Skifte ved Egholm gods 1787

Startet af Helle Damkjær Nygaard, 18 Jun 2014 - 12:04

Forrige emne - Næste emne

Helle Damkjær Nygaard

Hej.

Jeg ønsker en gennemlæsning/rettelser og udfyldning af huller i dette skifte:
FS/København/Egholm gods/Skifteprotokol 2 1779-1791, med start på opsl. 224:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-29947-48265-80?cc=2015318&wc=M5KK-GPK:333466501,333646601,333655901

Jeg har vedhæftet word- dokument med min tydning og håber nu, at der sidder én med tid og overskud, der kan hjælpe.

Mvh.
Helle Damkjær

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Helle Damkjær

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Jeg vedhæfter min korrektur.

mvh

Jørgen



[vedhæfting slettet af admin]
mvh
Jørgen

Helle Damkjær Nygaard

#2
Hej Jørgen.
Rigtig mange tak for hjælpen.
Jeg er jo rigtig ked af, at du skal sidde og rette dumme slåfejl som "til- Dags leveret", "Supre", "Reservaret" osv. Jeg har jo læst det igennem mange gange, men det er nok den med; hvad øjet vil se.'

Der er også sjusk med læsningen: "Tiirsdagen", "Enkken" o.lign. - det burde jeg selv have set :-\
Han var vel heller ikke helt enig med sig selv om stavemåde: Vurderet/Wurderet og Enkken/Enken :-\

Meget kan jeg se nu, hvor jeg ved, hvad der skal stå, men der er også meget, hvor jeg tænker: "Her falder jeg i igen en anden gang": "Sødskende", "troeste", "stoere" - jeg synes det er svært at se "oe".

....og når prikken over i´et ikke lige sidder over i´et, ja så bliver jeg usikker.

Tak fordi du fik den sidste længe med: Gården gik fra en tre- længe til en fire- længe ;)

Jeg har kun et spørgsmål og det er ang. Sæden:
"Vægge til Biælke" = mængden
"a Vægen x antal td" = vægten
Er det rigtigt?

Mvh.
Helle
Med venlig hilsen
Helle Damkjær

Jørgen Thue Pedersen

Hej Helle!

Ang. Væg i denne forbindelse:

se ods: 1, Væg punkt 3 (aller nederst).

så tror jeg ikke du er i tvivl om meningen. Ellers sig til.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Helle Damkjær Nygaard

#4
Hej igen.
Hmmmmm!
Nu kan det godt være, at jeg virker lidt tung i det (jeg føler mig lidt tung efter 17 timers vagt), men jeg prøver alligevel på nudansk:

Rug:
2 fag fra gulv til loft, i hvert fag er der 5 td (vægt), i alt 10 td (vægt), der vurderes til 3 rd pr. tønde
1 tønde vægt = 111,1 kg
Så skulle der være 1111 kg rug!!! Er det rigtigt??
Eller er "tønde" = rummål?? (Ods:4.1)

Ved havre går det helt galt for mig.
Hjælp!!!

Helle
Med venlig hilsen
Helle Damkjær

Jørgen Thue Pedersen

#5
Hej!

Jeg har set på det igen og mener, at jeg har læst det rigtigt.

Jeg vil ikke gå nærmere ind på fortolkningen.
Mål og vægt i gl. tid er et meget indviklet studium. Der var forskel i de enkelte dele af landet.

Jeg har siddet og set lidt i "Poul Rasmussen: Mål og vægt". Det blev jeg ikke så klog af (snarere tværtimod) , at jeg synes, jeg vil kloge i det over for dig.

Og jeg har også fundet et sted på nettet, hvor man efter min mening fejlagtigt har læst "Vægge" som "bægge",

Det var her i slutningen af "Bohave" i denne tekst (se på google):
Fra stavnsbåndets dage - bonden og hans hjem - bohave.pdf
nærmest indgangsdøren var bænken lavere, og dens 2 til 3 rum, afgav plads ... lille læderstrop, fastslået under bordkniven, i vinduessprossen eller på bjælken. ..... 3 bægger rug til bielke, der anslås til 9 Tdr. á 16 Mk. er 24 Rbd., 2 bægge byg.

(blot til orientering)

[men det kan være der melder sig en ekspert udi mål og vægt.]

Desværre, Helle.
mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Helle Damkjær Nygaard

Hej Jørgen.
1000 tak for indsatsen :)

Mvh.
Helle
Med venlig hilsen
Helle Damkjær