Sofie Püschl fra Tyskland

Startet af Marianne Nielsen, 19 Aug 2014 - 19:10

Forrige emne - Næste emne

Marianne Nielsen

Kære slægtsforskere

Jeg har ingen viden om hvordan eller adgang til at finde oplysninger i Tyskland.

Jeg leder efter Sofie Püschl og hendes familie i Tyskland (forældre osv.)
Sofie er født d. 12/8-1875, Altona ved Hamborg.

Hun fik 3 børn, også i Altona.
Irene Alfrida 11/9-1895
Alfred Erwin x/x-1896 (dør 24/7-1901 i Kbh)
Nanny Marie 5/11-1897
og måske et dødfødt barn mellem 1898-1900 eller et barn der dør i samme periode ?
I en folketælling i 1901 i Kbh, står der 3 levende børn og et dødt, og det er før Alfred Erwin dør i juli 1901.

Sofie tager til Danmark i 1900 og her har jeg fulgt hende til hendes død i 1921.
Faren til hendes børn er svensker og hedder Alfred Jonasson fra Sverige.

Alle børnene har Sofies efternavn Püschl, så jeg formoder ikke at Sofie og Alfred var gift, selv om der i en folketælling i 1901 i DK, står at de blev gift i 1895. I så fald er Alfred Jonasson blevet gift 2 gange, da han blev gift med en anden kvinde i Sverige i 1887.

Sofie står som ugift i alle danske kirkebøger, ved alle hendes danske børns fødsel/dåb.

Hvis der er nogen som kan hjælpe mig med, at få taget hul på Püschl-grenen i Tyskland, vil jeg være meget meget taknemmelig :-)

Hilsen Marianne

Eva Morfiadakis

#1
Hej igen Mariane,

Skickar dig här en länk till Hamburg/Altona:

http://www.hamburg.de/kulturbehoerde/familienforschung02/

I Tyskland får du räkna med att betala för uppgifterna.

Jag tittade i adressboken för Altona 1875. Det fanns 3 Püschel:

U.,  Kontorist, Adolphstr. 51;

H, Skomakare, kl. Johannisstr. 20;

J F U, Nagelschmied(sømsmed?), gr. Wilhelminenstr. 42.

Det är på s. 97

http://agora.sub.uni-hamburg.de/subhh-adress/digbib/view?did=c1:112321&sdid=c1:112418&hit=1

Eva M
Eva M

Marianne Nielsen

Hej igen Eva,

min tro svenske hjælper :-)

Tak for alt hjælpen med Alfred Jonasson

Jeg er rigtig dårlig til tysk, tak for dine links.
Jeg må prøve jo.




Marianne Nielsen

Hej Eva

Jeg fandt Alfred Jonasson i Altona, adressebogen Altona i 1899, så der må Sofie jo også have boet.

http://agora.sub.uni-hamburg.de/subhh-adress/digbib/view;jsessionid=814D5E6DC37233528C621773C826F924.agora13?did=c1:134967&sdid=c1:135037

Det ville være godt hvis man så kunne få adgang til folketællingerne/Hüsforhör.
Særligt for de 3 adresser fra 1875, så ville Sofie måske stå der med hendes forældre.


Marianne Nielsen


Jeg har lige fået bekræftet at Sofies far var skomager, så du fandt ham Eva :-)

Eva Morfiadakis

#5
Mariane,

I Tyskland finns inga husförhör som i Sverige. Du måste vända dig till generalregister@hamburg-nord.de

De skriver att de får många förfrågningar och har svårt att hinna med.  De ber en därför själv genomföra undersökningen eller anlita någon annan. Du kan skriva till dem. Kanske hjälper de dig när det är på utlandet. Du kan säkert skriva på engelska. Tyskarna är numera ganska bra på engelska. Du får räkna med att det kostar, kanske 10 Euro per uppslag. Det fick jag betala för några år sedan. Jag såg att man håller på att digitalisera böckerna. Kanske är Altona klart, så att de lätt kan svara på din fråga.

Har du funnit barnens konfirmationer? Där bör det stå information om föräldrana.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#6
Hej,

Irene Alfrida är konfirmerad 1909 i Skt Johannes 1903-1911 opslag 229. Hon var f. 11/9 1895 i Altona. Hon är döpt i Skt Stefans 18/11 1900. Se Skt Stefans 1899-1901 opslag 297. Alla barnen som är födda i Altona är döpta samtidigt och deras registernummer i Standesamt är angivna.

Bara moderns namn är angivet. Sofie och Alfred blev nog aldrig gifta. Alfred kunde aldrig få en attest från Sverige som sa att han var ogift. Han blev heller aldrig skild från svenska fru.

Eva M
Eva M

Marianne Nielsen

Hej Eva

Det var nye oplysninger, jeg manglede nemlig Alfred Erwins fødselsdato og vidste ikke at børnene var døbt i Danmark. De der registreringsnumre må kunne hjælpe med at finde børnene i Tyskland, håber jeg.

Mange tak ::-)