(Svensk) Mere besvær i Sankt Olof -- mangler Pehr Mårtenssons forældre...

Startet af Marc Jensen, 27 Maj 2014 - 02:47

Forrige emne - Næste emne

Marc Jensen


Blandt mine forfædre er Pehr Mårtensson og Elna Eriksdotter, gift i Sankt Olof (Skåne) i 1801.  Iflg. kirkebogen var de "drängen och rusthållaren Pehr Mårtensson från Måsalycke samt pigan Elna Erics dotter från Lilla Eljaröd."

Der er ingen husförhörslängd fra Sankt Olof fra dette år -- men jeg kan se Pehr og Elna og deres børn i Måsalycke Nr. 4 i husförhörslängd fra 1821 -- Sankt Olof AI:2 #121.  Der ser man tydeligt, at Pehr er født i 1769.

Mit problem er (som tidligere nævnt) at der ikke findes kirkebøger fra Sankt Olof før 1801 -- men Mantalslängd MTL:1 går tilbage til 1742.  Og Måsalycke er ikke noget stort sted -- der er kun 4 husstande/gårde, så det burde være overskueligt.  Troede jeg.  :-(

Igennem alle årene fra 1769 (MTL:1 #74) til og med 1800 (#195) har der boet en N. M. Mårten Arfvidsson i Måsalycke Nr. 4 -- og jeg har ikke fundet nogen anden "Mårten".  Så det er fristende at tro, at han må have været Pehrs fader -- men jeg kan ikke se, at han på noget tidspunkt havde en søn der hed Pehr.  Skulle Mantalslisten ikke indeholde navne på all over 15 år?

Mårten Arfvidsson døde i December 1805, men kirkebogen har ingen detaljer om hans familieforhold.  Jeg fandt boupteckningen efter hans død (Albo Häradsrätt FIIa:17 #302) -- men den nævner kun hans hustru Elna Larsdatter og to børn på hhv. 9 og 5 år.   Det har nok været hans 2. hustru -- men jeg vil alligevel tro, at hans børn fra et tidligere ægteskab burde være blandt arvingerne, ikke?

Jeg føler mig lidt som Sherlock Holmes lige nu -- bare markant mindre successfuld.  Efter en masse detektivarbejde har jeg ikke løst mysteriet.  :-(

Er der nogen af Jer, der tilfældigvis har disse personer i jeres stamtræ?  Eller nogen der har gode råd om, hvordan jeg evnt. kan finde dem?  (Eller er det på tide at acceptere, at min "sankt olof gren" bare ikke bliver længere?)

Venlig hilsen,

-Marc-



Marc Jensen


Nu har jeg måske fundet noget.  Det er en svær håndskrift at tyde (for mig) -- men jeg *tror* den vedhæftede boupteckning fra 1795 er for Mårtens Arfvidssons første hustru.  Den er lang og besværlig -- men er der nogen der kan tyde det og bekræfte (eller modbevise) min teori?

Jeg har meget svært ved at læse det -- men jeg synes, jeg kan se dette:

????
????
????
???? att på
anmodan af nämdeman Mårten Arfvidsson
i Måsalycke Boupteckning och ????? förrättes efter
dess afledne Hustru ???? Gudrunsdotter som ved
döden afled den 4de sidste marts, att ???? ?????
Enklingen och 6 Barn, Sonen Håkan 42 år, Pehr 25 år,
Dotteren Ajda 47, gift med ?????????? Anders Svensson
i Rörum, Bolla 35 år, gift med åboen Håkan Nilsson
i Ronnebröd[?], Ingar 33 år gift med åboen Anders
Nilsson i ??rum och Hanna 28 år ogift alla ?????
arfvingerne ????? ???????
????
????

[og meget mere som jeg ikke forstår]
...


Det passer jo perfekt med sønnen Pehrs alder -- hvis han var 25 år gammel i 1795, var han født i 1769 eller 1770, så mon ikke det er rigtigt nok?


[vedhæfting slettet af admin]

Eva Morfiadakis

Hej,

jag ville titta på den i original. Jag undrar om du har rätt referens. Bouppteckningarna ha ref FIIIa.
Bok 13 är 1815-1816.

Betr. mantalslängderna så står inte alltid sonens namn angivet. Man ser det i redovisningen till höger om det finns barn som är skattepliktiga. Det var husfadern som var den ansvarige som skulle betala in skatten för sina barn och pigor och drängar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mantalsskrivning

Eva M
Eva M

Marc Jensen


Hej Eva,

Jo, det er den rigtige reference -- FIIa:13. 

Her er en kildehenvisning direkte fra ArkivDigital:
Albo häradsrätt FIIa:13 (1794-1797) Bild 126 / sid 29 (AID: v157470.b126.s29, NAD: SE/LLA/10001)

og en link:
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v157470.b126.s29

Tak for wiki link om mantalsskrivning! 

Venlig hilsen,

-Marc-

Eva Morfiadakis

1795 den 5 juni inställde sig undertecknad Kronolänsman med tvenne tillkallade värderingsmän nämndeman Jöns Pärsson i Holm? [Halmstad]och Ladufogden Lasse Mårtensson i Sankt Olof att på anmodan af nämndeman Mårten Arfvedsson
i Måsalycke Bouppteckning och skifte förrätta efter
dess aflidna Hustru Merta Gudmensdotter som med
döden afled den 4de sidste marts, att dela mellan
Enklingen och 6 Barn, Sonen Håkan 42 år, Pehr 25 år,
Dotteren Ajda 47, gift med Rusthållaren Anders Svensson
i Rörum, Bolla 35 år, gift med åboen Håkan Nilsson
i Ronnebröd, Ingar 33 år gift med åboen Anders
Nilsson i Frörum och Hanna 28 år ogift. alla myndiga
arfvingerne voro här tillstädes att å den omyndigas vägnar
? sig närmaste slägtingen Kronofjärdingsmannen Åsbjörn Svensson
i ?berstorp. Sedan arfvingarna först överenskommit med Enklingen

Jag får fortsätta senare.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Jag fann det nu. Jag hade sökt på Allbo häradsrätt som finns i Småland.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#6
Mårten Arfvidssons bouppteckning finns i 1805-1806 nr 64. 27/2 1806 gjordes bouppteckning.

Jag ser nu att du redan har den. Barnen från första äktenskapet borde vara men behöver inte vara det. Man kan ju ha träffat en överenskommelse och att barnen avstått.

Eva M
Eva M

Marc Jensen


Eva -- mange tak for hjælpen!  Det vigtigste var, at jeg ikke havde læst sønnens navn forkert, og at der virkelig var en "Pehr, 25 år" -- det bekræfter i hvert fald at Mårten & Merta var Pehrs forældre.

Hvis du engang får tid til at kigge på resten af bouppteckningen, så vil jeg meget gerne se, hvad der står i den sidste halvdel.  Her er mit bud -- men der er meget, jeg ikke kan tyde:

...
Sedan arfvingarna först överenskommit med Enkli-
ngen alla ?? ???????? med arftagarne och ????? ???
dess ???? ????? ????? i sin ???? ordning ????
?????????????????????????
????????????? des 2/3 dele Lott ??????
arftagerne 1/5de blef best???? att ??? offentelig auction
för ??? den 27de i ??? månad; Sedan ????? ??????? ????
????? att ???? er i ???? ?????????
som ved dödstiman Befants ???? ??? Boupteckningen
och Skiftet i den ordning som ???? ???? ?????
??? ????

-Marc-

Eva Morfiadakis

#8
Sedan arfvingarna först överenskommit med Enkli-
ngen eller att enklingen med arftagarna att enär all
dess egendom blifvit i sin behöriga ordning värderad
Skulle Enklingen utom Lottning få ytterligare det honom
?????? som kan svara emot dess 2/5 dels Lott emedan
arftagarnas 1/3?del blef beslutit att på offentlig auction
försäljas den 27de i nästkommande månad; Sedan Enklingen ??????? ????
????? att egendomen er i ???? ?????????
som den vore vid dödstimman Befunds företogs Bouppteckningen
och Skiftet i den ordning som ???? föra uppfördt ?????
??? ????


Jag fixar inte det helt just nu.

Eva M
Eva M