Kan man finde personer, der har arbejdet på Kokkedal i Han Herred omkring 1900?

Startet af Helen Jepsen, 07 Feb 2011 - 21:04

Forrige emne - Næste emne

Helen Jepsen

Min oldefar var efter sigende og iflg. folketælling 1901 sadelmager på Kokedal i Han Herred.
Han døde som 62 årig, men jeg er blevet lidt nysgerrig efter, om jeg kan finde nogle oplysninger om ham i forhold til den arbejdsplads han havde.
Er der mon en, der kan hjælpe mig?
venlig hilsen
Helen Jepsen

Leif Sommerdal

Du han måske kigge i Daisy efter arkivalier fra Kokkedal Gods. Der findes noget op til 1926
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anne Mortensen

og iflg. folketælling 1901 sadelmager på Kokedal i Han Herred.

Kan du oplyse et opsalgsnr. til FT 1901.
---------------------------

Han døde som 62 årig
Du oplyser ikke hvornår han dør  - har du søgt ham i FT 1906
----------------------------

Krabsen viser 2xKokkedal i hvert sit sogn.
http://www.krabsen.dk/stednavnebase/index.php

Stednavn Sogn Herred Gl. amt Kommune (2007) Bemærkning
Kokkedal Torslev Øster Han Hjørring  Sogn beregnet - bør kontrolleres inden brug
Kokkedal Tranum Øster Han Hjørring  Manuelt/NJA
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Helen Jepsen

Tak for svarene.
Jeg har nu set i Daisy, men der er ikke rigtig nogle af emnerne, der ser ud til, at dække noget om ansatte personer.
Min oldefar døde i 1907 i Torslev sogn, Øster han Herred.
Han var oprindelig arbejdsmand, siden fisker og i folketællingen 1925 for Torslev sogn, Øster Han står at han er sadelmagermester. Min morfar sagde også, at han var sadelmager, og det var hans virke på Kokkedal som sadelmager, jeg håbede at finde lidt om, men måske er det ikke muligt
venlig hilsen
Helen Jepsen

thorkild kanstrup jensen

Hvis din Oldefar Dør i 1907, Så er han jo nok ikke med i FT 1925 :-\

Måske skulle du fortæle hvad din oldefar hedder ???
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Helen Jepsen

Undskyld, selvfølgelig er han ikke med i FT 1925. Jeg har et øjeblik blandet dette årstal som vedr. hans søn og hans familie, som jeg også prøver at finde frem til. Beklager.
Det var FT 1901 opslag 149.
Min oldefar hed Niels Johansen, han bliv født 14. maj 1845 i Bislev af omvandrende natmandsfolk.
Han døde 20.6.1907 i Attrup, Torslev sogn, Øster Han herred fra kone og otte børn.
Når jeg søger oplysninger om hans virke på Kokkedal, er det for at få lidt mere "kød" på familien.
venlig hilsen.
Helen Jepsen

Lillian Larsen

Hej Helen!

Måske har du ikke set mit svar ang. bøger der fortæller om disse omvandrende folk, der vil du få opl. om hvor din oldefars forældre var født.

Hilsen Lillian











Norma Nielsen

Måske findes der tyendeprotokoller for det sogn som Kokkedal hører til. Men måske kræver det en tur til Viborg - hvis de ellers er der. Mange af dem er gået tabt. Tyendeprotokollerne blev brugt fra ca. 1875 til folkeregistrene blev opretter i 1924.
mvh Norma

Helen Jepsen

Tak for de sidste to svar.
Med hensyn til bøgerne, så tror jer, jeg kender eller har dem alle, og det er rigtigt, at min oldefars forældre og andre forfædre er omtalt. Det jeg nu er i gang med, er at finde ud af hvor mange børn og hvilke skæbner mine tipoldeforældre fik. Det var væsentlig flere end de, der er omtalt i bøgerne.
Jeg håber ikke, det er for personligt, at spørge Lillian Larsen, om ikke hun er fra min mors fødeegn Nr. Skovsgård? I så fald skal du have mange hilsener fra mig.
Det med tyendeprotokollen vil jeg prøve at forfølge.
venlig hilsen
Helen Jepsen

Lillian Larsen

Kære Helen.

Der findes en stor pakke fra Kokkedal - det er et dagsarbejde at gennemse den, når vinteren slipper sit tag skal jeg til Viborg - hvis du ikke selv kommer til Viborg skal jeg gerne se om der findes en tyendeprotokol.
Pakken venter på mig da jeg skal bruge den til ejendomshistorie.

Jeg har svaret dig privat.

Hilsen Lillian