Vielse i Tølløse, Holbæk 1809

Startet af Helle Damkjær Nygaard, 22 Aug 2014 - 17:01

Forrige emne - Næste emne

Helle Damkjær Nygaard

Hej.
Jeg vil være taknemmelig for lidt hjælp til denne vielse:
Holbæk, Merløse, Tølløse, 1767-1850, opsl. 172:

Copul d. 10 Martii ægteviedes Skrædersvend Ernst An-
dreas Petersen og xxxPigen Anne Wulf, beg-
ge af Tølløse. Forloverne fra under 23 Januar

Mvh.
Helle Damkjær
Med venlig hilsen
Helle Damkjær

Ole Westermann

Kan der måske stå Meyerie Pigen Anne Wulf ?

mvh Ole

Karin Andersen

Hej på tråden :)

og denne mejeripige er vist en af dem jeg har kikket på for nylig:

Anne Joachimine Wulf.

Hun er datter af Christian Conrad Wulf og hustru Sophie Kirstine Hansdatter Rhode / Rohde,

Hendes dåb findes her: Holbæk A., Merløse H., Tølløse sogn. 1767-1814. Opsl. 55.

Deres vielse findes her:

Holbæk A., Merløse H., Tølløse sogn. 1767-1814. Opsl. 38+39.
Trolovet d. 10. jan. 1776 blev trolovet Christian Conrad Wulf Hollænderi foged på Tølløsegaard og Pigen Sophia Kirstine Rohde fra Kjøge. Forloverne var Gartneren Sr. Bech fra Tølløsegaard og Friderich Jensen Rasch Sadelmager fra Kjøge.
11. april 1777 blev viede Sr. Christian Conrad Wolf og Jomfru Sophie Kirstine Rohde, begge tjenende ved mejeriet.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Helle Damkjær Nygaard

Godmorgen.
Ole - mange tak for tydning.
Karin - dejlig gave; har lige set det hele igennem i kirkebøgerne. Tak  :)

Mvh.
Helle
Med venlig hilsen
Helle Damkjær

Helle Damkjær Nygaard

Hej Karin.

Ved nærmere eftersyn og lidt "googling" fandt jeg denne gamle tråd, som måske også kunne være interessant for dig.
Anne Joachimine Wulf døde åbenbart 1½ år gammel. Den Anne Wulf jeg er interesseret i - og som blev gift med Ernst Andreas Petersen - hed Anne Marie Wulf.

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,633398,633415

Mvh.
Helle  :)
Med venlig hilsen
Helle Damkjær

Karin Andersen

Hej Helle  :)

Jeg faldt over din gode overskrift.
Min interesse endte i første omgang med Sophie Kirstine Hansdatter Rhode / Rohde. Yderligere oplysninger er selvfølgelig altid mere end velkomne så tusind tak for linket. Jeg skal vist kikke lidt mere på det.

Mejeriet i Tølløse ;) Gad vide om der er en eller anden forbindelse mellem din mejeripige Wulf og min Wulf? Synes at det ville være lidt af et sammentræf med to Wulfer på samme sted hvis ikke der er en forbindelse.

Mange hilsener :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Inge Hedal

Hej
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XYHX-3Y7

(Holbæk, Tølløse 1814-1838 (ny udgave) opslag 106)
Det er interessant, at Ernst Andreas Pedersen og Anne Wulff får en datter, der bliver døbt Anna Joachimina.
Mvh. Inge

Helle Damkjær Nygaard

Hej Inge.

Tak og undskyld det sene svar. Jeg har ikke være på DIS, da jeg har haft travlt med at prøve at optrevle denne familie :). Det er ikke helt lykkedes mig endnu, men jeg er på vej.
Der er både en Anne Wulf og en Anne Marie Wulf i spil. Ved konfirmation og trolovelse med Ernst Andreas hed hun Anne Marie, men ved dåben kun Anne - hmm! Hvor kommer "Marie" fra? Det er det jeg sidder og roder med.

Men jo - Anne Joachimine skal forfølges. Anne Wulf havde en storesøster der hed Anne Joachimine - det var hende der døde 1½ år gammel. I FT 1787 hed fruen på Tølløsegård Anna Joachimine, så det er måske sammenhængen.

Mvh.
Helle
Med venlig hilsen
Helle Damkjær

Karin Andersen

Hej Helle  :)

Jeg ved ikke hvor langt du er kommet, men jeg har kikket lidt på familien.

Ægteparret Christian Conrad Wulf og Sophie Kirstine Hansdatter Rhode har så vidt jeg kan se følgende børn:

1. Marie Kirstine Wulf døbt d. 2. maj 1779. g. m. Søren Frederiksen.
2. Anne Joachimine Wulf døbt d. 25. feb. 1781, begr. d. 24. juni 1782.
3. Anne (Marie) Wulf døbt d. 2. maj 1783 g. m. Ernst Andreas Petersen
4. Peder Jørgensen Schive Wulf døbt d. 24. feb. 1786
5. Niels Møller Wulf døbt d. 13. feb. 1791.

Ved vielsen af Christian Conrad Wulf og Sophie Kirstine Hansdatter Rohde/Rhode nævnes at hun er fra Køge. Der findes Rohde/Rhode/Roed folk i Køge men jeg tror at hun er født i Roskilde og er identisk med hende her:

Roskilde A., Sømme H., Roskilde Domkirke. 1738-1774. Opsl. 129.
D. 3. jan. [1751] Organist Hans Christian Rhode og hustru Marie Jørgensdatters deres datter døbt og kaldet Sophie Kirstine baaren af Hjr? Justits Raad Munthes Frue stod hos Jomfru Munthe. Mands fader Mons. Christian Bech, Søren Lindberg, Niels Pedersen Kobbersmed, Henrich Sebolt ungkarl, Wilhelm Nas ungkarl.

Venlig hilsen :)

Karin


NOTER:
Holbæk A., Merløse H., Tølløse sogn. 1767-1814. Opsl. 55. Ingen Rhodefaddere.

Holbæk A., Merløse H., Tølløse sogn. 1767-1850. NY. Opsl. 63.
1782. D. 24. juni begravet Sr. Christian Conrad Wulfs datter Anne Joachimine 1½ år gl. af Tølløse.

Roskilde A., Sømme H., Roskilde Domkirke. 1774-1814. NY. Opsl. 76.
1783 d. 2. maj.
Christian Conrad Wulf og hans hustru Sophie Kirstine Rohde hans datter født d. 24. April og Døbt d. 2. Maj og kaldet Anne.
Baaret af Skarpretter Johan Gotfred Ingemans hustru Anne Marie. Stod hos Christen Windelboes Datter Karen.
Mandsfaddere:
Lars Rasmussen Skomager
Christian Hansen Berg Grovsmed
Hans Valentin Muurmester
Hr. Jacob Pedersen Kornerup

Roskilde A., Sømme H., Roskilde Domkirke. 1774-1814. Opsl. 97. 24. feb. 1786. Peder Jørgensen Schive.

Holbæk A., Merløse H., Tølløse sogn. 1767-1814. Opsl. 95. Ingen Rhodefaddere, men en Motzfeld.

Holbæk A., Merløse H., Tølløse sogn. 1767-1814. Opsl. 38+39.
Trolovet d. 10. jan. 1776 blev trolovet Christian Conrad Wulf Hollænderi foged på Tølløsegaard og Pigen Sophia Kirstine Rohde fra Kjøge. Forloverne var Gartneren Sr. Bech fra Tølløsegaard og Friderich Jensen Rasch Sadelmager fra Kjøge.
11. april 1777 blev viede Sr. Christian Conrad Wolf og Jomfru Sophie Kirstine Rohde, begge tjenende ved mejeriet..
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Helle Damkjær Nygaard

Hej Karin.
Undskyld, undskyld, undskyld....!!!
Jeg har haft så rigeligt om ørerne og har måtte holde pause med forskningen. Jeg har derfor ikke set dit bidrag.
Først nu - i dag faktisk - er jeg gået i gang igen (kunne dårligt huske min adgangskode til DIS).

Men - jeg siger dig tusind tak. Det er en stor hjælp; både til at komme videre, men også til at komme tilbage på sporet igen.

1000 TAK.
Helle
Med venlig hilsen
Helle Damkjær

Karin Andersen

Hej Helle. :)

Ingen grund til at undskylde. Verden skal jo passes - og vores aner løber jo ingen steder ;)

Almindeligvis kikker jeg ikke efter et svar på noget jeg har hjulpet nogen med, men jeg følger din tråd pga. Rhode navnet  :D

Hvis min antagelse om, at Sophie Kirstine Hansdatter Rhode er fra Roskilde og er datter af Hans Christian Rhode og Marie Jørgensdatter er rigtig og det tror jeg at det er, så har jeg lidt flere oplysninger her. Det er så det jeg pt. har kædet sammen i forhold til Rhoderne. Jeg arbejder vedvarende på min Rhode-liste på FTB.

Du er velkommen til at kikke forbi: http://www.ftb-forum.dk/index.php/topic,1126.0.htm

Hans Christian Rhode og Marie Jørgensdatter.
Roskilde A., Sømme H., Roskilde Domkirke. 1678-1698. Opsl. 145.
30. juni [1743] er lyst til ægteskab 111 gang for Hans Christian Rhode organist ungkarl og Marie Jørgens datter Piige d. 7. augusti copulered af Provsten Hr. Magister Buch.
Børn:
Johan Jørgen Rhode
Roskilde A., Sømme H., Roskilde Domkirke. 1738-1774. Opsl. 65+66.
D. 20. okt. [1743] Organist Hans Christian Rhode og kiæreste Marie Jørgensdatters søn kaldet Johan Jørgen.
Baaren af Anders Andersens Svanes hustru. Stod hos Lars Christensens hustru. Mands fader: Svend Owesen, Christen Andersen Pottemager. Piige fader Kirstine Pedersdatter, Lucie Povelsdatter.
Hans Peter Rhode
Roskilde A., Sømme H., Roskilde Domkirke. 1738-1774. Opsl. 79.
D. 31. jan. [1745] Organist Hans Christian Rhode og kiæreste Marie Jørgensdatters søn kaldet Hans Peter baaren af Peter Vagtmesters kone. Stod hos Anders Borchs kiærste. Mands fader: Henrich Jensen Hindebal ungkarl, Michael Hofche ungkarl, Johan Henrik Lubor [Luboe?] ungkarl. Kone fader: Claus Henriksen Bagers kone, Niels Andersen Tobakspinders kone.
Isach Hansen Rhode
Roskilde A., Sømme H., Roskilde Domkirke. 1738-1774. Opsl. 93.
D. 15. jan. [1747] Organist Hans Christian Rhode og kiæreste Marie Jørgensdatters søn døbt og kaldet Isaach baaren af Musecant Hans Ditlövsens kiæreste stod hos Hans Espensens kiæreste. Mandsfader Christian Willing, Heinrich Jensen Bindesballe, Isaach Johansen kaabersmedsvend. Pigefader Anne Nielsdatter, Sidse Kirstine Andersdatter.
Henrik Hansen Rhode
Roskilde A., Sømme H., Roskilde Domkirke. 1738-1774. Opsl. 104.
D. 5. april [1748] Organist Hans Christian Rhode og hustru Marie Jørgensdatters søn døbt og kaldet Henrich baaren af Ole Schiöttes kiæreste  stod hos Melchior Mortensens kiæreste. Mands fader Anders Larsen Snedker, Peder Jacobsen Drejer Smed, Isaach Johansen Kaabersmedsvend. Pige fader Anne Marie Hansdatter, Else Nielsdatter.
Sophie Kirstine Hansdatter Rhode
Roskilde A., Sømme H., Roskilde Domkirke. 1738-1774. Opsl. 129.
D. 3. jan. [1751] Organist Hans Christian Rhode og hustru Marie Jørgensdatters deres datter døbt og kaldet Sophie Kirstine baaren af Hjr? Justits Raad Munthes Frue stod hos Jomfru Munthe. Mands fader Mons. Christian Bech, Søren Lindberg, Niels Pedersen kobbersmed, Henrich Sebolt ungkarl, Wilhelm Nas ungkarl.

Hans Christian Rhode er vist søn af Organist v. Roskilde Domkirke Johan Philip Rhode (1682- 16. juli 1737) og Sophie Amalie Klein (1691- 3. okt. 1766)
Roskilde A., Sømme H., Roskilde Domkirke. 1678-1698. Opsl. 145.
30. juni [1743] er lyst til ægteskab 111 gang for Hans Christian Rhode organist ungkarl og Marie Jørgens datter Piige d. 7. augusti copulered af Provsten Hr. Magister Buch.
Roskilde A., Sømme H., Roskilde Skt. Jørgensbjerg sogn. 1700-1739. Opsl. 102.
55 år gl.
Børn:
Hans Christian Rhode (1711-1. juni 1759)
Kirstine Sophie Rhode (1713-)
Carl Friederich Rhode (1719- 11. april 1794=
Frederica Amalie Rhode (1722-)
En datter begravet d. 9. feb. 1731

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,633375,641860#msg-641860


Venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Helle Damkjær Nygaard

Hej Karin.

Rigtig mange tak og sikke et arbejde; der er læsestof til mange dage  :) , det er alt for omfattende til, at jeg kan overskue på stående på. Men jeg glæder mig til at gå i gang. ;)

Mvh.
Helle
Med venlig hilsen
Helle Damkjær