Poul Erik Frederiksen hjemkom i 45 fra Konc.lejr, ansat Hillerød Politi

Startet af Erik Kristensen, 16 Feb 2011 - 15:48

Forrige emne - Næste emne

Erik Kristensen

   Poul Erik Frederiksen er født de. 9. nov. 1919 i Ellidshøj sogn. Han kom ind til politiet i København i begyndelsen af 1940.erne, men var så uheldig at blive taget af tyskerne og interneret i en tysk koncentrationslejr kort tid efter sin ansættelse. Opholdet i koncentrationslejren skal have været hårdt. Han skulle være kommet hjem med de hvide busser.
   Min fætter Poul Erik Frederiksen skal efter nogen rekreation have genoptaget sit gamle arbejde hos politiet, formentlig i Hillerød efter krigen.
   Siden er forbindelsen til familien i Jylland tyndet helt ud. Da jeg har skrevet om tre af mine fætre hvoraf to var modstandsfolk og så P. E. Frederiksen, der var politibetjent så har der været flere der har spurgt hvad der blev af ham?
   Er der nogen der ved, hvad der blev af Poul Erik Frederiksen, der er  født d.  09 11 1919 i Ellidshøj sogn, Hornum herred Aalborg amt.
M. v. h.
Erik Kristensen

Lissa Pedersen

#1
Hej Erik,

For nogle år siden var jeg på Rigsarkivet og kigge i en afdød politibetjents papirer fra politiet. Denne betjent var min canadiske venindes farfar, som hun ikke har kendt, da han døde omkring 1951, lige inden hun blev født. Min veninde havde skrevet til Rigsarkivet og bedt om fuldmagt til mig, så jeg kunne se papirerne og tage kopier af relevante ting.

Personen blev taget af tyskerne den 19. september 1944, sendt i koncentrationslejr og kom hjem med en sygetransport inden jul 1944.

Dette blot for at du måske skulle prøve Rigsarkivet.

Mvh Lissa

Peder Sørensen

hej
Jeg vil da anbefale dig at læse

"19. September"
12 politimænds beretninger om opholdet i de tyske koncentrationslejre
af
Carl Aage Redlich
trykt København Samlerens forlag 1945
hilsen
Peder

Steen Thomsen

Folkeregisteret oplyser sidste adresse og dødsdato formedelst 52 kr. Du kommer nok til at spørge både i Hillerød Kommune og i den som de henviser dig til, så det bliver måske nogle gange 52 kr, men hva så?
De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/