Politiets Registerblade, udfærdigelsesdato...?

Startet af Allan Donovan Pedersen, 05 Dec 2014 - 09:25

Forrige emne - Næste emne

Allan Donovan Pedersen

Jeg undrer mig over udfærdigelsesdatoen på pol.reg. ... da jeg i dette tilfælde:

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1511666&searchname=polit_simple

ved, at datoen er forkert!

Den står som 1. maj 1892, og på bladet står der, at min tipoldemor, Caroline Donovan, er enke efter 'artist Donovan' (min tipoldefar). Men hun blev først enke d. 28. okt. 1893, altså knapt halvandet år senere! Ergo må dette registerblad være udfyldt efter sidstnævnte dato!

Er der mon nogen, der ved noget om disse datoer? Var det nogle man 'blot skrev på' (jeg tvivler), eller er det fordi, at registerbladene blev ajourført løbende...?
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Claus Nissen

Hej Allan

Som jeg har set på de registerblade jeg har set er datoen den dag bladet bliver lavet første gang
Når der så indtræder ting der skal noteres, noteres dette så på det allerede oprettede kort.

Det er jo derfor at der kan være rigtig mange adresser på et registerkort med forskellige datoer.

mvh

Claus

Allan Donovan Pedersen

Hej Claus...


Tak for svar...

Ja, det er selvfølgelig rigtigt... dét med adresserne. Dén havde jeg sjovt nok ikke lige tænkt over :D Men som jeg antydede, så ville jeg også mene det var en 'førstegangsdato'... og at der så løbende bliver skrevet nye oplysninger på...

Tjah... et lille mysterium, som vist i virkeligheden slet ikke var så mystisk alligevel, hehe...


God dag... :)

Allan
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Inge Nissen

Hej

Gifte kvinder står på mandens registerblad, så Caroline Donovan får først sit eget blad da manden er død.

Registerbladet på manden, opvarter Albert Donovan, hvor der står at han er gift med Caroline, og død 28.10.1893, er udfyldt 5.5. 1892, så det er åbenbart denne dato, der (næsten) bruges da Caroline får sit eget blad. Flytter familien til København i maj 1892?

Hilsen Inge


Allan Donovan Pedersen

Hej Inge...


- Tak for uddybningen... havde (også) lige glemt dét, med, at kvinden kun stod på mandens reg.blad... indtil hun - i dette tilfælde - bliver enke

Albert er fra Tortula i Britisk Vestindien... og jeg mener han kommer til København i starten af 1880'erne.
Caroline er fra Esbønderup i Nordsjælland. Præcist, hvornår hun kommer til staden, har jeg ikke fundet ud af endnu. Men de bliver gift i 1886, og slår sig herefter ned i Saxogade. Hun forlader ikke København igen, men dør hér i 1949...


Mange hilsener

Allan
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Anne Mortensen

#5
Gift før 1886 ?

kbhv, København (Staden), Lille Dannebrogsgade (Lige numre), No. 4, Matrikel 414, Forhus, 1. Sal Th til Gaden, 5, FT-1885, C0509
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Albert Donovan    28    Gift    Husfader    Opvarter    Engelsk Vestindien
Caroline Donovan    21    Gift    Husmoder       Kjøbenhavn
Mary Donovan    1    Ugift    Datter       Kjøbenhavn
-----------------------------------

Er ugifte ved Mary's fødsel.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

http://www.ddd.dda.dk/immibas/immibas1.asp


Efternavn:    Donovan   Fornavn:    Albert
Fødselsdatering:    00.00.1860
Ankomst:    14.03.1887   Afrejse:    16.03.1887
Ank. fra (land):    Danmark
Ank. fra (region):    Maribo Amt   Ank. fra (lokal):    Nysted
Fødeland:    Afrika
Opholdsbogsdater:    27.09.1886   Opholdsbogsembede:    Frederikshavn Købstad
Tj./Oph.sted (region):    Maribo Amt   Tj./oph.sted (sogn):    Maribo
Kildenavn:    Maribo byfoged, Opholdsbogsprotokol 1875-1919.


Efternavn:    Donovan   Fornavn:    Albert
Fødselsdatering:    00.00.1860
Ankomst:    22.03.1887   Afrejse:    25.03.1887
Ank. fra (land):    Danmark
Ank. fra (region):    Maribo Amt   Ank. fra (lokal):    Femø
Fødeland:    Afrika   Afr. til land:    Danmark
Afr. til region:    Svendborg Amt   Afr. til lokal:    Rudkøbing
Tj./Oph.sted (region):    Maribo Amt   Tj./oph.sted (sogn):    Nakskov
Kildenavn:    Nakskov Byfoged, Pasprotokol 1880-93 (fungerer som tyendeprotokol)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Allan Donovan Pedersen

Tak, Anne... for dine forskellige oplysninger, som jeg dog godt kender. Jeg er ikke desto mindre stadig ikke kommet meget videre med Alberts indrejse i Danmark - hvordan, hvornår, hvorfor?

FT1885 har jeg også set... men undrer mig over, om de mon - af en eller anden årsag - lyver sig gift? Faktum er nemlig, at de først bliver gift d. 24. okt. 1886 i Skt. Matthæus Kirke på Vesterbro (se evt. relevant kirkebog - kan desværre ikke hjælpe med opslag, da jeg blot lige hurtigt svarer på dette indlæg via min iPhone)


Allan
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Oplysningerne i folketællingerne kommer i sidste ende fra personerne selv og så vidt jeg ved var det ikke strafbart for de involverede at "pynte" på forholdene. Fx. ser jeg ofte at fraskilte kaldes enker/enkemænd, eller en aldersforskel imellem ægtefolk gøres lidt mindre. Man kan forestille sig skattetekniske kneb sognene indbyrdes, men nok om det.

Min tommelfingerregel er at så længe folketællingen ikke bliver modsagt, så er det formentlig rigtigt hvad der står, men i sidste ende rangerer den nederst; under alt andet, som kirkebøger og lægdsruller. Til eksempel har lægdsmanden jo en interesse i at alderen er korrekt, ellers kan han ikke sige med sikkerhed hvor mange våbenføre mænd der er i lægdet. Præster ku få ballade for at føre en dårlig kirkebog, osv.

Når blot man tager højde for hvem der står bag oplysningen og hvad deres motivation kan være, så kan det svært gå alt for galt.

Det jeg egentlig bare ville sige er at jeg har set folk der kaldes husbond og frue i en folketælling, men som jeg ved først blev gift på et senere tidspunkt.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986