Mormodern Marens mand? i Vinding v. Vejle

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 09 Nov 2014 - 15:18

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Vejle-Holmans-Vinding  -  1651-1742 opsl. 67 hs nederst  -  gl. udg  -  1711

Dom: XXIII á  Trinit
Maren frembaaren af Mor-
moderen Maren Jørgen Jacob-
sen af Weilbye

er Jørgen Jacobsen = Mormors mand?

En formulering jeg ikke har mødt før, så jeg vil lige være sikker, ved at spørge en af jer

Mvh.
Karl-Peter

Steen Møller Pedersen

Ja, når der står Maren Jørgen Jacobsøns, så vil jeg mene, at det er Jørgen Jacobsøns kone.
Hilsen
Steen Møller Pedersen
http://www.steenmp.dk/family

Karl-Peter Dammeyer

Tak!

Godt at være helt sikker, og så kan han jo bruges som næste ane

Mvh.
Karl-Peter

Egon Hansen

Jeg tror ikke at han er morfaderen, han har nok giftet sig med Maren da hun er blevet enke
Mvh Egon

Karl-Peter Dammeyer

Hvis din formodning rækker, skulle dette bryllup kunne findes i AO, og jeg forstå dig sådan, at Maren endnu ikke er blevet enke, men at du ikke har noget reelt at bygge det på
Jeg har ikke været inde på AO og eftersøgt det endnu

Mvh
Karl-Peter

Inge Hedal

Hej
Min morfar hed Hans Jørgensen – udtalt Hans Jør'n på østsjællandsk, rimende på børn.
Min mormor, der hed Karen, blev omtalt som Karen Hans Jør'n. Læg mærke til, at der ikke er genitiv s på Jør'n.
De var min mors biologiske forældre, og de blev gift i 1920.
Jeg har aldrig hørt vendingen brugt om nogen fra min mors generation, men den var helt almindelig i min mormor og morfars omgangskreds, da jeg var barn i 1950'erne.
Ja til dit spørgsmål: er Jørgen Jacobsen = Mormors mand?
Og han kan sagtens være dåbsbarnets biologiske morfar.
Mvh. Inge


Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Tak for din personlig illustrerende forklaring, mere konkret kan det næppe blive
Jeg har lige været på AO for at se, om mor-forældrene kunne findes med et døds år, men i Vejlby sogn v. Fredericia, beg. KB først 1814

Mvh.
Karl-Peter

Egon Hansen

Hvad hed dåbsbarnets mor?
Hvis hendes pigenavn ikke nævnes, så find forældrenes vielse.
Jeg har selvfølgelig ikke noget at bygge på ang om Marens mand, også er dåbsbarnets biologiske far, men i andre tilfælde har jeg været lige så sikker på at jeg havde den rigtige ane, men har måttet revidere min opfattelse.
Mvh Egon

Karl-Peter Dammeyer

Sagen er opklaret, det lige med at huske, hvad der blev lavet for et år siden

rootsweb  -  A tre of Life:

her fremgår det, at Maren var gift med Jørgen Jacobsen, og en datter hed Johanne Jørgensdatter

Så både I og jeg kunne have sparet tid, jeg beklager min glemsomhed, eller rettidig omhu

Mvh.
Karl-Peter