jeg har endnu ikke selv prøvet det, så har ikke nogen erfaring med hvordan det virker i praksis.

mvh Henrik Sørensen

Eli Lothardt Dahl

Hej Lise og Henrik

ethvert ordentligt slægtsprogram kan lave en gedcom-fil, som indeholder (næsten) alle dine oplysninger.

En gedcom-fil kan sendes til DIS-træf og/eller til Lundin. De sammenligner ikke helt på samme måde, men resultatet går ud på, at du får oplysninger og navne på de forskere. du har fælles aner med.

Sidste gang jeg sendte ind til Lundin, fik jeg ca. 150 svar :D

til Henrik

jeg har aner i Vejle området, hvorfor jeg prøvede at kigge på dine aner. Jeg havde blandt andet fat i Oline, og jeg fandt ud af, at hun er "uægte" og at faderen ikke er nævnt i kirkebøgerne. Derfor skal du nok til Viborg for at finde yderligere oplysninger. Vidste du det i forvejen? og hvis du vidste det, hvorfor skrev du det så ikke ;D
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Erik Bjerre Fisker

Hej Henrik

Jeg har kigget lidt på din ane nr. 13 på din farmors side: Peder Andersen, og fandt følgende:

- Kirkebog for Hobro 1862-1871, opslag 126, nr. 8. Her er deres bryllup.

- Folketælling for Hobro 1870, opslag 142. Her ses familien med to børn.

- Kirkebog for Storarden 1813-1864 (Ny udgave), opslag 27. Mon ikke det er Peder Andersens fødsel?

Håber det kunne hjælpe dig videre med den ane.

Mange hilsner
Erik

Henrik Sørensen

Hej Eli

Tak for din beskrivelse og fordi du har brugt tid på at kigge på mine aner. Jeg er dog ikke sikker på at vi snakker om den samme Oline.

Min Oline Sophie Sørensen er født d. 12. marts 1859 i Vejle (Vejle, Nørvang, Vejle. 1854-1867 opslag 246 gammel udgave)

Her nævnes hendes forældre Søren Christian Nielsen og Ane Jensen.

Olines søn Søren Rasmus Sørensen, som er min oldefar er derimod uægte. Der nævnes ikke noget om faderen i kirkebogen. Han er født d. 16 marts 1881 i Vejle.  (Vejle, Nørvang, Vejle. 1881-1891 opslag 2 gammel udgave)

mvh Henrik Sørensen

Henrik Sørensen

Hej Erik

Tusind tak for henvisningerne.

Nævnte optegnelser havde jeg ikke selv fundet, og de kan helt sikkert hjælpe mig lidt videre.

mvh Henrik Sørensen

A-M Jørgensen

Hej Henrik.

Vi har fælles aner. Det er ikke meget jeg kan give dig, da jeg ikke har gravet så meget i den gren endnu.

FT 1787 (Høgsholt) Hover sogn, Tørrild herred, Vejle
Søren Nielsen Mosgård 31 bonde og gårdbeboer
Maren Olufsdatter 25
Niels Sørensen 4
Anne Sørensdatter 2

Et skifte hos Brejl.dk Tørrild herred:
808 Maren Olufsdatter i Høgsholt. 20.3.1789, fol.51B.
E: Søren Nielsen Mosegaard. B: Niels 6, Anne 3. FM: morbror Jens Sørensen i Høgsholt

Skiftet nedenunder (809) kan muligvis have interesse. På tidspunktet er der to i Høgsholt som har navnet Søren Nielsen, den ene med tilnavnet Mosgård, den anden Ulf men jeg fandt at Ulf´en døde ret tidligt så han blev han udelukket. Hans børn passede heller ikke.

Jensen Mosegård, Niels, + Hørup, Jelling s,Tørrild h, Vejle 1763
Et skifte 2 august 1763 set på brejl.dk
oo Else Andersdatter.

Min oldefar Jens var bror til din Oline  ;)

m.v.h  A-M

ps. Søren Nielsen gifter sig senere med Maren Nielsdatter, set i FT 1801 Hover sogn Høxholt Bye.

Henrik Sørensen

Hej A-M

Spændende at høre fra dig og tak for oplysningerne.

Jeg skal indrømme at jeg heller ikke er nået til denne gren endnu. Jeg har indtil videre koncentreret mig om min farfars og farmors aner i København. Jeg har efterhånden fundet en del, men er kørt lidt fast i at jeg har svært ved at finde dødsoptegnelserne for mange af anerne. Der er rigtigt mange sogne i København og når man efterhånden har brugt rigtigt mange timer på at blade rundt i kirkebøgerne uden nævneværdige resutater, så mister man modet lidt.

Jeg har også forsøgt at finde ud af noget om Oline, men hun er lidt svær at komme ind på livet af. Jeg har følgende oplysninger på hende:
Fødsel: 12. marts 1858 (Vejle, Nørvang, Vejle. 1854-1867 opslag 246 gl. udgave)
FT 1860 (Vejle, Nørvang, Vejle opslag 89)
FT 1870 (Vejle, Nørvang, Vejle opslag 246)
I de to folketællinger er din oldefar også nævnt, men det ved du sikkert allerede.

Jeg har forsøgt at kigge lidt på Olines søskende for at se om der skulle være nogle spor der peger i hendes retning. Jeg har fundet lidt på Frederik Christian Sørensen: Ægteskab, Børn og FT1901. Alt sammen i Horsens. Det ser også ud til at din oldefar bor i Horsens på et tidspunkt.

Jeg havde håbet at jeg måske havde kunnet finde hende som fadder for nogle af hendes søskendes børn, og på den måde få en ide om hvor jeg skulle lede efter hende. Men det har jeg indtil nu ikke kunnet.

Jeg ved at hendes uægte søn Søren Rasmus Sørensen, som er min oldefar, flytter fra Horsens til København i 1894. Da han er født i 1881 er han kun en stor dreng på dette tidspunkt. Jeg har ikke kunnet finde nogle spor af Oline i København, så jeg ved ikke om hun flytter med til København eller bliver i Jylland, eller måske er død på dette tidspunkt.

I øvrigt har jeg fundet Jens' og Olines søster Nielsine Petrine Sørensen i Politiets registerblade i København, så hun "emigererer" åbenbart til København.

Nu ved jeg ikke hvor langt du bevæger dig væk fra dine direkte aner i dit slægtstræ, men hvis du er interesseret i oplysninger om Olines efterkommere, så vil jeg gerne bidrage med det jeg har.

Mvh Henrik Sørensen

A-M Jørgensen

Hej Henrik.

Jens Sørensen var også lidt af en "drillepind" for mig. Jeg pumpede min mor for rigtig mange oplysninger. Hun fortalte mig at oldemor var blevet enke meget tidlig, Jens døde af den spanske syge, derfor ledte jeg i kirkebøgerne for årene 1915-1922 for at give det snor.
Det var først da jeg så kirkebogen hvor oldemors begravelse stod skrevet at hun var blevet enke i 1906. Jens var død på Høeg Guldbergs klinik i Horsens, da fik jeg hul på ham og hans forældre.

Jens blev far til 7 børn, en pige blev døbt Sofie Eline Sørensen, byt om på fornavnene.....mon det er en ledetråd, kunne Oline Sophie have lagt navn til? Jeg kan bare ikke lige finde mine notater om Jens og Ane Maries børn, jeg vil checke det senere i aften.

m.v.h A-M

A-M Jørgensen

Hej Henrik.

En dåb i vor frelser i Horsens, gl. udgave, kb 1886-1888 opslag 253-54.
Anna Dorthea Sørensen f. 23-3-1888.
Forældre: Jens Sørensen og Ane Marie (mine older)
Faddere: Sophie Oline Sørensen og Frederik Christian Sørensen.

Mon ikke det er din Oline, ugift, Jens og Frederik er jo brødre så jeg skyder
på at Oline er søsteren.

Jens og Frederik med familier boede i Smedegade, Jens frem til sin død i 1906,
det samme for Ane Marie i 1952. Mon ikke Oline slog sig ned i samme kvarter.

m.v.h A-M

Henrik Sørensen

Hej A-M

Tak for oplysningerne.

Det kunne da godt være at jeg skulle prøve at kigge folketællingen for Horsens i 1890 igennem.

vh Henrik Sørensen

Kim Melchior

Hej
Du kan ikke regne 100% med at selvom en kvinde stod som enke at hun var en enke. Jeg har set flere eksempler paa at en kvinde der var fraskildt eller forladt er opfort som enke i folketaellingerne.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Henrik Sørensen

Hej Kim

Tak for info. Det kunne jo sagtens være årsagen til at jeg ikke kan finde min oldefar Søren Rasmus Sørensen som død omkring 1930, hvor jeg ellers har ledt efter ham med "lys og lygte".

vh Henrik Sørensen

A-M Jørgensen

#18
Hej Henrik.

Oline "emigrerede" også til staden.

kb København- Sokkelund- skt Jacobs, 1878-1891 gl. udgave, opslag 212

Oline blev gift med enkemand og fyrbøder Hans Chr Olesen.
Ved vielsen 26-12-1890 boede de begge Viborggade 73.

m.v.h A-M

ps. tipset fandt jeg i Horsens vor frelser, vielsen var også indført der.

Henrik Sørensen

Hej A-M

Tusind tak for hjælpen.

Det giver jo et rigtigt fint udgangspunkt for at komme lidt videre med Oline.

Jeg kan ved lidt hurtig søgning i politiets mandtaller se, at hun og Hans Christian bor på Viborggade 73 frem til maj måned 1891 og at de er forsvundet fra adressen i november 1891.

Det giver desværre ikke umiddelbart noget resultat at søge efter dem i Politiets registerblade.

vh Henrik Sørensen

A-M Jørgensen

Hej Henrik.

En oplysning/korrektiion ang. Petrine Nielsine Sørensen, hende du har fundet i politiets
registerblade er ikke en slægtning.
Frederik og hustru fik tvillingepiger 19 sep. 1898.
Nielsine Petrine død 12-12-1898
Marie Cathrine død 19-7-1899

Men ved Nielsine Petrine dåb/fremstilling er en af fadderne Sofie Olesen, mon ikke det er
Oline Sofie Sørensen med sit giftenavn. Her hun enke. Se Horsens vor frelser 1897-99
opslag 228 nederst og 229 øverst, gl. udgave.
Hvornår fyrbøder Olesen er død må så kunne findes, da det er indenfor 8 år.
Mon Oline Sofie tager tilbage til Horsens.

Du skrev at Søren Rasmus rejste fra Horsens til København 1894. Hvem boede han hos
de sidste år. Moderen blev jo gift i 1890 i KBH.

m.v.h A-M

Henrik Sørensen

Hej A-M
Jeg mener nu ellers at den Nielsine Petrine, som jeg har fundet skulle Være en søster til Oline og Jens. Jeg sidder på telefonen lige nu, så jeg prøver at kigge efter det når jeg kommer hjem.
Søren Rasmus Sørensen skulle ifølge en folketælling jeg har fundet ham i, Være ankommet til Kbh i 1894. Men jeg tænker at det er sandsynligt at han er ankommet til Kbh sammen med sin mor omkring 1890.
Hvis de Feks flytter fra Viborggade på østerbro til Frederiksberg i 1891 og så tilbage til Kbh  i 1894, så vil det komme til at stå som om at han ankommer til Kbh i 1894. Da Frederiksberg er sin egen kommune.

Henrik Sørensen

Hej A-M

Nu fik jeg lige lejlighed til at kigge i mine notater.

Den Nielsine Petrine Sørensen som jeg omtaler er født d. 4. februar 1869 i Vejle
(Vejle, Nørvang, Vejle. 1868 - 1880 opslag 164)
Hun er søster til Oline og Jens mfl.

Hun er gift i horsens (Horsens Vor Frelser, Nim, Skanderborg. 1889 -1891 opslag 26)

FT1901 København, Prinsessegade 10, opslag 297.


Vedrørende Søren Rasmus Sørensen, så fremgår det af Folketællingen 1911 at han tog bopæl i Københavns kommune i 1894 og at han er ankommet fra Horsens.
FT1911 København, Brohusgade, opslag 103

Vh Henrik

A-M Jørgensen

Hej Henrik

Du har måske ret, så er den Nielsine Petrine som er datter af Frederik bare opkaldt efter
Oline og Frederiks søster som tog til Kbh. Beklager. :-\
Fadd. ved lille tvillingepige Nielsine Petrines dåb kan stadig være Oline Sofie med giftenavnet Olesen,
der nu er enkemadamme i 1898. Spørgsmålet er så, bor hun i Horsens eller Kbh?

m.v.h A-M

Henrik Sørensen

Hej A-M

Det virker til at være ret sandsynligt at det er Oline der er Fadder til tvillingepigerne.

Men hvor hun bor henne, kunne jo være rigtigt spændende at vide.

Tror jeg vil prøve at kigge lidt i Skt Jacobs kirkebog, for at se om der skulle være nogle spor efter dem der.

vh Henrik

A-M Jørgensen

Hej Henrik.

Oline sofie er ved vielsen med fyrbøder Olesen stadig i den fødedygtige alder, det kun jo være
der bare er et enkelt barn i året efter vielsen, måske derfor at de flytter. Hvorhen?

En fyrbøder er noget jeg forbinder med skib og tog, der er sikkert også andre steder den
mand kunne arbejde. Andre læsere kunne måske byde ind. Hvad med dem der fodrede
ovnene på teglværker, kaldtes de fyrbødere?
m.v.h A-M