Skifter på SA, Djurs Sønder og Mols Herreder

Startet af Anne Marie Holck, 14 Aug 2014 - 18:09

Forrige emne - Næste emne

Anne Marie Holck

Nu har jeg ledt og søgt forklaring på internettet og i bøger på mine hylder, men er ikke blevet meget klogere ???
Jeg har jo som så mange andre glædet mig over, at der nu ligger skifter fra Djurs sønder og Mols herreder hos SA, MEN jeg søger en forklaring på følgende:
Jeg har søgt og fundet skifter for slægtninge i flere af sogne (Tirstrup, Feldballe, Dråby bl.a.) i begge herreder i 1840'erne, 1850'erne og 1860'erne. Nu skulle jeg så til at finde et skifte for min oldefars første hustru, Maren Friis, der døde i Lyngby sogn i 1868. Jeg finder intet! Kan nogen hjælpe mig med en forklaring på det?

Er det evt. fordi man endnu ikke har lagt alle protokoller for de angivne perioder ud?

På forhånd tak :)

Inge Johansen

Hej!
Herreds protokollerne er ikke lagt ud endnu. Håber de kommer.
Hilsen Inge


Inge Johansen

Tak nu ved jeg hvad jeg skal lave de næste dage ;)

Anne Marie Holck

 ;D Dvs. at jeg stadig mangler at finde ud af, hvorfor det er nogle, og ikke alle sogne, der er indeholdt i Herredsfogdens skifteprotokol ???

Jeg har tjekket godsskifter, men jeg kan ingen steder se, om de dækkede helt op i 1860'erne. I LAVs liste over godsernes jurisdiktioner, er der ikke angivet årstal. Ser man i FamilySearch, som SA henviser til for godsskifter, så dækker de højst perioden op til første halvdel af 1800-tallet.

Eksempel: Min 3*tipoldefar døde i 1800 på Skramsø Mølle i Tirstrup Sogn. Hans skifte findes i godsskifte fra Høgholm Gods. Hans søn, min tiptipoldefar døde i 1846 samme sted. Hans skifte findes i Herredsprotokollen http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=122085

Men min oldefars død i nabosognet finder jeg ikke i herredsprotokollen. Jeg er skrupforvirret ::)

Inge Johansen

Hej!
Der er kun få Herredsfoged protokoller lagt ud, men det er altid en begyndelse. Jeg tror man skal på Landsarkivet i Viborg for at se resten, der stod engang en del lige inden for døren, første reol til højre, fandt et skifte der efter min tipoldefar 1918, Herredsprotokollerne stod længere nede på læsesalen. Men jeg har ikke været på arkivet i flere år så det kan have ændret sig.
Hilsen Inge

Niels Ole Dahl

Jeg har kigget i navneregisteret for Djurs Sønder Herred for tiden 1856 - 1875, men ser ingen fra Lyngby, jeg tror de skal findes under Grenå. 

Arkivskaber:
Grenå Byfoged, Djurs Nørre-Djurs Sønder Herredsfoged
Fra  Til  Officielle navne 
1726 1919 Grenå Byfoged, Djurs Nørre-Djurs Sønder Herredsfoged
Fra  Til  Kaldenavne 
1726 1919 Grenå Købstad, Djurs Nørre og (fra 1862) en del af Djurs Sønder Herred

Prøv at læse hele teksten her under bemærkninger.

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_detaljer?a=&b=&c=herredsfoged+&d=1&e=2014&f=&g=&h=&ngid=522646&ngnid=&heid=4660328&henid=4660328&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Anne Marie Holck

Tak Niels Ole,

Det er måske nok der, 'hunden' ligger begravet.