Min tipptippoldefar, Frans Hendrich Sem (1797) - Flyttet til Bergen, Norge

Startet af Kenneth V. Svendsen, 06 Jun 2014 - 13:31

Forrige emne - Næste emne

Kenneth V. Svendsen

Hei,

jeg har funnet min tipptippoldefar Frans Hendrich Sem i folketelling 1801 for København.
Der står han oppført som 4 år, altså født i 1797, og det stemmer med dato for kilder i Bergen, Norge.
Vedlagt fil.

Jeg har forsøkt å gå videre med å søke i kirkebøker etc., men finner ikke noe.

Første registrering i Norge er da han giftet seg i 1820, yrke som bagersvend.

Er det noen som kan hjelpe meg?

På forhånd takk

Mvh
Kenneth V. Svendsen
Bergen, Norge

[vedhæfting slettet af admin]

Ellen Steen-Petersen

Hei Kenneth

Kirkebog. Holmen, Sokkelund, København. 1793-1805. Opslag 190.
Døbt 10. December 1797.
Frantz Henrich født 6. December
Fader: Ole Hansen Sem 1.D 1.Artellerie No 81
Moder: Edele OlsDatter, Ul..gade No. 13
Dorthea Laurentse RasmusDt.
UnderOff. Jacob Wiborg, .. Ole Holm, ... Christian Hansen. Anne Cathrine Lynge, Karen Cathrine Holm.

Frantz' boede i Nyboder, og faderen var i flåden, så det er naturligt, han er døbt i Holmens kirke. Det er flådens kirke.

/ellen

Kenneth V. Svendsen

Takk for hjelpen

Jeg googlet han far "Ole Hansen Sem" og fant meget informasjon. Noen ganger er man heldig, fant også følgende brev fra arkivet i Danmark.

CitatJeg har opklaret, hvad der skete med Ole Hansen Sem.

I arkivet for Danmark-Norges søetat (Specifikt: Arkivet for Holmens Chef / 1770-1852 / Divisionsbøger for 1. division (mandskabsfortegnelse) / Rigsarkivet) fremgår det, at "Ole Hansen Sem fra Norge" i fra 1/1 1799- 11/6 1801 var påmønstret fregatten Najaden, som ikke deltog i Slaget på Reden v. København i 1801.

Fra 4/9-18/10 1801 var han herefter påmønstret linieskibet Danmark, hvorefter han ovenpå vinteren påmønstrer blokskibet Elephanten d. 8/7 1802 indtil 27/10 1802.

Herefter optræder han ikke som påmønstret før d. 24/4 1805, hvor han påmønstrer linieskibet Sejeren. Her forbliver han indtil 14/9 1805, hvorefter han kort efter igen påmønster Sejeren fra den 26. samme måned og indtil 26/10-1805. Herefter bliver indførelserne af årstal i bogen noget uklare. Jeg læser det imidlertid divisionsbogen sådan, at han den 27/9 1806 bliver indlagt på Søkvæsthuset på Christianshavn i København, flådens sygehus. Her bliver han indtil d. 18/10, igen sandsynligvis 1806. Bogen fortæller så, at han er død den 15/4 - sandsynligvis i 1807.

Dermed er han altså afgået ved døden inden det britiske bombardement i København og borttagelsen af den dansk-norske flåde. Skal årstalsindførelserne i bogen imidlertid læses på en anden måde - hvor de viser de efterfølgende år - er Ole Hansen Sem imidlertid blevet indlagt på Søkvæsthuset i slutningen af september 1807 - og det kunne i så fald have en mulig sammenhæng med de britiske angreb i starten af september 1807. Det er dog ikke en tolkning, jeg tror på.

Det eneste, der med sikkerhed kan siges er derfor at Ole Hansen Sem afgår ved døden i 1807 eller 1808.